ارتباط درجه حرارت بالای موتور و کاهش مصرف سوخت

0

ذهنیتی از موتور پیکان و موتورهای قدیمی وجود دارد که اگر دمای موتور از 80 درجه سانتیگراد بالاتر رود برای موتور خطر جدی دارد و باید این دما کاهش یابد.این ذهنیت باعث شده رانندامروزیگان نیز برای خودروهای خود(از سمند و پژو به بالا) در فصل گرما واستفاده از کولر و به تبع بالارفتن سریع دمای موتور به بالای 90 درجه متوسل به انجام راههائی برای کاهش این دما گردند.

رفع کمپرس موتور تشخیص کمپرس موتور تست کمپرس موتور دلایل کاهش کمپرس پیستون تست کمپرس پیستون کمپرس موتور چیست دلایل سوختن واشر سر سیلندر علائم سوختن واشر سر سیلندر دلایل کاهش شتاب خودرو دلایل کاهش قدرت موتور علت روغن سوزی خودرو چیست دلایل کم کردن روغن موتور مجله مکانیک آموزش مکانیک خودرو موتور چهار زمانه چیست
متاسفانه تعمیرکاران نیز به مضرات ان توجه نمی نمایند وبا انجام روشهائی نظیر حذف ترموسات از مدار سیستم خنک کاری؛اضافه کردن یک سنسور به رادیاتور جهت فعال نمودن فن های خنک کننده در دماهای 75 درجه و یا یکسره کردن دور فن ها جهت دور بالا؛سری کردن یک مقاومت نزدیک به 100 اهم با سنسور سیستم خنک کننده تا فن ها در حدود 10 درجه پایین تر فعال گردند باعث می گردنند موتور در دمای پایین مشغول بکار گردد و غافل از اینکه این روشها نه تنها هیچگونه سودی برای موتور ندارد بلکه باعث صدمه جدی به موتور در درازمدت و مصرف سوخت با لا می گردد.

خودروهای امروزی اصطلاحا به خودروهای گرما دوست معروف هستند.موتور انها با توجه به طراحی و الیاژ خاص بکار رفته به راحتی توانائی تحمل دماهای بالای 100 درجه رادارند.

رفع کمپرس موتور تشخیص کمپرس موتور تست کمپرس موتور دلایل کاهش کمپرس پیستون تست کمپرس پیستون کمپرس موتور چیست دلایل سوختن واشر سر سیلندر علائم سوختن واشر سر سیلندر دلایل کاهش شتاب خودرو دلایل کاهش قدرت موتور علت روغن سوزی خودرو چیست دلایل کم کردن روغن موتور مجله مکانیک آموزش مکانیک خودرو موتور چهار زمانه چیست
هدف از این طراحی علاوه بر جلوگیری از سائیدگی سیلندر و بالا بردن توان موتور باعث کم شده مصرف سوخت بطور قابل ملاحضه می گردد.در دمای یالا خام سوزی سوخت به حداقل ممکن خود می رسد.
ECUهای نصب شده دراین خودروها در دمای بالا به دلیل احتراق کامل سوخت به انژکتورها فرمان پاشش سوخت کمتر را می دهد.

دمای موتور(C) سائیدگی موتور(MM) مصرف سوخت(L/H) توان(KW)
4 0.2 14.3 19.4
38 0.051 13.2 20.3
60 0.025 12.1 21.3
70 0.013 11 21.6
82 0.008 10.6 22

منبع جدول ذکر شده:کتاب توان موتور و تراکتور تالیف کارول اپی گورینگ

لذا توصیه می شود برای این خودروها بر اساس درجه نشاندهنده درجه حرارت اب توجه نماید که تا دمای 110 درجه موتور در دمای عادی خود فعال است.
جالب اینجاست در این خودروها تا دمای 85 درجه ترموسات هنوز بسته مانده و بعد از این دماست که ترموسات شروع به باز شدن می کند.
تا دمای حدود 90 فن ها خاموش هستند و بعد از این دماست که فن ها با دور پایین شروع بکار می کنند.و تا دمای نزدیک 105 درجه موتور با دور فن پایین خنک می گردد. از دمای مابین 100 تا 120 درجه موتور یا دور فن بالا خنک می گردد و بعد از این دماست که کلیه هشدار های سیستم ایمنی فعال می گردنند و لامپ STOP روشن می گردد.
در زمانهائی که از کولر استفاده می کنید دور فن بالا زودتر فعال می گردد. در این حالت فشار گاز کولر تعیین کننده دور فن بالاست.

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.