جریمه پارک در محل ممنوع (توقف مطلقا ممنوع) چه قدر است؟

0

جریمه پارک در محل ممنوع می تواند مصادیق مختلفی داشته باشد. اساسا منظور از پارک ممنوع، ممنوعیت توقف خودرو در جایی است که به هر دلیلی امکان توقف در آن وجود ندارد. گاهی منظور از پارک کردن خودرو این است که خودرو را در بخشی از مسیر متوقف کنیم و از خودرو پیاده شویم و در داخل خودرو نباشیم. در چنین حالتی اگر به جایی که خودرو را متوقف و پارک کرده ایم، دقت لازم را نکرده باشیم، جریمه خودرو پارک در محل ممنوع صادر می شود. این شکل از جریمه با کد 2062 ثبت می شود و برای کلانشهرها، شهرها و مناطق روستایی به صورت مجزا اعمال می شود.

گاهی خودرو در محلی متوقف می شود، اما راننده در آن حضور دارد و خودرو را ترک نکرده است. این شکل از توقف و پارک، پارک دوبل است که جریمه جداگانه ای برای آن در نظر گرفته می شود. کد تخلف توقف دوبله 2029 یکی از کدهای تخلف رانندگی است و مجددا برای کلانشهرها، شهرها و روستاها مبلغ جداگانه ای برای آن در نظر گرفته شده است. شکل دیگری از توقف ممنوع، هر نوع توقفی است که منجر به سد معبر و یا اختلال در عبور و مرور شود و با کد 2101 در خلافی ثبت می شود.

 جریمه خودرو انواع جریمه های رانندگی جریمه رانندگی جریمه توقف روی خط عابر پیاده جریمه الصاقی چیست پلیس راهور ناجا اخبار راهنمایی و رانندگی استعلام جریمه های رانندگی خلافی خودرو
مبلغ جریمه پارک در محل ممنوع چه قدر است؟

جریمه پارک در محل ممنوع با کد تخلف 2062 برای کلانشهرها، شهرها و مناطق روستایی به ترتیب 40، 30 و 10 هزار تومان است. این در حالی است که توقف دوبله در محل ایستادن ممنوع با کد 2029 برای کلانشهرها، شهرها و مناطق روستایی به ترتیب 50، 40 و 20 هزار تومان جریمه در خلافی ثبت می کند. اما توقف دوبله در معابر با کد 2085 برای کلانشهرها، شهرها و مناطق روستایی به ترتیب 30، 20 و10 هزار تومان جریمه منظور می کند. همچنین کد تخلف 2044 برای توقف در ابتدا و انتها پیچها، روی پل، داخل تونل و داخل با حریم تقاطع‌های راه‌آهن است که برای کلانشهرها، شهرها و مناطق روستایی به ترتیب 60، 45 و 30 هزار تومان جریمه در نظر گرفته است. در نهایت کد تخلف 2101 برای هر نوع توقف است که منجر به سد معبر و یا اختلال در عبور و مرور می شود و در کلانشهرها، شهرها و مناطق روستایی به ترتیب 30، 20 و 10 هزار تومان جریمه دارد.

 جریمه خودرو انواع جریمه های رانندگی جریمه رانندگی جریمه توقف روی خط عابر پیاده جریمه الصاقی چیست پلیس راهور ناجا اخبار راهنمایی و رانندگی استعلام جریمه های رانندگی خلافی خودرو

مصادیق پارک ممنوع

مسلما اگر کسی مصادیق پارک در محل ممنوع را نداند، اینکه جریمه پارک در محل ممنوع برای او ثبت و منظور شود، کاملا طبیعی و عادی است. توجه داشته باشید که یکی از مصادیق بارز و کاملا آشکار پارک مطلق ممنوع، تابلو حمل با جرثقیل است. بدیهی است خودرویی که زیر تابلوی حمل با جرثقیل پارک کرده باشد، سوای اینکه جریمه پارک در محل ممنوع برای او صادر می شود، مستحق توقیف و انتقال خودرو به پارکینگ راهنمایی و رانندگی هم هست. از دیگر مصادیق پارک در محل ممنوع باید به موارد زیر اشاره کرد:

· پارک در پیاده‌رو و محل‌های عبور عابر پیاده

· پارک روبروی ورودی خیابان، جاده و یا کوچه

· پارک روبروی پارکینگ ساختمان‌ها

· پارک داخل تقاطع

· پارک در فاصله ۱۵ متری میدان یا تقاطع یا سه‌راه‌ها یا تقاطع راه آهن

· پارک در فاصله ۱۵ متری شیرهای آب آتش نشانی و شیرهای آب نصب شده در راه‌ها

· پارک در فاصله ۱۵ متری اطراف چراغ‌های راهنمایی و رانندگی و یا محل هایی که توقف وسایل نقلیه مانع دید علائم راهنمایی و رانندگی شود

· پارک از ابتدا تا انتهای پیچ‌ها

· پارک در فاصله ۱۵ متری ورودی یا خروجی مراکز آتش‌نشانی، پلیس و بیمارستان‌ها و فوریت‌های پزشکی

· دوبله پارک کردن

· پارک روی پل‌ها و درون تونل‌ها و معابر در ارتفاع

· پارک در خیابان‌هایی که پیاده‌رو آن قابل عبور نبوده و عابران مجبور شوند از مسیر خیابان عبور کنند

· پارک در ایستگاه‌های وسایل نقلیه عمومی و حریم آنها

حکم توقف در محل پارکینگ معلولان

توقف در محل پارکینگ معلولان نیز از مصادیق پارک ممنوع است و جریمه پارک در محل ممنوع برای خودروی متخلف منظور می شود. کد این جریمه 2174 است و برای کلانشهرها 40، شهرهای کوچک 30 و معابر روستایی 10 هزار تومان جریمه برای آن در نظر گرفته شده است.

در انتخاب جای پارک دقت کنید

انتخاب جای پارک برای یک راننده از هر جهت اهمیت بسیار بالایی دارد. به همان اندازه که یک راننده باید در هنگام حرکت و رانندگی دقت داشته باشد و به تمام امور توجه کند، برای انتخاب یک جای پارک مناسب نیز باید همین دقت را داشته باشد. به طور کلی صرف نظر از جریمه پارک در محل ممنوع، اینکه خودروی خود را در چه مسیری با چه حداقل یا حداکثری از خطرات احتمالی پارک می کنید، اهمیت زیادی دارد. برای مثل پارک کردن خودرو در مسیر پیچ یک کوچه یا خیابان کاملا غیر اصولی و غیرکارشناسانه است. حتی اگر خودروی خود را در جایی که هیچ ممنوعیتی برای پارک کردن ندارد، ولی کاملا خلوت و تاریک است، پارک کنید، باز هم جوانب احتیاط را رعایت نکرده اید و دقت لازم برای انتخاب درست محل پارک را مبذول نداشته اید. برای پارک کردن خودرو باید جایی را انتخاب کنید که نه ممنوعیت پارک داشته باشد و نه اینکه خلوت باشد و احتمال سرقت یا آسیب به خودرو را بالا ببرد. در هر صورت هر خودرویی با هر کیفیتی برای مالک آن سرمایه ای است که هزینه صرف آن شده است. بنابراین رعایت این نکات اصولی برای در امان ماندن این سرمایه یکی از مهمترین کارهایی است که می توان انجام داد.

جمع بندی نهایی

جریمه پارک در محل ممنوع گرچه خیلی زیاد و سنگین نیست، اما به هر حال جریمه ای است که در خلافی می نشیند و پرداخت آن هیچ گریزی ندارد. البته امکان اعتراض به خلافی در این زمینه وجود خواهد داشت. معمولا جریمه پارک در محل ممنوع به صورت الصاقی صادر می شود. زیرا خودرو در جایی پارک شده است و راننده در آن حضور ندارد. با توجه به اینکه جرایم الصاقی بعد از 60 روز دو برابر می شوند، بنابراین حتما نسبت به پرداخت به موقع جریمه پارک در محل ممنوع اقدام کنید تا مجبور نباشید که این جریمه را دو برابر با ماخذ مربوطه پرداخت کنید. در آخر نیز این توصیه را مجددا یادآوری می کنیم که انتخاب جای پارک مناسب نشان می دهد که راننده به تمام اصول و قوانین راهنمایی و رانندگی واقف است و کاری نمی کند که مستحق جریمه باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.