۹ دلیل لرزش غیرعادی موتور خودرو (و نحوه رفع آن)

0

اگر ماشین شما در هنگام شتاب گرفتن می‌لرزد، می‌تواند علل مختلفی داشته باشد. اغلب علت ارتعاشات یک مسئله‌ نسبتا ساده است که در واقع یک نشانه هشدار از شکست بسیار بزرگتر است اگر زود به آن رسیدگی نشود.

وقتی یک ماشین که در هنگام رانندگی تکان می‌خورد، اغلب می‌تواند چیزی متفاوت از لرزش یک ماشین در هنگام متوقف باشد، بنابراین شما باید به هنگام وقوع لرزش توجه داشته باشید. آیا لرزش فقط در حالت توقف است؟ آیا وسیله‌ی نقلیه تنها با سرعت کم، سرعت بالا یا سرعت ثابت ارتعاش می‌کند؟ اگر ماشین شما فقط در حالت توقف لرزش دارد، دلیل متفاوتی می‌تواند داشته باشد. مواردی که رعایت آن ها باعث افزایش طول عمر قطعات خودروی شما می شود. گاز خوردن ماشین نشان دهنده یکی از عیب های خودرو شماست.

پس در هنگام اولین لرزش چگونه باید تشخیص دهید که کجا را بررسی کنید؟ برای یافتن پاسخ مطالعه‌ی این مطلب را ادامه دهید.

علل رایج ارتعاش خودرو هنگام شتاب گرفتن

۱ – مفاصل CV داخلی آسیب‌دیده

مفاصل CV در انتهای هر محور قرار دارند. هر دو نوع اتصال خارجی و داخلی وجود دارد. هنگامی که مفصل CV داخلی آسیب‌دیده یا شروع به شکست می‌کند، ماشین شما در شتاب گرفتن با ارتعاش مواجه خواهد شد. همانطور که بدتر می‌شود، هنگامی که تحت بار قرار می‌گیرند، ارتعاشات جزئی ، به تکان‌های شدید تبدیل می‌شوند.

آسیب در اتصالات CV معمولا به علت گسستگی در مفاصل مشترک رخ می‌دهد. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، آب و خاک درون مفاصل قرار می‌گیرند و روغنِ محافظ درزهای داخلی را آلوده می‌کنند. بدون روغن‌کاری مناسب، تماس فلز با فلز منجر به خرابی می‌شود. تنها راه حل این است که به طور کامل CV را تعویض کنید.

۲ – مونتاژ موتور شکسته

هدف اصلی سوار کردن موتور این است که یک موتور خودرو را در قالب خودرو وصل کنید. و هدف ثانویه این است که ارتعاش موتور را کاهش دهد تا ساکنان خودرو شاهد تکان یا ارتعاش موتور در هنگام حرکت آن نباشند.

موتورها از مواد لاستیکی سخت ساخته شده‌اند که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا ارتعاشات را جذب کنند. هنگامی که یک موتور آسیب‌دیده یا شکسته شود، نه تنها ارتعاش بیش از حد در ماشین را حس خواهید کرد، همچنین دیگر قطعات موتور هم می‌توانند نامیزان شوند و در نهایت از موتور خارج شوند.

شما قادر خواهید بود بد کار کردن یک موتور را در حالت سکون هم احساس کنید، اما لرزش در سرعت شتاب‌دار بیشتر قابل دیده شدن است، زیرا موتور باید به سختی کار کند. تعویض موتور باید ارتعاش را متوقف کند. به یاد داشته باشید زمانی که یک موتور خراب است، دیگر قسمت‌ها بار بیشتری را تحمل می‌کنند و احتمالا باعث خرابی آن‌ها نیز می‌شود.

۳ – لاستیک‌های نامتعادل

تعمیر خودرو آموزش عیب یابی خودرو مکانیک پراید خرابی دسته موتور دلایل لرزش موتور خودرو آموزش مکانیک خودرو دلایل لرزش فرمان دلایل لرزش اتاق سمند

اگر اخیرا لاستیک‌های جدید نصب کرده‌اید و متوجه لرزش اتومبیل خود در هنگام رانندگی می‌شوید، این ممکن است نتیجه لاستیک‌های نامتعادل باشد. هنگامی که تایر نصب می‌شود، دقیقا همان وزن را ندارد.

برای رفع این مشکل، یک تایر را بر روی ماشین متعادل کننده می‌گذارند و با وزنه‌های کوچک در لبه‌ی آن تعادل کامل را ایجاد می‌کنند. (بالانس چرخ ها) در چرخش تایر، هر عدم تعادل جزئی به یک ارتعاش کوچک تبدیل می‌شود. در سرعت‌های بالاتر که در آن چرخشِ تایر بسیار سریع‌تر است، ارتعاش بیشتر قابل توجه خواهد بود و چرخ شما واقعا لرزش خواهد داشت.

اگر ماشین شما ارتعاش می‌کند در حالی که با سرعت ثابت است؛ و در سرعت‌های بالاتر بدتر است، ممکن است تایرهای شما نامیزان باشند. همچنین ممکن است وزن یکی از چرخ‌های خودرو به راحتی کم شود. برای رفع، ماشین خود را به فروشگاه تایر ببرید تا آن‌ها را تنظیم کنید.

۴ – تسمه گم کردن

تعمیر خودرو آموزش عیب یابی خودرو مکانیک پراید خرابی دسته موتور دلایل لرزش موتور خودرو آموزش مکانیک خودرو دلایل لرزش فرمان دلایل لرزش اتاق سمند

یک مشکل ساده می‌تواند فاجعه‌آمیز باشد. اگر تسمه‌های چرخ به طور صحیح روی محور چرخانده نشوند، برخی از آن‌ها در طول زمان از بین می روند، و چرخش چرخ کم می‌شود؛ و در هنگام رانندگی، به نظر می‌رسد که ماشین تکان می‌خورد.

اگر آن را تعمیر نکنید، می‌تواند در نهایت تمام راه‌حل‌ها را از بین ببرد و چرخ شما در حین رانندگی جدا شود، که شما نمی‌خواهید این اتفاق بیفتد.

از اپلیکیشن فرمون ایکس برای چک کردن استعلام خلافی خودرو کمک بگیرید.

برای تایید اینکه تسمه شل نداشته باشید، از یک آچار گشتاور استفاده کنید تا اطمینان حاصل شود که هر مهره به اندازه‌ی مناسب تنگ است. اگر آچار گشتاور ندارید، می‌توانید از یک آچار مهره‌ای معمولی برای این بررسی استفاده کنید.

۵ – خمیدگی میل‌لنگ

تعمیر خودرو آموزش عیب یابی خودرو مکانیک پراید خرابی دسته موتور دلایل لرزش موتور خودرو آموزش مکانیک خودرو دلایل لرزش فرمان دلایل لرزش اتاق سمند

اگر خودروی شما دارای چرخ دنده‌ی عقب (RWD ) باشد، نیرو از موتور به محور عقب و چرخ‌های متصل شده از طریق میل‌لنگ ( محور متحرک) تحویل داده می‌شود. بنابراین، اگر میل‌لنگ حتی کمی خم و یا آسیب دیده (اغلب به علت تصادف) باشد، باعث می‌شود که ماشین در سرعت کم هم لرزش داشته باشد؛ و هنگامی که شما سریع‌تر برانید این لرزش بدتر هم می‌شود.

از آنجا که معمولا میل‌لنگ قابل تعمیر نیست، تعویض آن تنها گزینه است.

۶ – خمیدگی میله‌ی چرخ فرماناگر به طور تصادفی به جدول خیابان، سنگ بزرگ برخورد کردید و یا اگر هر حادثه جزئی دیگری پیش آمد، اگر شما هیچ آسیب قابل توجهی را ندیدید، فرض نکنید که همه چیز خوب است. این حادثه ممکن است سبب ایجاد خمیدگی در میله‌ی چرخِ فرمان شود، که جدی است.

شما ارتعاشاتی را از ماشین مشاهده می‌کنید، که با شتاب گرفتن خودرو شروع به بدتر شدن می‌کنند. شبیه به میل‌لنگ، شما باید یک میله‌ی چرخ فرمان که خم شده را بلافاصله جایگزین کنید، تا از ایجاد آسیب بیشتر جلوگیری کنید.

۷ – گیره ترمز به کلاچاگر گیره ترمز بر روی یک چرخ معیوب باشد، می تواند باعث ارتعاش ماشین شود. در این وضعیت خاص، فرمان هنگامی شما در سرعت‌های متوسط هم ارتعاش خواهد شد. ارتعاشات در سرعت‌های بالا، بدتر می‌شود. هنگامی که توقف می‌کنید، به احتمال زیاد متوجه بوی سوختگی از وسیله نقلیه خواهید شد.

اگر ترمز شما گیر کرده است، شما از طریق بوی سوختگی قادر به کشف چرخِ مشکل‌دار هستید. شما باید همه‌ی قسمت‌های سیستم ترمز را بررسی کنید. گاهی اوقات تمیز کردن قطعات مورد نیاز است، اما قطعات ترمز شکست خورده باید جایگزین شوند.

۸ – شیلنگ خلأ جدا یا پاره شده

تعمیر خودرو آموزش عیب یابی خودرو مکانیک پراید خرابی دسته موتور دلایل لرزش موتور خودرو آموزش مکانیک خودرو دلایل لرزش فرمان دلایل لرزش اتاق سمند

این مشکل می‌تواند باعث تکان و یا شل شدن خودرو در هنگام رانندگی شود. اگر یک شلنگ خلاء قطع شود یا یک نشتی هوا در آن ایجاد شود، فقدان فشار هوا می‌تواند باعث ایجاد خطا در حسگرهای مختلف شود.

همه‌ی شیلنگ‌ها را بررسی کنید تا اطمینان حاصل کنید که به جایی متصل شده‌اند و در آنها پارگی نباشد. شما ممکن است به استفاده از یک گیره کوچک برای اتصال مجدد شلنگ‌ها که برای اتصال بیش از حد شل است، نیاز داشته باشید. شیلنگ‌های خلاء در ماشین‌های توربو بیشتر قطع می‌گردند. جایگزینی آن‌ها با شیلنگ‌های سیلیکونی قوی، معمولا به عنوان یک راه‌حل دائمی توصیه می‌شود.

۹ – انژکتورهای خراب یا کثیفانژکتورهای خراب یا کثیف می‌توانند باعث خرابی موتور شوند. در حالی که این مشکل در توقف قابل تشخیص است، همچنین ممکن است باعث ارتعاش ماشین در هنگام رانندگی شود. هیچ کدام از این آموزش ها را در کلاس رانندگی آموزش نمیدهند. لرزش خودرو و آرام نبودن کارکرد موتور خودرو باعث افت قیمت خودروی شما نیز خواهد شد.

اگر آخرین بار که انژکتورهای خود را تعویض کردید را به خاطر نمی‌آورید، ممکن است وقت آن رسیده باشد. تعویض همه‌ی آن‌ها بطور همزمان بهتر است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.