ب ام و ۵۳۰ بخریم یا نخریم؟
بین سری ۵ ب ام و از گزینه های وسوسه کننده بین برندهای آلمانی است. بی ام و ۵۳۰ نسل پنجم نیز بی شک یکی از همین خودروهاست که حالا در بازار دست دوم گزینه ای جذاب و البته پرحاشیه به نظر می رسد.
تملک محصولاتی از برندهای لوکس دنیا، موضوعی جذاب برای اغلب مردم است اما با توجه به قیمت بالای آنها نسبت به محصولات مشابه از برندهای رده پایین تر، در بسیاری از کشور های دنیا در حد یک رویا باقی خواهد ماند. اما در زمینه خرید خودرو، اگر توان کنار آمدن با انتخاب یک گزینه دست دوم سالم و شاید کم کارکرد را داشته باشید، روزنه امیدی وجود خواهد داشت.
در بازار ایران که خودروهای کره ای در شاخه لوکس رده بندی می شوند، اگر خواهان تجربه مالکیت یک خودروی لوکس واقعی باشید و همینطور جیب خود را کاملا خالی نکنید، بهترین راهکار پیش رو خرید مدل های دست دوم برند هایی مثل بنز، ب ام و و لکسوس است.
پروسه طراحی و تولید نسل پنجم ب ام و سری پنج که با کد E60 شناخته می شود در سال ۱۹۹۷ کلید خورد و تحت نظارت مدیر بخش طراحی آن زمان، کریس بنگل، تا سال ۲۰۰۲ ادامه یافت. این مدل در ۵ جولای سال ۲۰۰۳ در اروپا و طی اکتبر ۲۰۰۳ در ایالات متحده معرفی شد. سری ۵ ب ام و از زمان عرضه اولین نسل خود در سال ۱۹۷۲ تا به حال یکی از پرطرفدارترین سدان های لوکس و اسپرت در جهان است. تاکنون ۷ نسل مختلف از این سری روانه بازار گشته اند که با کدهای E12، E28، E34، E39، E60، F10 و G30 (آخرین نسل) شناخته می شوند که نسل آخر آن نیز به بازار داخلی کشورمان راه پیدا کرده است و با قیمت های سرسام آوری خرید و فروش می شود. اتاق E60 در بازار ایران خوشبختانه با تنوع زیادی از منظر فنی ارائه شد اما به دلیل محدودیت شماره گذاری خودروهای دارای حجم موتور بالا، مدل های جدیدتر از این مزیت برخوردار نیستند.
این نسل از سری ۵ ب ام و پس از مدل ۵۱۸ که در سال های پیش از انقلاب به ایران وارد می شود محبوب ترین در بازار کشور است و به دلیل فراوانی مدل بی ام و ۵۳۰i عامه مردم آن را با همین نام می شناسند. این خودرو در بین سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ در بازار ایران حضور داشت و بسیاری از نمونه های ۲۰۰۵ آن در سال ۲۰۰۸ از گمرک ترخیص شدند.
نسخه M مدل E60 (بی ام و M5) در سال ۲۰۰۵ با پیشرانه ۱۰ سیلندر V شکل با حجم ۵ لیتر و قدرت ۵۰۷ اسب بخار معرفی شد. از این سوپر سدان در ۲۰ هزار و ۵۴۸ دستگاه تولید شد و موفقترین نسل از سری ۵ ب ام و به شمار می رود. M5 E60 اولین سدان جهان بود که از پیشرانه V10 بنزینی قدرت می گرفت و به یاری بهره گیری از این پیشرانه سریعترین سدان جهان در آن زمان بود. در این راهنمای خرید نگاهی به جزئیات مدل های کارکرده و عملکرد آن ها در بازار ایران خواهیم انداخت. در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.
طراحی ظاهری بی ام و سری پنج نسل پنجم
فهرست مطالب
وقتی نخستین تصاویر از پنجمین نسل سری ۵ ب ام و در سال ۲۰۰۳ منتشر شدند، به دلیل طراحی ساختار شکنانه بسیاری زبان به انتقاد گشودند. با این حال و با گذشت زمان نگاه ها نسبت به E60 تغییر کرد و به تدریج اوج هنر تیم طراحی به سرپرستی کریس بنگل برای دوست داران قدیمی ب ام و نیز آشکار شد چراکه طراحی این خود رو فراتر از زمان خود بود.
چراغ های چشم گربه ای با لنز های دوگانه زنونی جدای بر افزایش خشونت در دماغه، طرحی ماندگار را در ذهن بیننده ثبت و در کنار جلو پنجره کلیوی و لگوی آبی سفید باواریایی ها به راحتی نگاه ها را محسور خود می کنند. طراحی این چراغ ها به قدری خاص و متفاوت صورت گرفته که سایر بخش های دماغه خودرو کاملا ساده به نظر می رسند و همینطور هم هست. این چراغ ها در بخش بالایی به نواری از LED نارنجی رنگ مزین شده اند که بی شباهت به ابروی انسان نیستند و نقش چراغ راهنما را ایفا می کنند. به جرئت می توان چراغ های E60 را در قسمت جلو، آغازگر نسلی نوین از چراغ ها در طراحی خودروهای پس از آن بدانیم.
E60 یکی از اولین خودروهای جهان با سپر جذب شده در بدنه محسوب می شود. این سپر بخش زیادی از المان های قسمت جلو را احاطه کرده که جلوپنجره معروف ب ام و هم شامل آن ها می شود. در بخش پایینی سپر جلو دو چراغ می شکن گرد و کوچک قرار دارند و ورودی هوا نیز در میان آن ها دیده می شود. این ورودی هوا در مدل های فیس لیفت بسیار عریض و یکپارچه است در حالی که در مدل های قدیمی تر به صورت ۳ تکه طراحی شده بود.
در نمای جانبی گلگیرها با حجم و برآمدگی مناسب خوب جلوه می کنند. از بخش انتهایی نوار چراغ جلو خطی نشات گرفته که تا چراغ عقب ادامه یافته است. چراغ های راهنمای کناری با طرحی سه گوش در پس گلگیر جلو قرار دارند و خبری از راهنمای روی آینه جانبی نیست. نحوه طراحی درب ها و ستون های جانبی ساده بوده اما ترکیب نهایی خوبی را با شکل بدنه خودرو رقم زده اند.
نمای عقب E60 تا حدودی ساده است به خصوص با توجه به فرمی که در دماغه خودرو انتظارتان را می کشد. چراغ های عقب تا حدودی وامدار نسل قبلی سری ۵ هستند اما با وجود طراحی ساده، ظاهری خشن و جذاب دارند.
خصوصا در مدل های فیس لیفت که گرافیک جدید چراغ هایشان در شب خیره کننده است. سپر عقب حامی دو شبرنگ و خروجی های اگزوز پیشرانه بوده و در کنار سادگی، به دلیل طراحی بی نقض حجم خوبی به این قسمت بدنه می دهد و همچنان می تواند سن و سال بالای E60 را مخفی نگه دارد.
طراحی داخلی
در داخل کابین میزان متنابهی از چرم و چوب و در تریم های خاصی فلز بکار رفته و طراحی این بخش همانند خارج تا حدودی اسپرت جلوه می کند. هنگامی که درون کابین قرار می گیرید، سریعاً متوجه دو بخش مواج بالای داشبورد می شوید که یکی صفحه نمایش و دیگری صفحه آمپر را تحت پوشش قرار داده اند.
در میانه داشبورد تریم چوبی یا فلزی خودرو قرار دارد که در مدل های فیس لیفت تا از طرفین تا رودری ها ادامه یافته و در کنسول میانی نیز بکار گرفته شده است. دریچه های کولر طراحی ذوزنقه ای و ساده دارند.
در بخش پایین دریچه های میانی ادوات تنظیم سیستم تهویه هوا وجود دارند که با سه اهرم دوار و ۵ کلید، تنظیمات متفاوتی در اختیارتان قرار می دهند. کمی پایین تر دریچه ها و سیستم سی دی پلیر قرار دارد که با توجه به سطح آپشن خودرو خروجی خود را از طریق ۶ یا ۱۰ بلندگو به گوش سرنشین می رساند.
در کنسول میانی زیر آرنجی سرنشینان جلو، دسته دنده و جوی استیک سیستم Idrive وجود دارند و کل این مجموعه ارگونومی بسیار خوبی در اختیار راننده قرار می دهد، حتی با این وجود که مانند نسل های جدیدتر داشبورد به سمت راننده متمایل نیست.
در بخش داخلی خودرو تفاوت های بین مدل های فیس لیفت و قدیمی تر وجود دارد که به صورت مختصر به آن ها می پردازیم.
اولین مورد غربیلک فرمان است که در مدل های جدیدتر مشابه نمونه استفاده شده در نسل دوم سری ۶ است و از پدال شیفتر بهره می برد. مورد دیگر طراحی رودری هاست که در مدل های غیر فیس لیفت فرم چندان جالبی ندارند و بلعکس در نسخه های فیس لیفت از طرحی بسیار مناسب بهره می برند.
مشخصات فنی
همانطور که پیشتر اشاره کردیم نسل پنجم سری ۵ ب ام و با پیشرانه های بسیار متنوعی در ایران موجود است. ۴ مدلی که در بازار وجود دارند عبارتند از ۵۲۰i، ۵۲۵i،۵۳۰i و ۵۴۰i که مدل ۵۴۰i به تعداد فوق العاده محدود به کشور وارد شد.
معروف ترین مدل نسل پنجم سری ۵ ب ام و که همان بی ام و ۵۳۰ است از پیشرانه کد N53B30 استفاده شده در بی ام و ۵۲۵ بهره می برد. تفاوت اصلی در میزان خروجی این ۲ پیشرانه است. خروجی پیشرانه ۵۳۰ برابر با ۲۷۲ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتن متر گشتاور است (مدل های قبل از فیس لیفت قدرت کمتری را در محدوده ۲۳۱ الی ۲۵۸ اسب بخار ارائه می دهند) که این سدان سنگین وزن را قادر می سازد در ظرف تنها ۶.۸ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد. حداکثر سرعت بی ام و ۵۳۰ محدود شده به ۲۵۰ کیلومتر در ساعت، وزن آن برابر ۱۶۱۵ کیلوگرم و مصرف سوخت متوسط آن ۹.۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است. بی ام و ۵۳۰ تولید شده تا قبل از سال ۲۰۰۷ خروجی برابر ۲۵۸ اسب بخار دارند.
تمامی مدل های سری ۵ ب ام و به غیر از مدل ۵۲۰ از رینگ های ۱۷ اینچی کارخانه و تایر های ۲۲۵/۵۵ بهره می برند. مدل ۵۲۰ دارای رینگ هایی به شعاع ۱۶ اینچ است. گیربکس هر ۴ مدل نیز از نوع ۶ سرعته اتوماتیک در نظر گرفته شده که خروجی پیشرانه ها را به چرخ های عقب انتقال می دهند. در ضمن پیشرانه های موجود در مدل ۵۳۰ به دلیل نسبت تراکم بسیار بالای ۱۲ به ۱ به کیفیت سوخت فوق العاده حساس است. البته نسخه های دو دیفرانسیل (X DRIVE) بی ام و ۵۳۰ نیز به تعداد محدود به کشور راه یافته اند که از نظر مشخصات موتور و گیربکس با گونه های تک دیفرانسیل مشابهت دارند.
امکانات ایمنی و رفاهی ب ام و سری پنج نسل پنجم
تجربه رانندگی با بی ام و ۵۳۰
قیمت و رقبا در بازار
مدل ۵۲۰i در گرانترین حالت قیمتی در حدود ۳۵۰ میلیون تومان دارد و در مدل های با کارکرد بالا ۱۷۰ میلیون تومان هم قیمت می خورد. ۵۲۵i در بازار، بازه قیمتی بین ۱۸۰ میلیون تومان تا میلیون تومان ۳۸۰ را به خود می بیند. قیمت ها برای مدل پر فروش ۵۳۰i از ۲۱۰ میلیون تومان آغاز می شوند و بسته به کارکد و سلامت خودرو تا بالای ۴۰۰ میلیون تومان نیز پیش می روند. قوی ترین نمونه های سری ۵ ب ام و در ایران که ۵۴۰i هستند در کم تریم حالت خود در حدود ۴۰۰ میلیون تومان قیمت دارند و این رقم می تواند تا بالای ۵۰۰ میلیون تومان در نمونه های سالم پیشروی کند.
راهنمای خرید بی ام و ۵۳۰
در نهایت باید گفت که اگر نسبت به خرید یک نمونه از این خودروها تمایل دارید باید کاملا بر این امر واقف باشید که بی ام و ۵۳۰ به نسبت تعداد بیشتر خود نسبت به سایر مدل ها با دردسر نگهداری کمتری همراه است اما به هرحال با یک خودرو آلمانی گران قیمت با عمری در حدود ده سال طرف خواهید بود که از حساسیت های ویژه ای برخودار است. مسلما کارکرد کمتر بی ام و ۵۳۰ می تواند به معنای ریسک کمتر خرابی های آن باشد، اما از آنجا که کم کردن کیلومتر در چنین خودروهایی بسیار رایج است، بهترین کار این است که قبل از انجام معامله با مراجعه به کارشناس از سلامت اجزای فنی و نداشتن ERROR های مختلف اطمینان حاصل کنید چرا که این نسل از خودروهای ژرمن ها (شامل بی ام و ۵۳۰ نسل پنجم) به شکل فراگیری به مشکلات الکترونیکی مبتلاست. در واقع همانقدر که رانندگی با یک بی ام و ۵۳۰ سالم می تواند هیجان انگیز و جذاب باشد، راندن یک خودرو معیوب نیز آزاردهنده خواهد بود، از این رو لازم است در انتخاب خودرو مد نظر خود با احتیاط عمل نمایید.
نکات مثبت
- طراحی داخلی و خارجی زیبا
- سطح امکانات قابل قبول
- گیربکس دقیق
- هندلینگ خوب و سواری جذاب
- کیفیت متریال مناسب در کابین
- استهلاک و مخارج بالا سری E60
- فضای کم پا در ردیف عقب
- سیستم اینفوتینمنت (اطلاعات-سرگرمی) دیگر کاربرد خاصی ندارد
نکات منفی
منبع: دیجیاتو
ب ام و ۵۳۰ بخریم یا نخریم؟
خخخخخخه…
من که از خریدش پشیمونم!!!