نحوه نصب رله تقویت شیشه بالابر خودرو +مدار

0
جهت محافظت از کلیدها و جلوگیری از افت توان در مدار شیشه بالابر از مدار تقویت شیشه بالابر استفاده می شود. این مدار تقویت کننده ی جریان یا ولتاژ نیست اما کنتاکت های رله های داخلی آن یک مسیر کم مقاومت برای عبور جریان فراهم می کنند و از خرابی کلید و افت توان جلوگیری می کنند بنابراین مدار تقویت با برقراری ارتباط مستقیم بین قطب مثبت باتری و موتور شیشه بالابر موجب تقویت عملکرد مدار می شود. مدار تقویت از دوعدد رله ی تک پل دو ترمینال (SPDT) تشکیل شده است.
آموزش تعمیر صندلی برقی آموزش ریست صندلی جک s5 تعمیر صندلی جک S5 تعمیرات تخصصی جک S5 ریست بالابر جک S5 یونیت بالابر شیشه چیست یونیت شیشه بالابر جک S5
دلایل ضعف کارکرد شیشه بالابر
در مدار شیشه بالابر برخی خودروها نظیر پراید درحالت عادی کلیدهای شیشه بالابر مستقیماً به الکتروموتورها متصل می شوند درنتیجه جریان مورد نیاز موتور از کنتاکت های کلید می گذرد و عبور چنین جریانی بمرور زمان منجر به سوختگی یا خال زدگی کنتاکت های کلید خواهد شد. سوختگی،خال زدگی، کثیفی و اتصالات ناقص از جمله مواردی هستند که مقاومت مدار را افزایش می دهند. افزایش مقاومت مدار منجر به کاهش جریان عبوری از مدار خواهد شد و کاهش جریان باعث افت توان و افزایش اثر اصطکاک بر روی شیشه درحین بالارفتن می شود درنتیجه عناصر سر راه جریان نظیر سیم های رابط. کنتاکت های کلید و سیم پیچی الکتروموتور دراثر جریان کشی ناشی از اصطکاک شیشه، داغ می شوند و این افزایش دما نیز به نوبه ی خود مقاومت مدار را بازهم افزایش خواهد داد و قدرت موتور در بالابردن شیشه کاهش چشمگیری خواهد یافت.

 آموزش تعویض شیشه بالابر پراید  آموزش نصب شیشه بالابر  اجزای شیشه بالابر خودرو  تعمیر شیشه بالابر  تعمیر شیشه بالابر 206  تعمیر شیشه بالابر پراید  تعمیر شیشه بالابر پژو 405  تعمیر شیشه بالابر جک J5  تقویت شیشه بالابر پراید  تنظیم شیشه بالابر خودرو  تعمیر شیشه بالابر سمند  ریست شیشه بالابر خودرو  قیمت کلید شیشه بالابر  گیر کردن شیشه بالابر خودرو  آموزش مکانیک و برق خودرو
مدار-تقویت-شیشه-بالابر

این مساله بخصوص در شیشه بالابر سمت شاگرد محسوس ترست چراکه طول سیم کشی مدار شیشه بالابر سمت شاگرد طولانی تر از سیم کشی مدار سمت راننده است بطوریکه جریان مدار بالابر سمت شاگرد با عبور از کلید سمت راننده به کلید سمت شاگرد رفته و نهایتاً ازطریق کنتاکت های کلید سمت شاگرد به موتور درب شاگرد خواهد رسید.

راه حل:

دراین حالت از مدار تقویت شیشه بالابر استفاده می شود که نقشی کارساز دارد. دراین صورت کلیدها از مدار قدرت خارج شده و بهمراه بوبین رله ها، مدار فرمان را تشکیل می دهند یعنی کلیدها با برقراری جریان تحریک رله (جریان بوبین رله) باعث بسته شدن مدار قدرت (بسته شدن کنتاکت های رله) و عبور جریان موردنیاز موتور از آن می شوند. دراین وضعیت جریانی که از کلیدهای بالابر می گذرد بشدت کاهش یافته و عمر کلید طولانی تر می شود. از طرفی توان مدار بالابر افزایش یافته و اثر اصطکاک بر روی شیشه کاهش می یابد.

منبع:کارساز

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.