کدهای تخلف راهنمایی و رانندگی

0

کدهای تخلف راهنمایی و رانندگی و بررسی جزئیات آن‌ها موضوعی است که قصد داریم در این مقاله از مجله خودرو همراه مکانیک به آن بپردازیم؛ چراکه در سال‌های اخیر و با راه‌اندازی دوربین‌های ثبت تخلفات راهنمایی و رانندگی، شیوه اعمال قانون نیز تغییر کرده است و بسیاری از افراد به‌وسیله پیامک از نوع و میزان جریمه تخلف خود آگاه می‌شوند، اما با توجه به این‌که پلیس راهنمایی و رانندگی نوع تخلف را تنها با یک کد عددی در پیامک یا برگه جریمه مشخص می‌کند، ممکن است جزئیات این کدها برای رانندگان جای سؤال داشته باشد. در ادامه با ما همراه باشید تا کدهای تخلف پرکاربرد و مبلغ جریمه آن‌ها را با هم مرور کنیم.

جزئیات کدهای تخلف راهنمایی و رانندگی

کدهای تخلف ۲۰۵۶ و ۲۰۰۲

انواع جریمه های رانندگی استعلام جریمه های رانندگی جریمه الصاقی چیست تخلفات رانندگی اخبار راهنمایی و رانندگی پلیس راهور ناجا جریمه بوق زدن جریمه خودرو جریمه دوبرگی چیست

هر دو کد مذکور مربوط به تخلف سرعت غیرمجاز هستند با این تفاوت که کد تخلف ۲۰۵۶، تخطی از سرعت مجاز تا ۳۰ کیلومتر در ساعت را بیان می‌کند و بسته به محل وقوع تخلف (مراکز استان، جاده‌های بین شهری و مناطق آزاد/ سایر شهرها/ روستاها و جاده‌های روستایی) بین ۳۱.۵ تا ۶۳ هزار تومان جریمه در پی دارد، اما اگر میزان تخطی راننده از سرعت مجاز، بیش از ۳۰ کیلومتر در ساعت باشد؛ کد جریمه به ۲۰۰۲ و مبلغ آن به ۱۰۵ تا ۲۱۰ هزار تومان تغییر می‌کند.

کد تخلف ۲۰۰۳

سبقت غیرمجاز در راه‌های دوطرفه یکی دیگر از کدهای تخلف راهنمایی و رانندگی است که با کد ۲۰۰۳ شناخته می‌شود و به‌دلیل حادثه‌ساز بودن، جریمه نسبتاً سنگینی نیز دارد. درصورتی‌که در مسیرهای دوطرفه از روی خط‌کشی ممتد وسط جاده عبور کنید، مرتکب این تخلف شده‌اید و بسته به محل انجام این کار، بایستی مبلغی بین ۱۰۵ تا ۲۱۰ هزار تومان را به‌عنوان جریمه پرداخت کنید.

کد تخلف ۲۰۱۴

تلفن همراه در سال‌های اخیر به بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی هر انسان تبدیل شده‌است و کاربردهای بسیار زیادی دارد اما بهتر است در هنگام رانندگی، گوشی خود را کنار بگذارید. چراکه استفاده از تلفن همراه یا وسایل ارتباطی مشابه در هنگام رانندگی علاوه بر خطر بالا، جریمه‌ای بین ۴۲ تا ۱۰۵ هزار تومان نیز دارد که سامانه پلیس، این تخلف را با کد ۲۰۱۴ می‌شناسد.

البته کد تخلف ۲۰۷۲ نیز مربوط به استفاده از تلفن همراه در سرعت‌های زیر ۶۰ کیلومتر در ساعت است که قبلاً میزان جریمه کمتری داشت اما در قانون جدید، جریمه آن با کد ۲۰۱۴ یکسان است.

کد تخلف ۲۰۰۴

این روزها بسیاری از چهارراه‌های کشور به دوربین ثبت تخلفات مجهز شده‌اند بنابراین سعی کنید در هر ساعتی از شبانه‌روز به چراغ قرمز احترام بگذارید. چراکه عبور از چراغ‌ قرمز، افزون بر حادثه‌ساز بودن، با کد تخلف ۲۰۰۴ شناخته می‌شود و جریمه‌ا‌ی بین ۱۰۵ تا ۲۱۰ هزار تومان را در پی دارد.

کد تخلف ۲۰۰۹

اگر در معابر یک‌طرفه، خلاف جهت مشخص‌شده حرکت کنید؛ مرتکب تخلف عبور از محل ممنوع با کد ۲۰۰۹ شده‌اید و بایستی مبلغی بین ۲۱ تا ۹۴.۵ هزار تومان را به‌عنوان جریمه بپردازید.

کدهای تخلف ۲۰۶۲ و ۲۱۴۳

بخش قابل‌توجهی از جریمه‌های رانندگی درون‌شهری مربوط به توقف در محل‌های غیرمجاز می‌شود. برخی از مکان‌ها با تابلوی توقف مطلقاً ممنوع (ایستادن ممنوع) مشخص شده‌اند که درصورت توقف در آن‌جا (حتی برای چند لحظه)، مشمول جریمه‌ای بین ۱۰.۵ تا ۴۲ هزار تومان و با کد تخلف ۲۰۶۲ می‌شوید.

اما برخی مکان‌های دیگر تابلوی «پارک ممنوع» دارند. وجود این تابلو به این معنی است که توقف لحظه‌ای در این مکان‌ها اشکالی ندارد، اما پارک‌کردن طولانی مدت ممنوع است. کد تخلف مربوط به پارک‌کردن در محل ممنوع، ۲۱۴۳ و مبلغ جریمه آن بین ۱۰.۵ تا ۲۱ هزار تومان است.

کد تخلف ۲۰۱۳

دور زدن در محل‌های ممنوع (به‌عنوان مثال در تقاطع میدان با بلوار) از دیگر کدهای تخلف راهنمایی و رانندگی بوده و با کد تخلف ۲۰۱۳ شناخته می‌شود و مبلغ جریمه آن بسته به محل تخلف، بین ۳۱.۵ تا ۷۶.۵ هزار تومان متغیر است.

کدهای تخلف ۲۰۸۵ و ۲۰۲۹

توقف دوبله در معابر، یکی از تخلفاتی است که اختلال جدی در جریان ترافیک ایجاد می‌کند. از این‌رو، با انجام‌ندادن این تخلف، گامی بزرگ در رعایت هرچه بیشتر حقوق شهروندی برداشته‌ایم. توقف دوبله در معابر عادی با کد تخلف ۲۰۸۵ شناخته می‌شود و بین ۱۰.۵ تا ۳۱.۵ هزار تومان جریمه دارد، اما اگر این توقف دوبله در مکان‌های پارک ممنوع باشد؛ کد تخلف به ۲۰۲۹ و مبلغ جریمه آن به ۲۱ تا ۵۲.۵ هزار تومان تغییر می‌کند.

کد تخلف ۲۰۵۱

خطوط ویژه برای تسریع در انجام مأموریت وسایل نقلیه امدادی و برخی از وسایل نقلیه عمومی احداث شده‌اند و عبور وسایل نقلیه شخصی از آن‌ها ممنوع است. درصورتی‌که با وسیله نقلیه شخصی خود از این خطوط عبور کنید، مرتکب تخلف با کد ۲۰۵۱ شده‌اید و بایستی جریمه ۶۳ هزار تومانی (شهرهای غیر مرکز استان) یا ۸۴ هزار تومانی (مراکز استان‌، کلان‌شهرها و مناطق آزاد) را بپردازید.

کد تخلف ۲۰۷۳

پرتاب‌کردن زباله به بیرون از خودرو، علاوه بر آسیب به محیط زیست و ناپسندبودن از نظر فرهنگی، یکی از تخلفات ترافیکی نیز محسوب می‌شود. قانون‌گذار، کد تخلف ۲۰۷۳ و جریمه‌ای بین ۱۰.۵ تا ۳۱.۵ هزار تومان را برای این کار درنظر گرفته است.

کد تخلف ۲۰۹۲

بدون‌شک کلاه ایمنی ضروری‌ترین تجهیز برای یک موتورسوار محسوب می‌شود و قادر است در بسیاری از موارد، نقش یک ناجی را برای وی ایفا کند. از این‌رو، استفاده از کلاه ایمنی برای راکب و سرنشین موتورسیکلت اجباری است و عدم استفاده از آن تخلف محسوب می‌شود. عدم از استفاده از کلاه ایمنی، با کد تخلف ۲۰۹۲ شناسایی می‌شود و فارغ از محل ارتکاب تخلف، جریمه ۶۳ هزار تومانی را در پی دارد.

کدهای تخلف ۲۱۱۱ و ۲۱۲۱

از دیگر کدهای تخلف راهنمایی و رانندگی، کد تخلف ۲۱۱۱ است که مربوط به همراه‌ نداشتن گواهینامه رانندگی می‌شود و بین ۱۰.۵ تا ۳۱.۵ هزار تومان جریمه دارد. اگر گواهینامه خود را همراه داشته باشید اما تاریخ اعتبار آن گذشته باشد نیز مرتکب تخلف با کد ۲۱۲۱ شده‌اید که جریمه‌ای مشابه با همراه نداشتن گواهینامه دارد.

کدهای تخلف ۲۰۲۸ و ۲۱۳۰

بیمه شخص ثالث معتبر نیز یکی از ملزوماتی است که بایستی همیشه همراه راننده باشد. درصورت به همراه‌نداشتن بیمه‌نامه شخص ثالث معتبر، مشمول جریمه بین ۱۰.۵ تا ۲۱ هزار تومان و با کد تخلف ۲۱۳۰ خواهید شد. اگر هم وسیله نقلیه شما به‌صورت کلی فاقد بیمه شخص ثالث باشد، کد تخلف به ۲۰۲۸ و مبلغ جریمه آن به ۵۲ هزار تومان تغییر می‌کند.

کد تخلف ۲۱۰۶

کلیه خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین باربری و مسافربری بایستی به‌منظور خوانایی بیش‌تر، یک پلاک بزرگ را نیز در قسمت عقب خودروی خود نصب کنند. عدم نصب این پلاک بزرگ با کد تخلف ۲۱۰۶ شناخته می‌شود و بین ۱۰.۵ تا ۳۱.۵ هزار تومان جریمه دارد.

کدهای تخلف ۲۰۹۳ و ۲۱۶۰

کمربند ایمنی نیز برای سرنشینان خودروها در حکم کلاه ایمنی راکبان موتورسیکلت است و نقش انکارناپذیری در کاهش صدمات ناشی از تصادف دارد. عدم استفاده از کمربند ایمنی در جاده‌ها، بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها با کد تخلف ۲۰۹۳ شناسایی می‌شود و بسته به محل وقوع تخلف، بین ۲۱ تا ۶۳ هزار تومان به‌ازای هر نفر جریمه دارد. اگر هم در معابر شهری و روستایی کمربند ایمنی خود را نبسته باشید؛ با کد تخلف ۲۱۶۰ و بین ۵.۱ تا ۱۵.۳ هزار تومان جریمه خواهید شد.

کد تخلف ۲۰۱۸

کد تخلف ۲۰۱۸ که مربوط به عدم رعایت محدودیت‌های رانندگی مندرج در گواهینامه است یکی دیگر از کدهای تخلف راهنمایی و رانندگی بوده و بین ۳۵.۷ تا ۶۳ هزار تومان جریمه دارد. به‌عنوان مثال اگر در گواهینامه کد مربوط به رانندگی با عینک درج شده باشد، اما صاحب گواهینامه بدون عینک رانندگی کند؛ مرتکب این تخلف شده است.

کد تخلف ۲۰۰۱

یکی دیگر از تخلف‌های حادثه‌ساز، انجام حرکات نمایشی مثل دور درجا با خودرو یا تک‌چرخ زدن با موتور سیکلت در معابر عمومی است. این تخلف با کد ۲۰۰۱ شناسایی می‌شود و بین ۷۶.۵ تا ۱۵۷.۵ هزار تومان جریمه نقدی برای آن پیش‌بینی شده است.

کدهای تخلف ۲۰۳۰ و ۲۰۴۳

وسایل نقلیه سنگین به‌دلیل ابعاد بزرگتر و قابلیت ایجاد ترافیک، قوانین رانندگی سخت‌گیرانه‌تری نیز دارند. کد تخلف ۲۰۴۳ مربوط به سبقت‌گرفتن این دسته از خودروها در معابر شهری می‌شود و بین ۳۱.۵ تا ۴۲ هزار تومان جریمه دارد. عبور کامیون و اتوبوس از خط سرعت (لاین سوم) بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها نیز با کد تخلف ۲۰۳۰ شناخته می‌شود و بین ۴۲ تا ۵۲.۵ هزار تومان جریمه دارد.

کد تخلف ۲۰۳۲

اکثر بزرگسالان امروزی، در کودکی تجربه سوارشدن در قسمت بار وانت‌ها را داشته‌اند؛ تجربه‌ای که لذت‌بخش اما بسیار خطرناک است. به‌همین دلیل پلیس کد تخلف ۲۰۳۲ و جریمه ۲۱ تا ۵۲.۵ هزار تومانی را برای این کار و به‌طور کلی سوارکردن سرنشین در صندوق‌بار یا هر قسمت خارجی وسیله نقلیه درنظر گرفته است.

کد تخلف ۲۰۴۷

اگر خودروی شما فاقد یکی از پلاک‌های جلو، عقب یا هر دو پلاک باشد و یا به‌هر دلیلی، پلاک آن خوانا نباشد؛ مرتکب تخلف با کد ۲۰۴۷ شده‌اید و بایستی جریمه ۶۳ هزار تومانی را تقبل کنید.

کد تخلف ۲۰۶۰

کد تخلف ۲۰۶۰ مربوط به عدم توجه به فرمان پلیس است. به‌عنوان مثال اگر پلیس به‌خاطر سرعت غیرمجاز به شما فرمان ایست داد و شما بدون توجه به مسیر خود ادامه دادید؛ افزون بر جریمه تخلف اصلی خود، ۴۲ هزار تومان نیز بایستی به‌عنوان جریمه کد ۲۰۶۰ بپردازید.

کد تخلف ۲۰۷۶

حتماً می‌دانید که ایستگاه‌های اتوبوس و تاکسی جزو مکان‌های پارک ممنوع محسوب می‌شوند و خودروهای شخصی حق توقف در این ایستگاه‌ها را ندارند. در صورت توقف با خودروی شخصی در ایستگاه‌های مربوط به وسایل نقلیه عمومی مرتکب تخلف با کد ۲۰۷۶ شده‌اید و بایستی مبلغی بین ۱۰.۵ تا ۳۱.۵ هزار تومان را به‌عنوان جریمه بپردازید.

کد تخلف ۲۱۱۴

استفاده از شیشه دودی در خودروها به‌دلایلی مثل جذابیت ظاهری و تابش کمتر نور خورشید به کابین، این‌روزها بسیار پرطرفدار است، اما بایستی دقت داشته باشید که اگر غلظت دودی‌بودن شیشه‌ها به‌حدی باشد که سرنشینان قابل تشخیص نباشند؛ مرتکب تخلف با کد ۲۱۱۴ شده‌اید و باید مبلغی بین ۳۱.۵ تا ۵۲.۵ هزار تومان را به‌عنوان جریمه پرداخت کنید.

 

کد تخلف ۲۱۵۴

کد تخلف ۲۱۵۴ از دیگر کدهای تخلف راهنمایی و رانندگی، مربوط به خوردن، آشامیدن و استعمال دخانیات در حین رانندگی است. ارتکاب این تخلف در مناطق روستایی ۱۰.۵ و در شهرها و جاده‌های بین شهری ۲۱ هزار تومان جریمه در پی دارد.

سایر کدهای تخلف راهنمایی و رانندگی

کدهای تخلف راهنمایی و رانندگی بسیار پرتعداد هستند و توضیح کامل همه آن‌ها در حوصله این مقاله نمی‌گنجد. از این‌رو، برخی از کدهای پرکاربردتر به‌همراه عنوان تخلف آن‌ها را در زیر لیست کرده‌ایم:

  • کد تخلف ۲۰۰۵: حرکت به‌طور مارپیچ
  • کد تخلف ۲۰۰۶: حرکت با دنده عقب در بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها
  • کد تخلف ۲۰۱۲: عدم رعایت حق تقدم عبور
  • کد تخلف ۲۱۲۱: نصب پلاک‌های متفرقه یا تغییر در استاندارد پلاک وسیله نقلیه
  • کد تخلف ۲۰۲۳: در آغوش داشتن اطفال حین رانندگی
  • کد تخلف ۲۰۲۴: حمل تیرآهن، ورق‌های فلزی و امثال آن‌ها بدون رعایت شرایط ایمنی و مقررات مربوطه
  • کد تخلف ۲۰۳۸: توقف و سد معبر در سطح یا حریم تقاطع‌ها، میادین یا خط‌کشی‌های شطرنجی
  • کد تخلف ۲۰۴۱: سبقت از سمت راست در محورهای دولاینه
  • کد تخلف ۲۰۴۷: نداشتن یا ناخوانابودن پلاک
  • کد تخلف ۲۰۶۳: نداشتن گواهی معتبر معاینه فنی
  • کد تخلف ۲۰۷۷: گردش به چپ یا راست در محل ممنوع
  • کد تخلف ۲۱۰۱: هرگونه توقف که منجر به سدمعبر یا اختلال در عبورومرور شود.
  • کد تخلف ۲۱۰۷: توقف وسایل نقلیه در پیاده‌رو
  • کد تخلف ۲۱۱۶: عدم وجود، نقص فنی یا تغییردادن رنگ هریک از چراغ‌های خودرو
  • کد تخلف ۲۱۲۴: بوق‌زدن در محل‌های ممنوع یا بوق‌زدن غیرضروری و مکرر
  • کد تخلف ۲۱۳۶: توقف وسیله نقلیه در جهت مخالف حرکت وسایل نقلیه دیگر
  • کد تخلف ۲۱۴۹: همراه‌نداشتن کارت شناسایی وسیله نقلیه
  • کد تخلف ۲۱۵۷: سوارکردن سرنشین اضافی در خودروهای عمومی
  • کد تخلف ۲۱۶۲: سوارکردن سرنشین اضافی در خودروهای شخصی
  • کد تخلف ۲۱۶۴: حمل سرنشین اضافی با موتورسیکلت
  • کد تخلف ۲۱۷۳: توقف در محل‌های اختصاصی جانبازان و معلولین
  • کد تخلف ۲۳۰۴: رانندگی در حالت مستی
  • کد تخلف ۲۳۰۵: عدم پرداخت عوارض آزادراه برای اتوبوس و کامیون دومحور
  • کد تخلف ۲۳۰۶: عدم پرداخت عوارض آزادراه برای کامیون سه‌محور، تریلی و نفت‌کش

منبع:همراه مکانیک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.