چراغ بدرقه خودرو چیست؟

0

چراغ بدرقه ۲۰۶ ،چراغ بدرقه پراید ،چراغ بدرقه دنا ،چراغ مشایعت پژو پارس ،نحوه فعال سازی چراغ مشایعت هایما

چراغ بدرقه خودرو با نام های دیگری هم معرفی شده است که یکی از آنها سیستم همراهی چراغ تا درب منزل است و در زبان های خارجی هم به Follow me home شناخته می‌شود.

شاید بارها برایتان پیش آمده باشد؛ وقتی در ساعات پایانی شب از خودرو خود پیاده می شوید به علت تاریکی هوا دید خوب و واضحی نسبت به محیط اطراف خود نداشته باشید و همین مسئله سبب به وجود آمدن مشکلات زیادی مثل: برخورد با لبه جدول کنار خیابان، افتادن در جوی آب کنار جدول و…. یا اتفاقاتی از این دست شده باشید.

چراغ بدرقه خودرو چیست دانستنی های فنی خودرو مقالات آموزشی خودرو مقالات تخصصی خودرو آموزش مکانیک خودرو مجله مکانیک چراغ بدرقه پراید چراغ بدرقه دنا

هدف این تکنولوژی جدید، ایجاد افزایش امنیت و ایمنی بیشتر برای راننده و سرنشینان یک اتومبیل است.

این آپشن جهت روشن نمودن محیط برای راننده در جاهای تاریک مثل پارکینگ پس از ترک خودرو کاربرد دارد.

برای استفاده از این تجهیز که فعلاً بر روی برخی از خودروها نصب می‌شود؛ کافی است تا پس از خاموش کردن موتور خودرو و چراغ ها، یکبار به وسیله دسته ی راهنمای داخل فرمان خودرو، نور بالا را بزنید.

در این حالت چراغ های اتومبیل شما فقط برای مدت زمان ۳۰ ثانیه روشن می مانند تا شما به راحتی و در زیر نور فرصت داشته باشید که پس از بستن درب خودرو، خود را به درب منزل و یا پارکینگ برسانید و وارد فضای خانه شوید.

در واقع این سیستم برای شما این امکان را فراهم می‌کند که در طول شب به خصوص ساعات پایانی آن، که با کم شدن تردد در خیابان ها و کوچه ها رو به رو هستید؛ در زیر نور چراغ های خودرویی که خاموش کرده اید؛ (به شرطی که کمی سریعتر عمل کنید) وارد فضای روشنی مانند منزل تان بشویید.

چون پس از ۳۰ ثانیه این چراغ ها به صورت اتوماتیک خاموش خواهند شد.

این آپشن کارکردهای زیادی دارد و بسیار کاربردی است؛ چون بعد از پیاده شدن از خودرو در زیر نور به راحتی می توانید از خطرات احتمالی مانند: چاله هایی که ممکن است در سر راه شما باشند و یا لبه های جدول خیابان که ممکن است به شما آسیب وارد کنند و یا هر مورد دیگری اطلاع یابید.

حتی می توانید در این فاصله خود را به ورودی راه پله ها و یا درب آسانسوری که شما را به سمت منزل و یا محل کار می‌برند برسانید و در نهایت امنیت و در روشنایی حس خوب بدرقه شدن را که این سیستم یعنی چراغ بدرقه ی خودرو به شما می دهد؛ تجربه کنید.

چگونگی عملکرد چراغِ بدرقه در خودرو

هر کدام از سیستم های الکترونیکی در خودروها، به وسیله شبکه‌های مختلف به کامپیوتر یا همان مغز اصلی سیستم اتومبیل متصل هستند.

در این اتصال صورت گرفته، ذخیره و محاسبه اطلاعات مورد نظر و عملآً مدیریت سیستم های گوناگون خودرو، برای عملکرد هر چه بهتر هر کدام از قسمت ها و قطعات اتومبیل به وسیله همین کامپیوتر انجام می گیرد.

در واقع کامپیوتر مغز اصلی و پردازنده در سیستم های مالتی پلکس و الکترونیکی خودرو محسوب می‌شود.

سیستم مالتی پلکس خودرو در واقع سامانه الکترونیکی است که با استفاده از این سیستم راننده دستوری را صادر کرده و اطلاعات از طریق چند رشته سیم به سیستم Bsi ارسال می شود.

پس از دریافت اطلاعات، فرمان لازم و مناسب برای اجرا صادر خواهد شد.

در واقع Bsi یک مرکز کنترل داخلی است که امکان ارتباط و مدیریت کلیه واحد های الکترونیکی در بخش ها و قسمت های مختلف در خودرو را برقرار می‌کند.

چراغ بدرقه خودرو چیست دانستنی های فنی خودرو مقالات آموزشی خودرو مقالات تخصصی خودرو آموزش مکانیک خودرو مجله مکانیک چراغ بدرقه پراید چراغ بدرقه دنا

سیستم چراغ بدرقه تنها بر روی خودروهایی نصب می گردد که از آپشن های سیستم مالتی پلکس برخوردار باشند.

در مورد چراغ بدرقه خودرو همین کامپیوتر خودروست که برای مدت ۳۰ ثانیه دستور روشن بودن چراغ های خودرو را به اتومبیل صادر کرده و چراغ ها را برای این مدت زمان روشن نگه می‌دارد و سپس هم خاموش خواهد شد.

این آپشن تکنولوژی چندان پیچیده ای ندارد و در بسیاری از خودروها هم وجود دارد؛ ولی ممکن است در سیستم کامپیوتری خودرو غیر فعال باشد که شما با فعال‌سازی آن می توانید این امکان را در اختیار داشته باشید.

برای استفاده از این امکان می توانید به یکی از تعمیرگاههای مجاز که کادری متخصص دارد سری زده و از آنها بخواهید که این کار را برای شما انجام دهند.

آنها با ایجاد تغییراتی در تنظیمات، توسط دستگاه دیاگ و اتصال آن به سیستم کامپیوتر مرکزی خودرو، این قسمت را برای شما فعال خواهند کرد.

در بعضی از خودروهای بازار ایران هم چراغ بدرقه خودرو به عنوان یک تجهیز و آپشن وجود دارد؛ مانند: مزدا ۳، پژو ۲۰۶، نیسان تیانا، جک۴ و مگان

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.