کدام خودروهای وارداتی بیشترین رشد قیمت را داشتند؟

0

افزایش قیمت ماشین های خارجی در ماه‌های اخیر سرسام آور بود. اما بیشترین رشد قیمت خودروهای وارداتی مربوط به کدام ماشین خارجی‌ها بوده است؟
سال گذشته برای بازار خودرو چندان خوب و دلچسب نبود؛ چرا که قیمت خودروهای داخلی و خارجی سر به فلک کشیدند و به‌طور بی‌سابقه‌ای همه چیز گران شد. سال ۱۴۰۱ سالی بود که هر روز قیمت‌ها افزایش می‌یافتند و بازار خودرو پرتلاطم دنبال می‌شد. علاوه بر این از نیمه دوم سال پیش روند صعودی قیمت دلار آغاز شد و همین یک مورد باعث گرانی بیشتر خودرو گردید.

بیشترین رشد قیمت خودروهای وارداتی

خودروهای خارجی در کنار محصولات خودروسازان ملی گران شدند و قیمت‌های بی‌سابقه آنها بازار را شوکه کرد. مشتریان این قبیل خودروها با این‌که وضعیت مالی خوبی دارند، اما تاب تحمل نداشتند و رکودی عجیب سراسر بازار را درنوردید. در مطلب پیش رو قصد داریم فهرستی از بیشترین افزایش قیمت خودروهای خارجی را بررسی کنیم.

شاید برایتان عجیب و غیر قابل هضم باشد، اما در سالی که گذشت، خودروهای خارجی تقریباً دو برابر گران شدند و شواهد و قرائن حاکی از افزایش ۱۰۷ درصدی قیمت محصولات خارجی است. از بین ده خودرویی که در ادامه به دقت بررسی خواهیم کرد، بی ام و با ۳ ماشین لوکس رکورددار بوده است. ده خودرویی که بیشترین افزایش قیمت را داشتند عبارتند از:

۱. تویوتا راو ۴ مدل ۲۰۱۰

نمایندگی تویوتا در ایران شرایط فروش تویوتا راوفور قیمت تویوتا RAV4 فروش اقساطی تویوتا RAV4 قیمت محصولات تویوتا قیمت تویوتا راو 4 2017 قیمت شاسی بلند تویوتا شرایط خرید محصولات تویوتا بخشنامه فروش ایرتویا

متاسفانه ممنوعیت واردات بی‌قید و شرط خودرو باعث شده مجبور شویم برای خرید یک دستگاه راو ۴ مدل ۲۰۱۰، دو میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان هزینه کنیم. تویوتا راو ۴ یکی از شاسی بلندهای بسیار محبوب بازار کشورمان محسوب می‌شود که سیزده سال از تولید و رونمایی آن می‌گذرد.

مشخصه‌های بارز و مهم این کراس اوور زیبا شامل متریال و مواد باکیفیت در طراحی داخلی و خارجی، سیستم پیشرانه و جعبه دنده قدرتمند و استهلاک پایین می‌شود. مجموع ویژگی‌های مذکور باعث شده حتی فهرست کم آپشن‌های رفاهی این خودرو مورد توجه قرار نگیرد.

اگر قصد خرید یک دستگاه تویوتا راو ۴ مدل ۲۰۱۰ را در فروردین سال ۱۴۰۱ داشتیم، باید ۷۳۰ میلیون تومان هزینه می‌کردیم. شاید باورتان نشود ولی قیمت این خودرو تنها در عرض یک سال ۲۴۶ درصد رشد کرد و به ۲ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان رسید. بیشترین شکاف قیمتی در طی یک سال متعلق به شاسی بلند راو ۴ است!

۲. بی ام و سری ۷ مدل ۲۰۰۷

درست است که بی ام و برندی محبوب و معروف بین بازارهای جهانی است، اما این انصاف نیست که مشتری ایرانی بابت خرید یک دستگاه از بی ام و سری ۷ مدل ۲۰۰۷ میلادی، ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هزینه کند. اوایل فروردین ماه سال گذشته قیمت خودروی مذکور حدود یک میلیارد تومان بود، ولی موج گرانی‌ها به‌شدت دامان این ماشین را گرفت.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مثبت بی ام و سری ۷، سواری نرمی است که ارائه می‌دهد. مدل‌های جدیدتر بی ام و سری ۷ وارد بازار شده، ولی چون این سدان معروف جهانی عملکرد فنی و پیشرانه‌ای قوی دارد، بیشتر مورد استقبال قرار گرفته است. البته معایبی نظیر استهلاک بالا و قیمت گزاف قطعات یدکی برای این خودرو متصور است که مشتری باید پیش از خرید راجع به آنها تحقیق کند.

۳. کیا سورنتو مدل ۲۰۱۷

متاسفانه تعداد محدودی از خودروی کره‌ای کیا سورنتو مدل ۲۰۱۷ راهی بازار کشورمان شده و به‌همین دلیل است که تقاضا زیاد و عرضه بسیار پایین شد. عدم تعادل عرضه و تقاضا باعث افزایش قیمت این سدان کره‌ای شده و قیمت غیر واقعی آن را بالا برده است.

تا همین سال گذشته قیمت یک دستگاه کیا سورنتو مدل ۲۰۱۷ حدود یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان بود؛ حال آن‌که قیمت آن طی یک سال ۲۱۳ درصد رشد کرد و در فروردین سال جاری به ۶ میلیارد تومان رسید. با این اوصاف گران ترین کره‌ای موجود در بازار ایران، کیا سورنتو ۲۰۱۷ خواهد بود.

۴. سوناتا هیبرید مدل 2018

قیمت لکسوس هیبریدی قیمت انواع خودرو برقی قیمت سوناتا هیبریدی در ایران قیمت تویوتا پریوس قیمت خودرو برقی بهترین خودروهای هیبریدی کم مصرف ترین خودرو هیبریدی قیمت تویوتا کمری هیبریدی قیمت هیوندای سوناتا LF سایت قیمت خودرو

دو مشخصه بارز سوناتا هیبرید، مصرف سوخت کم و استهلاک بسیار پایین آن است. علاوه بر این، کمپانی هیوندای سعی کرده امکانات رفاهی و ایمنی جذابی برای سدان زیبای خود در نظر بگیرد. مجموعه عواملی که گفتیم باعث شده سوناتا هیبرید بازار خرید و فروش پر رونقی داشته باشد.

قیمت این خودرو یک سال پیش حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بود؛ در حالی که ۲۱۲ درصد گران‌تر شد و به آستانه ۴ میلیارد تومان رسید. متاسفانه با چنین افزایش قیمت شدیدی، اغلب مشتریان از خرید منصرف شدند و ترجیح دادند به‌سمت نمونه‌های مشابه چینی بروند.

۵. سانتافه مدل ۲۰۱۶

دومین خودرو از برند خوشنام و محبوب هیوندای، سانتافه ۲۰۱۶ است که شوربختانه خرید آن در حال حاضر برای خیلی‌ها غیرممکن شده است. سانتافه در مدل‌های مختلفی وارد بازار ایران شده و هر بار خریداران استقبال خوبی از آن کرده‌اند. همین محبوبیت باعث شده نگران بازار دست دوم فروشی آن نباشیم.

طی یک سال گذشته، قیمت سانتافه مدل ۲۰۱۶ با افزایش ۲۰۰ درصدی از یک میلیارد تومان به ۳ میلیارد تومان رسیده که رقم بالایی است. البته توجه داشته باشید که قیمت این شاسی بلند جذاب بسته به تیپ‌های مختلفی که دارد، متفاوت خواهد شد.

6. بی ام و X3 مدل 2014

هر خودرویی که تا این مرحله معرفی کردیم، تا ۲۰۰ درصد رشد قیمت داشتند و از این به بعد خودروهایی معرفی می‌شوند که زیر ۲۰۰ درصد گران شده‌اند. بی ام و ایکس ۳ مدل ۲۰۱۴ تنها در یک سال حدود ۱۹۷ درصد افزایش قیمت داشته و قیمت آن از یک میلیارد و ۶۸۰ میلیون تومان در ۱۴۰۱ به ۵ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ رسید.

مهم‌ترین نکته برای سواری بهتر خودروهای بی ام و، استفاده از بنزین باکیفیت برای پیشرانه است. در واقع برای این‌که پیشرانه نهایت عملکرد و توان خود را به نمایش بگذارد، باید از سوخت باکیفیت استفاده شود. در غیر این صورت قطعات و موتور به‌زودی دچار مشکل می‌شوند و هزینه‌های نگهداری را بالا خواهند برد.

۷. بی ام و سری ۵ مدل ۲۰۱۳

خودروی بعدی که باز هم از بی ام و است، سال گذشته حدود دو میلیارد تومان بوده، حال آن‌که در سال جاری با قیمت ۶ میلیارد تومان خرید و فروش می‌شود. بی ام و سری ۵ مدل ۲۰۱۳ از جمله خودروهای باکیفیتی است که برای ساخت محیط داخلی و خارجی آن از متریالی با کیفیت بالا استفاده شده است. یکی از مشکلات حضور این خودرو در کشور ما، بحث پشتیبانی قطعات یدکی آن است. اگر گوشه‌ای از ماشین محبوبتان خراب شود، برای پیدا کردن آن احتمالا به دردسر خواهید افتاد.

8. لکسوس CT مدل 2012

محصولات برند لکسوس هم به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین خودروسازان جهان، افزایش قیمت شدیدی را در بازار ایران تجربه کرده‌اند. قیمت لکسوس CT که مدل 2012 آن مورد نظر است، از سال گذشته تا به امروز حدود 191 درصد گران شده است. در فروردین سال 1401 اگر قصد خرید یک دستگاه لکسوس CT مدل 2012 داشتید باید تقریباً یک میلیارد و 115 میلیون تومان هزینه می‌کردید، در حالی که قیمت این خودرو در فروردین سال 1402 حدود 3 میلیارد و 350 میلیون تومان شده بود. تیراژ این خودرو اندک است و به همین علت قطعات یدکی آن به‌سختی پیدا می‌شوند.

۹. هیوندای توسان مدل ۲۰۱۶

خودروی بعدی هیوندای که قربانی افزایش قیمت‌ها شده، توسان مدل ۲۰۱۶ است. این شاسی بلند جذاب و زیبا عملکرد موفقی در بازارهای جهانی و خصوصاً کشور ما داشته و خانواده‌های ایرانی به‌علت فضای مناسب و جادار آن طرفدار این خودرو هستند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های توسان، مصرف سوخت بهینه این کراس اوور است.

مزیت برتر هیوندای توسان مدل ۲۰۱۶ نسبت به خودروهای بی ام و، تأمین قطعات یدکی در بازار داخلی کشورمان است. بنابراین اگر خودروی شما خراب شد، مشکلی بابت تأمین قطعات یدکی آن نخواهید داشت. در اوایل سال ۱۴۰۱ این ماشین حدود یک میلیارد و ۹۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شد، در حالی که یک سال بعد به ۳ میلیارد و ۱۲۰ میلیون تومان رسید. به هر حال بازار دست دوم فروشی این ماشین همچنان پررونق است.

۱۰. کیا اپتیما مدل 2016

آخرین خودرویی که قصد بررسی قیمت آن را داریم، کیا اپتیما مدل ۲۰۱۶ است. این سدان جذاب با افزایش ۱۸۱ درصدی قیمت از یک میلیارد و ۱۲۷ میلیون تومان در سال ۱۴۰۱ به ۳ میلیارد و ۱۸۲ میلیون در سال جاری رسیده است. اپتیما کره‌ای مجهز به کابینی بزرگ و جادار است و در تست‌های ایمنی عملکرد قابل قبولی از خود نشان داده. تنها عیب این خودرو استهلاک بالایی است که در کشور ما دارد. با این اوصاف هزینه‌های نگهداری این سدان معضلی بزرگ برایتان خواهد بود.

سخن پایانی

در مطلب فوق درباره بیشترین رشد قیمت خودروهای داخلی صحبت کردیم و ملاحظه کردیم که اغلب خودروهای این فهرست از اوایل سال ۱۴۰۱ تا به امروز گران شده‌اند. بنابراین خریدارانی که بودجه یک میلیاردی در سال جاری داشته‌اند، دیگر موفق به خرید هیچ خودروی خارجی نشده و باید بین گزینه‌های داخلی به‌دنبال خرید خودرو بگردند.

مهم‌ترین عامل گرانی خودرو در سال ۱۴۰۱ و خصوصاً نیمه دوم آن سال، افزایش قیمت دلار تا مرز ۶۰ هزار تومان بود. علاوه بر این به‌عقیده کارشناسان ممنوعیت واردات خودرو هم مزید بر علت شده و موجب گرانی قیمت‌ها گشته است. به هر حال کاری جز انتظار از دست مشتریان بر نمی‌آید و امیدواریم با واردات خودروهای جدید بخشی از این مشکلات حل شوند.

منبع:گجت نیوز

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.