مقایسه انواع داشبورد خودروهای ایرانی +تصاویر

0

هنگام خرید یک خودرو مؤلفه‌های زیادی موردتوجه و بررسی قرار می‌گیرند اما شاید مهم‌ترین آیتم در هنگام خرید یک خودروی جدید برای بسیاری از افراد طراحی بیرونی آن باشد. ولی از سوی دیگر، طراحی داخلی خودرو نیز اگر نگوییم مهتر از طراحی بیرونی است، قطعاً اهمیتی یکسان با استایل بیرونی یک خودرو دارد چراکه این طراحی داخلی است که راننده مدام با آن سروکار داشته و باید از همه لحاظ مناسب باشد. امروزه در طراحی داخلی و داشبورد خودروها موارد زیادی مدنظر قرار می‌گیرند که شاید مهم‌ترین آن‌ها ارگونومی مناسب باشد که در صورت رعایت، موجب سهولت استفاده از ادوات داخلی خودرو می‌گردد. از طرف دیگر نزدیک به ۸۰ درصد از بازار خودروی ایران در اختیار دو خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران‌خودرو و سایپا و البته محصولات عمدتاً قدیمی و از رده خارج آن‌ها قرار دارد و عمدهٔ هم‌وطنانمان مصرف‌کنندهٔ این خودروها هستند؛ اما چند سالی است که این دو خودروساز به اهمیت طراحی داخلی خودروها پی برده و به همین دلیل داشبوردهای جدیدی را برای محصولات قدیمی خود همچون خانوادهٔ پراید، پژو ۴۰۵ و پژو پارس طراحی نموده‌اند؛ بنابراین تصمیم داریم در این مطلب نگاهی اجمالی داشته باشیم به طراحی داخلی تعدادی از خودروهای ساخت ایران.

منظور از تریم چیست تریم در خودرو چیست داشبورد خودروهای ایرانی عکس داشبورد ال 90 نمای داخلی تندر 90 پلاس نمای داخلی پژو پارس بهترین داشبرد خودروی ایرانی مجله ماشین باز کردن داشبورد پراید داشبورد سمند مالتی پلکس زیباترین داشبرد خودرو دنا تریم دورنگ دنا تریم تک رنگ طراحی داخلی خودرو مقایسه خودرو ایرانی مقایسه خودرو

پراید

مطلب را با ارزان‌قیمت‌ترین خودروی تولیدی کشور یعنی پراید آغاز می‌کنیم. خودرویی که از ابتدای دههٔ ۷۰ شمسی است که مهمان کشورمان بوده و می‌توان گفت برای همهٔ ما آشنا است. سایپا از زمان آغاز عرضهٔ کیا پراید در کشور تا اوایل دههٔ ۸۰ آن‌را بدون تغییرات چندانی به تولید رساند تا اینکه در این زمان اولین فیس‌لیفت از پراید را با نام ۱۴۱ معرفی کرد؛ اما این خودرو صرفاً در بیرون با پراید معمولی یا صبا تفاوت داشت و در کابین و داشبورد کاملاً با آن یکسان بود. سپس چند سال بعد سایپا اقدام به طراحی داشبورد جدیدی برای ۱۴۱ نمود و آن‌را با نام ۱۴۱ دولوکس به بازار عرضه کرد درحالی‌که دیگر نمونه‌های پراید یعنی صبا، نسیم (هاچ‌بک) و حتی ۱۳۲ که بعداً معرفی شد همگی از همان داشبورد قدیمی استفاده می‌کردند.

داشبورد پراید 141 دولوکس

پراید ۱۴۱ دولوکس

این روند همچنان ادامه داشت تا اینکه سرانجام در سال ۹۰ و همزمان با ارتقاء خانوادهٔ پراید و ارائهٔ نمونه‌های جدید موسوم به گروه X100، سایپا اقدام به طراحی داشبورد جدیدی برای خانوادهٔ پراید نمود که در تمامی اعضای آن یعنی ۱۳۱، ۱۳۲، ۱۴۱، ۱۱۱ و بعداً ۱۵۱ ارائه شد. این داشبورد خصوصاً در بخش کنسول میانی شباهت زیادی به داشبورد قبلی ۱۴۱ دولوکس داشت ولی در بخش‌هایی هم تغییراتی را نسبت به آن تجربه کرده است. بااین‌حال هرچند داشبورد جدید پراید X100 از ظاهر مدرن‌تری نسبت به قبل برخوردار است اما کیفیت بسیار پایینی حتی پایین‌تر از داشبورد قدیمی پراید دارد. درهرحال از تغییرات داخلی پراید نسبت به قبل می‌توان به تغییر دریچه‌های تهویه با قابلیت بسته شدن، تغییر رو دری‌ها، تغییر کنترلرهای سیستم تهویه و تغییر غربیلک فرمان اشاره کرد که البته در سری‌های جدید پراید که مجهز به دو ایربگ هستند غربیلک فرمان بازهم تغییر کرده و ظاهر زیباتری پیدا کرده است. علاوه بر این، در صفحه آمپر هم تغییراتی اعمال شده که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به تغییر آمپرهای بنزین و دمای آب از آنالوگ به نمونهٔ دیجیتالی اشاره کرد.

مقایسه پراید با پژو 206 بهترین هاچ بک بازار مقایسه سایپا با ایران خودرو ماشین چی بخریم مشخصات پژو 206 تیب 2 قیمت پژو 206 تیب 2 معایب و مزایای پژو 206 تیب 2 قیمت پراید 111 مشخصات پراید 111 مقایسه هاچ بک ارزانترین هاچ بک در ایران مقایسه فنی خودرو
خانوادۀ پراید X100

پژو ۴۰۵، پژو پارس و وانت آریسان

خودروی بعدی که آن‌هم همانند پراید مدت‌زمان بسیار زیادی است که مهمان خطوط تولیدی خودروسازان کشورمان است، پژو ۴۰۵ است. ایران‌خودرو هم مانند سایپا پس از سالیان سالی که بدون ایجاد تغییرات چندانی به تولید پژو ۴۰۵ و برادرش پژو پارس پرداخت، در اوایل دههٔ ۹۰ اقدام به طراحی داشبورد جدیدی برای این دو خودرو به‌علاوهٔ وانت جدید آریسان نمود؛ بنابراین کلیت این داشبورد جدید در سه خودروی پژو ۴۰۵، پژو پارس و وانت آریسان یکسان بوده و تنها تغییراتی در رنگ و تریم آن‌ها اعمال شده است؛ اما این داشبورد جدید ایران‌خودرو هم مانند داشبورد جدید خانوادهٔ پراید X100 سایپا از مشکل کیفیت بسیار پایین ساخت رنج می‌برد به‌گونه‌ای که تماماً از پلاستیک خشک ساخته شده و از داشبورد قبلی کاملاً بی‌کیفیت‌تر است.

وانت آریسان
وانت آریسان

اما از کیفیت پایین که بگذریم بهتر است نگاهی داشته باشیم به تفاوت‌های میان این داشبورد در سه خودروی ۴۰۵، پارس و آریسان. این داشبورد در وانت چندتکهٔ ایران‌خودرو به دلیل اینکه خودروی نسبتاً ارزان‌قیمت و مخصوص کار محسوب می‌شود، تریمی تماماً مشکی‌رنگ داشته و البته برخلاف ۴۰۵ و پارس، رو دری‌های آن‌هم تغییر نکرده و از همان نمونه‌های قدیمی استفاده می‌کند اما غیر از این‌ها تفاوت دیگری با برادران شیر نشان خود ندارد. در ۴۰۵ اما داشبورد تقریباً به‌طور کامل به رنگ کرمی یکدست است و فقط کنسول میانی آن مشکی‌رنگ است که در کنار کنترلرهای دستی سیستم تهویه، آن‌را از پارس متمایز می‌کند.

مقایسه خودرو مجله خودرو مقایسه تیبا با پژو 405 slx مقایسه ساینا با پژو 405 معایب سایپا ساینا مشخصات ساینا قیمت ساینا مشخصات پژو 405 SLX قیمت پژو 405 SLX معایب و مزایای پژو 405 کدام خودرو ایرانی بهتر است پژو 405 بخرم یا ساینا مقایسه ایران خودرو با سایپا
پژو ۴۰۵

و درنهایت به بالاترین عضو این خانواده می‌رسیم که اصطلاحاً لوکس‌تر از دو خودروی قبلی است و به همین دلیل در داشبورد آن از قطعات تزئینی طرح چوب استفاده شده است تا نمایی لوکس به کابین این شیر فرتوت ببخشد. علاوه بر این، داشبورد پارس از تریم دورنگ مشکی-کرم برخوردار بوده و چند وقتی است غربیلک فرمان جدیدی هم برای آن ارائه شده که با ۴۰۵ و آریسان متفاوت است. در کل این داشبورد جدید را خصوصاً در پژو پارس حتی با توجه به استانداردهای جهانی می‌توان تا حدودی قابل‌قبول دانست ولی ای کاش ایران‌خودرو کمی هم به کیفیت آن توجه داشت و فکری به حال کیفیت ساخت به‌واقع پایین و نازل آن می‌کرد.

مقایسه پژو پارس elx با tu5 مقایسه پژو پارس ELX با سمند EF7 مقایسه پژو پارس ELX با پارس اتومات مشخصات فنی پژو پارس ELX مشخصات فنی پژو پارس مصرف سوخت پژو پارس قیمت پژو پارس تفاوت پژو پارس lx با elx تفاوت پژو پارس tu5 با پارس اتوماتیک مشخصات فنی پژو پارس سال مزایا و معایب پژو پارس tu5 بهترین مدل پژو پارس
پژو پارس

سمند

سمند به‌عنوان نخستین خودروی به‌اصطلاح ملی ایران‌خودرو، از خویشاوندان پژو ۴۰۵ محسوب می‌شود که هم‌اکنون در دو نسخهٔ SE و LX در حال تولید است. سمند نیز در داخل خود از زمان معرفی در سال ۱۳۷۹ تغییرات عمده‌ای را تجربه نکرده و فقط می‌توان ارائهٔ غربیلک فرمان جدید و مجهز به ایربگ را تنها تغییر عمدهٔ نمای داخلی سمند در طول این سال‌ها دانست که البته فرم کلی آن کاملاً با غربیلک آریسان یکسان است. بااین‌حال طراحی داخلی و داشبورد سمند LX هنوز هم نسبتاً زیبا بوده و با استفاده از رنگ کرمی، قطعات طرح چوب و رو دری‌های پارچه‌ای، تا حدودی لوکس به نظر می‌رسد (با توجه به بازهٔ قیمتی) درحالی‌که از لحاظ کیفیت هم بالاتر از پژو ۴۰۵ و پارس قرار می‌گیرد؛ بنابراین هرچند داشبورد سمند LX از مشکلات ارگونومیک رنج می‌برد، اما بازهم می‌توان آن‌را یکی از برترین داشبورد در میان خودروهای ایرانی دانست.

ال90 تندر 90 خودروی داخلی سمند LX سورن elx یا تندر 90 مشخصات سمند وال90 معایب تندر 90 مقایسه ال 90 با سورن elx مقایسه دو خودرو مقایسه سمند ef7 با پژو پارس مقایسه سمند سورن با تندر 90 سمند بهتر است یا تندر 90 مشخصات سمند LX مقایسه خودرو مشخصات سمند سورن مشخصات سمند LX سال مشخصات سمند EF7 مشخصات تندر 90 قیمت سمند سورن قیمت سمند LX قیمت سمند EF7 قیمت سمند قیمت تندر 90 سمند سورن طرح جدید انواع سمند امنیت سمند
سمند LX

رانا

خودروی بعدی که در این مطلب به بررسی داشبورد آن می‌پردازیم، رانا است. این ماشین که در اصل نسخهٔ ارزان‌سازی شدهٔ پژو ۲۰۶ SD محسوب می‌شود، در داخل از نمایی کاملاً متفاوت با ۲۰۶ برخوردار است. این داشبورد هرچند بعد از داشبورد پژو ۲۰۶ طراحی شده و جدیدتر محسوب می‌شود اما نمی‌توان آن‌را به زیبایی داشبورد ۲۰۶ دانست. علاوه بر این، در داشبورد و رو دری‌های رانا برخلاف ۲۰۶ اثری از پارچه نبوده و تماماً از پلاستیک استفاده شده است. همچنین به نظر می‌رسد طراحی آن‌ هم تا حدودی با الهام از داشبورد رنو L90 انجام گرفته باشد. درهرحال کیفیت متریال داخلی رانا نسبت به پژو ۴۰۵ و حتی پارس یک پله بالاتر قرار می‌گیرد.

مقایسه ساینا و رانا مقایسه ساینا و سمند رانا بخرم یا ساینا معایب ساینا ساینا بهتره یا رانا ساینا اتوماتیک قیمت ساینا بخرم یا 206 قیمت ساینا مشخصات ساینا فضای داخلی ساینا قیمت رانا مشخصات رانا فضای داخلی رانا
رانا

ساینا

ساینا که نسخهٔ فیس‌لیفت شدهٔ تیبا محسوب می‌شود، در داخل هم تغییرات تقریباً کاملی را تجربه کرده و کاملاً با تیبا متفاوت است. این خودرو از داشبورد جدیدی با تریم دورنگ مشکی-نقره‌ای استفاده می‌کند که در بالای آن مانند پژو ۲۰۶ نمایشگر کوچکی قرار گرفته و در کل طراحی بهتری نسبت به داشبورد بی‌روح و کسل‌کنندهٔ تیبا دارد؛ اما هرچند رو دری‌های ساینا هم تغییر کرده و ارگونومیک‌تر از تیبا شده‌اند اما طراحی زیبایی نداشته و از این لحاظ می‌توان تیبا را خصوصاً با برخورداری از قسمت پارچه‌ای برتر دانست. در کل اما مشکل کیفیت پایین ادوات داخلی هم در تیبا و هم در ساینا شدیداً به چشم می‌خورد.

 منظور از تریم چیست تریم در خودرو چیست داشبورد خودروهای ایرانی عکس داشبورد ال 90 نمای داخلی تندر 90 پلاس نمای داخلی پژو پارس بهترین داشبرد خودروی ایرانی مجله ماشین باز کردن داشبورد پراید داشبورد سمند مالتی پلکس
ساینا

دنا

و درنهایت در پایان مطلب نیز به گران‌ترین خودروی تولید داخل با برند ملی یعنی دنا نگاهی می‌اندازیم. دنا که نسخهٔ کاملاً تغییریافته‌ای از سمند یا سورن محسوب می‌شود، از داشبورد کاملاً جدیدی هم سود می‌برد که با دو تریم تک‌رنگ مشکی و دورنگ مشکی-کرم ارائه می‌شود. کاملاً واضح است که در طراحی این داشبورد از محصولات هیوندای الهام گرفته شده است و می‌توان تا حدودی آن‌را زیبا و بروز دانست درحالی‌که نسخهٔ تریم دورنگ آن نمای لوکس‌تری دارد. در داشبورد و رو دری‌های دنا هم از قطعات طرح چوب استفاده شده است اما هرچند این قطعات در تریم دورنگ دنا نمای نسبتاً جالب و لوکسی ایجاد کرده‌اند اما هیچ هماهنگی و تناسبی با نسخهٔ تک‌رنگ نداشته و بهتر بود در تریم تک‌رنگ این قطعات طرح چوب حذف می‌شدند.

مقایسه دنا پلاس با بی وای دی اف 3 قیمت دنا پلاس مقایسه دنا با دنا پلاس مشخصات دنا پلاس فضای داخلی دنا پلاس ویژگی فنی دنا پلاس مقایسه خودرو آموزش و راهنمای خرید خودرو با پولم چه ماشینی بخرم قیمت BYD F3 مشخصات BYD F3 byd f3 بهتر است یا دنا نمایندگی BYD قیمت محصولات کارمانیا معایب و مزایای BYD F3 معایب دنا پلاس
دنا تریم تک‌رنگ

از لحاظ کیفیت ساخت نیز دنا از وضعیت بهتری نسبت به دیگر ساخته‌های ایران‌خودرو برخوردار است؛ اما در نسخهٔ جدید دنا یعنی دنا پلاس هیچ‌گونه تغییری در داشبورد و ادوات داخلی اعمال نشده است. درهرحال داشبورد دنا را با برخورداری از فرمی نسبتاً بروز و زیبا، رو دری‌های ارگونومیک و متناسب، صفحه آمپر قابل‌قبول و کیفیت بالاتر نسبت به دیگر محصولات داخلی می‌توان برترین داشبورد در میان خودروهای تولیدی دو خودروساز بزرگ کشور دانست.

دنا تریم دورنگ
دنا تریم دورنگ

در ادامه نیز تصاویر داشبورد دیگر خودروهای تولید داخل که در این مطلب اشاره‌ای به آن‌ها نداشتیم را ملاحظه می‌کنید. حال با توجه به موارد بیان شده و در نظر گرفتن آیتم‌هایی چون کیفیت، ارگونومی، زیبایی و… شما داشبورد کدام خودروی داخلی را برتر میدانید؟

مشخصات پژو ۲۰۶ داشبورد پژو 206 تیب 5 امکانات پژو 206 آپشن های 206 تیب 2 دکمه های داخل داشبورد 206 آموزش نکات فنی خودرو سیستم تهویه مطبوع 206 قیمت داشبورد پراید قیمت داشبورد پژو 206
پژو ۲۰۶
قیمت پژو 207 صندوقدار جدید قیمت پژو 207 صندوقدار اتوماتیک مقایسه پژو 207 با برلیانس مقایسه خودرو امکانات پژو 207 جدید مشخصات پژو 207 صندوقدار جدید ارزیابی کیفیت برلیانس H330 فروش برلیانس H330 قیمت برلیانس h330 مشخصات فنی برلیانس h330 معایب برلیانس H330 مزایا و معایب پژو 207 207 بهتره یا برلیانس
پژو ۲۰۷ جدید
سورن ELX سال
سورن ELX سال
مقایسه خودرو مجله خودرو مقایسه تیبا با پژو 405 slx مقایسه ساینا با پژو 405 معایب سایپا ساینا مشخصات ساینا قیمت ساینا مشخصات پژو 405 SLX قیمت پژو 405 SLX معایب و مزایای پژو 405 کدام خودرو ایرانی بهتر است پژو 405 بخرم یا ساینا مقایسه ایران خودرو با سایپا
تیبا
ال90 تندر 90 خودروی داخلی سمند LX سورن elx یا تندر 90 مشخصات سمند وال90 معایب تندر 90 مقایسه ال 90 با سورن elx مقایسه دو خودرو مقایسه سمند ef7 با پژو پارس مقایسه سمند سورن با تندر 90 سمند بهتر است یا تندر 90 مشخصات سمند LX مقایسه خودرو مشخصات سمند سورن مشخصات سمند LX سال مشخصات سمند EF7 مشخصات تندر 90 قیمت سمند سورن قیمت سمند LX قیمت سمند EF7 قیمت سمند قیمت تندر 90 سمند سورن طرح جدید انواع سمند امنیت سمند
رنو L90
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.