مقاومت ایتالیایی ها برای خداحافظی با ابرخودروهای جنجالی

0

حالا که کشورهای غربی عزم خود را جزم کرده اند که تا سال ۲۰۳۵ تولید خودروهای بنزینی را متوقف کنند، خودروسازان ایتالیایی که به ساخت ابرخودروها شهرت دارند دستپاچه شده اند.

آن چه حکومت ایتالیا می خواهد، تبصره یا استثناهای حقوقی برای ابرخودروها [سوپرکارها] است؛ صنعتی که علاوه بر گردش مالی بالا برای این کشور پرستیژ و شهرت هم می آورد. فیات که به تولید انبوه خودرو می پردازد،‌ به گروه پربرند استلانتیس تعلق دارد و پول و اعتبار چندانی برای ایتالیایی ها نمی آورد.

مجله خودرو مجله خودرو کارستان دنیای خودرو روزنامه خودرو هفته نامه خودرو مجله ماشین بهترین خودروسازان جهان انتخاب بهترین خودرو قیمت لامبورگینی هوراکان

بنابراین اگر همان تعداد انگشت شمار ابرخودرویی که تولید می شود، مجبور باشد از بنزینی به برقی دگردیسی پیدا کند، هم آن شور و اشتیاق و هیجان را از دست می دهد هم قیمت آنها به شکل سرسام آوری بالا می رود. شاید از دست رفتن تعداد خیلی محدود ابرخودرویی که در ایتالیا تولید می شود،‌ تأثیر چندانی در بازار خودروی جهانی نداشته باشد، اما فقط کافی است همان تعداد محدود هوادار خودروهای فراری، لامبورگینی و پاگانی،‌ دست از ریختن پول به پای این ابرخودروها بردارند، در آن صورت برای صنعت خودروی ایتالیا زیان جدید به وجود می آورد.

برای همین هم لابی گران ایتالیایی این گونه استدلال می کنند که تعداد ابرخودروهایی که به بازار دنیا عرضه می شوند،‌ به قدری کم تعداد و نایاب هستند که تأثیر زیادی روی آلایندگی نمی گذارند. ضمن آن که دارندگان این ابرخودروها مثل اتومبیل های عادی هر روز و هر دقیقه این خودروها را نمی رانند. به بیان دیگر آمار فروش فراری و لامبورگینی قابل مقایسه با آمار فروش خودروسازانی مثل تویوتا و فورد نیست.

بیراه هم نمی گویند، با افزودن چند مبدل کاتالیستی و تجهیزات ضد آلایندگی، ابرخودروها می توانند بیشتر از یک دهه به عمر خود ادامه دهند. این خودروها به قدری کمیاب و کم تعداد هستند که در مقایسه با میلیون ها خودرویی که در جاده ها و خیابان ها در تردد هستند، آسیب وارد نمی کنند، ضمن آن که وجود و حضورشان، باعث هیجان و رؤیا پردازی برای جوانان است.

قیمت فراری زیباترین رنگ خودرو زیباترین خودرو بهترین رنگ خودرو مجله خودرو زنان کارآفرین مشخصات فراری 488 خودروهای خاص

موضوع ارزان تر شدن خودروهای برقی به مقیاس اقتصادی ربط پیدا می کند. به بیان ساده زمانی که از یک خودرو به تعداد میلیونی فروخته می شود امکان سرشکن شدن هزینه هم به شکل میلیونی خواهد بود. در حالی که اگر قرار بر برقی شدن ابرخودروها باشد، هزینه های برقی شدن، به تعداد بسیار ناچیزی سرشکن می شود و اصلاً توجیه اقتصادی ندارد. اجباری شدن قوانین آلایندگی برای ابرخودروها، باعث مرگ روزافزون برندهایی خواهد شد که در حال حاضر زنده اند.

باید منتظر ماند و دید که آیا ایتالیایی ها می توانند از این قوانین سخت گیرانه آلایندگی مستثنی شوند یا خیر.شاید هم مثل برگزیت که باعث خروج بریتانیایی ها از اتحادیه اروپا شد شاهد ایتال اگزیت Italexit [خروج ایتالیایی ها از اتحادیه اروپا] باشیم.

سایپا نیوز

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.