سقف پرداخت خسارت بدون کروکی در سال جدید افزایش می‌یابد؟

0

مجید بهزادپور، رئیس کل بیمه مرکزی، اعلام کرد که به قوه قضاییه پیشنهاد شده تا حداکثر افزایش نرخ دیه در سال جدید، حداکثر ۱۰ درصد باشد. پس از اعلام نرخ دیه توسط قوه قضاییه، نرخ حق بیمه شخص ثالث نیز اعلام خواهد شد.

سردار سید کمال هادیانفر کیست پلیس راهور ناجا اخبار راهنمایی و رانندگی کشیدن کروکی تصادف اعتراض به کروکی تصادف کروکی تصادف چیست قوانین راهنمایی و رانندگی

وی درباره تغییر رقم پرداخت خسارات حوادث رانندگی بصورت آنلاین و بدون کروکی در سال آینده توضیح داد عدد 20 میلیون که در سال جاری برای پرداخت آنلاین خسارات رانندگی بدون نیاز به کروکی در نظر گرفته شده،‌ تکلیف قانونی است؛ در قانون شخص ثالث تاکید شده که 2.5 درصد نرخ دیه در ماه‌های حرام، حد مشخصی است که بالاتر از آن حتما نیازمند کروکی است و کم‌تر از آن با توافق طرفین بدون کروکی می‌تواند نسبت به دریافت خسارات اقدام کنند. عدد ۲۰ میلیون برای امسال است و برای سال آینده با توجه به نرخ دیه، عدد تفاوت خواهد داشت.

سقف خسارت بدون کروکی در سال 1401

آذر 1401: سرهنگ احسان مومنی، رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران، گفت رانندگان برای دریافت خسارت تا سقف 20 میلیون تومان بدون کروکی، باید همزمان و قبول تقصیر از سوی مقصر و بدون تعمیر خودرو‌های آسیب‌دیده به بیمه مراجعه نمایند.

وی افزود در تصادفات خسارتی در سال جاری تا سقف 20 میلیون تومان، نیازی به دریافت کروکی از پلیس نیست. این در شرایطی است که هر دو طرف حادثه دارای بیمه باشند، مقصر حادثه تقصیر خود را قبول داشته باشد و به اتفاق یکدیگر و بدون اینکه وسیله نقلیه را تعمیر نمایند به بیمه مراجعه و خسارت خود را دریافت کنند.

سرهنگ مومنی تاکید کرد زمانی که تصادف منجر به جرح و یا فوت باشد، تصادفات چند وسیله‌ای و تصادفاتی که خسارت آن بالای 20 میلیون تومان است و یا اینکه مقصر تقصیر را قبول ندارد و علت مشخص نیست، باید حتما کروکی توسط پلیس تنظیم شود و به بیمه ارجاع دهد.


شرایط دریافت خسارت بدون کروکی پلیس

در برخی از سوانح یا تصادفات رانندگی، این امکان وجود دارد که بدون داشتن کروکی پلیس، برای پرداخت خسارت به شرکت بیمه مراجعه کنید. در ادامه این مطلب، به شما توضیح می‌دهیم که چگونه می‌توانید برای دریافت خسارت بدون کروکی پلیس، اقدام کنید:

1- دریافت خسارت بدون کروکی، در همه تصادفات رانندگی امکان‌پذیر نیست. بلکه در تصادفاتی امکان‌پذیر است که هفت ویژگی زیر را داشته باشد:

  • هر دو طرف، گواهینامه داشته باشند.
  • هر دو طرف، بیمه‌نامه معتبر داشته باشند.
  • هر دو طرف، درباره «راننده مقصر» اختلاف‌نظر نداشته باشند.
  • تصادف زنجیره‌ای (چند وسیله نقلیه) رخ نداده باشد.
  • در صحنه تصادف، کسی مجروح نشده باشد.
  • در صحنه تصادف، کسی فوت نکرده باشد.
  • خسارت مالی، معادل کمترین پوشش بیمه شخص ثالث باشد.

محاسبه سقف پرداخت خسارت بدون کروکی

همانطور که در قسمت قبل نیز اشاره کردیم، یکی از مهم‌ترین شرایط دریافت خسارت بیمه بدون کروکی، این است که خسارت مالی وارد شده، از حداقل پوشش بیمه شخص ثالث، بیشتر نباشد! این جمله نسبتا نامفهوم، به این معنی است که پرداخت خسارت تصادف بدون کروکی، تا سقف معینی امکان‌پذیر است. پس در صورتیکه میزان خسارت، بیشتر از آن سقف باشد، داشتن کروکی پلیس، الزامی است. اما این سقف چیست؟ و چگونه باید آنرا محاسبه کرد؟

شرکت‌های بیمه، برای محاسبه سقف پرداخت خسارت بدون کروکی، ابتدا نرخ دیه ماه حرام را تعیین کرده و سپس آنرا بر 40 تقسیم می‌کنند. به عبارت دیگر:

سقف پرداخت خسارت = 2.5 درصد x (دیه ماه حرام)

اما برای شفاف‌شدن فرمول فوق، اجازه دهید تا چندین مثال واقعی بزنیم. در سال 1401، نرخ دیه ماه حرام، معادل 800 میلیون تومان بود. بنابراین اگر آنرا بر 40 تقسیم کنیم، سقف پرداخت خسارت بدون کروکی در سال 1401 معادل 20 میلیون تومان می‌شود. یا بعنوان مثالی دیگر، نرخ دیه ماه حرام سال 1400 معادل 640 میلیون تومان بود که با تقسیم آن بر عدد 40، سقف پرداخت خسارت بدون کروکی در آن سال، معادل 16 میلیون تومان می‌شود.
منبع : باما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.