چگونه خودروی خود را عایق‌ صوتی کنیم؟+عایق بندی درب های پراید ،پژو ،سمند ،۲۰۶

0

عایق صوتی برای خودرو ،عایق صداگیر خودرو ،عایق درب خودرو ،عایق صوتی موتور خودرو ،عایق صدای موتور ماشین ،بهترین عایق صوتی برای ماشین ،فروش عایق صوتی خودرو ،نمد کف ماشین

به منظور جلوگیری از نفوذ آب و گرد و غبار و کاهش صدا این عایق ها در خودرو های ۴۰۵ ، ۲۰۶ ، سمند و پراید مورد استفاده قرار می گیرد . جنس عایق های ۴۰۵ ، روآ و RD از ترکیب فوم OPE و BOPP به رنگ سفید می باشد و کل سطح آنها با چسب PAS پوشیده شده است . جنس عایق ۲۰۶ و سمند از فوم XPE فرم دهی شده و به رنگ شیری می باشد که اطراف آن بطور کامل با چسب های عایق بصورت کاملا رباتیک پوشیده شده است .


این عایق ها قبل از نصب رودری ها بر روی خودرو نصب می گردد . مشاهده شده در هنگام نصب دزدگیر یا تعمیر سیستم های شیشه بالابر و قفل خودرو ، این عایق ها آسیب می بینند که درچنین مواقعی می بایست عایق آسیب دیده تعویض گردد. هم اکنون شرکت فرافوم عمده تامین این قطعات را برای شرکت ایران خودرو بر عهده دارد

در زیر می خواهیم در خصوص عایق های برای «درب خودرو» صحبت کنیم که مورد استفاده قرار می گیرند .

برای اتومبیل هایی مانند : پژو ۴۰۵ و پژو ۲۰۶ و خودروی سمند و همچنین پراید عایق هایی وجود دارد تا هم از نفوذ پیدا کردن آب جلوگیری به عمل آید و هم از داخل آمدن گرد و غبار جلوگیری کنند و نهایتا موجب این شود که صدا به درون خودرو کمتر بیاید .

عایق هایی که برای اتومبیل های پژو ۴۰۵ و روآ و آردی مورد استفاده قرار می گیرند به رنگ سفید هستند و همچنین دارای جنسی از ترکیب فوم OPE و BOPP هستند .

در همه سطح این عایق های مذکور با چسب PAS پوشانیده شده است .

جنس عایق ۲۰۶ و سمند از فوم XPE فرم دهی شده و به رنگ شیری می باشد که اطراف آن بطور کامل با چسب های عایق بصورت کاملا رباتیک پوشیده شده است .

این عایق ها قبل از نصب رودری ها بر روی خودرو نصب می گردد .

مشاهده شده در هنگام نصب دزدگیر یا تعمیر سیستم های شیشه بالابر و قفل خودرو ، این عایق ها آسیب می بینند که درچنین مواقعی می بایست عایق آسیب دیده تعویض گردد.

هم اکنون شرکت فرافوم عمده تامین این قطعات را برای شرکت ایران خودرو بر عهده دارد .

تصویر مرتبط

چگونه خودروی خود را عایق‌ صوتی کنیم !

به طور عمده عایق‌های صوتی را به دو دسته کلی می‌توان تقسیم کرد؛ دسته اول که بیشترین کاربرد را دارد دمپینگ مت (‌damping mat) نام دارد‌. دمپینگ‌ها بر پایه قیر و موم ساخته شده است و روی آنها یک لایه آلومینیوم پوشیده شده است. تمام دمپینگ مت‌ها خاصیت خودچسبی دارند و به علت خاصیت انعطاف‌پذیری بالا می‌توان هر‌ روزنه را پوشش داد و به خوبی نقاط مورد نظر را عایق کرد. اما نحوه کار این دمپینگ‌ها علامت سوالی را در ذهن به وجود می‌آورد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

وظیفه اصلی عایق‌های صوتی
هدف اصلی استفاده از عایق‌های صوتی آکوستیک کردن اتاق خودرو است که علیرغم اینکه به کیفیت و شفافیت سیستم صوتی خودروی شما بهبود می‌بخشد، به کاهش سر و صدا‌های محیط خارجی خودرو به ویژه کاهش صدای حرکت چرخ خودرو ‌روی سطح آسفالت نیز کمک می‌کند اما بیشترین مصرف این عایق‌ها با هدف سیستم صوتی و کاهش نویز‌های اضافی استفاده می‌شود. اولین وظیفه دمپینگ‌ها کاهش خرابی صدا به خصوص در استیج جلوی خودرو است که معمولا از اسپیکر‌های با حجم صدای بیشتری استفاده می‌شود. وظیفه بعدی دمپینگ‌ها به علت چگالی بالا در جلوگیری لرزش‌های ورق‌های بدنه خودرو به خصوص در‌ها و سقف خودرو ناشی از بیس‌ها و لرزش‌هایی که اسپیکر‌ها ایجاد می‌کنند را خنثی کند و هر چه این لرزش در بدنه خودرو بیشتر باشد، صدا بیشتر خراب می‌شود و از کیفیت صدا کاسته می‌شود. خاصیت ژله‌ای دمپینگ‌ها باعث کاهش طول موج امواجی که با بدنه خودرو برخورد می‌کند، می‌شود و در زمان برگشت، این امواج جذب ‌می‌شوند و نویز‌های اضافی از بین می‌رود. لازم به ذکر است‌، از دمپینگ‌ها همواره در سیستم‌های کیفیتی و قدرتی استفاده می‌شود و مختص سبک خاصی نمی‌شود. بیشترین عملکرد دمپینگ‌ها درون در‌‌ها، کف کابین خودرو، سقف و درِ‌ صندوق خودرو است که به علت هزینه و درد‌سر‌های بسیار از عایق‌کاری سقف و کف اتاق چشم‌پوشی می‌شود.

نتیجه تصویری برای عایق بندی درب خودرو

انواع دمپینگ
دمپینگ‌ها با توجه به محل استفاده آنها مانند سقف و کف اتاق خودرو، صندوق‌، زیر‌کاپوت، فایر‌وال و در‌‌ها دارای انواع مختلفی هستند که از نظر جنس و ضخامت متغیرند. به عنوان مثال، دمپینگ‌هایی که با هدف عایق‌سازی فایروال و کاپوت خودرو استفاده می‌شود دارای خاصیت قیری بیشتر و ضخامت بیشتری و انعطاف‌پذیری کمتری هستند و تحمل آنها در برابر حرارت مداوم و گرمای نور خورشید بسیار بالا‌تر از سایر عایق‌هاست. با توجه به الگو‌های استفاده از عایق‌های به‌خصوص دمپینگ‌ها دمای پیشنهادی ۱۸ الی ۳۰ درجه ‌به عنوان بهترین دمای نصب عایق‌ها انتخاب شده است، زیرا در صورت سرد بودن هوا یا گرمای بیش از حد بدنه خودرو، خاصیت چسبندگی اولیه عایق‌ها کاهش می‌یابد و دوباره به حالت اولیه باز‌نمی‌گردد. نکته دیگری که لازم به ذکر است، دمپینگ‌ها به صورت یک‌بار مصرف هستند و با کنده‌شدن آنها خاصیت چسبندگی خود را تا حد زیادی از دست می‌دهند و اثری را بر سطح چسبیده شده نمی‌گذارند. همچنین، ابزاری غلتک مانند از جنس پلاستیک فشرده برای این کار در نظر گرفته شده است که بتوان در سطوح صاف به خوبی عایق را با سطح کار چسباند.

تصویر مرتبط
نوع دیگر عایق‌های صوتی که کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد دیفیوزرها (Diffuser) هستند. جنس ساختاری این نوع عایق‌ها از فوم و اسفنج‌های فشره است و به فوم‌های شانه‌تخم‌مرغی معروف هستند. بیشترین کاربرد این سبک از عایق‌ها در ساختار دیوار‌های آکوستیک و سالن‌های موسیقی است که قسمت کوچکی از وظایف این عایق‌ها در خودرو خلاصه شده است. کاربرد دیفیوزر‌ها به علت حالت قله‌ای‌مانند و بر‌آمدگی‌ها باعث شکستن امواج صوتی و بازگشت آنها به فضای اطراف می‌شود.
به طور معمول از دیفیوزر‌ها در داخل درِ خودرو پشت اسپیکر‌ها، محیط داخلی باکس به عنوان صاف کردن امواج رفت و برگشتی ساب ووفر‌ها استفاده می‌شود. دیفیوزر‌ها نیز مانند دمپینگ مت‌ها خود‌چسب هستند و از هر‌گونه کثیف‌کاری و به‌هم‌ریختگی جلو‌گیری می‌کنند. دیفیوزر‌ها معمولا در ورق‌هایی با طول یک متر و عرض ۵۰ سانت با قیمتی در محدوده ۵۰ الی ۸۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

تصویر مرتبط
آنچه در بازار عایق‌های صوتی می‌گذرد
با توجه به بازار سال‌های اخیر عایق‌های صوتی که به دو برند گرند زیرو و ساند استریم محدود بوده است، پیشرفت قابل توجهی در بازار امروزی شکل گرفته ‌که خرید و دسترسی عایق‌ها را برای علاقه‌مندان آسان کرده است. در حال حاضر شرکت‌های گلیدن، گرند زیرو، پاور ساند، ساند استریم و STP به صورت تکی و عمده در حال فعالیت هستند که تنوع عایق‌ها به خوبی جوابگوی مصرف‌کنندگان هستند.
قیمت دمپینگ‌ها با ورق‌های بزرگ در طول ۸۰ و عرض ۴۰سانتی‌متر که درِ خودرو را به طور کامل پوشش دهد، بسته به جنس و برند بین ۶۰ الی ۱۲۰ هزار تومان متغیر است و ورق‌های کوچک که در حال حاضر از برند گرند زیرو در بازار موجود است با طول ۳۸ ‌و عرض ۲۷ سانتی‌متر با قیمت بین ۱۰ الی ۲۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.