اگر منتظر اجرای طرح بخشش خلافی خودرو ۹۹ هستید بخوانید

0

بخشش خلافی خودرو ۹۹ یکی از طرح های ویژه ای است که بسیاری انتظار اجرای آن را می کشند. این در حالی است که چند سالی است چنین طرح های اجرا نشده است و قرار هم نیست اجرا شود. منظور از بخشش خلافی خودرو ۹۹ این است که جریمه دیرکرد آن دسته از جریمه هایی که دو برابر شده اند، بخشیده شود و متخلف فقط اصل جریمه را پرداخت کند. باید صراحتا اعلام کنیم که چنین طرحی در دستور اجرا نیست و قرار هم نیست اجرا شود.

چرا طرح بخشش خلافی خودرو ۹۹ اجرا نمی شود؟
طرح بخشش خلافی خودرو ۹۹ اجرا نمی شود، زیرا با اجرای چنین طرح هایی اصل داستان جریمه کردن و قانون دو برابر شدن جریمه های الصاقی، خودداری و تسلیمی زیر سوال می رود. اگر چنین طرح هایی به مناسبت های خاص اجرا شوند، دیگر برای متخلفان نگرانی از بابت پرداخت تخلف باقی نمی ماند و آنها منتظر می مانند تا بعد از اجرای چنین طرح هایی و بعد از مدت زمان بسیار طولانی، جریمه های خود را پرداخت کنند. این در حالی است که کسی که تخلف می کند، باید جریمه شود و جریمه اش را پرداخت کند. کسی که جریمه می شود ولی برای پرداخت جریمه اش اقدامی نمی کند، مجددا باید جریمه شود تا حدالاقل با زور و اجبار برای پرداخت جریمه اش اقدام کند. درست است که جریمه های دوبرگی و جریمه های دوربین دو برابر نمی شوند و از این قانون مستثنی هستند، اما سایر جریمه ها اگر بعد از ۶۰ روز پرداخت نشوند، دو برابر می شوند و متخلف چاره ای جز پرداخت دو برابری جریمه ندارد. بنابراین اگر قرار باشد طرح هایی با عنوان طرح بخشش خلافی خودرو ۹۹ اجرا شود، متخلف هراسی از دو برابر شدن جریمه ندارد و منتظر اجرای چنین طرح هایی می ماند.

آیا اجرای طرح بخشش خلافی خودرو ۹۹ طرح تشویقی است؟
اگر هم بپذیریم که اجرای طرح هایی همچون طرح بخشش خلافی خودرو ۹۹ در دسته طرح های تشویقی قرار می گیرند، با تصویب و احیانا عملیاتی کردن چنین طرح هایی می خواهیم چه کسانی را به چه علتی تشویق کنیم؟ متخلفان سهل انگار را به علت عدم پرداخت به موقع خلافی؟ بنابراین می توان اینگونه نتیجه گرفت که عملا اجرای چنین طرح هایی از پایه و اساس اشتباه است و اعتبار راهنمایی و رانندگی را زیر سوال می برد. چرا باید جریمه هایی دو برابر شوند و بعد از مدتی در طرح های خاصی بخشیده شوند؟ اگر دو برابر شدن جریمه تنبیهی است برای متخلفان سهل انگار فراموشکار، این تنبیه باید بدون هیچ ارفاقی اجرا شود تا شاید بار دوم و سومی تکرار نشود. واضح است که مسئولان و مدیران راهنمایی و رانندگی به این امورات واقف هستند و از همین جهت اجرای طرح هایی همچون طرح بخشش خلافی خودرو ۹۹ را کم لن یکن اعلام کرده اند.

چرا تمایل به تخلف در بین رانندگان زیاد است؟
تمایل به تخلف در بین رانندگان زیاد است، زیرا بسیاری از کسانی که پشت فرمان خودرو می نشینند و رانندگی می کنند، درک درستی از این کار ندارد. رانندگی کردن تنها خریدن خودرو و استارت زدن و گاز دادن و ویراژ دادن نیست. اما بسیاری رانندگی را در همین موضوعات توصیف می کند. یک راننده به جز اینکه باید بدانید چه طور یک خودرو را راه اندازی کند و حرکت بدهد، باید به این موضوع واقف باشد که وقتی پشت فرمان خودرو می نشیند، مسئولیتی سنگینی را به گردن گرفته است. مسئولیتی که تا جان و سلامتی خود و دیگر کاربران سواره و پیاده ترافیک در آن خلاصه شده است. بنابراین باید به همه قوانین و مقررات و کد تخلفات راهنمایی و رانندگی احترام بگذارد تا حداکثر تلاش خود را برای انجام مسئولیت های خود کرده باشد. در غیر این صورت برای بی مسئولیتی که انجام داده است، جریمه می شود و باید جریمه را پرداخت کند و اگر پرداخت نکند باید دو برابر جریمه را پرداخت کند و منتظر اجرای طرح هایی همچون طرح بخشش خلافی خودرو ۹۹ نباشد.
متاسفانه بسیاری از کسانی که این روزها رانندگی می کنند، به این موضوعات واقف نیستند. آنها نمی دانند و تفهیم نشده اند که در صورت بی قانونی چه عواقبی ممکن است دامنگیر آنها شود و تا جان و سلامتی خودشان و دیگران را به خطر بیندازد. شاید علت این ناآگاهی، ناکارآمدی کلاس های آموزش رانندگی باشد که اصلا روی اینگونه مفاهیم کار نمی کنند و هنرجویان رانندگی را تفهیم نمی کنند. البته رسیدن به فرهنگ بالا در ترافیک و رانندگی نیاز به زیر سازی و بستر سازی قوی دارد که می طلبد از دوران کودکی روی آن سرمایه گذاری شود.
شهروندان چه وظیفه ای دارد؟
وقتی قرار نیست طرح بخشش خلافی خودرو ۹۹ اجرا شود، شهروندان باید متوجه شوند که در هر صورت پرداخت خلافی و تخلفاتی که انجام داده اند، بر گردن آنها است. اگر چنین پرداخت هایی برای آنها سنگین است، باید تجدید نظری اساسی در نوع رانندگی و عکس العمل خود در برابر جرایم ثبت شده داشته باشند. باور کنید پلیس هم از جریمه کردن های تکراری که بارها و بارها در مورد آن به همه شهروندان توضیح داده است، خسته است. اگر شهروندان یاد بگیرند که خودشان پلیس خودشان باشند و در هر صورتی قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند، فرهنگ ترافیکی کشور به شدت ارتقا پیدا می کند. در آن صورت اصلا نیازی به اجرای طرح هایی همچون بخشش خلافی خودرو ۹۹ نیست.
جمع بندی
اگر خلافی سنگین دارید و منتظر هستید تا طرح بخشش خلافی خودرو ۹۹ اجرا شود، انتظار بیهوده ای می کشید. به جای این کار و قبل از اینکه خودروی شما توقیف شود، بهتر است سری به سایت راهور۱۲۰ بزنید و بعد از استعلام خلافی خود و مشاهده لیست خلافی، تعدادی از خلافی های خود را پرداخت کنید و رقم کل خلافی را به زیر یک میلیون تومان برسانید تا مستحق توقیف خودرو نباشید. سپس برای پرداخت الباقی خلافی در فواصل زمانی مشخص و بر اساس توان مالی خود اقدام کنید تا به مرور زمان خلافی خود را صفر کنید. در این فاصله نیز تمرین کنید و رعایت کنید که تخلف جدیدی مرتکب نشوید، در غیر این صورت در دور باطلی گرفتار می شوید که هیچ راهی برای گریز از آن ندارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.