چگونه ماشین تازه تعمیر موتور را آب بندی کنیم ؟
آب بندی پراید و ساینا ،آب بندی تیبا ۲ ،آب بندی خودرو تازه تعمیر ،آب بندی ماشین پس از تعمیر موتور ،بهترین روش آب بندی ماشین ،آب بندی پژو ۴۰۵ و دنا ef7
آب بندی چیست؟
منظور از آب بندی عمل صحیح عملکرد و قرار گیری قطعات و اجزای خودرو میباشد که پس از منتاژ قطعات به دلیل وجود اصطحکاک هایی که بین اجزای منتاژ شده وجود دارد این قطعات در اثر کارکرد در جای خود با عمل سایشی اقدام به قرارگیری صحیح در جای خود مینمایند که در اصطلاح آب بندی گفته میشود. اما تازمانی که این قطعات به صورت درست در جای خود قرار نگرفته اند هرگونه فشار کاری که به آنها وارد گردد باعث میگردد که عمل سایش صورت نگیرد و عمل شکستگی و یا ایجاد ترک هایی باعث گردد که قطعات آسیب ببیندد و در طی مدت کوتاهی از کار بیوفتند و عملا باعث ایجاد هزینه و آسیبهای بعضا جبران ناپذیری گردند.
آب بندی انجین خودرو:
شرکت های سازنده موتورسیکلت و ماشین های معروفی چون AOD, Honda,Susuki,BMW,Benz , … قبل از فروش مرحله اول آب بندی را انجام و پس از اطمینان از صحت عملکرد و رفع عیب های احتمالی اقدام به فروش مینمایند. عمل آب بندی در خودرو ها سه مرحله ای میباشد. اما در کشور ایران چنین رویه ای توسط هیچ یک از سازندگان طی نمیشود و این امر به مشتری واگذار میگردد. که متاسفانه شاهد هستیم که اکثر عموم مردم با ذهنیت های اشتباه و نظرات بی پایه و اساس بدون داشتن هیچ دانش فنی اقدام به آب بندی مینمایند. شاید بار ها شنیده باشید که عموم مردم مخصوصا تعمییرکاران گفته اند آنقدر برانید تا خودرو شما هار شود. آب بندی صحیح انجین افزایش عمر خورو را تضمین میکند. در این بخش روش آب بندی صحیص توضیح داده میشود.
زمانی که شما یک خودرو را خریداری مینمائید توسط کارخانه سازنده روغنی در موتور ریخته شده است که این روغن از بهترین و مرغوب ترین روغن های موتور میباشد زیرا که اولین استارت یک انجین نیازمند یک روغن بسیار با کیفیت میباشد که به خوبی بتواند اصطحکاک اولیه بین قطعات را کاهش دهد. زمانی که برای اولین بار انجین استارت میشود میبایستی حدود ۳ دقیقه انجین در حالت عادی ( در اصطلاح درجا ) کارکند تا کلیه قطعات به صورت کامل روغن کاری شوند سپس به آرامی با افزایش میزان سوخت دور موتور را از ۱۰۰۰rpm تا حداکثر ۱۶۰۰rpm رسانده تا با افزایش فشار روغن ذرات بسیار ریزی که در لحظه اول استارت انجین بر اثر سایش از قطعات جدا شده اند در سطح روغن به حرکت در آیند سپس انجین را در حالت عادی رها نموده تا ۵ دقیقه. پس از صحت عملکرد انجین و عملیات سوخت رسانی نسبت به تکنولوژی ساخت انجین خودرو پس از طی حداکثر ۳۰۰ کیلومتر با حداکثر دور موتور ۲۵۰۰rpm الی ۳۵۰۰rpm میبایستی روغن انجین تعویض گردد.
توجه در زمان آب بندی خودروها به دلیل استفاده از فیلتر های روغن کاغذی نیازی به تعویض مدام روغن موتور وجود ندارد و میبایستی پس از طی حداکثر ۴۰۰۰ کیلومتر اول روغن موتور را تعویض نمائید.
روان شدن تدریجی یک موتور نو و دستگاه انتقال حرکت ( جعبه دنده و دیفرانسیل ) در خودرو اهمیت زیادی دارد که کاملا باید تحت مراقبت راننده قرار گیرد چه در این صورت میتوان مطمئن بود که اجزا مختلف خودرو در یک مدت طولانی و با حداقل هزینه بیشترین بازده را خواهند داشت. باید اضافه شود. عمل روان شدن قسمتها نه تنها در مورد موتور و دستگاه دند هها مورد نظر است بلکه در اجزا دیگر شاسی از قبیل بلبرین گهای چرخها و قسمتهای متحرک دیگر یک خودرو، دارای اهمیت خاصی م یباشد. این عمل باید با مراقبت کامل و به تدریج طی ۲۰۰۰ کیلومتر اول رانندگی انجام پذیرد.
باید در نظر داشت که در مدت روان شدن نباید به موتور فشار اضافی وارد شود مثلا در حرکت سربالائی، در دنده چهار با سرعت کم. در چنین مواردی باید از دند ههای کم سرعت (سنگی نتر) استفاده شود. مدارا کردن با خودروی نو در دوران روان شدن ( آب بندی ) چه در ضمن حرکت و چه در حالت کار کردنِ در جا اهمیت بسزائی دارد.
هشدار: در خودروهای دوگانه سوز تا قبل از طی ۸۰۰km اول به هیچ عنوان با گاز اقدام به رانندگی ننمائید.
تعویض مناسب دنده خودرو
مرحله اول | شمارش گر مصافت موتور بر حسب KM | حداکثر سرعت Km/h |
نوع موتور | کیفیت روغن |
رانندگی
۸۰۰ – ۰ KM |
دنده یک | ۱۵ | ۱۴۰۰cc – 3000cc | SG ~ SN |
دنده دو | ۳۰ | ۱۴۰۰cc – 3000cc | SG ~ SN | |
دنده سه | ۴۵ | ۱۴۰۰cc – 3000cc | SG ~ SN | |
دنده چهار | ۶۰ | ۱۴۰۰cc – 3000cc | SG ~ SN | |
دنده پنج | ۷۵ | ۱۴۰۰cc – 3000cc | SG ~ SN | |
دنده شش | ۹۰ | ۱۴۰۰cc – 4000cc | SG ~ SN | |
رانندگی
۱۶۰۰ – ۸۰۰ KM |
دنده یک | ۲۰ | ۱۴۰۰cc – 3000cc | SG ~ SN |
دنده دو | ۴۰ | ۱۴۰۰cc – 3000cc | SG ~ SM | |
دنده سه | ۶۰ | ۱۴۰۰cc – 3000cc | SG ~ SN | |
دنده چهار | ۸۰ | ۱۴۰۰cc – 3000cc | SG ~ SN | |
دنده پنج | ۹۰ | ۱۴۰۰cc – 3000cc | SG ~ SN | |
دنده شش | ۱۰۰ | ۱۴۰۰cc – 4000cc | SG ~ SN | |
رانندگی
۲۰۰۰ – ۱۶۰۰ KM |
اختیاری و بدون وارد آوردن فشار به موتور | حداکثر تا ۱۲۰ | ۱۴۰۰cc – 4000cc | SG ~ SN |
رانندگی
بیش از ۲۰۰۰ KM |
اختیاری و بدون محدودیت | بیش از ۱۰۰ | ۱۴۰۰cc – 3000cc | SG ~ SN |
ویژه خودروهای تولد شده از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶ |
در فصل سرد روغن با گرانروی ۱۰W/40w
در فصل گرم روغن با گرانروی ۲۰w/50w
سه مرجع مهم برای استانداردگذاری در صنعت خودرو و صناییع مربوطه وجود دارد.
API (آمریکا) ACE (اروپا) ILSAC (آسیا) |
حالا دلیل اب بندی چیست ؟
قطعات مکانیکال خودرو از جمله پیستون، رینگ ها و سایر نقاط از نقطه نظر میکروسکوپی کاملا ریز هستند. این قطعات باید با کارکرد آرام همراه با روغن کاری مناسب هماهنگ و یکپارچه شوند. به دلیل غیر همجنس بودن قطعات یک خودرو مخصوصا خودروهای ما، لازم است این قطعات کاملا با هم آداپته شده و هماهنگ شوند.
با توجه به وجود انواع واشر، بلبرینگ، کاسه نمد و پک بودن کل موتور که ضریب انبساط طولی و حجمی گوناگون دارند در اوایل کارکرد موتور بایستی با دور پایین آب بندی کرد.
آب بندی فقط مختص موتور نمی باشد و قطعات گیربکس نیز از حساسیت بالایی برخوردار هستند. با توجه به تماس متال به متال در گیربکس و یاتاقان های موجود در سایر قطعات متحرک، آب بندی لازم و ضروری است.
در خودروهای معتبر خارجی قطعات قبل از نصب کاملاً با هم هماهنگ شده و اصطلاحاً جداگانه آب بندی می شوند و سپس در کنار هم قرار می گیرند. از ابتدا راننده می تواند به راحتی و با سرعت و شرایط دلخواه رانندگی کند ولی اینجا اکثر خودروها با قطعات نو و آب بندی نشده تحویل می شوند.
چون بحث ما تعمیر خودرو هست و ما تولید کننده خودرو نیستیم در اینجا فقط راجع به آب بندی بعد از تعمیر صحبت می کنیم. در آب بندی بعد از تعمیر چون اکثر قطعات خودرو مثل گیربکس و دیفرانسیل قبلا آب بندی شده و در تعمیرات ما عوض نمی شود، نیاز نیست دنده ها آب بندی شود. فقط بعد از تعمیر پنج ساعت خودرو باید درجا کار کند و گاهی در این پنج ساعت باید گاز داد و روی جک چرخها را به حرکت در آورد و … که به تعمیرگاه مربوط است.
چیزی که به راننده مربوط است این است که در هزار و پانصد کیلومتر اول با سرعت ثابت حرکت نکند. به موتور فشار نیاورد. ابتدا با دور موتور دو دنده را تغییر دهد و بعد از پانصد کیلومتر می تواند با دور موتور سه دنده را عوض کند و بعد از پانصد کیلومتر دور موتور چهار را تجربه می کنیم.
بعد از هزار و پانصد کیلومتر به مرور سرعت را بالا برده و سعی می کنیم برای مدتی سرعت صد و بیست، سپس صد و چهل و سپس صد و شصت و هفتاد را تجربه کنیم. این کار برای اینکه خودرو شتاب و سرعت لازمه را پیدا کند لازم است.
روغن خودرو حتما بعد از هزار و پانصد کیلومتر باید عوض شود. که این کار معمولا توسط تعمیرگاه انجام می شود. از لحظه ای که خودرو را از تعمیرکار تحویل می گیرید تا هزار و پانصد کیلومتر دائم روغن و آب را چک کنید. چون موتور تازه تعمیر است ممکن است به دلائل متعدد آب کم کند و یا روغن کم کند. لازم است دقیق مراقب این موارد باشید.
بعد از هزار و پانصد کیلومتر تمام موتور و متعلقات باید آچار کشی شود. یعنی تمام پیچ ها، مهره ها، واشرها و … باید توسط مکانیک خودرو چک شود.
من یک سمند موتور پژو دارم تازه تعمیر کردم توی دویست کیلومتر روغن اول و فیلتر رو عوض کردم بعد تا هزار کیلومتر نذاشتم دور موتور از سه هزار دور بالاتر بره و تا چهار هزار کیلومتر به موتور فشار نمی آوردم بعد چهار هزار کیلومتر دور موتور رو بالا بردم و تا چهار و پنج هزار دور به صورت لحظه ای راننده گی کردم و ماشین آب بندی شد.
سلام
منظورازدووسه دورموتورهست نه دنده دقت کنیدلطفا
یعنی از بندر تا مشهد با دنده ۳ بریم. چرت و پرت محض
سلام من سمند ef7 تازه تعمیر موتور کردم.
خب مگه میشه تا 1500کیلومتر با دنده دو رفت 🤔🤔😕😕
ن اینو نمیگه تو کفی بزار ۴ ولی سر کاز فشار نیار بهش
گفته دور موتور روی 2 رفت دنده عوض کن نه که با دنده 2 بری فقط.
سلام آخر ما نفهمیدیم روغن اول بعد از تعمیر رو باید ۳۰۰تا
۴۰۰۰ تا
یا ۱۵۰۰ تا عوض کنیم.؟؟