خودرو کیا ریو دور موتور افزایش می یابد و گاز می خورد؟

0

خودرو کیا ریو مدل  ۸۶ دارم و بیش از یک‌هفته است بعد از روشن شدن، دور موتور کمی افزایش می‌یابد؛ یعنی به‌صورت خودکار گاز می‌خورد

در برخی پیشرانه‌ها که از تکنولوژی قدیمی برخوردارند، قطعه‌ای الکترومکانیکی موسوم به‌استپرموتور وجود دارد و همان‌طور که از نام این قطعه پیداست، عملکرد این قطعه می‌تواند منجر به‌تنظیم شدن کارکرد موتور ‌شود.

خودرو کیا ریو مدل  ۸۶ دارم و بیش از یک‌هفته است بعد از روشن شدن، دور موتور کمی افزایش می‌یابد؛ یعنی به‌صورت خودکار گاز می‌خورد. همچنین گاهی در زمان حرکت دود از اگزوز خودرو خارج می‌شود که برخی‌مواقع با گاز دادن مقدار آن افزایش می‌یابد و درمواردی کم می‌شود. همچنین هنگام تعویض دنده از ۲ به ۳، دنده از جای خود بیرون می‌زند؛ علت چیست؟

 

گاز خوردن بی‌دلیل خودرو دارای سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری، تنها یک علت دارد که باید بررسی شود. در برخی پیشرانه‌ها که از تکنولوژی قدیمی برخوردارند، قطعه‌ای الکترومکانیکی موسوم به‌استپرموتور وجود دارد و همان‌طور که از نام این قطعه پیداست، عملکرد این قطعه می‌تواند منجر به‌تنظیم شدن کارکرد موتور ‌شود. با این وجود اگر این قطعه معیوب شده باشد یا به‌درستی عمل نکند، می‌تواند منجر به‌گاز هرز خوردن خودرو در زمان فعالیت پیشرانه شود.

تعمیرات تخصصی ریو علت گاز خوردن ماشین علت گاز خوردن کیا ریو بالا و پایین رفتن دور موتور ایرادات سنسور دور موتور آموزش تعمیر خودرو آموزش عیب یابی خودرو آموزش مکانیک خودرو آموزش مکانیک و برق خودرو آموزش نکات فنی خودرو

در این حالت اگر دستگاه عیب‌یاب به ECU متصل شود، خرابی استپرموتور را نشان می‌دهد و درچنین‌حالتی برای رفع مشکل باید این قطعه الکترومکانیکی تعویض شود. البته این نکته را فراموش نکنید که عیب‌یابی صحیح تنها توسط مکانیک یا شخص متخصص صورت می‌گیرد. اما خروج دود از اگزوز یا همان دود سیاه سه علت عمده دارد که ضمن بررسی، درصورت نیاز باید تمام قطعات مربوطه تعویض شود.

خرابی یکی از سنسورها می‌تواند در زمان حرکت سبب تولید دود سیاه‌رنگ شود. به‌بیان دیگر اگر سنسور سرعت خودرو معیوب شود، درموقع حرکت دود از اگزوز خارج شده و حتی هنگام گاز دادن حجم دود خروجی کم و زیاد می‌شود که در این حالت برای رفع مشکل باید سنسور سرعت تعویض شود.   اما درنظر داشته باشید که برخی‌مواقع قطعه‌ ساده‌ای به‌نام فیلتر بنزین در به‌وجود آمدن دود سیاه از اگزوز می‌تواند تاثیرگذار باشد. به‌عبارت صحیح‌تر اگر فیلتر بنزین کثیف شده باشد یا گرفته باشد، در زمان حرکت دود سیاه از اگزوز خارج شده و با ورود سوخت بیشتر به‌سیلندر در زمان گاز دادن، این مقدار بیشتر خواهد شد. بنابراین با تعویض فیلتر بنزین می‌توان این مشکل را رفع کرد.

مهم‌ترین قطعه‌ای که می‌تواند در تولید دود سیاه به‌صورت مقطعی نیز موثر باشد، خرابی یا عدم کارکرد صحیح شمع موتور است. از آنجا که شمع موتور قطعه‌ مکانیکی ساده‌ای است و دارای عمر مفیدی است، بنابراین اگر به کارکرد آن توجه نشود و پس از مدتی این قطعه تعویض نشود (پس از گذشت ۲۵ هزار کیلومتر) در زمان گاز دادن دود سیاه از اگزوز خارج می‌شود.

برای رفع چنین ایرادی باید شمع‌های موتور تعویض شود. همچنین درنظر داشته باشید که گاهی اوقات به‌توصیه بسیاری از اشخاص از جمله فروشندگان قطعه، از شمع‌های نامناسب و به‌اصطلاح وارداتی برای خودروهای برخوردار از تکنولوژی قدیمی استفاده می‌شود که این مساله در بلندمدت سبب مشکلات بسیاری خواهد شد و به‌همین دلیل همواره توصیه می‌شود از شمع‌‌های مناسب استفاده شود تا کارکرد موتور بهبود یابد و از به‌وجود آمدن چنین‌مشکلاتی پیشگیری شود.

اما درپاسخ به‌بخش پایانی سوال شما باید گفت گاهی دنده به‌صورت خود به‌خود تعویض شده و درحالت خلاص قرار می‌گیرد که این اتفاق بیشتر در لحظات شتاب‌گیری خودرو یا هنگامی که لرزش‌ها و ارتعاشات زیاد است، رخ می‌دهد. در این شرایط باید سه پارامتر بررسی شود؛
اگر لقی میان ماهک و کشویی بیش از حد استاندارد باشد، دنده از حالت خود خارج شده و در این حالت برای رفع مشکل باید لقی میان ماهک و کشویی برطرف شود.  گاهی لق بودن دنده‌برنجی نسبت به‌کشویی نیز چنین مشکلی را ایجاد می‌کند؛ بنابراین باید گیربکس باز و پس از بررسی لقی ماهک، لقی دنده‌برنجی نسبت به کشویی نیز رفع شود.

اما درنظر داشته باشید که اگر دنده‌های هزارخاری کشویی نیز به‌دلیل کارکرد بالا ساییده شده باشد، دیگر قادر به نگه داشتن دنده در یک وضعیت خاص نیست و آن را از حالت خود خارج می‌کند؛ بنابراین برای رفع مشکل باید دنده هزارخاری نیز تعویض شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.