علت سر و صدای کابین خودرو چیست؟

0

سر و صدا در قطعات تعلیقی یکی از منابع عمده در تولید سر و صدا قسمت‌های تعلیقی خودرو مانند میله‌های اتصال واشر، اتصالات توپی و بلبرینگی است که در صورت عدم چکاپ و کم‌کاری در رسیدگی به این قطعات باعث بروز مشکلات صدایی در قسمت کابین نیز می‌شوند.

امروزه با پیشرفت خودروها در سبک‌های مختلف، انتخاب‌های زیادی برای خریداران از بین برندهای خودروسازی ایرانی و خارجی وجود دارد. یکی از مهم‌ترین و تعیین‌کننده‌ترین فاکتورها برای انتخاب یک خودرو کابین و امکانات موجود در آن است. تمامی قطعات خودرو از اجزای کوچک تا بزرگ به‌نحوی در داخل یا بر روی کابین خودرو نصب می‌شوند.

یکی از مهم‌ترین عواملی که می‌تواند نقش چشمگیری در علت سر و صدای خودرو داشته باشد، شاسی خودرو است. شاسی خودرو برای کابین مانند اسکلت خودرو است که سیستم تعلیق، چرخ‌ها، فرمان و اکسل را بر روی خود به یدک می‌کشد. اگر قطعات شاسی خودرو دچار آسیب شوند یا پس از استفاده طولانی‌مدت مستهلک شود سر و صدای آن به داخل کابین نفوذ می‌کند.

 قدرت موتور EFP  مشخصات دنا پلاس EFP  مشخصات موتور EFP  موتور EFP چند اسب بخار  موتور EFP چیست  قیمت دنا جوانان  مشخصات دنا جوانان  محصولات جدید ایران خودرو  تازه های خودرو در ایران

عوامل سر و صدای کابین و نحوه تشخیص آن

حتما برای شما هم پیش آمده که پس از سواری با یک خودروی 100 هزار کیلومتر کارکرد، صداهای مختلفی را از درون کابین بشنوید که به مرور زمان باعث اذیت شدن سرنشینان یا حتی در برخی موارد از بین رفتن تمرکز راننده می‌شود.

عوامل ناشی از این اتفاق می‌تواند مربوط به داخل کابین یا قطعات خودرو باشد که باعث به‌وجود آمدن سر و صداهای بعضا ناهنجار در داخل کابین می‌شود.

به‌طور کلی باید گفت عواملی که باعث ایجاد سر و صدا در داخل کابین می‌شوند عمدتا به دو عامل اصلی استاتیکی و دینامیکی تقسیم می‌شوند که در این بخش سعی داریم به مهم‌ترین عوامل مشترکی که باعث ایجاد سر و صدا در داخل کابین خودرو می‌شوند، بپردازیم.

عوامل اصلی ایجاد سر و صدا در کابین خودرو

  • صدای نویز در موتور

اگر خودروی شما دارای یک موتور بنزینی، دیزل، LPG یا CNG باشد، باید برای علمکرد صحیح و جلوگیری از ورود صدا به کابین، در دور پایین و بالا، صدای موتور به صورت نرمال به گوشتان برسد. در غیر این صورت موتوری که باعث ایجاد سر و صدا در قسمت جلو ماشین شود، به تدریج این صدا را به داخل کابین انتقال خواهد داد. بنابراین به‌عنوان یک نقطه شروع، از سلامت موتور مکانیکی خود اطمینان حاصل کنید.

  • صدای اگزوز

اگر بخواهید صدای اگزوز خود را به‌عنوان یک صدا خفه‌کن برای ایجاد جریان آزاد در خودرو استفاده کنید، این کار در طولانی‌مدت به‌دلیل تمایل به زنگ زدن و ایجاد حفره‌های کوچک در قسمت اگزوز خودرو باعث ایجاد سر و صدا در کابین می‌شود.

  • سر و صدا در قطعات تعلیقی

یکی از منابع عمده در تولید سر و صدا قسمت‌های تعلیقی خودرو مانند میله‌های اتصال واشر، اتصالات توپی و بلبرینگی است که در صورت عدم چکاپ و کم‌کاری در رسیدگی به این قطعات باعث بروز مشکلات صدایی در قسمت کابین نیز می‌شوند.

  • صدای نویز بادی شکل

سر و صداهای باد ناشی از سرعت بالا در جاده، در بسیاری از خودروها اجتناب‌ناپذیر است، این موارد در خودروهای سبک‌تر مانند SUV بیشتر به چشم می‌آید، اما شما می‌توانید با اعمال برخی تغییرات، این نویزها در قسمت کابین را به حداقل برسانید.

یکی از این راه‌ها این است که شما می‌توانید پوششی در قسمت نواری درب‌ها و پوشش سقف ایجاد کنید که فضایی با قابلیت عایق صدا تا حد ممکن را فراهم می‌کند. نکته مهم نصب درست این عایق‌ها برای بهره‌وری بیشتر در جهت کم کردن صدا در قسمت کابین است.

  • صدای ناشی از جاده

برای کم کردن صدای ناشی از جاده شما می‌توانید با دو راه حل پیشنهادی ما از صداهای مزاحم تا حد زیادی جلوگیری کنید.

  1. استفاده از لاستیک‌هایی با ساختار نرم‌تر در مواد استفاده شده در آن‌ها و همچنین تنظیم باد لاستیک‌ها به‌طوری‌که کشیدگی در قسمت برخورد با سطح جاده را با کمترین سطح نویز انجام دهد.
  2. ایجاد یک کفپوش مستحکم و ترجیحا با لایه ضخیم‌تر که بتواند صدا را در قسمت زیرین خودرو تا حد زیادی کاهش دهد و از ورود آن به قسمت کابین جلوگیری کند.

 عدم عملکرد درست در قطعات الکتریکی

معمولا به‌دلیل خوردگی و فرسودگی بیش از حد قطعات الکتریکی همچون رله‌ها، موتور، برف پاک‌کن، بخاری، انژکتور و حتی پمپ بنزین، تمرکز راننده مختل می‌شود که با چکاپ به‌موقع می‌توان از خطرات احتمالی در بعضی از این قطعات مثل پمپ بنزین جلوگیری کرد.

عدم عملکرد درست در قسمت‌های تریمی

به تمام قطعاتی که در داخل خودرو قرار دارند «قطعات تریمی خودرو» گفته می‌شود. گاهی اوقات تغییر دما در قسمت‌های مختلف باعث خوردگی یا ایجاد ناهماهنگی‌هایی در ساختار قطعات تریمی می‌شود که یکی از مهم‌ترین عوامل آن کیفیت و مواد اولیه به‌کار رفته شده در آن محصولات است که در نتیجه باعث ایجاد سر و صدا در داخل کابین می‌شود.

البته عدم نصب درست آچار چرخ یا تجهیزات مثل جک خودرو یا زاپاس که معمولا در قسمت صندوق عقب ماشین‌ها جای می‌گیرند باعث ایجاد سرو صدا در کابین خودرو می‌شود.

سر و صدای سیالات موجود در خودرو

یکی از نکات حائز اهمیت و مشترک بین بسیاری از خودروهای مایعاتی مانند گاز کولر یا ضدیخ‌ها است که معمولا به دلیل شارژ ناقص در قسمت زیر داشبورد صدایی را از خود ایجاد می‌کنند یا حتی صدای آب با صدای فوران کننده می‌تواند دلیل بر عملکرد ناقص رادیاتور خودرو شما باشد.

خرابی‌های قطعات خودرو که معمولا از قسمت جلو وارد کابین می‌شوند، در صورت عدم رسیدگی باعث ایجاد هزینه‌های گزاف‌تری خواهند شد. برای این که کمی بیشتر راجع به این مشکلات بدانید می‌توان به بحث پاره شدن دسته موتور و دسته گیربکس اشاره کرد که باعث بیرون زدن پلوس چرخ‌ها در قسمت کلگی و در نهایت واژگونی خودرو خواهد شد.

همچنین ممکن است لقی که در قسمت قطعات نگهدارنده موتور به شاسی یا حتی در قسمت گیربکس قرار دارد باعث کشیده شدن بیش از حد در قسمت سیم‌ها شود که در نهایت می‌تواند به پارگی سیم‌کشی موتور و قطع ارتباط آن با ECU موتور و باتری شود.

سایر سر و صداهای کابین خودرو

صدای سوت لنت‌ها:

معمولا اگر لنت ترمز دارای چراغ خطر نباشد در صورت به پایان رسیدن، به هنگام ترمزگیری صدایی مثل سوت کشیدن را به همراه خواهد داشت.

صدای تسمه‌ها:

معمولا بر اثر شل بودن تسمه‌ها است که به هنگام شتاب‌گیری این صدا در داخل کابین به گوش می‌رسد.

صدای لق زدن ناشی از فرمان هیدرولیک:

معمولا هنگامی که فرمان خودرو شما هنگام چرخش به لرزه درمی‌آید به قسمت کابین خودرو نیز منتقل می‌شود که نشان از کم بودن سطح روغن فرمان یا خرابی در قسمت پمپ هیدرولیک دارد.

صدا از چرخ‌های عقب:

معمولا بر اثر خرابی در قسمت بلبرینگ عقب، صداهایی زوزه شکل و خشک از قسمت عقب خودرو شنیده می‌شود؛ در این موارد معمولا باید بلبرینگ‌ها عوض شوند و کار با گریس‌کاری به اتمام نخواهد رسید.

صدای ناشی از بسته نبودن در موتور:

معمولا به‌دلیل فراموشی در بستن درب موتور ایجاد می‌شود؛ همچنین عدم رگلاژ درست درب موتور نیز می‌تواند موجب سر و صدای کابین شود.

صدای هوا کشیدن از قسمت منیفولد:

معمولا بر اثر تغییرات دمایی زیاد در قسمت موتور یا بالا رفتن بیش از حد دما در این قسمت سر و صدا به گوش می‌رسد که در برخی موارد به خاطر شست‌وشوی اتومبیل و هوا کشیدن برخی اورینگ‌های منیفولد است که باعث خشکی و ترک خوردگی می‌شود که معمولا با صدایی مثل هوا کشیدن همراه خواهد بود. 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.