مهم ترین نکات در مورد باتری به باتری کردن که باید بدانید
تامین انرژی خودرو از دو منبع صورت میگیرد: یکی سوخت که انرژی شیمیایی ذخیرهشده در آن در نهایت تبدیل به انرژی جنبشی و حرکتی میگردد و دیگری باتری که شاید خیلیها به دید یک منبع انرژی بدان نگاه نکنند ولیکن باتری نیز همانند بسیاری از تجهیزات و سیستمهای خودرو، برای حرکت ماشین بسیار حیاتی بوده و انرژی الکتریکی لازم را از انرژی شیمیایی ذخیرهشده تامین مینماید.
شاید برای شما هم پیش آمده باشد که این منبع انرژی را بیش از حد تخلیه کردهاید و به هنگام روشن کردن خودرو، با مشکلات اساسی مواجه شدهاید و یا حتی مجبور به هل دادن خودرو شدهاید؛ اما یک راهکار دیگر که از قضا بسیار نیز استقبال میشود باتری به باتری کردن است. در ادامه پس از ذکر نکاتی مهم در باتریها به نحوه باتری به باتری کردن دو خودرو خواهیم پرداخت.
انواع باتریهای خودرو
باتریها در حالت کلی به دو نوع اولیه و ثانویه تقسیم میشوند که نوع اولیه آن باتریهای غیرقابل شارژ نظیر باتریهای قلمی و نوع ثانویه نیز باتریهای قابل شارژ هستند نظیر باتریهای خودرو. باتریهای ثانویه نیز انواع مختلفی دارند از باتریهای اسیدی گرفته تا باتریهای لیتیومآیون، که وارد شدن به جزییات این باتریها ارتباط چندانی با بحث این مقاله ندارد. باتریهای خودرو از نوع باتریهای اسیدی بوده و به دو دسته تقسیم میشوند:
باتریهای تر
باتریهای سیلدشده
آنچه مطالعه خواهید کرد
باتریهای تر
باتریهای سیلدشده
تفاوت باتری خودرو با باتریهای معمولی
باتری به باتری کردن خودرو
اطمینان حاصل نمایید که مشکل از باتری است.
خودرو دوم را در مکان مناسب پارک نمایید؛ ترجیحا روبروی هم.
خودرو سالم را روشن نمایید.
خودرو با باتری خراب را استارت دهید.
اتصالات را قطع نمایید.
اندکی زمان دهید تا باتری بیشتر شارژ شود.
باتریهای تر
فهرست مطالب
ساختار باتریها شامل الکترودهای مثبت، منفی و الکترولیت است که در باتریهای تر، الکترولیت حالت مایع داشته و به همین دلیل نیز با لفظ تر شناخته میشود. این باتریها عملا در حال حاضر دیگر در خودروها استفاده نمیشوند.
باتریهای سیلدشده
تفاوت باتریهای سیلدشده که به باتریهای خشک یا اتمی نیز معروف هستند بیشتر به ساختار الکترولیت برمیگردد و تمامی اصول باتری تر در باتری سیلدشده نیز صادق است. در باتریهای سیلدشده، الکترولیت از حالت مایع خارج شده و به صورت ژل و یا فیبرمانند است.
کلیک کن و عضو کانال تلگرام همراه مکانیک شو تا فیلمهای جذاب خودرو مورد نظرت رو ببینی
این باتریها گهگاه به اشتباه تحت عنوان Maintenance Free نیز شناخته میشوند چراکه تصور عام بر این است این باتریها نیازی به نگهدار ندارند در حالیکه این باتریها نیز در صورت عدم رسیدگی و نگهداری مناسب زودتر از آنچه که فکرش را بکنید خراب میشوند.
تفاوت باتری خودرو با باتریهای معمولی
باتریها تامینکننده انرژی برای سیستمهای برقی خودرو هستند که شامل چراغها، سیستم صوتی- تصویری، استارت و … است که در این بین چراغها، سیستم صوتی تصویری، کولر و … جریان پایین و البته پیوستهای را میکشند ولیکن تفاوت عمده از استارت ناشی میشود.
با کلیک روی این دکمه و نصب اپلیکیشن همراه مکانیک دیگه همیشه از قیمت خودروت آگاهی و کسی نمیتونه ازت کلاهبرداری کنه.
خودرو به هنگام استارت جریان بسیار بالایی و در حدود چند صد آمپر از باتری میکشد و باتری باید قادر به تامین این جریان باشد از این رو باتریهای خودرو تحت عنوان SLI (Starting, Lighting and Ignition) شناخته میشوند.
باتری به باتری کردن خودرو
روشن نشدن خودرو به دلیل ضعف باتری عمدتا در فصل سرما رخ میدهد چراکه با کولرگیری از خودرو در تابستان، باتری بیش از سایر فصول کار میکند و این امر باعث دشارژ بیش از حد باتری گردد و چنانچه به هر دلیل باتری خودرو شما شارژ کامل نشود، این چرخههای دشارژ و شارژ کامل میتواند باعث کاهش عملکرد باتری شود. همچنین دما بر روی عملکرد باتری موثر بوده و عملا با کاهش دما، ظرفیت در دسترس باتری نیز کاهش خواهد یافت.
کلیک کن تا بدون اتلاف وقت و پاسخ گویی به تلفن ماشینت رو بصورت سفارشی بفروشی
البته این روشن نشدنها میتواند دلایل دیگری نیز داشته باشد به عنوان مثال شاید یادتان رفته باشد که چراغهای خودرو را خاموش نمایید و در نتیجه باتری به صورت کامل تخلیه میشود. در این حالت معمولا میگویند باتری خوابیده (Dead Battery) است و به معنای همان تخلیه بیش از حد است. فارغ از علت خوابیدن باتری و عدم تامین جریان لازم جهت استارت، چندین روش جهت روشن کردن خودرو در این شرایط وجود دارد که مهمترین آن باتری به باتری به کردن است. اما روش صحیح باتری به باتری کردن چیست؟ با مجله همراه مکانیک همراه باشید تا بتوانید در شرایط لزوم یک باتری به باتری موفق را تجربه نمایید.
-
اطمینان حاصل نمایید که مشکل از باتری است.
در وهله اول باید باتری را بررسی نمایید چراکه شاید مشکل از سایر قطعات نظیر استارت باشد. برای این کار میتوانید از موارد ذیل استفاده نمایید:
- چراغها را روشن نمایید چنانچه کمنور باشند یعنی به احتمال زیاد مشکل از باتری است.
- کلید قفل (باز شدن) درها را تست نمایید چنانچه عمل نکند میتواند نشان از خوابیدن باتری باشد.
- سوئیچ را وارد نموده و بچرخانید؛ چراغهای داشبورد و سیستم صوتی را چک نمایید چنانچه عملکرد نرمال خود را دارند یعنی باتری به احتمال زیاد سالم بوده و مشکل از جای دیگری است.
- استارت بزنید و ببینید که آیا خودرو تلاشی در جهت روشن شدن دارد و یا در همان ثانیه اول استارت زدن سریع قطع میشود. اگر حالت دوم رخ میدهد یعنی باتری شما احتمالا سالم است.
- یک خودرو با باتری سالم و ولتاژ یکسان انتخاب نمایید.
با یه کلیک میتونی هر نوع ماشینی رو چه صفر کیلومتر چه صد هزار کیلومتر از بزرگترین نمایشگاه خودرو آنلاین در کشور کارشناسی شده و با شرایط ویژه بخری!!!
خودرویی را انتخاب نمایید که دارای باتری سالمی بوده و ولتاژ آن نیز با ولتاژ باتری شما یکسان باشد. البته در قسمت اعظمی از خودروها باتری ۱۲ ولت استفاده میشود ولیکن چک نمودن این مورد عملی احتیاطی جهت اطمینان کامل است.
- خودرو دوم را در مکان مناسب پارک نمایید؛ ترجیحا روبروی هم.
خودرو دوم را در مکانی امن و تا جاییکه میتوانید نزدیک به همدیگر پاک نمایید ولی دو خودرو به هیچ وجه نباید با هم در تماس باشند چراکه ممکن است موجب ایجاد جرقه شود.
- هر دو خودرو را خاموش نموده، کاپوتها را باز نموده و چنانچه باتریها دارای کاور هستند آن را بردارید.
- اتصالات را برقرار نمایید.
برای این کار ابتدا یک سر قرمز کابل را به قطب مثبت یکی از باتریها و سر قرمز دیگر را به قطب مثبت باتری دیگر وصل نمایید. یک سر مشکی را به قطب منفی باتری سالم و سر مشکی دیگر به یکی از قطعات فلزی موتور خودرو با باتری خوابیده وصل نمایید. برای این کار حتما از کابل مناسب استفاده نمایید.
-
خودرو سالم را روشن نمایید.
در این مرحله خودرو با باتری سالم را روشن نموده و اجازه دهید به مدت چند دقیقه باتری خراب را شارژ نماید؛ البته برای تسریع در شارژ میتوانید گاز داده و دور موتور را افزایش دهید.
-
خودرو با باتری خراب را استارت دهید.
قبل از استارت میتوانید جهت اطمینان از شارژ شدن باتری، چراغ داخلی سقف را روشن نمایید که نور نرمال آن نشان از شارژ باتری بوده و حال میتوانید خودرو را روشن نمایید. توجه داشته باشید که شاید خودرو در استارت اول روشن نشده و کار به استارتهای بعدی بکشد.
تنها با یک کلیک میتونی تا ۳۰ دقیقه بعد خودروت رو با طرح فروش فوری همراه مکانیک به پول نقد تبدیل کنی
-
اتصالات را قطع نمایید.
ابتدا سر مشکی کابل را از خودرو ناسالم خارج نمایید سپس سر مشکی از باتری سالم را باز نمایید. حال نوبت به سر قرمز باتری سالم رسیده است و در نهایت سر قرمز را از باتری مشکلدار جدا نمایید.
-
اندکی زمان دهید تا باتری بیشتر شارژ شود.
بلافاصله پس از روشن شدن حرکت نکنید و اندکی به باتری زمان دهید تا بیشتر شارژ شود.