رنجروور ایوک کابریو هامان در تهران +قیمت و مشخصات
نمونه تیون شده دو در رنجروور ایووک توسط کمپانی هامان برای ساعاتی در اختیارتیم تست مجله ماشین قرار گرفت که بررسی ویژگی های آن بسیار خواندنی است با ما همراه باشید.
خودروسازانی که به تولید شاسی بلندهای لوکس شهرت دارند، نمونه هایی روباز و با سقف جمع شونده را نیز عرضه میکنند. رنجروور نیز چند سالی است که مدل کابریو ایووک را روانه بازار کرده است. قرار بود این کمپانی به همراه جاگوار در کشورمان حضور پیدا کند و زمزمه هایی هم در این خصوص شنیده میشد، اما فعلا فقط چند نمونه از ایووک پشت ویترین نمایشگاهها به مدلهایی تزئینی تبدیل شده اند.
اگر سری به برخی کشورهای حوزه خلیج فارس زده باشید احتمالاً شاسی بلندهای روباز را مشاهده کرده اید ، ماشینهایی مثل رنجروور، لکسس LX570، مرسدس بنز کلاس جی و. . . که به صورت سفارشی مورد استفاده قرار می گیرند.
یکی از این خودروها که با قیمت کمتر در مقابل نمونه های گران لکسس و بنز قرار دارد، رنجروور ایووک است که نمونه دو در آن توسط شرکت سازنده به صورت اورجینال به گونه کانورتیبل (روباز) تغییرکاربری داده و نمونه تیون شده آن توسط کمپانی هامان برای ساعاتی در اختیارتیم تست مجله ماشین بود که بررسی ویژگی های آن خالی از لطف نیست.
چهره ساده اما دلفریب
ماشین های معدودی با آمدن به بازار جاودانه و ماندگار شدند، فولکس بیتل، مینی کوپر، فیات ۵۰۰ و. . . و با آمدن ایووک در سال ۲۰۱۱ و اضافه شدنش به سبد فروش کمپانی لندروور محصولات این شرکت را دچار تغییرات کرد.
رنجروور این اتاق روباز را در دومدل SE Dynamic و HSE داینامیک عرضه میکند که مدل HSE از نظر آپشن از سطح امکانات بالاتری برخوردار و دارای قیمت بیشتری است.
روی این اتاق کیت بدنه هامان به همراه رینگ و منبع اگزوز سوار شده که بادی کیت آیرودینامیکی را مانند اسپویلر جلو و عقب، رو گلگیرها و زیر دری ها شامل میشود که چهره ساده اما بسیار دلفریب ایووک را به بدن خوش تراش و تکه تکه و زیبای یک کشتی گیر سبک وزن تبدیل کرده است.
اما فضای داخلی خودرو ساده و به دور از هر گونه تزئینی است و صندلیهای، رودری ها، فرمان و کنسول و داشبورد همگی رنگی خاکستری به خود گرفته اند. کنسول میانی که رنجروور برای ایووک در نظر گرفته به سرسره شیب داری شباهت دارد، با این تفاوت که بالای آن نمایشگر مستطیل شکل و در بخش پایینی محور دوار دنده قرار دارد.
در حقیقت همان اتفاقی که روی رنجروور اسپرت و محصولات جاگوار پیاده شده، کمپانی روی ایووک نیز پیاده کرده و دیگر خبری از چیزی شبیه دسته دنده نیست، بلکه یک جسم دایره شکل مثل موج رادیو به شما کمک میکند تا دنده را در حالات مختلف قرار دهید. البته امکان تعویض دنده در حالت اسپرت توسط پدال های روی فرمان نیز حاصل شده است.
فرمان ۳ پایه ایووک خیلی خوب طراحی شده و اصلا نقطه شلوغی روی آن دیده نمیشود. داشبورد ماشین از طول و ارتفاع خیلی کشیده و پهن است و به راحتی میتوان یک لیوان آب را بدون اینکه جایی را خیس کرده و یا لرزشی داشته باشد، روی آن قرار داد.
پیشرانه سرحال و آماده
پیشرانه توربوشارژردار در کنار وزن ۱/۸ تنی ایووک باعث شده تا مهندسین رنجروور نسبت وزن به اسببخار یک به ۷/۵ را ثبت نمایند. با چنین شرایطی و به کمک گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک، حدود ۹ ثانیه زمان میبرد تا سرعت ایووک به ۱۰۰ کیلومتر برساعت برسد که در شرایط ایدهآل و توجه به کیفیت بنزین و ارتفاع از سطح دریا و البته حمل یک مسافر (بهعنوان راننده) این عدد از سوی کمپانی ۸/۵ ثانیه عنوان شده است.
سواری این مدل بسیار نرم و بدون انتقال لرزش ها و دست اندازها به داخل اتاق است و باوجود رینگهای بزرگ و ارتفاع کم تا زمین و مرکز ثقلی که در این مدل کاهش یافته، هیچگونه آَشفتگی در گذر از مناطق صعبالعبور و غیرمسطح احساس نمیشود.
کشش این مدل روی دور موتور ۶۵۰۰ قابل توجه بوده و غرش خاص منبع اگزوز به گوش میرسد، مضاف براینکه عملکرد نرم گیربکس و فواصل کوتاه تعویض دنده ها، از نقاط قوت ایووک محسوب شده و به عبارتی، پیشرانه و جعبه دنده به خوبی با یکدیگر هماهنگ هستند. ضمن اینکه در معکوس پذیری ها نیز، این رنجروور با رسیدن به دور موتور ۷۰۰۰، برای شتابگیری کاملا سرحال و آماده اعلام حضور میکند.
گشتاور عالی ۵۰۰ نیوتنمتری که از این موتور تولید میشود قدرت مانورپذیری بسیار خوبی را در اختیار ایووک قرار داده و هر زمان با فشار روی پدال گاز، عمل سبقت گیری به راحتی انجام میشود، به همین دلیل و با این شرایط هیچ ضعفی در موتور احساس نشده و خودرو از همه توان پیشرانه برای در اختیار گذاشتن بهترین عملکرد دریغ نمیکند.
ایووک از چسبندگی و فرمان پذیری مناسبی سود برده اما به نظر میرسد که پورشه ماکان در این بخش از امتیاز بالاتری سود میبرد، با این وجود رنجروور هم در این بخش حرفهایی برای گفتن داشته و در سر پیچها از پایداری خوبی برخوردار بوده و به عبارتی، فرمان آن نه تنبل است و نه آنقدر تند و تیز که باعث شود تا فرامین با تاخیر به تایرها ارسال شده و یا تعادل خودرو با کوچکترین اشارهای به فرمان، دچار آشفتگی شود.
در یک کلام فرمان ایووک کند و آرام عمل میکند و عکس العمل تندی به تغییر مسیرها و پیچها نشان نمیدهد، البته تأخیر زیادی هم در حرکاتش دیده نمیشود.
صدای موتور در دورهای پایین نرم و آرام است اما در دور موتورهای بالا این موضوع تغییر کرده و بر صدای پیشرانه افزوده میشود. به این مجموعه میتوان سامانه ترمز قدرتمند را اضافه نمود که بواسطه دیسکهای بزرگش نیروی ایستایی قابل توجهی ایجاد میکند.
راحتی در پشت فرمان نیز از دیگر شاخصههای این ماشین است، ارتفاع خودرو سبب میشود راننده میدان دیدی خوبی داشته باشد و ستونها به گونهای هستند که نقاط کوری برای وی بهوجود نمیآورند. صندلیهای ماشین بیشتر نرم هستند تا خشک و به همین دلیل در سفرهای طولانی سبب بروز خستگی نمیشوند. در کنار این راحتی و آسایشی که راننده و سرنشین جلو دارد در عقب هیچ فضای پایی برای حرکت نیست و عملا میتوان ایووک روباز را خودرویی برای دو نفر دانست.
در بخش فنی، پکیجی که هامان روی پیشرانه این مدل عرضه میکند سبب افزایش قدرت ۲۰ اسببخاری و گشتاور ۵۵ نیوتنمتری میشود.
به اضافه اینکه منبع اگزوز نیز بهصورت کلی تعویض شده و از نمونه هامان استفاده میگردد که حدود ۲۸۳۰ دلار قیمت دارد.
در بخش کیت بدنه نیز شامل زیرسپری جلو (با قیمت ۲۴۹۰ دلار) و عقب (۱۷۰۰ دلار)، زیر دریها (هر کدام ۱۳۶۰ دلار) و سود جستن از رینگ و تایرهای ۲۰ و ۲۲ اینچی در عقب و جلو (هر حلقه ۷۹۰ دلار) است. البته هامان برای رنگ آمیزی کامل این کیت ۶۱۷۰ دلار نیز از مالکین دریافت خواهد کرد.
مشخصات رنجروور ایووک کابریو HAMANN
تعداد سیلندر/ نوع پیشرانه | ۴/ خطی، توربوشارژردار |
حجم پیشرانه (سیسی) | ۱۹۹۸ |
حداکثر قدرت (اسببخار/دور در دقیقه) | ۳۵۰۰/۲۶۰ |
حداکثر گشتاور (نیوتنمتر/دور در دقیقه) | ۴۰۰۰-۱۵۰۰/۳۹۵ |
وزن خالص (کیلوگرم) | ۱۸۱۳ |
شتاب صفر تا ۱۰۰ (ثانیه) | ۵/۸ |
حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت) | ۲۱۶ (محدود شده) |
نوع جعبه دنده | ۹ سرعته اتوماتیک |
وضعیت انتقال قدرت | چهارچرخ |
حدود قیمت پایه (هزار دلار) | ۷۶ |