آچار کشی و آب بندی موتور سیکلت را به صورت صحیح چگونه انجام دهیم؟

0

آچار کشی و آب بندی صحیح موتور سیکلت

آیا به تازگی موتورسیکلت صفر خریده‌اید؟ اگر می‌خواهید با خاطری آسوده از آن استفاده کنید، اقدامات گفته شده در این مقاله را پشتِ گوش نیندازید. اولین اقدام: خرید بیمه شخص ثالث است. با داشتن این بیمه‌نامه قادرید ریسک مالی حوادث رانندگی خود را کم کنید. دومین اقدام هم به آب‌بندی موتورسیکلت اختصاص دارد. آب بندی موتور سیکلت، اصولی دارد که اگر آنها را رعایت کنید به عمر وسیله شما افزوده می‌شود. در این مقاله قصد داریم هر دو اقدام را برایتان شرح بدهیم. با ما همراه باشید.

آب بندی چیست؟

اصطلاح آب‌بندی را بیشتر برای عملیات تنظیم موتور ماشین یا هر وسیله نقلیه به‌ کار می‌برند. اما تقریبا هر قطعه‌ای را که عملکرد آن متاثر از اصطکاک است، شامل می‌شود. مثلا لاستیک نیز نیاز به آب‌بندی دارد تا بعدا در محور خود به صورت صحیح بچرخد. پس به طور کلی آب‌بندی به معنای قرار گرفتن صحیح قطعات موتور و درست کار کردن آن است. اگر این قطعات در جای خود قرار بگیرند، زمان استفاده، عمل سایش اتفاق می‌افتد. در غیر اینصورت مستعد ترک یا شکستن می‌شود.

 

معمولا شرکت‌های بزرگی چون یاماها، هوندا و… کار آب بندی موتور سیکلت را قبل از ترخیص آن انجام می‌دهند. اما توصیه می‌شود مواردی که در ادامه می‌آید، برای اطمینان بیشتر، رعایت کنید.

اصول شش‌گانه آب بندی صحیح موتور سیکلت

برای آب بندی صحیح موتور سیکلت لازم است، اصول شش‌گانه زیر را رعایت کنید:

  1. استفاده از روغن مناسب و مرغوب متناسب با مدل موتورسیکلت و تعویض به موقع آن
  2. آچارکشی موتورسیکلت در بازه‌های زمانی مرتب
  3. درجا کار کردن موتور برای ۱ الی ۳ دقیقه
  4. جلوگیری از دو یا چند پشته سواری
  5. پایین بودن دور موتور: حرکت انجین در ۵۰۰ کیلومتر اول نباید از ۲۰۰۰ دور فراتر رود.
  6. تغییر مدام سرعت: دور موتور پایین ولی سرعت مدام کم و زیاد شود.

نکات تکمیلی و مهم آب بندی صحیح موتور سیکلت

در آب‌بندی صحیح رعایت موارد بالا در ۳۰۰ کیلومتر اول، ضروری است. اما بهتر است، رعایت این ۶ مورد را تا ۱۰۰۰ کیلومتر ادامه دهید. برخی متخصصان توصیه می‌کنند، اصول آب‌بندی را در طول مدت ریسک، ادامه دهید. ۱۶۰۰ کیلومتر اول هر موتورسیکلتی را دوره ریسک می‌گویند. اگر در طول مدت ریسک با رعایت اصول بالا، مسئله‌ای برای موتور پیش نیاید؛ وسیله نقلیه شما سالم است. در نهایت نیز توصیه می‌شود، ۱۰۰ مایل اول-۱۶۰ کیلومتر- را در پیست‌های مخصوص موتورسواری رانندگی کنید.

بررسی قطعات در زمان آب‌بندی موتور

موارد زیر را در هنگام آب‌بندی قطعات بررسی کنید:

موارد بررسی اهداف بررسی
 

فرمان

حرکت نرم و روان

فرمان‌پذیری مناسب

عدم وجود لقی

 

روشنایی و نمایشگرها

بررسی کلیه لامپ‌های داخل کیلومتر، لامپ جلو، لامپ ترمز عقب

بررسی روشن شدن نمایشگرها: لامپ راهنما

روغن انجین بررسی سطح روغن داخل انجین
 

ترمز

بررسی عملکرد ترمزها

کنترل ترمز جلو

تصحیح لقی پدال ترمز عقب

 

دسته گاز

لقی صحیح کابل

بالا بردن دور موتور به راحتی و پایین آوردن آن به سرعت

 

تایرها

بررسی فشار باد تایرها

بررسی عمق عاج

نبودن ترک و بریدگی بر تایرها

بوق عملکرد مناسب بوق
کلاچ کنترل تنظیمات کابل کلاچ

بررسی عملکرد نرم کلاچ

بنزین کافی بودن بنزین برای مسافت مورد نظر
زنجیر لقی مناسب زنجیر

روغن‌کاری مناسب

اصل اول: استفاده از روغن مناسب و مرغوب و تعویض به موقع آن

اولین اصل آب بندی صحیح موتور سیکلت، انتخاب و استفاده از روغن مناسبِ مدل موتور است. برای انتخاب مناسب‌ترین روغن، لازم است موارد زیر را در نظر بگیرید:

موتورهای دارای فیلتر روغن فلزی

حجم این مدل موتورها معمولا بین 50 تا 180 سی‌سی است. روغن موتور مناسب این مدل‌ها، بایستی حداقل درجه کیفیت SF وگرانروی 20 الی 50 داشته باشد. موتورسیکلت‌های هوندا در این دسته قرار می‌گیرند. دقت کنید که در 50 کیلومتر اول دور موتور نباید بیشتر از RPM 3500 شود.

نکته: حتما به دفترچه راهنمای موتورسیکلت خود توجه کنید. انتخاب روغن موتوری که در دفترچه نوشته شده بر پیشنهاد ما اولویت دارد.

موتورهای دارای فیلتر روغن کاغذی

حجم این مدل موتورها، معمولا 200 الی 2000 سی‌سی است. مناسب‌ترین درجه کیفیت روغن برای تکنولوژی ساخت این انجین سطوح SG و SM با گرانروی 20 تا 50 است. دقت کنید که در 100 کیلومتر اول دور موتور نباید بیشتر از RPM 4000 باشد.

نکته ۱: هنگام خرید روغن برای این مدل حتما نظر تعمیرکار را جویا شوید. همچنین توجه کنید که در این مدل موتور باید روغن بیشتری در انجین ریخته شود.

آچار کشی موتور را به متخصصان بسپاریم

نکته ۲: حتما به دفترچه راهنمای موتورسیکلت خود توجه کنید. انتخاب روغن موتوری که در دفترچه نوشته شده بر پیشنهاد ما اولویت دارد.

نکات کلی مربوط به روغن موتور

با رعایت نکات زیر عمر موتورسیکلت خود را بالاتر ببرید:

  • از خرید روغن موتوری که بیش از یک‌سال و نیم از تاریخ تولیدش گذشته است، خودداری کنید.
  • در هر ۱۶۰۰ کیلومتر حداقل ۲ بار روغن موتور و فیلتر پیشرانه را تعویض کنید.

اصل دوم: آچارکشی موتورسیکلت در بازه‌های زمانی مرتب

سفت کردن کلیه پیچ‌های موتور را آچارکشی می‌گویند. این فرآیند از ایجاد صدا، خرابی و صدمه دیدن موتورسیکلت، جلوگیری می‌کند. توصیه می‌شود بعد از انجام سایر مراحل آب‌بندی و طی مسافت ۱۰۰۰ کیلومتر آچارکشی را انجام دهید. دو نوع آچارکشی داریم که شامل آچار کشی سطحی و کلی می‌شود.

 

آچارکشی سطحی

در این آچارکشی، کلیه پیچ‌های بدنه موتور، بررسی و سفت می‌شوند.

آچارکشی کلی

در این آچارکشی، کلیه پیچ‌های موتورسیکلت باز می‌شوند. پس از بررسی و تمیز کردن موتور آنها را دوباره می‌بندند. این فرآیند را برای انجین موتورسیکلت هم انجام می‌دهند. آچارکشی کلی بهترین نوع آچارکشی است و توصیه می‌شود بعد از آب‌بندی نیز در فواصل زمانی مشخص این عمل را تکرار کنید.

آچار کشی موتور باعث طول عمر موتور سیکلت می‌شود

اصول سوم تا ششم

موارد زیر را در مراحل بعدی اعمال کنید:

  • وقتی برای اولین بار انجین روشن می‌شود، اجازه دهید موتورسیکلت به مدت ۱ دقیقه روی حالت خلاص کار کند. این عمل به بهتر روغن‌کاری شدن قطعات انجین، کمک می‌کند.
  • دور موتور را به آرامی بالا ببرید. این کار را از ۱۰۰۰ دور در دقیقه به ۲۵۰۰ دور برسانید. این عمل کمک می‌کند تا تراشه‌هایی که در اثر سایش قطعات انجین بوجود آمده‌اند، روی روغن شناور شوند.
  • در این مرحله اجازه دهید، موتور ۱ الی ۳ دقیقه درجا کار کند.
  • حواستان به دور موتور و دمای انجین باشد. هر ۱۰ الی ۱۵ کیلومتر، یک‌بار موتور را متوقف کنید تا دمای انجین کاهش یابد.
  • از گرفتن ترمزهای ناگهانی خودداری کنید.
  • کات آف زدن، معکوس دادن‌های شدید و چند پشته سوار شدن بسیار هیجان‌انگیز است؛ اما در مدت زمان آب‌بندی موتورسیکلت از انجام این اعمال خودداری کنید.

برای کسب اطلاعات کامل در رابطه با آب بندی صحیح موتور در انواع مختلف به لینک زیر مراجعه نمایید:

https://bimeh.com/mag/motorcycle-sealing/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.