آموزش عیب یابی و تعمیر ecu پراید ،پژو ۴۰۵ ،سمند ،پژو ۲۰۶
مبحث اصول کارکرد ecu ، آشنائی با انواع آی سی های فلش و ایپرام ،کتاب تعمیر ecu ،بازار کار تعمیرات ecu ،تعمیرات ای سی یو ،آموزش تعمیر ecu ،تعمیرگاه ecu ،آموزش تعمیرات ecu ،علائم خرابی ecu ،تعمیر ecu 206
ECU GAZ
بعد از ورود سیستم های گاز سوزبه صنعت خودروی ایران ایسیوهای گاز نیز به جمع خرابی های ایسیو پیوست که در این میان میتوان به موارد زیر اشاره نمود که ایسوهای زیمنس بایفیول پرمصرف ترین آنها است.
KIA-500
LANDI LC01
SAGEM j35
SIEMENS GAZ
SIEMENS BIFULE
VALEO SAX 500
نقشه خوانی و ارتباط خارجی ECU:
با توجه به اینکه بعضی از قسمتهای تعمیرات ECU ارتباط زیادی به پایه های خروجی و نحوه ارتباط قطعات سیستم انژکتور ،مدار ایموبلایزر و دیگر قسمتها به ECU دارد در این بخش از آموزش به نقشه خوانی ،کد یابی قطعات و خطاها ،تحلیل شماتیک سیستم انژکتور( بطور خلاصه ومختصر) در حالات موتور خاموش ،روشن و دیگر موارد پرداخته می شود.
نقشه خوانی و ارتباط داخلی ECU:
بعد از قسمت شماتیک خارجی دراین قسمت به نقشه خوانی داخلی ECU و نحوه ارتباط قطعات داخلی با پایه های ECU ، خروجی آی سی ها و ترانزیستور ها می پردازیم.
آشنائی با وسائل مورد نیاز :ECU
در این قسمت آموزش کارکرد صحیح با وسائل مورد نیاز برای تعمیرات همچون تنظیمات دما و هوای بولوور (هویه هوا گرم) ،آموزش نصب و کار با پروگرامر ، و نحوه استفاده دیگر وسائل آشنا می شوید
آموزش نحوه برداشت رزین یا موم پشت ECU و باز وبست قطعات الکترونیکی از روی برد ECU مانند آی سی ها ،ترانزیستورها، مقاومت و غیره
باز و بست درب پشت ECU ها به دو مدل پیچ و چسب تقسیم می شوند مدل پیچی مثل S2000-SL96 و مدل چسب مثل زیمنس و بوش که در آموزش با هر دو روش آشنا می شوید.بعد ازباز وبست درب ECU مدارات داخل ECU نیز به دو مدل با رزین یا همان موم و بدون رزین تقسیم می شود.ECU های زیمنس و بوش بدون رزین هستند یعنی وقتی درب ECU را باز می کنید قطعات قابل دید هستند اما در مدلهای S2000 –SL96 لایه ای از رزین روی قطعات پوشانده شده که باید آنها را ابتدا از روی برد بردارید تا قطعات الکترونیکی برای شما قابل مشاهده باشد و همچنین با لحیم کاری و نحوه برداشت قطعات مثل آی سی ها ،ترانزیستورها و غیره از روی برد بوسیله هویه هوا گرم یا هویه معمولی در این قسمت به شما آموزش داده می شود.
آشنائی با انواع آی سی های فلش و ایپرام:
آی سی های مورد استفاده در ECU به سه مدل تقسیم می شوند.
· آی سی های معمولی :
این آی سی ها بدون برنامه ریزی و فقط تعویضی هستند .به این معنی که از طرف کارخانه سازنده فقط به منظور خاصی در مدار ساخته شده است و در صورت سوختن فقط آنها را تعویض می کنیم.
· آی سی های ایپرام:EEPRAM
این آی سی ها دارای حافظه دائم هستند و مقداری اطلاعات یا همان برنامه ای را که برنامه نویس برای آی سی می نویسد را درون خود جای می دهد .این آی سی ها به دو صورت خراب می شوند .یا برنامه داخلی آنها دچار اختلال می شود که با برنامه ریزی مجدد کار کرد آی سی به حالت اولیه باز می گردد و یا اینکه آی سی می سوزد .در صورت سوختن آی سی ابتدا آی سی را باید تهیه و از آنجائی که آی سی ها بصورت خام یا بدون برنامه ریزی هستند آنها را برنامه ریزی و سپس استفاده می نمائیم.
· آی سی های فلش :FLASH
این آی سی ها نیز دارای حافظه موقت و دائم هستند و حجم اطلاعات و سرعت بالاتری نسبت به آی سی های ایپرام دارند
آشنائی با عیوب نرم افزاری :
عیب های ECU به دو بخش نرم افزاری و سخت افزاری تقسیم می شود.موارد بسیاری از عیوب در ECU ها مربوط به آی سی های میکرو ،فلش و ایپرام می باشد که قبل از هرگونه عملیات تعمیر،ابتدا به رفع عیوب نرم افزار ی می پردازیم . این عیوب ممکن است از برنامه و گاهی نیز از آی سی می باشد.
آشنائی با عیوب سخت افزاری :
قطعات سیستم انژکتور مثل استپ موتور ،اکسیژن سنسور،انژکتورها،دور موتور، سنسور مپ و مت ،کوئیل دوبل ،فن ،پمپ بنزین و دیگر قطعات را در نظر بگیرید این قطعات توسط ECU کنترل می شوند بیشتر این قطعات توسط آی سی مربوط به خود و تعدادی با ترانزیستور ،خازن ،مقاومت ودیود کنترل می شوند.در صورت سوختن این قطعات کنترل بخشهای مربوط به آن از کار افتاده و خطای دائم در سیستم بوجود می آید که نشانه خرابی ECU می باشد و با تعویض این آی سی ها یا قطعات دیگر مشکل بر طرف می گردد.به طور مثال یک آی سی ، کنترل انژکتور ها را در اختیار دارد در صورت خرابی آی سی ،خطاهای عدم پاشش یا پاشش دائم در یک یا ۴ انژکتور را داریم .
آشنائی با عیوب سخت افزاری ۲:
تمامی خطاها در انواع ECU ها شبیه به هم هستند اما آی سی مربوط به هر ECU یا قطعات دیگر تفاوت ظاهری دارند.مثلا” در ECU SL96 آی سی استپ موتور با یک شماره آی سی و در ECU S2000 یا SIEMENS و BOSCH با یک شماره و شکل دیگری می باشد.البته در بعضی ECU ها ممکن خطائی وجود داشته باشد که در ECU های دیگر آن خطا را نداشته باشیم.بطور مثال خطای موتور دریچه گاز فقط در ECU های خودرو هائی که موتور دریچه گاز دارند وجود دارد.همچنین درشاخه های مدل S2000 مانند ۱۰-۱۱-۳E-3F-35اکثر آی سی ها شبیه به هم اما درنقاط مختلف ECU قرار دارند
عمده خطاهای ECU که قابلیت تعمیر دارند را می توان به شکل زیر عنوان نمود
استپ موتور ،مپ سنسور ،مت سنسور ،پتانسیومتر دریچه گاز ،گرم کن دریچه گاز ،موتور دریچه گاز ،پمپ بنزین ،انژکتور ها ،کوئیل های دوبل ،اکسیژن سنسوربالا ،اکسیژن سنسورپائین ،ناک سنسور ،شیر برقی کنیستر ،مهره آب ،فن ها ،رگولاتور ولتاژهای داخلی و خارجی ،فعال کننده رله اصلی دوبل فعال کننده رله دوم دوبل ،سنسور دور موتور ،رله قطع کن کولر ،خروجی چراغ چک ،ارتباط دیاگ با ECU ،شبکه ارتباطی کن CAN
و دیگر خطاهای ایجاد شده در ECU
موارد دیگر تعمیرات ECU :
کت آف CUT OFF
در بیشتر خودروها بدلیل کاهش آلودگی هوا دور موتور از یک حد مجاز افزایش نمی یابد با تغییر کوچکی در یکی از قطعات ECU دور موتور تا حد ۱۰تا۲۰ درصد حالت اولیه افزایش می یابد و دیگر خودرو در دورموتور ۵۵۰۰ یا ۶۵۰۰ به حالت خاموشی نمیرود.
تبدیل ECU :
بعضی از ECU ها که مدل یکسانی دارند را می توان با تغییر در برنامه ، آن را برای یک خودرو دیگر قرار داد.اگر چه کلیه عیب یاب ها این کار را به راحتی انجام می دهند اما افرادی که وسائل تعمیرات ECU راداشته باشند می توانند بدون هیچ مشکلی این کار را انجام دهند.بطور مثال ECU SL96 که برای خودرو ۴۰۵ است را می توان به RD یا پیکان تبدیل نمود.این نکته شایان ذکر است که در طول یک سال شاید ۱ یا ۲ ECU برای تبدیل به شما مراجعه نماید.این تکنیک زمانی اهمیت داشت که بعضی از ECU ها مانند VALEO ۲۰۶ گران بود به همین خاطر ECU خودروی پراید را با تغییرات برای ۲۰۶ استفاده می نمودند.اما اکنون این تکنیک کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.
تغییر دمای آب:
در خودروها با توجه به منطقه آب و هوائی در دمای ۹۵ درجه فن آنها به کار می افتد که این دما از دید صاحب خودرو بالا می باشد به همین خاطر دوست دارند که در دمای پائین تر فن خودرو به کار افتد.