کات آف (CUT OFF) چیست ، آیا افزایش کات اف ضرر دارد؟
برداشتن کات اف ،کات اف پراید ،کات اف ۴۰۵ ،چگونگی حذف کات اف ،اموزش کاتاف زدن ،کات آف ۲۰۶
کاتاف چیست؟
کات آف ( cutoff ) در واقع زمانی است که سوپاپ ورودی موتور بسته میشود و برای چند لحظه ورود هوا یا سوخت به داخل پیستون قطع میشود. امروزه کات آف مخصوص پیشرانههای انژکتوری است که از طریق ECU یا همان کامپیوتر خودرو مدیریت میشوند.
در این حالت زمانی که دور موتور به محیط قرمز رنگ میرسد سریعا کامپیوتر خودرو (ECU) دستور به قطع سوخت رسانی و جرقه میکند که در این صورت دور موتور به میزان کمی کاهش مییابد و دوباره با کاهش دور موتور سوخت رسانی آغاز شده و دور موتور به بخش قرمز میرسد و این عمل تا زمانی که راننده فشار پای خود را از روی پدال گاز برندارد ادامه پیدا خواهد کرد که به این موضوع اصطلاحا کات آف (Cut Off) گفته میشود که این عمل را نیز استپاِر انجام میدهد. در ادامه میتوانید ویدیوهایی را در خصوص کاتآف در خودروهای ایرانی مشاهده کنید (گفتنی است که در حین کاتآف موتور صدایی شبیه به “دن دن دن دن” میدهد)
در اتومبیلهای مدرن امروزی زمانی که دور موتور خودرو به شدت بالا میرود و میخواهد از محدوده قرمز رنگ روی صفحه مربوطه گذر کند، برای چند لحظه سوخت رسانی به موتور قطع میشود و جرقهای در زیر پیستونها شکل نمیگیرد و پس از آن دوباره سوخت رسانی شروع میشود تا خودرو بتواند به دور موتور بالاتر برسد.
میزان زمانی که یک موتور کات آف میکند به سیستم خنککننده آن بستگی دارد؛ زیرا در صورتی که موتور در زمان کات آف به اندازه مناسب خنک نشود، در دور موتور بالاتر منفجر خواهد شد. مهندسان صنعتی در خودروهای مسابقهای مدرن سعی کردهاند که بازه زمانی کات آف را به حداقل برسانند تا راننده بتواند در سریعترین زمان ممکن به دور موتور بالا برسد.
در واقع در زمان کات آف، فقط سوپاپهای خروجی باز است و همین موضوع باعث میشود میزان گاز خارج شده از اگزوز خودرو، به حداکثر برسد. خارج کردن ناگهانی گازها باعث بوجود آمدن صدایی میشود که در صنعت تیونینگ اتومبیل به صدای کات آف معروف است. البته کات آف کردن هیچگاه بی ضرر نیست و به موتور اتومبیل شما فشار زیادی وارد میکند؛ از همین رو کات آف کردن بیمورد و بیدلیل هیچگاه پیشنهاد نمیشود.
چرا فقط برخی از موتورها میتوانند به دور موتور بالای ۹۰۰۰ برسند؟
در نظر بگیرید دور موتور بالا میتواند برای پیشرانه خودرو شما بسیار خطرناک باشد؛ از همین رو مهندسان با بهرهگیری از متد برنامهدهی، ECU یا کامپیوتر خودرو را به شکلی تنظیم کردهاند که با قطع کردن روند تزریق سوخت و همچنین کاهش میزان اکسیژن داخل سیلندرها، مانع از رسیدن دور موتور خودرو به بیش از ۹۰۰۰ میشوند. در واقع استاندارد یک اتومبیل شهری، رسیدن به دور موتور ۹۰۰۰ تا ۹۵۰۰ است؛ اما در اصل بسیاری از پیشرانههای استفاده شده در خودروهای شهری و معمولی، توانایی رسیدن به دور موتور ۲۰۰۰۰ دارند.
از همین رو امروزه فقط خودروهای مسابقهای یا تیونینگ شده توانایی داشتن دور موتوری بیش از ۹۰۰۰ دارند. متخصصان حوزه خودرو از دو طریق باعث میشوند مرز اتومبیل در بالا بردن دور موتور شکسته شود.
۱-روش اول روش مکانیکی است که با بستن دو پیچ بر سر سوپاپها مانع از بسته شدن آنها در زمان کات آف میشوند. در این روش در بازه زمانی که کات آف رخ میدهد، اکسیژن به داخل سیلندرها وارد شده و پروسه جرقه زدن در زیر پیستونها ادامه مییابد.
۲-همچنین گاهی اوقات با تعویض دریچه تزریق سوخت باعث میشوند روند سوخت رسانی ادامه یابد و کات آف صورت نگیرد که این امر بسیار خطرناک به حساب میرود. در خودروهای مدرن، متخصصان حوزه تیونینگ با نصب یک پاور باکس بر روی ECU اتومبیل و برنامهدهی مجدد، باعث میشوند کامپیوتر خودرو نتواند دستور کات آف را صادر کند و پروسه سوخت رسانی ادامه مییابد. در نظر بگیرید این امور باید توسط متخصص انجام بپذیرد و اتومبیل فقط در شرایط مسابقهای میتواند از کات آف موتور گذر کند.
کاتاف یا همان Cut Off به معنای حد مجاز دور خوردن موتور می باشد. بطور مثال کاتاف خودروی ۲۰۶ با موتور TU5 برابر با ۶۵۰۰ دور بر دقیقه می باشد.
حال سوال اینگونه مطرح می شود که اگر کاتاف را افزایش دهیم چه اتفاقی در موتور می افتد؟ آیا ضرری دارد؟
بسته به نوع موتور تغییرات کاتاف می تواند ضرر داشته باشد، بطور مثال درسورن توربو افزایش کاتاف تا ۷۵۰۰ دور بر دقیقه بدون انجام ریمپ صحیح ۱۰۰ درصد باعث آسیب جدی به موتور می شود ولی هیچ گاه دیده نشده که افزایش کاتاف در پراید باعث خرابی موتور بشود.
بنابراین افزایش کاتاف امری ضروری در ریمپ ایسیو نیست و بهتر است در ریمپ ایسیو تغییرات کاتاف بصورت اصولی نهایتا تا ۵۰۰ دور صورت بگیرد تا در هنگام شتاب گیری و پرکردن دنده ها عکس العمل بهتری در خودرو مشاهده گردد.
دور کات اف (RPM) نام خودرو و ایسیو
۶۴۹۰
PL4_LC_405
۶۴۰۰
PL4_206
۶۴۰۰
PL4_206 (1-Sensor)
۶۴۰۰
PL4_206 (2-Sensor)
۶۴۹۰
PL4_ILC
۶۴۹۰
PL4_OHV_405
۵۴۵۰
PL4_RD
۶۴۹۰
PL4_SLC_Immo
۶۴۹۰
PL4_SLC_Mamuli
۶۴۹۰
PL4_SLC_CNG
۵۴۵۰
PL4_Peykan
۶۲۰۰
PL4_Pride (All Models
سلام من ساینا مدل ۹۹ دارم میخوام باهاش کاتاف بزنم میخواستم ببینم براش مشکلی پیش میاد یانه سرعت زیاد رفتم باهاش ولی کاتاف نزدم.