روشن ماندن ضبط وقتی ماشین خاموش است چه دلایلی دارد؟

0

زمانیکه ضبط ماشین خاموش نمی‌شود، عواقب اذیت کننده‌ای را به دنبال دارد. ضبط باتری زیادی مصرف نمی‌کند، اما همین مقدار کم هم می‌تواند در عرض یک شب و یا حتی چند ساعت، اگر باتری خودش در حال خراب شدن باشد، آن را از بین ببرد. خب، شما با ضبطی که خاموش نمی‌شود چه‌کار می‌کنید؟ این مشکل معمولاً برقی است.

دلایل روشن ماندن ضبط خودرو

چند دلیل متداول وجود دارد که باعث می‌شود ضبط ماشین موقعی که باید، خاموش نشود و هرکدام از آن‌ها مربوط به شرایط مختلف و به‌خصوصی است. مهم‌ترین علت این مشکل، سیم‌کشی غلط رادیوپخش است. پس اگر ضبط را بعد از خریداری ماشین روی آن نصب کرده‌اید، اولین جایی که باید چک بشود همین قسمت است. از طرف دیگر، ممکن است مشکل از کلید استارت یا اجزا مربوط به آن باشد. همچنین یکسری از ماشین‌ها طوری طراحی‌شده‌اند که ضبط را تا مدت مشخصی، معمولاً حدود ده دقیقه، روشن نگه می‌دارند؛ مگر این‌که یکی از درهای ماشین باز شود.

در ادامه به دلایل روشن ماندن ضبط خودرو که مانع از خاموش شدن آن می‌شود اشاره می‌کنیم.

سیم‌کشی رادیو

اگر از زمانی که ضبط را روی ماشین نصب‌کرده‌اید به این مشکل برخوردید، پس به‌احتمال‌زیاد، ضبط خودرو اشتباه سیم‌کشی شده است.

کلید استارت

کلید استارت ممکن است زمانی که خاموش به نظر می‌رسد، روی حالت تجهیزات جانبی بوده و برق لازم را برای آن‌ها را تأمین کند.

کلید و سیلندر استارت

مجدداً، یک سیلندر فرسوده ممکن است خاموش به نظر برسد درصورتی‌که در حالت تجهیزات جانبی یا حتی استارت است.

روش تنظیم ساب ووفر تنظیم حرفه ای سیستم تنظیم ضبط پایونیر تنظیم ضبط پایونیر 7150 تنظیمات ضبط ماشین تنظیم سیستم صوتی خودرو افزایش صدای سیستم صوتی خودرو قیمت سیستم صوتی خودرو مشکلات سیستم صوتی خودرو مشکلات ضبط ماشین

ضبطی که برای روشن ماندن طراحی‌شده

در بعضی از ماشین‌ها، ضبط طوری تنظیم‌شده که برای مدت مشخصی روشن بماند. وقتی این خصوصیت ایراد پیدا کند، باید از یک فرد حرفه‌ای کمک بگیرید.

چطور ضبطی که خاموش نمی‌شود را تعمیر کنیم؟

اگر ضبط خودرو شما خاموش نمی‌شود، مراحل زیر را طی کنید تا هر مشکل پنهانی را رفع کنید. با پیروی از راهنمایی‌های ما می‌توانید منشأ مشکل را پیداکرده و حتی آن را به تنهایی حل کنید. اگر همه مراحل را انجام دادید و همچنان ضبط خاموش نشد، به یک تعمیرکار حرفه‌ای مراجعه کنید.

۱ . سیم‌کشی ضبط را چک کنید

اگر ضبط را بعد از خریداری ماشین نصب‌کرده‌اید و این مشکل دقیقاً از زمان نصب پیش‌آمده، احتمالاً با یک اشکال در سیم‌کشی مواجه هستید. ضبطها یک سیم اصلی و دو سیم برق‌ دارند. در یکی از این دو همیشه برق جریان دارد ولی در دیگری، تنها زمانی که موتور روشن است یا سوییچ در حالت تجهیزات جانبی است، برق وجود دارد. اگر سیم برق اصلی به سیمی که همیشه برق دارد متصل باشد، ضبط هیچ‌وقت خاموش نمی‌شود.

برای حل این مشکل می‌توانید به کمک ولت‌متر این موضوع را بررسی کنید. اگر در هر دو سیم همیشه برق جریان دارد، باید سیم‌کشی ضبط را عوض کنید تا سیم اصلی به منبعی وصل شود که تنها در حالت روشن بودن و یا در حالت تجهیزات جانبی، برق داشته باشد.

۲ . سوییچ استارت ماشین را چک کنید

بعضی از مشکلات مربوط به سوییچ باعث می‌شوند ماشین در حالت تجهیزات جانبی بماند، حتی هنگامی‌که سوییچ را خارج کرده‌اید. اگر در مرحله اول هر دو سیم همیشه دارای برق بودند ولی هیچ منبعی وجود ندارد که فقط در زمان روشن بودن ماشین برق داشته باشد، احتمالاً اشکال از سوییچ است. ابتدا باید چک کنید که آیا وقتی سوییچ در حالت خاموش است، تجهیزات جانبی روشن هستند یا خیر. اگر پاسخ مثبت است، باید سیلندر سوییچ یا خود آن را عوض کنید.

۳ . سیلندر و کلید استارت را چک کنید

این‌یک اشکال مشابه است ولی مربوط به ایراد فیزیکی سیلندر استارت است و ارتباطی به برق ندارد. اگر کلید یا سیلندر استارت به‌شدت فرسوده باشند، می‌توان بدون خارج کردن کلید از حالت تجهیزات جانبی و یا روشن، آن را از جایش درآورد.

برای حل این مشکل، هنگام خارج کردن سوییچ، اطمینان حاصل کنید که سوییچ در حالت خاموش قرار دارد. این کار باعث می‌شود ضبط هم خاموش شود. در طولانی‌مدت، تعویض سیلندر فرسوده هم می‌تواند مفید باشد.

۴ . دقت کنید که آیا ضبط ماشین شما برای روشن ماندن تنظیم‌شده یا خیر

ضبط بعضی از ماشین‌ها طوری طراحی‌شده‌اند که برای مدت مشخصی روشن بمانند، پس بلافاصله خاموش نمی‌شوند. در این صورت، باید ماشین را خاموش‌کنید، کلید را خارج کنید، ماشین را ترک کنید، و درها را ببندید. بعد چند دقیقه، چک کنید که ضبط خاموش شده است یا خیر. اگر ضبط بعد از مدتی خاموش شود، برای ماشین شما طبیعی است. اگر هنوز هم خاموش نشده بود، مطمئن شوید که چراغ سقف خاموش شده باشد و درها همگی بسته باشند. اگر چراغ سقف خاموش نمی‌شود، احتمالاً اشکال از سوییچ ماشین است. در غیر این صورت برای رفع مشکل به یک متخصص نیاز دارید.

مقاله پیشنهادی:  ۶ نکته برای سیم کشی صحیح آمپلی ‌فایر در خودرو

اطمینان از سیم‌کشی ضبط خودرو

چطور مطمئن شویم که ضبط خودرو به‌درستی سیم‌کشی شده است؟

اساس سیم‌کشی ضبط خودرو آن‌قدرها هم پیچیده نیست، ولی اگر اطلاعات کافی را نداشته باشید و روش درستی را به کار نگیرید به‌راحتی آن را خراب خواهید کرد. قسمت مهم این کار، که مربوط به مشکل شماست، این است که ضبط هر ماشینی نیاز به یک سیم اصلی و دو یا سه سیم متصل به بخش مثبت باتری دارد.

یکی از این سیم‌های واصل همیشه روشن و برای نگه‌داشتن حافظه است. دیگری، که درواقع برق موردنیاز رادیو را تأمین می‌کند، تنها زمانی که کلید در حالت روشن یا تجهیزات جانبی است روشن است.

اگر سیم‌کشی ضبط اشتباه باشد، محل قرارگیری این دو سیم جابه‌جا است و به همین خاطر ضبط هیچ‌وقت خاموش نمی‌شود. ضبط همیشه به برق وصل است درنتیجه حتی زمانی که ماشین را خاموش کرده و کلید را خارج می‌کنید، در حال از بین بردن باتری است.

بسته به نوع باتری، این مشکل می‌تواند منجر به خراب شدن باتری، استارت خوردن ماشین همراه با پرش، و حتی خراب شدن ضبط شود.

برای حل این مشکل، ضبط باید خارج شود و سیم‌کشی مجدداً صورت بگیرد. اگر اخیراً یک رادیو روی ماشین نصب‌کرده‌اید و به این مشکلات برخورده‌اید، باید به‌جایی که این کار را برایتان انجام داده‌اند بروید و درخواست کنید مشکل را حل کنند. اگر خودتان ضبط را نصب‌کرده‌اید، از منابع زیر که مربوط به سیم‌کشی ضبط هستند استفاده کنید:

  • رنگ‌ها در سیم‌کشی ضبط
  • اساس نصب ضبط
  • چطور سیم‌های ضبط را تشخیص دهیم

در بدترین و سخت‌ترین حالت، باید سیم‌های برقی که به ضبط وصل هستند را چک کرده و ببینید کدام‌یک از آن‌ها موقع روشن بودن ماشین برق‌دارند. دریکی از سیم‌ها باید همیشه برق جریان داشته باشد و ولی دیگری فقط هنگام روشن بودن ماشین برق ۱۲ ولتی داشته باشد. درصورتی‌که این سیم‌ها جابه‌جا باشند، و یا سیمی که همیشه دارای جریان برق است به دو سیم دیگر متصل باشد، اصلاح کردن آن‌ها مشکل را حل خواهد کرد.

کلید استارت جلوی خاموش شدن ضبط را می‌گیرد

در برخی موارد، خرابی سوییچ یا سیلندر آن باعث مشکلات این‌چنینی می‌شود. مسئله این است که تجهیزات جانبی مثل ضبط، باید زمانی که کلید در حالت روشن یا تجهیزات جانبی است، روشن باشند. وقتی این تجهیزات هنگام خاموش بودن ماشین بازهم به برق متصل باشند، ضبط خاموش نخواهد شد.

بسته به نوع و سال ساخت ماشین، روند دقیق بررسی این مشکل متفاوت خواهد بود و احتمالاً باید از یک نمودار سیم‌کشی استفاده کنید. در حالت عادی، زمانی که ماشین خاموش است تجهیزات جانبی نباید دارای جریان برق باشند. اگر در سیستم ماشین تقویت‌کننده‌ای برای تجهیزات جانبی تعبیه‌شده، نباید هنگام خاموش بودن ماشین فعال باشد.

اگر تجهیزات جانبی همیشه به برق وصل بودند، ایراد از کلید استارت و یا تقویت‌کننده است. هم‌چنین ممکن است اشکال از سیلندر سوییچ باشد که احتمالاً به دلیل فرسوده بودن آن است.

مسائل مربوط به تأخیر در خاموش شدن ضبط

بعضی از ماشین‌ها طوری طراحی‌شده‌اند که بعد از خاموش شدن و خروج کلید، ضبط تا مدتی روشن بماند. در چنین مواردی ضبط بعد از حدود ده دقیقه و یا وقتی درها بسته می‌شوند، خودبه‌خود خاموش می‌شود. هرچند این قانون ممکن است همیشه صادق نباشد.

اگر ماشین شما ساخت ۱۰ الی ۱۵ سال پیش است، و ضبط ماشین فابریک است، دفترچه راهنمای آن را مطالعه کرده و چک کنید که آیا این ویژگی شامل حال ماشین شما می‌شود یا خیر.

درصورتی‌که مشکلاتی مربوط به تأخیر در خاموش شدن ضبط دارید، تشخیص و تعمیر آن توسط خودتان ممکن نخواهد بود. اگر باز و بسته شدن درها، باعث روشن و خاموش شدن چراغ سقف نمی‌شود، به‌احتمال‌زیاد ایراد از سوییچ ماشین است که آن هم به‌راحتی تعویض می‌شود.

در موارد دیگر، اشکال از تقویت‌کننده یا قطعات دیگر است. در این صورت باید تقویت‌کننده تجهیزات جانبی را عوض کنید، ولی بسته به نوع ماشین و مشکلی که دارد، ممکن است این روش مثمر ثمر باشد و یا نباشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.