روش صحیح چک کردن فشار باد لاستیک خودرو چگونه است ؟

0

از تنوع زیاد انواع مختلف پمپ تنظیم باد نترسید و فشار باد لاستیک را که یکی از مهم ترین موارد در نگهداری خودرو محسوب می شود حتماً چک کنید

نکات فنی ماشین میزان باد لاستیک سمند میزان باد لاستیک ال 90 فشارسنج باد لاستیک فشار باد لاستیک خودرو درجه باد لاستیک پراید آموزش تنظیم باد میزان باد لاستیک 206

بر کسی پوشیده نیست که چقدر درست بودن فشار باد لاستیک مهم است. خودرویی که باد لاستیک هایش تنظیم باشد نه تنها راحت تر و مطمئن تر می چرخد، می ایستد و سرعت می گیرد، بلکه مصرف سوختش هم بهینه است و برای همین چک کردن باد لاستیک باید در صدر کارهایی قرار بگیرد که به صورت هفتگی برای مراقبت از خودتان انجام می دهید.
برخی راننده ها شاید با دیدن انواع و اقسام بسیار زیاد پمپ تنظیم باد گیج شوند، اما چک و تنظیم کردن باد لاستیک کار سختی نیست.
راحت ترین راه حل استفاده از سیستم های اتوماتیک است که روز به روز هم رایج تر می  شوند. در این سیستم شما فقط کافی است فشار باد مورد نظرتان را وارد و بعد شلنگ را وصل کنید.
فشار باد صحیح را روی پلاکارد لاستیکتان می توانید پیدا کنید که در داخل چهارچوب در، پشت در باک قرار دارد. یا می-توانید به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید. معمولاً جدولی خواهید دید که چند نوع فشار باد مناسب را معرفی کرده است و در نتیجه اگر خودرویتان پر از مسافر و وسیله باشد هم می توانید فشار مناسب را انتخاب کنید. در مورد فشار باد در سایزهای مختلف لاستیک که استاندارد خودرو است هم می توانید اطلاعاتی کسب کنید. دیواره ی لاستیک را چک کنید و اطلاعات درج شده را با جدول پلاکارد مطابقت بدهید تا فشار مورد نظر را پیدا کنید. نکات فنی ماشین میزان باد لاستیک سمند میزان باد لاستیک ال 90 فشارسنج باد لاستیک فشار باد لاستیک خودرو درجه باد لاستیک پراید آموزش تنظیم باد میزان باد لاستیک 206

فشار یا به صورت نمودار نمایش داده می شود یا با واحد PSI (پوند بر اینچ مربع) که کافی است عدد مورد نظر را روی پمپ با فشار یک دکمه انتخاب کنید. شاید لازم باشد دکمه ی بالا یا پایین را چند بار فشار دهید تا به عدد مطلوب برسید.
بعد درپوش سوپاپ را بردارید و شلنگ باد را وصل کنید. برای این کار باید اهرم قفل سر فینتیل را محکم نگه دارید و زمانی که سر شلنگ جا افتاد آن را رها کنید. اگر قفل سر فینتیل درست کار کند، دیگر لازم نیست آن را با دستتان سر جایش نگه دارید.
احتیاجی نیست صفحه ی نمایش پمپ را چک کنید اما بد نیست قبل از تنظیم باد، ببینید لاستیک هایتان خوب باد نگه می دارند یا نه. اگر یکی از لاستیک هایتان زودتر از لاستیک های دیگر باد خالی می کند شاید نشتی یا پنچری داشته باشد.
هنگامی که صدای بوق دستگاه پمپ به گوش رسید یعنی باد تنظیم شده است. در سوپاپ را در جایش قرار بدهید و محکم ببندید و کار تمام است. در برخی نمونه های قدیمی تر سیستم نظارت بر فشار باد، لازم است که بعد از تنظیم باد سیستم را ریست کنید.
اگر پمپ باد اتوماتیک در دسترس نیست و پمپ باد دستی با فشارسنج سنتی دارید، کارتان یک ذره پیچیده تر می شود.
فقط کافی است شلنگ را به همان روشی که گفتیم وصل کنید وعقربه ی فشارسنج را نگاه کنید که روی چه عددی می ایستد. اگر اهرم پمپ را تا ته فشار بدهید هوا وارد لاستیک می شود، اما اگر اشتباهی زیاد باد زده باشید، با کمی رها کردن اهرم باز هوا از آن خارج می شود. برخی نمونه ها یک دکمه ی کوچک جداگانه برای خارج کردن باد اضافی دارند.
یادتان باشد، با پمپ دستی فقط زمانی به عدد صحیح فشار می رسید که باد را تنظیم کرده باشید . پس اگر لازم است باد اضافی را خالی کنید، یک بار دیگر اهرم را سریع تا ته فشار بدهید تا به عدد صحیح برسید.
درست نشان دادن فشار به وضعیت خود فشارسنج هم بستگی دارد. اگر فکر می کنید وضعیت فشارسنج خیلی رضایت بخش نیست، بد نیست برای خودتان یک فشارسنج تهیه کنید و در داشبورد بگذارید تا آسیبی نبیند و فقط زمانی که می خواهید از درست بودن میزان فشار باد لاستیک مطمئن شوید از آن استفاده کنید.
همیشه سعی کنید فشار باد را زمانی که لاستیک خنک است چک کنید. بعد از یک رانندگی سنگین یا بعد از طی یک مسیر طولانی دمای لاستیک بالا رفته و در نتیجه فشار هم بالا می رود. هوای گرم یا در معرض تابش مستقیم افتاب گذاشتن لاستیک هم همین اثر را خواهد داشت.
زمانی که خودتان یاد بگیرید به باد لاستیکتان سرکشی کنید، این فرصت را هم پیدا می کنید که وضعیت کلی آن را هم چک کنید. استهلاک لاستیک، ترک خوردگی، برآمدگی یا آسیب های دیگر را به یک مکانیک خوب یا پنچرگیری نشان دهید. اگر آج لاستیک از بین رفته باشد زمان عوض کردنش است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.