مشکلات آنتن تلویزیون + کابل کشی آنتن (کواکسیال)

0

آنتن تلویزیون، مشکلات و راه حل‌ها: برای داشتن یک تصویر خوب تلویزیونی باید آنتن، کابل آنتن، اتصالات مانند پریز و فیش و رابط و اسپلیتر، گیرنده دیجیتال و تلویزیون، همگی درست کار کنند.

آنتن یکی از مهم‌ترین قسمت‌ها برای به دست آوردن تصویر خوب است. امروزه انواع آنتن ثابت و گردان توسط شرکت‌های ایرانی و خارجی ساخته می‌شوند.

پنج نکته مهم در کابل کشی آنتن تلویزیون (کواکسیال)

 تعمیر لوازم خانه  تعمیرات تخصصی لوازم خانگی  تعمیر تلویزیون ال ای دی  آنتن برقی چگونه کار میکند  تنظیم آنتن تلویزیون  کابل کواکسیال چیست

۱- افت سطح سیگنال به دلیل تغییر جهت آنتن

یکی از مشکلات متداول و ناراحت کننده در هنگام دیدن یک برنامه تلویزیونی این است که آنتن شما با وزش باد، تکان می‌خورد و تصویر به هم می‌ریزد. البته تکانهای کوچک نمی‌توانند مشکلی برای تصویر ایجاد کنند اما اگر آنتن را خوب محکم نکرده باشید، وزش باد جهت آنتن را تغییر داده و سیگنال درست به گیرنده نمی‌رسد.

در این صورت تصویر به هم می‌ریزد. داشتن یک پایه محکم و ثابت کردن بدنه آنتن هوایی، اولین شرط داشتن یک تصویر خوب است. حتی در آنتن های گردان، باید پایه آنتن و همچنین اتصال آنتن به پایه‌اش، کاملا محکم باشد.

تعمیر لوازم خانه تعمیرات تخصصی لوازم خانگی تعمیر تلویزیون ال ای دی آنتن برقی چگونه کار میکند تنظیم آنتن تلویزیون کابل کواکسیال چیست

۲- عدم وجود سیگنال به دلیل اتصال شیلد و مغزی کابل

در اتصال کابل آنتن به آنتن و گیرنده خیلی باید دقت کنید. کابل آنتن از دو قسمت تشکیل شده است. شیلد و مغزی که هردو رسانا و هادی هستند. این دو هادی به هیچ عنوان نباید به هم اتصالی داشته باشند.

۳- افت سطح سیگنال یا عدم وجود سیگنال به دلیل استفاده از کابل آنتن فرسوده یا نا مرغوب

آنتن خوب، یکی از ارکان به دست آوردن تصویر خوب است. اما اگر کابل استاندارد و مناسبی برای انتقال امواج تصویر به تلویزیون یا گیرنده دیجیتال نداشته باشید، هرچقدر که آنتن خوبی داشته باشید و جهت آن را درست تنظیم کنید، نتیجه نخواهید گرفت.

تعمیر لوازم خانه تعمیرات تخصصی لوازم خانگی تعمیر تلویزیون ال ای دی آنتن برقی چگونه کار میکند تنظیم آنتن تلویزیون کابل کواکسیال چیست

۴- افت سطح سیگنال یا عدم وجود سیگنال به دلیل اتصالات غیر مقاوم در برابر گرد و خاک و باران

در نقطه اتصال کابل آنتن به آنتن، و کابل آنتن به تلویزیون یا گیرنده معمولاً از اتصال فیشی استفاده می‌شود یک اتصال ضعیف باعث افزایش مقاومت الکتریکی و کاهش ارسال سیگنال به گیرنده می‌شود.

هم چنین گرد و غبار و آب و رطوبت، مقاومت میان شیلد و مغزی کابل را کم می‌کنند و باعث می‌شوند کیفیت سیگنال، به شدت پایین بیاید.

۵- افزایش سطح سیگنال با تعیین جهت مناسب برای آنتن

در سیستم‌های آنالوگ برای تنظیم جهت آنتن باید مناسب ترین جهت که همه کانال‌ها با آن بهترین تصویر را بدهند انتخاب نماییم. اما معمولاً این اتفاق نمی‌افتاد و بعضی کانال‌ها خوب و بعضی بد خواهند بود. با استفاده از آنتن‌های گردان این مشکل قابل حل خواهد بود.

با وجود و فراگیر شدن گیرنده‌های دیجیتال دیگر مشکل جهت‌های مختلف برای شبکه‌های مختلف حل شده است. در گیرنده‌های دیجیتال، با انتخاب گزینه‌ سطح سیگنال در منوی گیرنده می‌توانید شدت سیگنال را مشاهده و آنرا تنظیم کنید. بنابراین گیرنده را در حالت سطح سیگنال قرار داده و آنقدر آنتن را بچرخانید تا بیشترین سطح سیگنال را دریافت نمایید.

اگر هم آنتن گردان دارید، این کار را به عهده خود آنتن بگذارید. وقتی بیشترین سطح سیگنال را دریافت کردید، وارد مرحله کانال یابی شوید.

۶- استفاده از تقویت کننده‌ها

اکثر متخصصان استفاده از آمپلی فایر (تقویت کننده) را در صورتی که نیاز به تقویت دارید، توصیه می‌کنند. اشکال بالقوه تقویت کننده‌ها این است که نویز را با سیگنال تقویت می‌کنند که می‌تواند از طریق سیگنال‌های قوی، باعث بدتر شدن وضعیت شوند.

یک نکته در انتخاب آنتن:

یکی از پارامتر‌های مهم در آنتن، گین یا بهره آنتن است و با واحد دسی بل (dB) مشخص می‌گردد. بعضی شرکت‌های تولید کننده این پارامتر را در مشخصات آنتن تولیدی ذکر نمی‌کنند.

اما به خاطر داشته باشید هرچه این عدد بزرگتر باشد، کیفیت و سطح سیگنال خروجی آنتن بالاتر خواهد بود.

انواع آنتن تلویزیون

برای مصارف خانگی ۳ نوع آنتن در بازار موجود است. آنتن هوایی ثابت، آنتن هوایی گردان و آنتن رومیزی.

آنتن هوایی ثابت

این آنتن برای جاهایی که سیگنال نسبتا قوی بوده و نیازی به گردش آنتن برای پیدا کردن سطح کیفیت‌ بهتر نیست استفاده می‌شود. این آنتن بعد از نصب نیاز به تنظیم جهت داشته و بعد از تنظیم جهت، آن را ثابت نمایید.

آنتن هوایی گردان

آنتن هوایی گردان در جاهایی استفاده می‌شود که سیگنال ضعیف و برای پیدا کردن فرکانسهای مختلف به گردش آنتن احتیاج است. جهت این آنتن را می‌توان به صورت اتوماتیک یا دستی تنظیم نمود.

آنتن رو میزی

آنتن رومیزی برای استفاده در داخل ساختمان به کار می‌رود. در ساختمان‌های بلند و در طبقات بالای آپارتمان‌ها و برج‌ها می‌توان از این آنتن استفاده کرد. به علت نصب در داخل و نزدیک به تلویزیون، تنظیم جهت این آنتن بسیار راحت است.

بسیاری از افراد این نوع آنتن‌ها را برای راحتی در کنار تلویزیون یا نزدیک تلویزیون قرار می‌دهند. اگر بتوانید آن را نسبتاً بالا بر روی یک دیوار یا نزدیک یک پنجره قرار دهید، بهترین سطح سیگنال را دریافت خواهید کرد.

تعمیر لوازم خانه تعمیرات تخصصی لوازم خانگی تعمیر تلویزیون ال ای دی آنتن برقی چگونه کار میکند تنظیم آنتن تلویزیون کابل کواکسیال چیست

نتیجه گیری برای انتخاب آنتن تلویزیون، مشکلات و راه حل‌ها

استفاده از آنتن هوایی ثابت برای طبقات پایین و یا ساختمان‌های کوتاهی که در میان سازه‌های بلندتر قرار گرفته‌اند و مکان‌هایی که از فرستنده‌های اصلی دور هستید و سطح سیگنال‌ها ضعیف و تصویر ندارند مناسب است و بهتر است از این نوع آنتن‌ها استفاده شود.

در جاهایی که آنتن هوایی ثابت نمی‌تواند سیگنالهای هوایی را خوب دریافت کند، از آنتن‌های گردان استفاده کنید.

برای انتخاب آنتن مناسب، از همسایه‌هایی که قبل از شما در آن محل بوده‌اند و تصویر تلویزیون‌شان خوب است، کمک بگیرید. از آنها بپرسید از چه نوع آنتنی استفاده می‌کنند.

برای پیدا کردن جهت آنتن، جهت آنتن‌های آنها را مشاهده نمایید. اگر در طبقات بالای ساختمان قرار دارید یا در برج زندگی می‌کنید، ممکن است آنتن رومیزی هم برای گرفتن سیگنال خوب، کافی باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.