۵ راهکار برای افزایش توان خودرو

0

سرعت همواره برای بشر مفهومی هیجان‌انگیز بوده است و او برای نیل به این خواسته شیوه‌های متفاوتی را در پیش گرفته است.

”اگر شما به دنبال کسب توانی جدی از پیشرانه خودرو هستید در نهایت چاره‌ای جزء استفاده از سامانه توربو یا سوپرشارژر ندارید، اما راه‌های کم‌خرج‌تری هم وجود دارد.“سازندگان خودرو، علاقمندان و تیونرها، از همان آغاز تولد این صنعت با یکدیگر بر سر ساخت سریع‌ترین خودروهای روز رقابت می‌کردند. اما آن‌ها چطور این کار را انجام می‌دادند؟

پاسخ این سئوال ساده است: با خلق اسب‌بخار بیشتری در پیشرانه خودرو. اسب‌بخار بیشتر به معنای وجود وسیله نقلیه سریع‌تری نیز هست. دستاورد این افراد، تردد خودروهای ۱۰۰۰ و حتی ۲۰۰۰ اسب‌بخاری در جاده‌ها و اقصی نقاط دنیاست.

با این‌حال، اضافه نمودن اسب‌بخار به پیشرانه خودرو، عملی به سادگی اضافه کردن شکر به استکان چای نیست. در واقع، این یک پروسه کاملاً دقیق و فنی است که به شناختی جامع از مکانیک خودرو نیاز دارد. به همین علت است که چنین کاری از هر کسی ساخته نیست. اما نگران نباشید ما در اینجا برخی از متدهای معمول برای افزایش توان در خودرویتان را توضیح می‌دهیم.
۱) کاهش وزن خودرو

گرچه با اجرای این روش توان بیشتری برای پیشرانه خودروی شما مهیا نمی‌شود اما در عوض، موجب افزایش سرعت آن خواهد شد. شما می‌توانید همزمان با کاهش وزن خودرو، بخش‌های غیر ضروری داخل کابین را از جای خود برداشته و بدین وسیله به کاهش بیشتر وزن آن کمک کنید. همچنین می‌توانید بخش‌هایی از خودرو را با ماده سبکی به نام فیبر کربن تعویض کنید، هر چند که انجام این کار گران و پرهزینه خواهد بود.
۲) تنظیم ECU

چنانچه صاحب خودروی مدرنی هستید، تنظیم ECU آن می‌تواند یکی از ارزان‌ترین شیوه‌ها برای کسب توان و گشتاور بیشتر از پیشرانه آن باشد. به ویژه اگر خودروی توربویی را مالک باشید،با یک تغییر ساده نرم‌افزاری، اغلب می‌توانید ۵۰ اسب‌بخار بیشتر از حد استاندارد، از پیشرانه خودرویتان استخراج کنید.
۳) تهیه یک پیشرانه بزرگتر

اگر پیشرانه استاندارد خودرویتان قدرتمند نبوده و شما به دنبال کسب توان بیشتری از آن هستید، تنها راه چاره این است که از پیشرانه‌ای با حجم بیشتر استفاده کنید. عموماً یک پیشرانه با حجم بالاتر، توان بیشتری را برای خودروی شما مهیا می‌کند. در واقع، سیلندرهای با سایز بزرگتر، سوخت بیشتری را مشتعل می‌کنند، هوای بیشتری را تنفس می‌کنند و در نهایت انرژی بیشتری را تولید می‌کنند.

با این وجود،اعمال چنین شیوه‌ای تنها زمانی موفقیت‌آمیز است که شما پول و وقت کافی برای اعمال چنین تغییر و تبدیلی در پیشرانه خودرویتان را داشته باشید. مضاف بر آن، شما نیاز به مهارت و هوش تام و تمامی برای انجام چنین عملی دارید. در عین حال، باید محفظه پیشرانه در زیر کاپوت خودروی شما با موتور مورد نظر از حیث سایز و اندازه مطابقت داشته و به اصطلاح «فیت» شده باشد.
۴) اضافه نمودن توربوشارژ یا سوپرشارژ

یک پیشرانه برای کارکرد بهینه خود به مخلوط صحیحی از سوخت و هوا نیاز دارد. چنانچه شما قادر به ساخت پیشرانه‌ای باشید که سوخت در آن سریع‌تر محترق شده و سریع‌تر نیز تخلیه شود، در نهایت اسب‌بخار بیشتری را هم دریافت خواهید نمود. تنها راهکار در این مورد، همان عملی است که دوستداران خودرو انجام می‌دهند و آن نیز اضافه نمودن یک توربوشارژر یا سوپرشارژر به پیشرانه خودرو است.

توربوشارژر یک قطعه کوچک است که می‌توان آن را در پیشرانه نصب نمود. این قطعه حلزونی شکل هوا را در درون خود قرقره نموده و توسط یک مکنده هوا به پیشرانه می‌فرستد. پیشرانه خودرو این هوا را در حجم زیادی دریافت و در نتیجه احتراق سریع‌تری را برای آن فراهم می‌کند. سوپرشارژر هم عملکردی مشابه توربوشارژر دارد اما از طراحی متفاوتی برخوردار است. با نصب یک سامانه توربو یا سوپرشارژر قادرید ۴۰ تا ۶۰ اسب‌بخار را به پیک خروجی سیستم پیشرانه خودرویتان اضافه نمایید.

به خاطر داشته باشید که اغلب برای نصب توربو یا سوپرشارژر در پیشرانه خودرویتان، به اصلاح سامانه احتراق و سوخت آن نیز باید مبادرت نمایید.
۵) استفاده از دمنده هوای سرد

نصب توربو یک شیوه خوب برای کسب توان بیشتر در پیشرانه خودرو است، اما اضافه نمودن توربو به پیشرانه خودرویتان می‌تواند گران و هزینه‌بر باشد. در مقابل، شیوه‌های جانشینی وجود دارند که ارزان بوده و به همان اندازه مؤثر است. یکی از این شیوه‌ها استفاده از دمنده هوای سرد (cold air intake) است.

دانشی که پشت این ایده وجود دارد این است که دمنده هوای سرد، به ارسال انبوه هوای سرد به محفظه احتراق مبادرت می‌نماید و اینطور می‌توان گفت که هوای بیشتر احتراق سریع‌تری را نیز به دنبال دارد.

البته اگر شما به دنبال کسب توانی جدی از پیشرانه خودرو هستید در نهایت چاره‌ای جزء استفاده از سامانه توربو یا سوپرشارژر ندارید. زیرا با استفاده از دمنده هوای سرد، در نهایت چیزی بین ۵ تا ۲۰ اسب‌بخار را می‌توانید به دست آورید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.