سیلندر ترمز چیست و علائم خرابی آن کدامند؟

0
سیلندر ترمز ،اجزای سیلندر ترمز ،قیمت سیلندر ترمز پراید ،تعویض لوازم سیلندر ترمز جلو پژو ،روان سازی سیلندر ترمز ،تعمیر سیلندر ترمز ساینا ،روغن ریزی سیلندر ترمز ،سیلندر ترمز چرخ عقب پژو 405

خودروهای امروزی و تجهیزات مدرنی که در آن ها در نظر گرفته شده است به منظور ارتقاء یافتن از سیستم های پیشرفته و سیلندر ترمز برای بالا رفتن ایمنی استفاده می کنند. این سیستم از دو بخش تشکیل شده است که به اصطلاح هرکدام از این دو بخش یک جفت چرخ را کنترل می کند. اگر که روغن ترمز در خودرو در یکی از این قسمت ها دچار نشتی شود، تنها دو چرخ ترمز را از دست خواهد داد و زمانی که پدال را فشار می دهید همزمان قادر به متوقف کردن خودرو خواهید بود.

آموزش عیب یابی خودرو آموزش تعمیر خودرو آموزش عیب یابی ترمز خودرو دلایل زود تمام شدن لنت ترمز آموزش تعویض لنت ترمز 206 زمان تعویض لنت ترمز سمند

سیلندر ترمز می تواند فشار مورد نیاز را برای هر دو بخش تامین کند و می توان گفت که سیلندر اصلی در این قسمت نیز یکی از ابزارهای فوق العاده ای است که می تواند از دو پیستون به صورت همزمان استفاده کند. یکی از روش های پیشرفته نیز این است که اگر یکی از قطعه ها به درستی کار نکنند و از کار بایستد، کل این سیستم از کار خواهد افتاد.

از این رو زمانی که خطری خودرو را تهدید کند، سوپاپ ترکیب راننده اخطار خواهد داد و البته این بستگی به سیستم ایمنی خودرو دارد و حتی می تواند به طور همزمان چند کار دیگر نیز انجام دهد تا بتوانید از رانندگی خود اطمینان کامل را کسب کنید.

در این مقاله قصد داریم تا به طور مفصل در مورد سیلندر ترمز، ترمز، ترمز خودرو، سیستم ترمز خودرو و همچنین علاوم خرابی در این کل این سیسام صحبت کنیم.

روغن ترمز استاندارد چیست ایرادات سیستم ترمز خودرو تعویض روغن ترمز پراید روغن ترمز سمند دلایل خراب شدن روغن ترمز روغن ترمز مناسب پژو 405 روغن ترمز چیست قیمت روغن ترمز آبی قیمت روغن ترمز زرد آموزش نکات فنی خودرو

سیلندر اصلی در ترمز چیست؟

سیلندر اصلی ترمز در واقع یکی از ابزارهای حیاتی برای بالا بردن ایمنی خودرو است که شما می توانید آن را از داخل یک مخزن پلاستیکی شکل بیابید. این مخزن می تواند به طور کامل روغن مورد نیاز در سیلندر را تامین کند و یک حسگر الکتریکی نیز به آن متصل می باشد تا زمانی که سطح روغن پایین آمد بتوان با استفاده از آن چراغ اخطار دهنده را فعال کرد. از این رو می توان کیلومتر شمار را نیز بر روی صفحه به طور همزمان با سیلندر ترمز یکی کرد.

در داخلی سیلندر اصلی ترمز دو پیستون به همراه دو فنر وجود دارد که می توان با استفاده از آن مخزن های جانبی و پیستون جانبی را نیز به حرکت درآورد.  زمانی که پدال ترمز را فشار می دهید ار طریق اتصالاتی که به صورت الکتریکی در خودرو وجود دارد می توانید به پیستون ها نیز نیرو وارد کنید. این نیرو باعث ایجاد فشار در پدال ترمز می شود و از این رو هر چه فشار وارد شده بر روی پدال ترمز بیشتر باشد در نتیجه فشار افزایش می یابد و وجود فشار بین پیستون اول و دوم می تواند روغن موجود در پیستون دوم سیلندر ترمز مربوط به خودش را فشرده کند.

اگر که ترمز به درستی عمل نکند فشار در هر دو بخش به طور یکسان خواهد بود و اگر هم در یکی از بخش ها نشتی احساس شود آن قسمت قادر به تولید فشار نیست و از این رو نمی توان از سیلندر ترمز در بخش های اصلی به طور مفید استفاده کرد.

تقویت بوستر ترمز پراید قیمت بوستر ترمز پراید تعمیرگاه بوستر ترمز تعویض بوستر ترمز پراید تعمیر بوستر ترمز 206 آموزش مکانیک و برق خودرو تعمیرات تخصصی پراید علائم خرابی بوستر ترمز خراب شدن سیستم ترمز آموزش عیب یابی ماشین

اگر بخش اول در سیلندر ترمز دچار نشتی شود چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

اگر که بخش اول در سیلندر ترمز دچار نشتی شود فشاری که بین سیلندر اول و دوم می باشد از بین خواهد رفت. این امر می تواند باعث شود تا پیستون اولی به پیستون دومی بچسبد و در این صورت باعث می شود تا احساس کنید که تنها یک پیستون در سیستم ترمز خودرو وجود دارد.

بخش دوم اما به صورت عادی به عملکرد خود ادامه خواهد داد. البته راننده مجبور است که برای فعال نگه داشتن این قسمت بیشتر بر روی پدال تمرز فشار وارد کند. در صورتی که خودرو دچار بروز نشتی در دو چرخ شد باید به صورت همزمان از دو چرخ و فشار وارد شده در پیستون استفاده کرد. از این رو این امر می تواند نیروی متوقف کننده را به طور چشمگیری کاهش دهد.

 تعویض سیلندر ترمز پراید تعویض سیلندر ترمز عقب پیکان سیلندر ترمز پراید سیلندر ترمز چیست تعویض لوازم سیلندر ترمز آموزش تخصصی رفع عیوب ترمز آموزش تصویری تعویض لنت ترمز ریو آموزش تعمیر ترمز abs آموزش تعویض بوستر ترمز آموزش تعویض پمپ ترمز انواع ترمز خودرو علائم خرابی پمپ ترمز پمپ ترمز تعویض پمپ ترمز پراید پمپ ترمز ABS تیبا

علائم و نشانه هایی که خبر از خرابی پمپ در سیلندر ترمز می دهند

یکی از موارد مهمی که باید پیش از بررسی علت خرابی سیلندر ترمز به آن بپردازید، علت خرابی در پمپ ترمز می باشد. یکی از نشانه های اصلی خرابی در این قسمت این است که پدال ترمز مانند کلاچ عمل می کند. در این حالت پدالی که در زیر پا قرار می گیرد سفت نخواهد بود و اصطلاحا به آن خالی کردن ترمز هم گفته می شود. خالی کردن پدال می تواند باعث خراب شدن پمپ ترمز شود زیرا قطعاتی که درون آن قرار دارند لاستیکی می باشد و زمانی که روغن به این قطعات نرسد، فشار روغن قطعات به طور کامل از بین خواهد رفت.

یکی دیگر از علائم خرابی در پمپ ترمز خودرو این است که زمانی که به طور کامل پدال خودرو خالی شود، راننده احساس می کند که در یک سرازیری قرار گرفته است. از این رو با توقف های آرام آرام و اندک اندک زیر پای راننده خالی و در نتیجه شل می شود. در این حالت البته هنوز خرابی کم خواهد بود و باید حتما در این شرایط به تعمیرگاه مراجعه شود.

در غیر انصورت اگر هر چه سریع تر به یک تعمیرگاه مراجعه نکنید به مرور وسایل دیگر در سیستم ترمز خودرو نیز از بین خواهد رفت. در نتیجه لاستیک ها باعث می شود تا روغن را نگه ندارند و پدال به طور کامل خالی کند.

تعویض سیلندر ترمز پراید تعویض سیلندر ترمز عقب پیکان سیلندر ترمز پراید سیلندر ترمز چیست تعویض لوازم سیلندر ترمز آموزش تخصصی رفع عیوب ترمز آموزش تصویری تعویض لنت ترمز ریو آموزش تعمیر ترمز abs آموزش تعویض بوستر ترمز آموزش تعویض پمپ ترمز انواع ترمز خودرو علائم خرابی پمپ ترمز پمپ ترمز تعویض پمپ ترمز پراید پمپ ترمز ABS تیبا

خرابی پمپ ترمز را چگونه می توان از بین برد؟

یکی دیگر از علائم خرابی در پمپ ترمز این است که روغن ترمز در آن بماند و به طور مداوم آن را تعویض نکنید. بعد از اینکه یک سال از روغن ترمز درون پدال ترمز گذشت باید پمپ ترمز عوض شود. زیرا روغن درون آن دچار رطوبت می شود و به دلیل دمای جوش بالایی که دارد و همچنین سرد و گرم شدن نیز می تواند خاصیت خود را از دست بدهد.

می توانید مخزن این پمپ را با استفاده از آب و ریکا شستشو دهید و همانطور که می دانید آب یک محلول برای روغن ترمز می باشد. از این رو پس از اینکه این مخزن به طور کامل تمیز شد می توان روغن ترمز را دورن پمپ ریخت و از چرخ ها و مسیر ترمز به صورت تک هوازی استفاده کرد. زمانی که این روغن تعویض نشود، باعث خرابی در پمپ ترمز و بلوم ای بی اس خواهد شد.

به طور خلاصه می توان گفت که هر موقع علائم زیر را مشاهده کردید می توان گفت که پمپ ترمز خودروی شما دچار خرابی شده است:

  • پدال ترمز در خودروی شما مانند کلاچ عمل کند یعنی ترمز خالی کند
  • پدال در سراشییبی و توقف های آهسته شل شود و زیر پا را خالی کند
  • در هنگام ترمز گرفتن خودرو به سمت دیگری کشیده شود.

تا اینجای مقاله سعی کردیم تا به صورت جزئی تمامی قسمت های سیلندر ترمز و همچنین سیستم مربوط به آن یعنی پمپ ترمز خودرو را به طور کامل و با مشاهدات علائم خرابی در آن توضیح دهیم. اما مورد دیگری که در این زمینه اهمیت دارد نشانه ها و علائم خرابی در سیستم ترمز خودرو در سیلندر می باشد که در ادامه قرار است به طور کامل در این مورد صحبت کنیم.

در نگاه اول باید خرابی ترمز خودرو را با این نشانه ها تشخیص دهید

همانطور هم که در ابتدا گفته شد ترمز خودرو یکی از مهم ترین ابزارها و قطعات در خودرو می باشد که اگر دچار خرابی شود می تواند خساسرات مالی و جانی زیادی را وارد کند. از این رو اولین کاری که بعد از روشن کردن خودرو باید بر روی خودرو اعمال شود تست ترمز است.

توجه کردن به این موارد می تواند از ایجاد تصادفات و خسارات مالی و جانی جلوگیری کند. همچنین عدم ترمز گیری در سیستم خودرو را نیز کاهش خواهد داد. یکی از نشانه ها و علائم خرابی در ترمز کشیدن فرمان در یک سمت و سفت شدن پدال و روشن شدن چراغ قرمز در کنسول است.

آموزش تخصصی رفع عیوب ترمز آموزش تصویری تعویض لنت ترمز 206 آموزش تصویری تعویض لنت ترمز ریو آموزش تعمیرات ترمز ای بی اس دلایل خراب شدن دیسک ترمز دلایل لرزش پدال ترمز علائم تمام شدن لنت ترمز اجزای سیستم ترمز ای بی اس دانستنی های فنی خودرو

خرابی ترمز خودرو؛ هنگامی که ترمز خودرو خراب شود چه نشانه هایی ایجاد خواهد شد؟

یکی از سوالات اساسی بسیاری از رانندگان این است که اگر ترمز در خودرو دچار خرابی شود و یا در عملکرد آن نقصی ایجاد شود، چه اتفاقی رخ خواهد داد. همانطور که می دانید سیستم ترمز خودرو از قطعات مختلفی تشکیل شده است. از این رو نقص در عملکرد هرکدام از این قطعات می تواند باعث ایجاد خرابی در قطعه و مشکلات زیر شود:

  • اهرم بندی ترمز و دال شدن آن
  • بوستر کردن ترمز
  • پمپ اصلی
  • روغن ترمز و مخزن
  • شیلنگ خلاء در بوستر
  • لوله های انتقال روغن به چرخ ها
  • پمپ ترمز در چرخ ها
  • لنت های ترمز
  • کاسه و دیسک
  • اهرم و مکانیزم های دستی

زمانی که ترمز می گیرید، تمامی این قطعات به طور کامل و صد در صدی درگیر می شوند و از این رو اگر یکی از آن ها عملرکد درست و صحیحی نداشته باشد، می تواند باعث بروز حوادث ناگوار شود.

آموزش تصویری تعویض لنت ترمز 206 آموزش تصویری تعویض لنت ترمز ریو آموزش تعویض لنت ترمز آموزش تعویض لنت ترمز ال 90 دلایل زود تمام شدن لنت ترمز قیمت لنت ترمز پراید تعویض لنت ترمز پراید آموزش مکانیک خودرو آموزش تعمیر خودرو انواع لنت ترمز تعویض ترمز کاسه ای به دیسکی تعویض لنت ترمز کسه ای

علائم و نشانه های خراب شدن ترمز در خودرو

در هنگام خراب شدن این قطعه نشانه هایی بروز می کند که در صورت مشاهده هر کدام از آن ها باید حتما به تعمیرگاه مراجعه کرد. البته از عواملی که می تواند ایجاد خرابی در این سیستم را تشدید کند می توان به:

  • عادت های نادرست و غلط در رانندگی
  • شرایط بد آب و هوایی
  • ترمزهای زیادی و ناگهانی
  • نوع خودرو
  • کیفیت ترمز

نیز اشاره نمود. اما از نشانه های خرابی در ترمز می توان به مواردی از قبیل:

  • ایجاد شدن صدا در هنگام ترمز گیری مانند صدای جیغ، ضربه یا سایش
  • کشیده شدن خودرو به سمتی دیگر در هنگام ترمز گرفتن
  • پدال ترمز را بیش از حد پایین آوردن
  • سفت شدن بیش از حد پدال ترمز
  • عمل کردن ترمز با کوچک ترین فشار
  • روشن شدن چراغ مربوطه در صفحه کیلومتر

چرا سیستم ترمز دچار خرابی می شود؟

یکی از مهم ترین عواملی که باعث خرابی در ترمز ها می شود، لنت ترمز است. اگر که خودرو دارای یکی از علائم زیر باشد باید هر چه سریع تر مشکل بوجود آمده را به تعمیرکار گزارش دهید:

  • شنیدن صدای سوت و یا ایجاد خرخر در هنگام ترمز گرفتن
  • کم تر شدن قدرت در هنگام ترمز گیری یا در حالت عادی
  • روشن شدن چراغ خطر در لنت ترمز و در پشت آمپر
  • روشن شدن چراغ دستی
  • شنیدن صدای ضربه مانند در هنگام ترمز گرفتن

در ادامه به طور مفصل هر کدام از این موارد را شرح خواهیم داد.

کشیده شدن فرمان به یک سمت دیگر در هنگام ترمز گرفتن

اگر که نیروی مورد نیاز در ترمز خودرو به صورت مساوی به چپ و راست و یا محورهای جلو یا عقب خودرو نقسیم نشود، فرمان خودرو به سمتی که در آن ترمز گیری قوی تر می باشد کشیده خواهد شد. از این رو رد این حالت ممکن است که حالت های زیر رخ دهد:

  • دیسک ترمز در یکی از چهار چرخ چرب شود و اصطکاک خوبی نداشته باشد
  • مسیر انتقال در روغن ترمز در یکی از چرخ ها کیپ شود
  • پیستون در سیلندر یکی از چرخ ها گیرپاچ کند و نیروی ترمز به درستی منتقل نشود.

ریگلاژ نبودن ترمز دستی و تنظیم نبودن آن

در صورتی که ریگلاژ شدن ترمز دستی به صورت صحیح نباشد، پدال ترمز بیش از حد به سمت پایین منتقل خواهد شد. زیرا ریگلاژ در تر مز دستی به میزان پایین رفتن پدال موثر خواهد بود.

نامرغوب بودن روغن

یکی دیگر از مواردی که می تواند باعث ایجاد خرابی در این ابزار شود و ترمز گیری را به صورت چشمگیری کاهش دهد، و مورد زیر است:

  • استفاده از روغن هایی که از طرف نمایندگی یا کارخانه تایید نشده باشد
  • جذب رطوبت بالا به دلیل کارکرد و داغ شدن زیاد

برای اینکه ایمنی استفاده از خودرو افزایش یابد باید به صورت مداوم و در هر ۴۰ هزار کیلومتر روغن خودرو را تعویض کنید. رانندگانی که در سرازیری ها نیز از دنده های سنگین استفاده می کنند و مجبور به گرفتن ترمز نیستند، باید به صورت مداوم لنت و روغن را چک کنند تا کارایی و عملکرد آن کاهش پیدا نکند و روغن داغ نشود.

علت چوب شدن پدال ترمز علت چوب شدن ترمز abs علت چوب شدن ترمز پراید سفت شدن پدال ترمز از چیست سفت شدن پدال ترمز سمند سفت شدن پدال ترمز پژو 206 علت ضعیف شدن ترمز علت ترمز نگرفتن ماشین بوستر ترمز چیست علائم خرابي بوستر ترمز بوستر ترمز 206 تعمیر بوستر ترمز پژو 405

بوستر در سیستم ترمز خودرو چطور خراب می شود؟

بوستر نیز یکی دیگر از قطعات مهم در سیستم ترمز خودرو است که شرایط مناسب برای ترمز گیری را برای راننده ایجاد می کند. خراب شدن این ابزار به صورت:

  • نشتی هوا از طریق شیلنگ خلاء
  • سوراخ شدن دیافراگم داخلی
  • نشت هوا در پرس دور

می باشد که به اصطلاح به آن ترمز چوب نیز گفته می شود. از این رو با توجه به اینکه پدال ترمز سفت می شود و به سختی فشرده می شود، باید علائم زیر را در نظر گرفت تا از ایجاد خطرات احتمالی جلوگیری کرد:

  • عملکرد ضعیف
  • سفت شدن پدال

نشت دادن روغن از سیلندر ترمز

اگر که روغن از درون سیلندر ترمز نشت کند، به ۳ صورت می تواند نیروی ترمز را تحت تاثیر قرار دهد و آن را تضعیف کند:

  1. نشت دادن روغن باعث می شود تا سطح آن کم شود و بجای اینکه روغن به درون آن وارد شود هوا وارد آن خواهد شد. بدین صورت روغن تضعیف می شود.
  2. مقداری از روغن از درون سیلندر فرار می کند و از این رو نیروی حداکثری در ترمز ها و در نهایت در لنت ها وارد خواهد شد
  3. در صورتی که روغن نشت کند و سطح لنت به روغن آغشته شود، اصطکاک بین دیسک و لنت زیاد کمتر می شود و نیوری ترمز کاهش پیدا می کند.

به جای تعویض، سیلندر ترمز را به صورت تخصصی تعمیر کنید

 

زمانی که یک قطعه دچار خرابی شود و یا اینکه نشتی داشته باشد به اصطلاح به آن روغن زدگی می گویند. از این رو اگر سیلندر ترمز نیز دچار روغن زدگی شود، روغن زدن مجدد آن باعث می شود که ترمز بهصورت رو پا باشد و هوا بکشد و به صورت پایین تر عمل کند. از این رو زمانی که هوا در داخل این سیستم باشد نیز باعث می شود تا شرایط تصاوف و ایجاد خطرهای احتمالی نیز افزایش پیدا کند.

به همین دلیل تعمیر تخصصی بهتر از تعویض مجدد سیلندر ترمز می باشد زیرا این کار هم هزینه مضاعف در پی داردو هم باعث می شود تا مجدد سیستم ترمز در خودرو عملکرد صحیح را از دست بدهد. همچنین استفاده از قطعات اورجینال نیز در این زمان اهمیت بسیاری پیدا می کند که تعمیر تخصصی آن باعث می شود تا این قطعات حفظ شود اما تعویض باعث می شود تا این قطعات اورجینال از بین بورند.

اورینگ در لوازم ترمز از اهمیت بالایی برخوردار است و همینطور بسیار خاص می باشد. اورینگ های قدیمی که در این سیتم به کار گرفته می شد ژاپنی بود اما قطعات امروزی در بازار چینی هستند. از این رو ممکن است که طول عمر آن ها تا نصف سال باشد و بعد از آن مشاری مجبور به تعویض آن خواهد بود.

پس به جای اینکه سیلندر ترمز را تعویض کنید بهتراست که آن را به یک تعمیرگاه یا نمایندگی استاندارد منتقل کنید تا سیستم ترمز خود را به صورت کامل بررسی و در صورت نیاز با بهترین تجهیزات و ابزارآلات تعمیر کند. همچنین برخی از تعمیرگاه ها می تونند سیلندر را به صورت فابریک برای مشتری جمع کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.