مقایسه تجهیزات رفاهی و ایمنی پژو ۲۰۶ و تندر ۹۰
دو خودروی تندر ۹۰ و همچنین پژو ۲۰۶ صندوقدار از جمله گزینه های مورد نظر مردم در بازار خودروی کشور محسوب می شوند . لذا در این گزارش قصد داریم به معرفی و مقایسه دو اتومبیل محبوب بازار در رنج قیمت زیر ۴۰ میلیون تومان بپردازیم .
۲۰۶ صندوقدار و تندر۹۰ ، در ابتدای ورود به بازار چندان مورد استقبال قرار نگرفته بودند ولی با مرور زمان به علت کیفیت فنی خوب و قابل قبول ، در حال حاضر در زمره پرفروشترین خودروهای این رنج هستند و مانند دیگر خودروهای بازار ، قیمتی فراتر از حد تصور پیدا کردهاند .
پژو ۲۰۶ صندوقدار اوایل سال ۱۳۸۵ بود که به صورت محدودی راهی بازار شد چرا که بیشتر تولیدات این خودرو راهی کشورهای دیگر میشد . خودرویی که برای اولین بار در ایران تولید شد و از ایران راهی دیگر کشورهای سفارش دهنده نیز شد . پژو ۲۰۶SD یا همان پژو ۲۰۶های صندوقدار که در اوایل ورود به بازار زیاد مورد توجه مردم قرار نگرفت راهی طولانی را پیش روی خود میدید راهی که ممکن بود این خودرو را با شکست مواجه کند ، چرا که ۲۰۶ در اوایل ورود خود به بازار ایران به صورت هاچ بک عرضه میشد و دیدن ظاهر این خودرو با یک صندوق کمی غیرعادی بود به همین دلیل در اوایل ورود به بازار چهره این خودرو نمی توانست در دل مردم جا پیدا کند و در نتیجه بی مهری های زیادی نسبت به این خودرو شد .
تندر۹۰ به علت طراحی ظاهری مکعب شکلی که دارد ، چندان خودروی دلچسبی نیست ، بلند بودن سقف برای یک خودروی سدان موجب شده که با اتومبیل ناهماهنگی مواجه شویم ( البته این سقف بلند نکات مثبتی هم دارد ) .
طراحی عقب این خودرو به علت بلند بودن صندوق و استفاده از چراغ مستطیل شکل به صورت افقی نمای جالبی به وجود نیاورده است اما طراحی جلوی آن به مراتب بهتر از نمای عقب آن است.
اما در آنسوی میدان ۲۰۶SD قرار دارد که شاید مهمترین چالشی که این خودرو در طراحی ظاهری با آن روبروست، مربوط به نمای جانبی این خودروست. صندوق بار اضافه شده به آن و تغییر ندادن ابعاد در عقب ، باعث شده که این خودرو در طراحی جانبی چندان هماهنگ و دلچسب نباشد .
نمای جلوی این خودرو هر چند کمی قدیمی شده اما هنوز دارای طرحی قابل قبول ، زیبا و دلچسب است ، نمای عقب به علت اینکه از خودروهای پژو ۶۰۷ و ۲۰۶cc به عاریت گرفته شده ، فرمی قابل قبول به خودرو بخشیده است ضمن اینکه این خودرو نسبت به تندر۹۰ از فرم آیرودینامیکتر و اسپرتتری برخوردار است .
در مجموع با وجود اینکه ۲۰۶SD در نمای جانبی دارای مشکلاتی است اما در کنار تندر۹۰ خودش را زیباتر نشان میدهد .
با ورود به کابین تندر۹۰ با طراحی مواجه هستیم که مانند طراحی خارجی چندان دلچسب نیست ، طراحی دریچههای هوا ، پوشش روی دربها چندان جالب نیستند .
صندلیها نیز از طراحی مطلوبی برخوردار نیستند و حالتی نیمکتوار دارد و کیفیت مواد به کار رفته روی پوشش دربها چندان جالب نیست.
اما فضای کابین بسیار خوب و پذیرفتنی است ، همانطور که اشاره کردیم بلند بودن سقف نکات مثبتی نیز به وجود آورده است . در قسمت عقب فضای پا وارتفاع سقف بسیار خوب است به گونهای که سه نفر به راحتی میتوانند در فضای عقب این اتومبیل بنشینند و راحت باشند .
یکی دیگر از نکات خوب تندر۹۰ فضای خوب صندوق عقب است که به جرات میتوان گفت که از بسیاری از خودروهای بزرگتر از خود نیز بزرگتر است! به علت بالا بودن شاسی تندر۹۰ دید جلو و اطراف آن خوب و رضایتبخش است ولی دید عقب چندان جالب نیست .
داشبورد ۲۰۶ نسبت به سایر خودروهای این رنج قیمت از طراحی خوب و زیبایی برخوردار است و هماهنگی پوشش روی دربها با روکش صندلیها ، طرحی زیبا و دلنشین به وجود آورده است . ارگونومی در این خودرو به خوبی رعایت شده و صندلیها اگرچه زیاد راحت نیستند اما در برابر تندر۹۰ از طراحی مطلوبتری برخوردار است ضمن اینکه این صندلیها ارگونومیک بوده و به خوبی بدن سرنشینان را در بر میگیرند . دید جلو و اطراف خوب است ولی دید عقب چندان قابل قبول نیست هر چند از تندر۹۰ بهتر است.
فضای ۲۰۶ در قسمت جلو خوب و راضی کننده است اما فضای عقب تنگ است و این تنگ بودن فضای عقب در برابر تندر۹۰ خودش را بیشتر نشان میدهد که یکی از نقاط ضعف ۲۰۶ به شمار میرود .
فضای صندوق عقب ۲۰۶SD خوب و راضی کننده است اما در برابر تندر۹۰ کوچکتر است ولی به علتی که صندلیهای عقب ۲۰۶ قابلیت خواباندن دارند میتوان اجسام طویلتری با آن جابه جا کرد.
در مجموع ۲۰۶ از کابین زیباتر ودل نشین تری برخوردار است ولی تندر۹۰ به شما فضای بیشتری میدهد .
مقایسه تجهیزات رفاهی و ایمنی دو خودرو
هر دوی این خودروها از تجهیزات رفاهی و ایمنی قابل قبولی در رنج قیمتشان برخوردار هستند.
شیشههای برقی در هر چهار درب ، آینههای برقی به همراه گرمکن ، کامپیوتر سفری ، تنظیم ارتفاع چراغهای جلو از داخل ، مهشکن جلو و عقب ، تنظیم ارتفاع و گودی کمر صندلی راننده ، قفل مرکزی همراه با ریموت کنترل وسیستم ضد سرقت ایموبلایزر ، فرمان هیدرولیک ، دو کیسه هوا ، سیستم صوتی با ۴ بلندگو ، سیستم ترمز ضد قفل ABS به همراه EBD ترمز جلو دیسکی و ترمز عقب کاسهای از مهمترین تجهیزات رفاهی و ایمنی در تندر۹۰ به شمار میروند .
از مهمترین تجهیزات رفاهی و ایمنی در ۲۰۶ نیز میتوان به شیشههای برقی در هر چهار درب ، آینههای برقی به همراه گرمکن ، تنظیم ارتفاع چراغهای جلو از داخل ، مهشکن جلو و عقب ، سیستم تهویه اتوماتیک ، تنظیم ارتفاع صندلی راننده ، قفل مرکزی همراه با ریموت کنترل وسیستم ضد سرقت ایموبلایزر ، فرمان هیدرولیک به همراه تنظیم ارتفاع ، سیستم همراهی تا درب منزل Follow me، دو کیسه هوا ، سیستم صوتی با ۴ بلندگو و ۲ توئیتر به همراه کنترلهای پشت فرمان ، سیستم تنظیم سرعت برف پاکن با سرعت خودرو ، سیستم ترمز ضد قفل ABS به همراهEBD و سیستم ترمز اضطراری EBA ترمز جلو دیسکی و ترمز عقب دیسکی ، اشاره کرد .
هردوی این اتومبیلها دارای ایمنی مناسبی هستند. تندر۹۰ دارای ۳ ستاره ایمنی از موسسه Euroncap و ۲۰۶ دارای ۴ ستاره ایمنی از موسسه Euroncapاست.
تجربه رانندگی
هر دو خودرو دارای موتور ۱۶۰۰ سیسی هستند و با توجه به توان تولیدی نزدیک به هم (۲۰۶، ۱۱۰ اسببخار و تندر۹۰، ۱۰۵ اسببخار) طبق اعلام کمپانیهای سازنده ۲۰۶SD در ۱۱.۴ ثانیه سرعت خود را به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرساند و تندر۹۰ در ۱۰.۲ ثانیه سرعت خود را به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می رساند.
هر دو اتومبیل به راحتی روشن میشوند و عملکرد نرمی دارند صفحه کیلومتر شمار در تندر۹۰ شامل دور شمار موتور در سمت چپ و کیلومتر شمار در سمت راست بوده و در وسط آن نمایشگری وجود دارد که میزان سوخت و دمای موتور را به صورت دیجیتالی نشان میدهد. این نمایشگر علاوه بر اینها ساعت و مصرف سوخت لحظهای را نیز نمایش میدهد.
صفحه کیلومتر شمار در ۲۰۶ شامل دور شمار موتور در سمت چپ و کیلومتر شمار در سمت راست است و میزان مصرف سوخت و دمای آن را به صورت آنالوگ به نمایش میگذارد. علاوه بر این نمایشگری در قسمت بالای کیلومتر شمار وجود دارد که علاوه بر مسافت طی شده مقدار سطح روغن موتور و میزان کیلومتر باقی مانده تا سرویس دورهای بعدی را به نمایش میگذارد. البته در ۲۰۶ نمایشگر دیگری در وسط داشبورد قرار دارد که علاوه بر ساعت اطلاعات مربوط به دما، تاریخ و باز بودن دربها را نشان میدهد که این مورد در تندر۹۰ منتفی است.
صفحه کیلومتر شمار در ۲۰۶ شامل دور شمار موتور در سمت چپ و کیلومتر شمار در سمت راست است و میزان مصرف سوخت و دمای آن را به صورت آنالوگ به نمایش میگذارد. علاوه بر این نمایشگری در قسمت بالای کیلومتر شمار وجود دارد که علاوه بر مسافت طی شده مقدار سطح روغن موتور و میزان کیلومتر باقی مانده تا سرویس دورهای بعدی را به نمایش میگذارد. البته در ۲۰۶ نمایشگر دیگری در وسط داشبورد قرار دارد که علاوه بر ساعت اطلاعات مربوط به دما، تاریخ و باز بودن دربها را نشان میدهد که این مورد در تندر۹۰ منتفی است.
البته به نظر میرسد که رقم ۱۰.۲ ثانیهای که کمپانی برای تندر۹۰ اعلام کرده کمی به دور از واقعیت باشد چون ۲۰۶ با شتاب ۱۱.۴ در عمل با آن تفاوت فاحشی ندارد. سیستم تعلیق تقویت شده ۲۰۶SD باعث شده است که این خودرو نسبت به گونه هاچبک از عملکرد نرمی برخوردار باشد و تکانهای سطح مسیر حرکت را کمتر به راننده و سرنشینان منتقل کند که این مساله در مورد تندر۹۰ نیز صدق میکند.
۲۰۶ صندوقدار عملکرد نرمتر و کیفیت سواری بهتری از تندر۹۰ دارد . هر دو خودرو تا سرعت ۱۱۰ کیلومتر بسیار خوب هستند اما از این میزان که بالاتر میرویم تندر۹۰ به علت نقطه ثقل بالا و بدنهی فاقد آیرودینامیک دچار کمی بی تعادلی میشود و مانور دادن با این خودرو در سرعتهای بالای ۱۱۰ واقعا به دور از انتظار است اما ۲۰۶SD حتی اگر در عمل نیز نتواند در چنین سرعتی مانور دهد اما حداقل احساسی که به راننده منتقل میکند همانند تندر۹۰ ناخوشایند نیست.
۲۰۶SD به علت اضافه شدن میلههای تعادل در قسمت عقب سیستم تعلیق موجب شده که هندلینگ خوبی داشته باشد و مسلم است که به علت نقطه ثقل پایین تر، هندلینگ بهتری از تندر۹۰ ارائه دهد و در عمل نیز هندلینگ بهتری از تندر۹۰ دارد . هر دو اتومبیل در هنگام رانندگی راحت هستند و دندهها یکی پس از دیگری به راحتی تعویض میشوند . ۲۰۶ خوشدستتر بوده و راننده تسلط بهتری بر آن دارد و به علت حالت قرارگیری راننده در پشت فرمان حس بهتری از لذت رانندگی را به راننده منتقل می کند. هر دو خودرو دارای ترمزهای خوب و قابل اعتمادی هستند البته به علت این که ترمزهای عقب ۲۰۶ دیسکی هستند پر قدرتتر احساس میشود ولی ترمزهای تندر۹۰ نیز خوب و قابل اعتماد هستند.
در هرحال هنگام خرید خودرو شرایطی نظیر مصرف سوخت کم، استهلاک پایین قطعات و هزینه های تعمیر و نگهداری پایین باید ملاک باشد.
تندر۹۰ یک خودروی ارزان قیمت در تمام اروپا به حساب می آید. خودرویی که شاید کسی فکرش را هم نمی کرد که بتواند با این قیمت در بازار ایران حضور پیدا کرده و با چنین اقبالی روبه رو شود.
مصرف سوخت ترکیبی تندر۹۰ در ۱۰۰ کیلومتر نیز ۶.۹ لیتر است که نشان دهنده کم مصرف بودن این خودرو است. در سوی دیگر پژو ۲۰۶ صندوقدار تولید داخل که ۱۰۹۶ کیلوگرم وزن دارد پرمصرف تر از تندر ۹۰ است.
با نگاهی به پیشرانه دو خودرو، متوجه می شویم که هر دو خودرو از موتوری هم حجم بهره می برند که در این میان قدرت موتور ۲۰۶ حدود پنج اسب بخار بیشتر است اما این موضوع نشان از چابک تر بودن ۲۰۶SD ندارد چرا که تندر۹۰ از شتاب بهتری نسبت به این خودرو بهره می برد که می توان عملکرد بهتر گیربکس تندر۹۰ را نیز مزید بر علت دانست.
اما نکته ای که در مورد این دو خودرو وجود دارد این است که هر دو به عنوان خودروهای کم مصرف راهی بازار میشوند اما در این میان مصرف سوخت تندر۹۰ در عمل بهتر از ۲۰۶SD است چرا که ۲۰۶SD در شهر چیزی در حدود ۱۱ لیتر در۱۰۰ کیلومتر بنزین میسوزاند این در حالی است که تندر ۹۰ همین مسافت را در شهر با نه ( ۹لیتر در ۱۰۰ کیلومتر طبق اطلاعات کارخانه ایران خودرو ) لیتر بنزین طی میکند.
استهلاک
مهمترین مساله برای خرید خودرو میتواند استهلاک پایین یک خودرو باشد به گونه ای که آن را در زمره خودروهای اقتصادی قرار دهد.
این دو خودرو نیز به عنوان خودروهای اقتصادی راهی بازار میشوند اما در این زمینه ۲۰۶SD حرف زیادی برای گفتن ندارد چرا که کیفیت قطعات آن روز به روز کمتر شده و هر روز بر ایرادات آن افزوده میشود، این در حالیست که تندر۹۰ همچنان کیفیت بالای خود را حفظ کرده و خریداران خود را راضی نگه داشته است خودروهایی همچون ۲۰۶SD و تندر۹۰ به دلیل ساخت پیچیده به طور کلی کم استهلاک نیستند و انتظار یک خودروی ژاپنی را نمیتوان از آنها داشت اما باز هم در این میان می توان بر روی تندر۹۰ حساب بیشتری باز کرد.
وضعیت قطعات در بازار
زمانی بود که قطعات تندر۹۰ در بازار یافت نمی شد به گونه ای که حتی فیلتر روغن آن نیز نایاب بود اما در حال حاضر داستان به گونه دیگری است در بازار لوازم یدکی نه تنها لوازم تندر فراوان شده بلکه قیمت آن هم همانند خودروهایی چون پژو ۴۰۵ است که نمی توان آن را گران تلقی کرد لوازم بدنه تندر۹۰ را می توان فراوان تر از پژو ۲۰۶SD دانست چرا که برخی از قطعات بدنه ۲۰۶SD در بازار کمیاب هستند. نکته دیگر نیز موجود بودن نمونه های ترک، اسپانیا و رومانیایی این قطعات است که با قیمتی مناسب به دست خریداران می رسد.
در نهایت هر دو خودرو دارای نقاط ضعف و قوت هستند و اگر بخواهیم جمعبندی انجام دهیم باید بگوییم اگر خانواده پر جمعیتی هستید، تندر۹۰ به علت فضای عالی در این رنج قیمت میتواند بهترین انتخاب شما باشد واگر خانواده با جمعیت کمتر هستید و یا برای جوانترها ۲۰۶ میتواند انتخاب بهتری به شمار برود.
منبع سایت خبری هم صدا