بررسی مشخصات کشنده مرسدس بنز آکتروس مدل ۲۰۱۸ +تصاویر

0

کشنده آکتروس ۲۰۱۸
امروز کشنده ها و کامیون های اروپایی و آمریکایی به برخی از این سیستم ها مجهز هستند ولی متاسفانه در کشور ما به دلایلی چون عدم عرضه به روز کشنده های اروپایی و یا برداشتن آپشن های آنها به بهانه ارزان سازی، تا حدودی این سیستم ها برای بسیاری از ما غریب است.

در این مطلب قصد داریم به برخی از شاخصه های پررنگ مرسدس بنز آکتروس بپردازیم. قابل ذکر است که امروز کشنده ها و کامیون های اروپایی و آمریکایی به برخی از این سیستم ها مجهز هستند ولی متاسفانه در کشور ما به دلایلی چون عدم عرضه به روز کشنده های اروپایی و یا برداشتن آپشن های آنها به بهانه ارزان سازی، تا حدودی این سیستم ها برای بسیاری از ما غریب است. در اینجا به بیان مهم ترین آپشن های خاص مرسدس بنز آکتروس می پردازیم.

مروری بر خاص ترین ویژگی های آکتروس 2018

چرا که این کشنده در دنیای خودروهای سنگین از این نظر به نوعی پرچمدار محسوب می شود و اکثر سیستم هایی که با نسل جدید این کشنده معرفی و عرضه می شود، در سال های بعد در دیگر محصولات رقبا نیز به کار می روند. با کمک سنسور نور و باران، روشن و خاموش شدن چراغ ها و برف پاک کن و همچنین تنظیم سرعت برف پاک کن به صورت خودکار صورت می گیرد تا در هنگام ورود به تونل و یا افزایش شدت باران و یا پاشش ناگهانی آب از روی جاده به شیشه کشنده، خطری برای راننده ایجاد نکند.

سیستم Attention Assist که در همکاری با سامانه Lane Keeping Assist کار می کند، به نحوه رانندگی و همچنین مدت زمانی که راننده به طور مداوم در حال رانندگی است توجه کرده و اگر این زمان از حد مشخصی عبور کند و یا سیستم تشخیص دهد که راننده به طور مداوم در حال قطع کردن خط کشی های جاده است، از وی می خواهد تا کمی استراحت کند. این سیستم چندین سال است که در برخی خودروهای سواری روز دنیا وجود دارد و امروزه در اکثر کامیون های اروپایی نیز دیده می شود. قابل ذکر است که این سیستم در رانندگی مداخله ای ندارد و فقط به دادن هشدارهایی به صورت بوق و تصویر در صفحه نمایش جلو راننده، وظیفه خود را انجام می دهد.

مروری بر خاص ترین ویژگی های آکتروس 2018

با کمک سیستم co-driver’s mirror در زمان دنده عقب رفتن و یا مانورهایی که راننده به دید بیشتری در سمت راستش نیاز دارد، آینه در حدود ۱۰ درجه زاویه گرفته تا دید بازتری به راننده بدهد. بعد از عبور سرعت از ۱۰ کیلومتر و یا بعد از ۲ دقیقه، آینه به صورت خودکار به تنظیم مناسب قبلی برای راننده بر می گردد.

مروری بر خاص ترین ویژگی های آکتروس 2018

ایربگ راننده در آکتروس نسل چهارم به صورت یک آپشن قابل سفارش است تا راننده در تصادفاتی که از رو به رو دارد، آسیب کمتری ببیند. این سیستم ایمنی بسیار موثر چندسالی است که به صورت سفارشی روی برخی خودروهای تجاری نصب می شود که در تصادفات سنگین از رو به رو وارد عمل خواهدشد.

سیستم Roll Control Assist که در کشنده های مرسدس بنز با فنربندی پنوماتیک وجود دارد، به بررسی وضعیت و عملکرد بدنه و فنرها میپردازد تا با کنترل آنها، شرایط حرکت خودرو را متناسب با بار و فشار روی فنرها و همچنین شرایط جاده هماهنگ کند. این سیستم کارایی در عبور از گردنه ها و پیچ ها داشته و از برهم خوردن تعادل خودرو در مواجهه با بادهای جانبی تا حد ممکن، می کاهد.

کشنده آکتروس ۲۰۱۸ کامیون مرسدس بنز مشخصات بنز آکتروس مجله ماشین سنگین قیمت بنز آکتروس آکتروس جدید در ایران مشخصات فنی بنز آکتروس کامیون آکتروس

برنامه کمک پایداری آکتروس همچون خودروهای سواری و برخی خودروهای تجاری روز دنیا، در صورتی که تشخیص دهد نوع حرکت و سرعت خودرو به شکلی است که کشنده در حال خروج از تعادل است، با ترمزگیری در چرخ هایی که لازم است و همچنین کاهش قدرت و گشتاور تولیدی موتور به بازگشت کامیون به حالت تعادل کمک بسزایی خواهد کرد.

مروری بر خاص ترین ویژگی های آکتروس 2018

سیستم Proximity Control Assist که روی آکتروس نسل چهارم قراردارد، سرعت و فاصله کشنده را با خودروهای رو به رویی همیشه تنظیم می کند و مهم ترین کاربرد آن در عدم تصادف از پشت با خودروهای رو به رویی و همچنین در ترافیک است. به این صورت که با نزدیک شدن به خودروهای جلویی در ترافیک ها، چند متر عقب تر کشنده را متوقف می کند و به محض حرکت خودروها، با تنظیم فاصله دوباره کشنده رو به جلو حرکت خواهدکرد. این کار هم تمرکز راننده را افزایش می دهد و هم به شکل قابل توجهی راحتی رانندگی را بالا می برد. تمام اعمال ترمزگیری و گازدادن به صورت خودکار انجام می شود.

مروری بر خاص ترین ویژگی های آکتروس 2018

نسل چهارم سیستم ترمز پرقدرت و هوشمند Active Brake Assist که با نام اختصاری ABA4 شناخته می شود، به طور مداوم به بررسی وضعیت حرکت کشنده، ترافیک پیش رو، سرعت نزدیک شدن به خودروهای رو به رویی، عکس العمل راننده نسبت به کاهش سرعت و… می پردازد و در صورتی که سیستم تشخیص دهد خطر برخورد به خودروهای جلویی وجود دارد، با اخطار به راننده از وی می خواهد تا سرعت خود را کاهش دهد و در صورت عدم عکس العمل مناسب از سوی وی، با تمام قدرت ترمزها و ترمزهای موتوری و کمکی را به کار خواهدگرفت. این سیستم در نسل چهارم قادر به تشخیص عابران پیاده نیز هست.

مروری بر خاص ترین ویژگی های آکتروس 2018

سیستم Lane keeping Assist در زمانی که راننده با عبور از خط کشی های مسیر، شبیه به حالت انحراف عمل کند و این سیستم تشخیص دهد که راننده رانندگی صحیحی ندارد، با اخطارهای صوتی به راننده اخطار می دهد تا در صورتی که راننده دچار خواب آلودگی و یا مشکل دیگری است، خودرو را متوقف کند. این کار از طریق یک دوربین قرار گرفته در زیر شیشه جلو انجام می شود.

 کشنده آکتروس ۲۰۱۸  کامیون مرسدس بنز  مشخصات بنز آکتروس  مجله ماشین سنگین  قیمت بنز آکتروس  آکتروس جدید در ایران  مشخصات فنی بنز آکتروس  کامیون آکتروس

سامانه Predictive Powertrain Control به گیربکس کمک می کند تا با استفاده از نقشه های توپوگرافی و GPS در عبور از مسیرهای مختلف با در نظر گرفتن شرایط جاده در پیش رو که سرازیر یا سربالایی یا پیچ و… است، بهترین دنده را انتخاب کند. این سیستم باعث کاهش ۳ درصدی در مصرف سوخت می شود.

مروری بر خاص ترین ویژگی های آکتروس 2018

سیستم تعلیق با ۴ بالن پنوماتیک در محورهای عقب، هم پایداری و نرمی بالاتری به مجموعه کشنده و تریلر خواهدداد و هم با کمک سیستم های کمک رانندگی، پایداری کشنده نسبت به حالت ۲ بالن در هر محور، افزایش پیدا خواهدکرد.

کنترل از راه دور آکتروس با صفحه نمایش ۴.۶ سانتی متری TFT، تا فاصله ۳۰ متری می تواند سیستم تهویه خودرو، چراغ ها، ارتفاع کشنده، سانروف و شیشه ها، فشار باد تایرها و… را به اطلاع راننده برساند. این ریموت در زمانی که در محل خود روی داشبورد قرار می گیرد، شارژ می شود و از این نظر نیاز به شارژر مجزا و… ندارد.

مروری بر خاص ترین ویژگی های آکتروس 2018

با کمک سیستم Sensed fifth- wheel coupling سوار کردن تریلر به پشت کشنده آسان تر شده و راننده فقط با دنده عقب رفتن می تواند بدون نیاز به پایین آمدن و کنترل وضعیت چرخ پنجم، تریلر را به پشت کشنده وصل کند. چگونگی کار به این صورت است که راننده با نزدیک شدن به تریلر در یک صفحه نمایش، از فاصله میخ تریلر تا صفحه ریش مطلع می شود. سپس در صفحه نمایش به راننده اطلاع داده می شود که در محل مناسب قرار گرفته و ارتفاع کشنده را بالا بیاورد و سپس کمی به عقب رفته تا اتصال تریلر کاملا در چرخ پنجم قرار بگیرد. ضمن اینکه باز و بسته شدن کوپلینگ نیز بدون نیاز به دخالت راننده انجام خواهدشد.

سیستم Sideguard Assist که روی آکتروس نسل چهارم نصب است، به بررسی وجود عابر پیاده تا دوچرخه سوار و خودرو در بغل کشنده و در نقطه کور می پردازد تا در صورتی که راننده قصد گردش به سمت راست را داشته باشد، با اعلام هشدار و در نهایت ترمزگیری از برخورد جلوگیری کند.

مروری بر خاص ترین ویژگی های آکتروس 2018

می توان گفت اصلی ترین رقیب گیربکس های پیشرفته ولوو که با نام آی شیفت شناخته می شوند، گیربکس های پاورشیفت مرسدس بنز هستند که در حال حاضر نسل سوم آنها روی آکتروس و دیگر ساخته های این غول آلمانی نصب است.

می توان آکتروس را جدا از ریتاردر روانی و هیدرولیکی با یک ریتاردر دوم آبی نیز سفارش داد که این ریتاردر در عین کوچکی و وزن کمتر در حدود ۲۰ کیلوگرم، می تواند تا ۸۵ درصد نیاز به ترمزگیری را تامین کند. این ریتاردر به جای روغن از آب موجود در سیستم خنک کاری خودرو استفاده می کند و دارای ۵ حالت گوناگون است. آب موجود در ریتاردر نیز در رادیاتور خودرو خنک می شود.

اعلام فشار هوای تایر

امروزه سیستم های مانیتورینگ و اعلام وضعیت فشار باد تایرها در برخی خودروهای سبک و سنگین دیده می شود که بعضی فقط در زمان هشدار وارد عمل می شوند و بعضی هر چرخ را به طور جداگانه با فشار هوای درون همان تایر اطلاع رسانی می کنند. این سیستم در آکتروس نسل چهارم جدا از تایرهای کشنده، میزان فشار هوای تایرهای تریلر را نیز اعلام می کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.