بررسی شاسیبلندی هیبریدی؛ کیا نیرو ۲۰۱۶+عکس ومشخصات
بررسی شاسیبلندی هیبریدی؛ کیا نیرو ۲۰۱۶+عکس ومشخصات
تکنولوژی هیبریدی بیشتر از هر زمان دیگر توسط خودروسازان مورد استفاده قرار میگیرد و با استفاده از این نوع سیستم به مصرف سوخت کمی که به تنهایی با پیشرانههای بنزینی حاصل نمیشود دست مییابند. یکی از جدیدترین خودروهای هیبریدی بازار کیا نیرو است. اما کیا یک خودروی معمولی را به هیبریدی تبدیل نکرده بلکه یک کراس اوور کاملاً جدید را به بازار فرستاده است.
هرچند کیا در برخی موارد ضدونقیض عمل کرده و در بازاریابی این خودرو بیش از آنکه روی تکنولوژی هیبریدی آن مانور دهد به یک خودروی خانوادگی که قوای محرکهی پیشرفته دارد اشاره میکند. قوای محرکهی موجود در نیرو پیشرانهی بنزینی ۱٫۶ لیتری GDi و واحد الکتریکی ۳۲ کیلوواتی است و انرژی هم در باتری پلیمری لیتیوم-یونی ذخیره میشود. این سیستم مشابه نمونهی موجود در تویوتا پریوس بوده اما حتی کممصرفترین نسخهی کیا نیرو با مصرف ۳٫۸ لیتری در برابر مصرف سوخت ۳٫۲ لیتری پریوس کم میآورد.
نیرو بزرگتر از خواهر خود یعنی مدل سید است اما نسبت به اسپورتیج اندازهای کوچکتر دارد. در این خودرو شاهد بدنهای مربعی شکل با پوششهایی پلاستیکی در ریل سقفها هستیم درحالیکه دماغه و چراغهای قرارگرفته در ارتفاع بالا به اسپورتیج شباهت دارند.
طراحی قسمت عقب سادهتر بوده و درب پشتی مرسوم و تریمی نقرهای را شاهد هستیم. در مجموع ظاهر کیا نیرو مخصوصاً در مقایسه با تویوتا پریوس محدودشدهتر به نظر میرسد.
همانند تویوتا، کیا از پلاستیک سفید در اطراف کابین استفاده کرده است. اما منوهای مربوط به رانندگی پاک در صفحهنمایش استاندارد و جریانسنج انرژی بجای دورشمار خاص کیا هستند. پلاستیکهای مشکی زیادی وجود دارند و تجهیزات زیادی نیز در خودروی حاضر در تست دیده میشود.
حالت اقتصادی دربردارندهی گرافیکی است که با هر بار انتخاب این حالت درختی سبزرنگ را ظاهر میکند و همچنین دیاگرامی شبیه پریوس را شاهد خواهید بود که جریان انرژی بین پیشرانه، باتری و چرخها را نشان میدهد. از دیگر تجهیزات خودرو میتوان به کروز کنترل و دستیار حفظ در بین خطوط اشاره کرد.
با روشن کردن خودرو بیش از آنکه صدایی طبیعی از اگزوز بشنوید با صدایی مصنوعی و ساخته شده مواجه خواهید شد. پیشرانه نسبتاً ساکت است و به لطف کمک پیشرانهی الکتریکی شتابگیری معقولی دارد.
نیرو از گیربکس ۶ سرعته دوکلاچه ی اتوماتیک استفاده میکند اما احساسی شبیه نسخههای CVT دارد. برای بهرهگیری از حداکثر توان پیشرانه باید دور آن را بالا ببرید بنابراین گیربکس در هنگام افزایش سرعت تمایل دارد تا در تعویض دندهها ثابتقدم باشد.
در هنگام حرکت با سرعتهای بزرگراهی نیرو کمی سفت احساس میشود و سیستم تعلیق سفت آن باید با اضافهوزن سیستم هیبریدی کنار آید. به عنوان نتیجه، با عبور از دست اندازها این خودرو به آسانی ناآرام میشود و تایرهای دیواره کوتاه و رینگهای ۱۸ اینچی در سرعتهای بالا صدای زیادی ایجاد میکنند.
برخلاف تلاش زیاد کیا برای پایین نگه داشتن وزن این خودرو اما نیرو هنوز هم کاملاً سنگین حس میشود به علاوه اینکه فرمان سبک آن پاسخگوی رانندگی چابک نیست. حداقل کیا از ترمزهای تیز همانند آنچه در پریوس است رنج نمیبرد.
نبود شتاب و سرعت به این معنی است که خود را در خودرویی همانند هر خودروی هیبریدی دیگر مییابید. سیستم رانندگی مخالف از دست دادن بخش اعظم شارژ خود است. نیرو خیلی مشتاق نیست که دوباره باتریهای خود را پر کند بنابراین شما نمیتوانید به آسانی در توقف/حرکت همانند پریوس خودرو را شارژ نمایید.
کیا نیرو یک خودروی هیبریدی انقلابی نیست اما تلاشی قابل تحسین محسوب میشود. کیا انتخابی درست در بخش کراس اوورهای خانوادگی داشته است. این خودرو برخلاف انتظارهای ابتدایی کیا در مقایسه با پریوس ارزان نیست اما بسیاری از خریداران به خاطر ظاهر معقولانهتر این خودرو را انتخاب خواهند کرد.
مشخصات کیا نیرو
قیمت: ۲۶۹۹۵ پوند
پیشرانه: ۴ سیلندر ۱٫۶ لیتری بنزینی، واحد الکتریکی ۳۲ کیلوواتی
قدرت/گشتاور: ۱۳۹ اسب بخار/۲۶۵ نیوتون متر
گیربکس: ۶ سرعته ی دوکلاچه ی اتوماتیک، دیفرانسیل جلو
شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۱۱٫۱ ثانیه
حداکثر سرعت: ۱۶۲ کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت: ۳٫۸ لیتر در هر صد کیلومتر