راهنمای معرفی رله ها و فیوز های دنا پلاس اکوماکس +دانلود
جعبه فیوز دنا کجاست ،راهنمای جعبه فیوز دنا ،فیوز فندک دنا کجاست ،فیوز فندکی ،شیشه بالابر ،تغذیه استارتر ،تغذیه برق سوئیچ
جعبه فیوز دنا و جدول راهنمای وظیفه هر فیوز در انواع خودروی دنا، دنا پلاس و دنا پلاس توربو
دنا یکی دیگر از خودروهای خوش ساخت شرکت ایران خودرو می باشد که در مدت کوتاهی که به بازار معرفی گردیده است توانسته مشتریان و خریداران زیادی را پیدا کند. این محصول که می توان به آن نسخه پیشرفته و بروز رسانی شده سمند گفت، یک خودروی با ظاهری زیبا و جذاب تر نسبت به سایر محصلات ایران خودرو به حساب می آید. در بخش سیم کشی و خصوصا قسمت فیوزها، تفاوت زیادی را با سایر خودروهای این کمپانی شاهد هستیم. به همین علت در این بخش همچون گذشته که به معرفی راهنمای جعبه فیوز سمند پرداختیم، به معرفی و ارائه راهنمای جعبه فیوز دنا و انواع مختلف ان خواهیم پرداخت.
جعبه فیوز دنا
فیوزها یکی از ابزار مرتبط با برق و سیم کشی خودرو هستند که وظیفه دارند، در صورت نوسانات جریان برق و بالا رفتن ولتاژ یا شدت جریان مربوطه، مسیر جریان را قطع نمایند تا دستگاه های الکتریکی موجود در مسیر، صدمه نبینند. در حقیقت فیوزها ابزاری برای محافظت از دستگاه های الکتریکی خودرو هستند که در نوسانات برق، میزان خسارات را بسیار کاهش می دهند. اگر در مسیر جریان الکتریکی یک دستگاه در خودرو، نوسان برقی اتفاق بیفتد، فیوز موجود در مسیر اتصال را قطع خواهد کرد و اصطلاحا می سوزد. برای راه اندازی دوباره آن دستگاه، ضمن رفع علت نوسان ایجاد شده، باید فیوز مرتبط با آن دستگاه را که دیگر از کار افتاده است، تعویض نمود.
مراحل تعویض فیوز خودرو را می توانید از مطلب لینک شده مطالعه فرمایید. اما هر خودرو نقشه سیم کشی و فیوز مربوط به خود را دارد که باید برای تعویض فیوزها، از آن نقشه آگاه بود. جعبه فیوز دنا شامل دو قسمت مختلف در بخش کابین و قابل تعویض توسط راننده بوده و دارای دو بخش مجزا در قسمت محفظشه موتور و غیر قابل تعویض توسط راننده می باشد. جعبه فیوز دنا در داخل کابین در قسمت راننده و زیر فرمان قرار دارد. شرح وظایف جعبه فیوز دنا و انواع مختلف دنا پلاس (دنا +) و دنا توربو پلاس در جدول زیر آورده شده است.
شماره | ظرفیت | وظیفه |
F1 | ۲۰ A | برق صندلی جلو |
F2 | ۱۰ A | استارت سوئیچ ۱ و ۲ – برق سوئیچ ترمز – برق رادیو |
F3 | ۲۰ A | برق فندک |
F4 | ۱۰ A | تغذیه بعد از سوئیچ سان روف |
F5 | ۳۰ A | فن تهویه |
F6 | ۲۰ A | استارتر |
F7 | ۱۰ A | رزرو |
F8 | ۵ A | برق واحد کنترل مرکزی CCN – برق ایموبیلایزر |
F9 | ۱۵ A | چراغ راهنما عقب سمت راست – لامپ دنده عقب سمت راست – چراغ ترمز سمت چپ – چراغ پلاک – چراغ کوچک عقب سمت راست – نور زمینه کلید های شیشه بالابر عقب – برق RN |
F10 | ۱۵ A | چراغ راهنما عقب سمت چپ – لامپ مه شکن عقب سمت راست – لامپ دنده عقب سمت چپ – چراغ ترمز سمت راست – چراغ سقفی جلو و عقب کنترل شونده با درها – چراغ کوچک عقب سمت چپ – برق واحد کنترل عقب RN |
F11 | ۳۰ A | محرک برقی صندوق عقب – محرک های برقی درهای عقب – محرک برقی باک بنزین – لامپ درهای عقب – چراغ صندوق عقب – چراغ سقفی جلو و عقب در حالت دائم |
F12 | ۲۰ A | رزرو |
F13 | ۳۰ A | گرمکن شیشه عقب – گرمکن آینه – شیشه بالا بر برقی عقب سمت چپ – شیشه بالا بر برقی عقب سمت راست |
F14 | ۱۵ A | رادیو و حافظه رادیو – برق کانکتور دیاگ – تغذیه دائم سان روف |
F15 | ۵ A | نور زمینه پنل جلو داشبورد و کنسول مرکزی – چراغ نقشه خوان ، جعبه داشبورد، آینه آرایش، و آینه برقی – واحد کنترل مرکزی برق CCN – لامپ کلید گرمکن شیشه عقب و گرمکن آینه – لامپ کلید فلاشر – لامپ کلید قفل مرکزی – لامپ کلید محرک برقی صندوق عقب – برق واحد کنترل جلو FN – برق جلوآمپر ICN – حافظه جلو آمپر ICN |
F16 | ۵ A | برق کانکتور دیاگ بعد از سوئیچ – استارت سوئیچ ۲ و ۳ – برق ترمز ضد قفل |
F17 | ۱۰ A | کیسه هوا |
F18 | ||
F19 | ||
F20 | ||
F21 | ۲۰ A | تغذیه صندلی برقی |
F22 | ۱۰ A | تغذیه سوئیچ اصلی (وضعیت دو) یونیت کیسه هوا و سیستم تهویه |
F23 | ۱۰ A | تغذیه سوئیچ اصلی (وضعیت اول) فندک |
F24 | ۱۰ A | تغذیه سوئیچ اصلی وضعیت اول(تحریک رله بخاری، رادیو، چراغ ترمز، نود جلو، نود مرکزی و جلو آمپر)،(تحریک رله شیشه گرمکن) |
F25 | ۱۰ A | تغذیه دایم رادیو |
F26 | ۲۰ A | تغذیه نود مرکزی |
F27 | ۲۰ A | تغذیه نود مرکزی – رله و محرک برقی در جلو چپ |
F28 | ۳۰ A | تغذیه نود مرکزی و تحریک رله محرک درب عقب |
F29 | ۳۰ A | شیشه بالابر درب های عقب |
F30 | ۳۰ A | تغذیه نود مرکزی – شیشه بالابر درب های جلو |
F31 | ۳۰ A | شیشه گرمکن عقب |
F32 | ۳۰ A | تغذیه فن بخاری |
F33 | ۳۰ A | استارت موتور |
F34 | ۱۰ A | تغذیه سوئیچ اصلی(وضعیت دو) ایموبیلایزر – کانکتور عیب یابی – جلوآمپر – فشار گاز کولر – یونیت موتور – کروز کنترل |
F35 | ۵ A | تغذیه سوئیچ اصلی(وضعیت دو) – سیستم ضدقفل ترمز ABS |
F36 | ۱۰ A | تغذیه باتری ایموبلایزر – کانکتور عیب یابی – جلو آمپر |