۱۲۰۰ میلیارد تومان از خودروسازان مطالبه داریم

0

رئیس هیئت مدیره هلدینگ کروز در نشست خبری امروز در خصوص وضعیت کنونی صنعت خودرو گفت: از ابتدای اغاز تحریم مشخص بود چه مشکلاتی پیش روی صنعت خودرو ایران قرار خواهد گرفت و این مهم کاملا قابل پیش بینی بود.

میهن صنع
کشاورز رئیس هیئت مدیره هلدینگ کروز در نشست خبری امروز در خصوص وضعیت کنونی صنعت خودرو گفت:از ابتدای اغاز تحریم مشخص بود چه مشکلاتی پیش روی صنعت خودرو ایران قرار خواهد گرفت و این مهم کاملا قابل پیش بینی بود. در سال ۹۱ که پژو توسط جنرال موتورز خریداری شد، این شرکت راه خروج از ایران را پیش گرفت.

کشاورز در ادامه افزود: درآن زمان پژو ۲۰۶ حدود ۸۰۰ هزار تولید داشت که با بدعهدی فرانسوی ها بسیاری از قطعات پژو به ارزش  ۲۰۰ میلیون یورو پشت گمرک ماند و ایران خودرو را به دردسر انداخت و امروز نیز بخشی از این مشکلات به بد عهدی پاریسی‌ها بر می‌گردد. ما با ایران خودرو همکاری‌ کردیم و توانستیم پژو‌ها را دوباره به چرخه تولید برگردانیم و خوشبختانه در حال حاضر این خودرو‌ها وابستگی خارجی ندارند.

وی ادامه داد: نمی توان گفت مقصر تمام این روزها امریکا است چرا که بخش از مشکلات ناشی از ثابت نگه داشتن قیمت دلار در گذشته و در پی آن تورم و انفجار قیمت ها بوده است.
رئیس هیئت مدیره کروز در خصوص خود کفایی توضیح داد: معنی خودکفایی یعنی بوجود آمدن شرکتی که دانش فنی یک محصول را دارد و با تامین مواد اولیه که از خارج و یا از داخل تامین می‌کند، اقدام به تولید آن محصول نماید.
کشاورز در خصوص خودرهای ناقص در خودروسازی‌ها گفت:خودروهایی که کف‌کارخانه مانده‌اند، به علت کمبود قطعاتی مانند باطری کربند ایمنی، پمپ هیدرولیک، ریل تنظیم کمربند، صندلی، رو‌دری، قالپاق، بلنگو، فندک و… زمین‌گیر شده‌اند. سیاست خودروساز امروز به این شکل شده است که ما ناقص تولید می‌کنیم تا قطعه برسد و بعد خودرو تکمیل شود.
کشاورز در خصوص مطالبه از خودروسازان گفت: قیمت‌ها باید در سال جدید عوض شود اما در حال حاضر ما ۱۲۰۰ میلیارد تومان از آنها مطالبه داریم. متاسفانه خودروساز نمی‌تواند به ما پرداختی داشته باشد و ما مجبور هستیم از بانک‌های خودمان استفاده کنیم و تسهیلات بگیریم!
وی‌افزود: ما برای پرداخت صورت حسابمان خودمان عمل می‌کنیم و خودروسازان ۱۲۰ هزار میلیارد تومان چک برگشتی دارند.
رئیس هیئت مدیره هلدینگ کروز گفت : مشکل عمده خودروسازان با شرکای خارجی که منجر به قطع ارتباط شد در سه چیز است. اول اعتبارات ریالی کم، دوم بالا بودن قیمت ارز و سوم رساندن پول به شرکای خارجی.

 کشاورز در خصوص پروژه ۳۰۱ و ورود صنایع دفاع توضیح داد: این پروژه نیز مانند پروژه ۲۰۶ در سال ۹۱ شد و پژو باز هم با بد عهدی بازار ایران را ترک کرد. در این پروژه هنوز از ما دعوت نشده اما آمادگی همکاری را با آنها خواهیم داشت.صنایع دفاع نیز باید قطعات الکترونیک را وارد کند پس به هیچ عنوان فایده‌ای نخواهد داشت چراکه از نظر نرم افزار و سخت افزار نیز فاصله زیادی با ما دارند و در نهایت این کمکی به سیستم نخواهد کرد./میهن صنعت

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.