مقایسه دو شاسی بلند چینی !لیفان X60 در برابر چانگان CS35

4

مقایسه چانگان cs35 ،مشکلات لیفان x60 ،معایب چانگان cs35 ،تجربه رانندگی با چانگان cs35 ،مشخصات فنی لیفان x60 اتوماتیک ،معایب x60 ،گیربکس جدید لیفان x60 ،مقایسه لیفان ایکس ۶۰ ( X60 ) و چانگان CS35 – لیفان بخریم یا چانگان؟

حال بعد از چند سال دوباره سایپا و کرمان موتور بر سر دو کراس اوور با هم رقیب شده اند و این رقابت به خاطر نوع قیمت گذاری شکل گرفته شده است. در این بخش به مقایسه این خودرو با هم می پردازیم. مشخصات فنی چانگان CS35 بخریم یا لیفان X60

 لیفان ایکس ۶۰ در ایران به وسیله ی کرمان موتور مونتاژ و به بازار عرضه شد ، لیفان X60 یک شاسی بلند شهری بحساب می آید و هرگز نمی توان از آن انتظار یک شاسی بلند واقعی را داشت، برای بار نخست لیفان X60  به صورت گیربکس دستی  و بعد از مدتی (در سال ۱۳۹۴ ) با گیربکس اتوماتیک (CVT) هم عرضه شد. سپس لیفان X60 در سال ۱۳۹۵ با فیس لیفت جدید(فقط جلو پنجره و چراغ ها تغییراتی داشته است) عرضه شد، لیفان X60 شباهت بسیار زیادی به تویوتا راوفور و هیوندای سانتافه ( هردو نسل قبل )دارد.

متاسفانه خریداران لیفان ایکس ۶۰ از سواری بسیار خشک و استهلاک بالا و صفحه سرعت سنج این خودرو گلایه مند هستند. طراحان لیفان ایکس ۶۰ در نمای داخلی و بر روی رودری و صندلی این کراس اوور از چرم مصنوعی بهره برده اند.

چانگان CS35 کراس اوور شهری چینی که اولین بار توسط سایپا به ایران وارد شده است و در حال حاضر توسط سایپا مونتاژ می شود و نسخه مونتاژی و وارداتی آن چندان تفاوتی با هم ندارند و از نظر تجهیزات رفاهی تقریبا در سطح یکسانی قرار دارد. از جمله تجهیزات رفاهی چانگان CS35 می توان به سنسور نور،کروزکنترل، دکمه های تنظیم صدا از روی فرمان، صندلی شش حالته راننده، تودوزی چرم، آینه های تاشو برقی، چراغ های جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع چراغ و سانروف اشاره کرد.جالب تر آنکه در نمونه مونتاژی چراغ مه شکن به سپر جلو افزوده شده است و از این رو می توان این نکته را نقطه تمایز ظاهری نمونه های مونتاژی و وارداتی دانست. البته سیستم کنترل پایداری درنمونه مونتاژی موجود نمی باشد.

مقایسه مشخصات فنی لیفان X60 ( ایکس ۶۰ ) و چانگان CS35 (سی اس ۳۵ )

مشخصات فنی چانگان cs35 لیفان x60
نوع موتور ۴ سیلندر خطی   ۴ سیلندر خطی
حجم موتور ۲۰۰۰ سی سی  ۱۷۹۴ سی سی
حداکثر توان موتور ۱۲۳ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه  ۱۳۱  اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور ۱۵۲ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه ۱۶۸ متر در ۴۲۰۰ دور در دقیقه
تعداد سوپاپ ۱۶ سوپاپ  ۱۶ DOHC
شتاب ۰ تا ۱۰۰ ۷.۲ ثانیه
حداکثر سرعت -کیلومتر در ساعت  ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت
سیستم انتقال قدرت ۴ سرعته اتومات   اتوماتیک CVT
وزن خالص ۱۲۹۰کیلوگرم  ۱۳۳۰ کیلوگرم
فاصله بین دو محور چرخ های عقب و عقب ۲۵۶۰میلی متر  ۲۶۰۰ میلی متر
مصرف سوخت ترکیبی ۷لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر
استاندارد حد آلایندگی – Euro  Euro 5
طول خودرو ۴۱۶۰ mm ۴۳۲۵ mm
عرض خودرو ۱۸۱۰ mm ۱۷۹۰ mm
ارتفاع خودرو ۱۶۷۰ mm ۱۶۹۰ mm
حجم باک ۵۲لیتر ۵۵ لیتر

مقایسه امکانات ایمنی و آپشن های لیفان X60 ( ایکس ۶۰ ) و چانگان CS35 (سی اس ۳۵ )

مشخصات چانگان CS35 لیفان x60
پایداری و ترمز ABS-EBD-BAS  دیسک دو جداره با قابلیت تهویه و خنک شونده،دیسک مجهز به ترمز ضد قفل ABS در چهار چرخ-  ترمز ABS چهار کاناله و EBD
کیسه هوای ایمنی کیسه های هوای جلو راننده و سرنشین کیسه هوای راننده و سرنشین جلو
سیستم صوتی سیستم صوتی مجهز به رادیو و CD Player با قابلیت پخش mp3 + پورت USB و ۶ بلندگو سیستم پخش DVD به همراه ۶ بلندگو
دیگر تجهیزات چراغ مه شکن جلووعقب–چراغ های جلو هالوژن با قابلیت تنظیم ارتفاع- آینه های جانبی با قابلیت تاشوندگی برقی- شیشه بالابر  جلو و عقب برقی- قفل مرکزی-ریموت کنترل تاشو -برف پاک کن عقب-کمربند ایمنی قابل تنظیم ارتفاع-سنسور پارک دنده عقب-سانروف-ضد سرقت-کروز کنترل- فرمان هیدرولیکی با قابلیت تنظیم ارتفاع – کنترل سیستم صوتی – روکش چرمی سان روف دو حالته برقی- سیستم کولر و تهویه مطبوع-  آینه های جانبی برقی- سنسور دنده عقب- قفل ایمنی کودک- چراغ ترمز سوم- گرم کن شیشه عقب-  شیشه بالابر برقی- برف پاک کن عقب- چراغ مه شکن جلو و عقب- درب باز کن صندوق و باک از داخل-  قفل مرکزی و سیستم هشداردهنده باز بودن درب- سیستم ضد سرقت- فرمان هیدرولیکی تلسکوپی قابل تنظیم-  سیستم تنظیم چراغ ها- پرده شیشه عقبسنسور نور جهت روشن شدن اتوماتیک چراغ ها

در ذیل قصد داریم مزایا و معایب لیفان ایکس ۶۰ و  مزایا و معای چانگان CS35  را باهم مقایسه کنیم .

طراحی بیرونی  و کابین داخلی :

چانگان CS35 خودرو نسبتا زیبایی است و دل بسیاری از خریداران را به لطف همین طراحی خوب خواهد برد اما هر چند طراحی داخلی این خودرو نیز مانند طراحی ظاهری به خوبی انجام شده و ارگونومی کابین و فضای داخل کابین نیز مناسب به نظر می رسد، اما کیفیت پلاستیک های تریم داخلی این خودرو هم مانند سایر خودرو های چینی است.

لیفان ایکس ۶۰ هم طراحی ظاهری خوب و قابل قبولی دارد و طراحی داخلی کابین آن هم به نمونه های قدیمی رافور نزدیک هست و حس خوبی به راننده و سرنشین می دهد ولی با توجه به استفاده از پلاستیک فشرده بی کیفیت چندان تفاوتی با چانگان CS35 ندارد.

موتور و گیربکس :

لیفان X60 خاصیت آفرودی ندارد  و این خودرو دیفرانسیل جلو را در جاده ای خاکی نمیتوان با شاسی بلندهای هیوندای و کیا و تویوتا مقایسه کرد، موتور لیفان ایکس ۶۰  قادر به تولید ۱۳۱ اسب بخار قدرت است، دور موتور این شاسی بلند ۶۰۰۰ دور دقیقه است، موتور لیفان X60 دارای ۱۶۸ نیوتن متر گشتاور است این در حالی است که دور موتور این خودرو ۴۲۰۰ دور دقیقه است، باید گفت که وزن این خودرو با موتورش تناسب خوبی ندارد و شاید همین امر هم باعث کم بودن شتاب این خودرو شده است، شتاب لیفان ایکس ۶۰ تقریبا ۱۳ ثانیه برآورد شده است و حداکثر سرعتش هم ۱۷۰ کیلومتر در ساعت می باشد.این خودرو در حال حاضر در دو نوع گیربکس دستی و اتوماتیک در بازار یافت می شود.

چانگان CS35 با پیشرانه چهار سیلندر ۱.۶ لیتری با ۱۲۳ اسب بخار قدرت دارای شتاب اولیه رضایت بخشی نیست ولی در پیچها محور عقب این خودرو پایداری خوبی دارد ولی در سرعت های بالای ۶۵ کیلومتر در ساعت محور جلو این خودرو نافرمان است. سیستم تعلیق این خودرو خوب است ودر دست اندازه ها شما را اذیت نمی کند البته به هیچ عنوان حس یک خودروی آفرودی را نمیتوان با چانگان داشت و یکی از دلایل مکث این خودرو در شتابگیری اولیه و سربالایی ها گیربکس آن است که از تلکنولوژی قدیمی بهره میبرد.

http://tax30.ir/upload/attach/1421489015.jpg

ایمنی :

اگرچه هردو خودرو داری کیسه هوا سرنشین و راننده هستند و از ترمز ABS بهره میبرند ولی هنوز گواهینامه معتبری از تست ایمنی این خودروها ارائه نشده است و جالبتر آنکه سیستم ESP  موجود در چانگان CS35  در نسخه مونتاژی آن حذف شده است که خود یک سیستم ایمنی برای کنترل پایداری خودرو می باشد.

نتیجه گیری :

چانگان CS35 و لیفان ایکس ۶۰ دو خودرو شاسی بلند شهری هستند که نمی توان از آنها انتظار آفرود داشت. هردو خودرو از لحاظ طراحی داخلی و بیرونی قابل قبول هستند و از لحاظ کیفیت طراحی داخلی بی کیفیت هستند. هر دو خودرو استهلاک بالا و افت قیمت سالیانه زیاد ،کشش نامناسب موتور و گیربکس را دارند.

و سوال مهم اینکه : آیا تولید این خودروها تداوم خواهد داشت و  در آینده با کارکرد بالای چند هزار  این خودرو ها  تضمینی در جهت تامین قطعات لازم جهت تعمیر این خودروها توسط کمپانی های سازنده آنها وجود خواهد داشت و یا به ناچار بایستی دارندگان این خودروها متحمل هزینه های زیاد نگهداری آنها شوند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
4 نظرات
  1. azad می گوید

    اطلاعات خوبی دادید ممنونم..

  2. علی می گوید

    اقا جوک نوشتی cs 35 4 ستاره ایمنی تصادف داره کیفیتش هم اصلا با لیفان قابل مقایسه نیست

    1. padidar x60 می گوید

      دوست عزیز لیفان ۵ ستاره c-ncap داره و فنی بسیار بالاتری از چانگان داره هروق اینو درک کردی و خوندن یاد گرفتی بیا حرف بزنیم

      1. علی می گوید

        جااااااان داداش یکم تحقیق کن اولم که این سایت همه اطلاعات رو غلط نوشته موترو چانگان اولم ۱۶۰۰ هست دومم گشتاورش ۱۶۰نیوتون هست بعدشم داداش این حرفو از کجات در اوردی لیفان الا تو تست تصادف شرکت نکرده ولی چانگان ۴ ستاره ایمنی داره در ضمن چانگان از ۳ قطب بزرگ خودرو سازی چینه ولی لیفان رو تو چین اصلا ۹۹ درصد نمیدونن چی هست و کیفیت چانگان ۱۰۰ برابر بهتر از لیفان هست من تجربه رانندگی هر دو رو داشتم لیفان عایق بندیش افتضاحه افتضاح سواریشم خشکه و هندلینگشم ضعیف ولی چانگان هم سواریش نرمه هم هندلینگ خوبی داره و خیلی هم بی صدا هست از نظر کشش موتور هم قدرت سر چرخ چانگان بیتشتره با اینکه ۱۶۰۰ هست و لیافن ۱۸۰۰ ولی تکنولوژی برتر چانگان اعث شده قدرت سر چرخش بیشتر باشه و صفر تا صد چانگان هم ۱۱ ثانیه هست و یه دوستمون ۱۰ هم زده بود ولی لیفان تو سرپایینی هم زیر ۱۲ نمیتونه بزنه ولی خب از حق نگزریم لیفان کولر بهتری داره و صندوق جادار تر و قطعات ارزون تر ولی خب از طرفی چانگان کیفیت قطعاتش به شدت بالا تر هست و موترو بسیار سگ جونی داره به طوری که یه کی از رفقا میره چاد خاکی سینی زیر موترو ه نداشته کفه ماشین گیر میکنه به سنگ و کارتلش سوراخ میشه و متوجه نمیشه و ۱۳۰۰ کیلومتر با اون کراتل سوراخ رفته بود !!!!!!!!!!! بعد ماشین خاموش میشه و دیگه روشن نمیشه وقتی میبرنش تعمر کاه یک قطره روغن هم تو موترو نبوده !!!!!!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.