پرچم‌دار شاسی‌بلندهای پورشه در راه است

0

بزرگ‌تر، لوکس‌تر و اسپرت‌تر از کاین

اُلیور بلوم، مدیرعامل پورشه، در تازه‌ترین اظهارات خود تائید کرده است که این خودروساز قصد دارد شاسی‌بلندی کاملاً جدید، تمام الکتریکی و با بُرد پیمایش بالا معرفی کند که ازلحاظ قیمتی و ابعادی در رده‌ای بالاتر از ماکان و کاین قرار خواهد گرفت و طبق ادعای بلوم، پورشه با این خودرو قرار است یک “تعبیر و برداشت بسیار اسپرتی از یک خودروی SUV” ارائه دهد.

این شاسی‌بلند که در حال حاضر با نام/ کد K1 شناخته می‌شود، قرار است در اواسط دهه جاری میلادی روانه خط تولید پورشه در لایپزیش شود و طبق اطلاعاتی که خودروساز آلمانی در اختیار رسانه‌ها قرار داده، برخی از تکنولوژی‌هایی که در کانسپت Mission R (رونمایی شده در اتوشو IAA مونیخ پارسال) معرفی شده بود، در این شاسی‌بلند بکار گرفته خواهند شد که از جمله آن‌ها می‌توان به سیستم باتری با عملکرد و بازدهی بالا اشاره کرد و یک سیستم الکتریکی ۹۲۰ ولتی که به‌گونه‌ای طراحی و مهندسی‌شده تا زمان موردنیاز برای شارژ باتری‌ها را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد.

برخی از تکنولوژی‌های مورد استفاده در کانسپت Misson R، در شاسی‌بلند جدید پورشه نیز به کار گرفته خواهند شد. Mission R سال گذشته میلادی در اتوشو IAA مونیخ رونمایی شده بود.

پیش از تائید رسمی این مدل توسط مدیران پورشه، برخی منابع نزدیک به این خودروساز از برنامه‌های آن برای طراحی و توسعه یک شاسی‌بلند در ابعاد و اندازه‌هایی بزرگ‌تر از کاین (و به‌عنوان اولین شاسی‌بلند پورشه با سه ردیف صندلی) و برنامه‌ریزی برای عرضه این خودرو در نیمه دوم دهه جاری میلادی خبر داده بودند اما مدیران پورشه از هرگونه اظهارنظر در مورد این شایعات امتناع می‌ورزیدند.
در سال ۲۰۲۱ حدود ۴۰ درصد از خودروهای فروخته‌شده توسط پورشه در بازار اروپا دارای قوای محرکه پلاگین-هایبرید یا تمام الکتریکی بوده‌اند.

کارشناسان معتقدند که موفقیت چشمگیر و فراتر از انتظار سدان تمام الکتریکی تایکان از یک‌سو و ابراز علاقه خریداران به‌صرف مبالغ بیشتر برای خرید خودروهای الکتریکی از سویی دیگر، عزم مدیران پورشه را جزم کرده تا عرضه شاسی‌بلندی تمام الکتریکی و بزرگ‌تر از کاین را در دستور کار قرار دهند. علاوه بر این‌ها بی‌تردید نباید افزایش روزافزون و توقف‌ناپذیر اقبال مشتریان به خودروهای شاسی‌بلند و افزایش تعداد محصولات کراس‌اوور و شاسی‌بلند در سبد محصولات رقبا را نیز در اتخاذ چنین تصمیمی بی‌تأثیر دانست.
در سال ۲۰۲۱، سدان تمام الکتریکی تایکان با فروش ۴۱.۲۹۶ دستگاه، ضمن رقم زدن رشد فروش ۱۰۶ درصدی در مقایسه با سال ۲۰۲۰، نه‌تنها مقایسه با دیگر سدان پورشه یعنی پانامرا موفق‌تر ظاهر شد (پانامرا در دو نسخه سدان و اسپرت‌توریزمو مجموعاً فروشی معادل ۳۰.۲۲۰ دستگاه داشت)، بلکه حتی توانست ۹۱۱ افسانه‌ای را نیز در آمار فروش سالیانه پورشه پشت سر بگذارد (در سال ۲۰۲۱ پورشه ۳۸.۴۶۴ دستگاه ۹۱۱ به فروش رساند).


نباید فراموش کرد که این خود پورشه بود که در سال ۲۰۰۲ و با معرفی و عرضه نسل اول کاین (و متعاقباً موفقیت این خودرو در بازار)، قبح ورود برندهای اسپرت‌ساز و با اصالت به بازار شاسی بلندها را در هم شکست. همین حالا هم نگاهی به آخرین آمار فروش سالیانه پورشه، از نقش‌آفرینی پررنگ شاسی بلندها در میزان فروش و سودآوری این خودروساز حکایت دارد؛ جایی که مدل‌های ماکان و کاین به ترتیب با فروشی معادل ۸۸.۳۶۲ و ۸۳.۰۷۱ دستگاه، نه‌تنها پرفروش‌ترین خودروهای این برند لقب گرفته‌اند بلکه روی‌هم‌رفته سهمی ۵۷ درصدی از مجموع فروش سالیانه و ۳۰۱ هزار دستگاهی پورشه در سال ۲۰۲۱ را نیز به خود اختصاص داده‌اند.

بلندپروازی‌های الکتریکی پورشه قرار نیست تنها به عرضه این شاسی‌بلند جدید محدود باشد؛ چراکه نسل جدید و بعدی ۷۱۸ نیز قرار است به‌صورت اختصاصی در قالب یک خودروی اسپرت موتور وسط و تمام الکتریکی روانه بازار شود. علاوه بر این‌ها عرضه نسخه تمام الکتریکی ماکان نیز در برنامه پورشه قرار دارد و این خودرو حتی قرار بود سال آینده میلادی رونمایی شود اما به دلیل اینکه برخی از سیستم‌های نرم‌افزاری پیشرفته خودرو همچنان توسط کمپانی مادر (فولکس‌واگن) در حال تکمیل و توسعه هستند، برنامه رونمایی و عرضه آن با تأخیر و تعویق مواجه شده و درنتیجه و طبق صحبت‌های مدیرعامل پورشه، ماکان تمام الکتریکی در سال ۲۰۲۴ معرفی خواهد شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.