تحقق اصل ۴۴ قانون اساسی پس از ۱۱ سال در بورس/ رکورد ۶۰ میلیونی ایران در تعداد کد بورسی

0

تحلیلگر ارشد بازار سرمایه و سبدگردان بورس، آزادسازی سهام عدالت با دستور مقام رهبری را یک انقلاب اقتصادی که در بستر بازار سرمایه در حال وقوع است، نامید و گفت: مقام معظم رهبری تاکید بر واگذاری مدیریت به همراه مالکیت سهام عدالت دارند و با آزادسازی ۴۵۰۰۰۰ میلیارد تومان سهام عدالت و واگذاری مدیریت آن به مردم، پس از ۱۱ سال اصل ۴۴ قانون اساسی در بستر بازار سرمایه تحقق می‌یابد.

اصل 44 قانون اساسی چیست رهبر کبیر انقلاب راهبردهای اقتصادی ایران مشکلات اقتصاد ایران پیشرفت تکنولوژی در ایران تورم و اقتصاد اخبار بورس و سهام بهترین سرمایه گذاری در ایران

دکتر مصطفی صفاری، در گفت‌وگو با خبرنگار بااقتصاد، افزود: این یک اتفاق مهم و انقلاب اقتصادی با رویکرد بازار سرمایه است که برای عده‌‌ای محسوس و قابل باور نیست و آن را حباب می‌دانند، درحالی‌که باید منتظر رکوردشکنی بورس ایران در تعداد کد بورسی با ۶۰ میلیون سهامدار باشیم.

این کارشناس و تحلیلگر ارشد بازار سرمایه، با اشاره به روند بازار در روزهای اخیر، تصریح کرد: بازار در حال اصلاح است و با یک اصلاح کوتاه‌مدت، دوباره صعودی می‌شود اما روند کلی اقتصاد کشور متحول و از بانک‌محوری خارج شده است و به سمت سرمایه‌محوری حرکت می‌کند.

صفاری افزود: اقتصاد دولتی تبدیل به اقتصاد مردمی و مردم‌نهاد شده و این تحول در بازار سرمایه اتفاق افتاده است و استقبال از آن بیشتر می‌شود. بزودی تعداد کد بورسی در کشور به بیش از ۶۰ میلیون می‌رسد و اهمیت بورس در زندگی ایرانیان قابل لمس است.

به گفته وی، بازار سرمایه نقش پس‌انداز برای مردم خواهد داشت و تمامی اقشار جامعه از آن استفاده خواهند کرد و این به‌معنی مردم‌نهاد بودن اقتصاد بر پایه بازار سرمایه است.

صفاری همچنین به نقش صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌ها در هدایت مردم برای سرمایه‌گذاری مطمئن در بورس، تاکید و تصریح کرد: مردم را باید با بورس آشنا کرد و صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌ها این نقش مهم را بر عهده دارند و به مردم برای ورود به بازار سرمایه کمک می‌کنند تا پس‌انداز پربازده‌تری داشته باشند.

وی ادامه داد: این موارد را قانون‌گذار دیده است و تنها باید به مردم معرفی شود. در امریکا ۸۵ درصد از مردم در بازار سرمایه هستند اما قرار نیست همه بورس‌باز باشند و در صندوق‌های سرمایه‌گذاری یا با سبدگردان‌ها سهام‌شان مدیریت می‌شود. در بورس چین نیز افرادی که کد بورسی می‌گیرند تا یک سال حق خرید و فروش ندارند مگر این‌که از طریق بانک یا سبدگردان اقدام کنند و این قوانین را باید در بورس خودمان اجرا کنیم.

این تحلیلگر بازار سرمایه، وجود حباب در بورس را -که این‌روزها از سوی برخی افراد اعلام می‌شود- نادرست دانست و گفت: بخش کوچکی از بازار ممکن است ارزش ذاتی‌شان کمتر از ارزش سهام‌شان باشد اما در کل بازار سرمایه حباب وجود ندارد و بورس ایران توانایی زیادی برای پیشرفت دارد.

وی اظهار کرد: اگر بازارهای مالی ایران را نسبت به بازارهای جهانی مقایسه کنیم، این مساله مشهود است. برای مثال اگر یک آپارتمانی را در (شمال) تهران بخرید با همان مقدار پول در کانادا می‌توانید یک خانه بزرگ و ویلایی خریداری کنید در حالی‌که در کانادا سهم یک دلاری وجود ندارد اما در تهران سهام زیر یک دلار و به سنت معامله می‌شود!

صفاری افزود: متاسفانه عده‌ای در ایران همچنان به P/E معادل ۴ و ۵ بازار سرمایه عادت کرده‌اند اما در دنیا P/E بازار سرمایه به ۴۵ و ۵۰ می‌رسد و حالا که P/E بازار سرمایه ایران به ۲۰ رسیده است، این افراد فریاد حباب در بورس سر می‌دهند! اصلا مگر قرار است همه شرکت‌ها سود بدهند، شرکت‌ها باید تولید و رشداقتصادی ایجاد کنند.

گفت‌وگو: مولود غلامی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.