مهم ترین علائمی که نشان می دهند موتور شیشه بالابر باید تعمیر یا تعویض شوند

0

موتور شیشه بالابر در خودروها به قطعه ای گفته می شود که باعث بالا رفتن و پایین آمدن شیشه خودرو در هر چهار طرف درب ها می شود. این سیستم بر اساس اتصال برق و جریان از طریق یک مدار الکتریکی عمل می کند. با فشار دادن دکمه، برق وارد مدار می شود و سیگنال به موتور بالابر شیشه ارسال می گردد. این کار یعنی شیشه بالا می رود یا پایین می آید.

موتور شیشه بالابر خودرو

موتورهای بالابر برقی شیشه های خودرو یک سیستم ساده اما کارآمد هستند که در داخل درب ماشین نصب شده اند و عملکرد شیشه پنجره را کنترل می کنند. وقتی موتور شیشه بالابر برقی خراب شود یا به هر دلیلی درست کار نکند، پنجره در هر موقعیتی که قبل از خرابی موتور پنجره قرار داشته است، در همان حالت متوقف می شود. اگر پنجره هنگام خرابی موتور برقی بالابر شیشه باز بماند، می تواند یک خطر امنیتی برای خودرو ایجاد کند. در این حالت نمی توان اتومبیل را به همان حالت رها کرد.

موتور شیشه بالابر برقی دارای چهار سوراخ در موقعیت های مختلف است که برای نصب تعبیه گشته است. این قطعه عموماً با ولتاژ 12 ولت و جریان DC کار می کند. این قطعه دارای قابلیت ضد آب بوده و بر اساس استاندارد ایزو با کد ISO 9001 تولید می شود
این موتور بالابرها برای خودروهای لوکس، قیمت بیشتری دارند. همچنین شکل و اندازه و ابعاد این موتور بالابر در هر یک از مدل های خودرو با یکدیگر متفاوت است. اگر شیشه خودروی شما برای باز و بسته شدن به هر دلیلی دچار نقص و عیب شود باید برای کنترل کردن صحت عملکرد موتور شیشه بالابر اقدام کنید. سعی کنید از تکنسین ها کمک بگیرید.

مهم ترین علائمی که نشان می دهند موتور شیشه بالابر باید تعمیر یا تعویض شوند

آموزش برق پژو 206 آموزش برق خودرو آموزش برق خودرو سمند آموزش برق و انژکتور خودرو آموزش تعویض شیشه بالابر پراید تعمیر شیشه بالابر اجزای شیشه بالابر خودرو تعمیر شیشه بالابر پژو 405 تعمیر شیشه بالابر جک J5 تعمیر شیشه بالابر سمند رله تقویت شیشه بالابر

-1 حرکت پنجره به بالا یا پایین به دشواری انجام می گیرد

در حالت عادی، وقتی دکمه پنجره خودرو را فشار می دهید، شیشه، بالا یا پایین می رود. در شرایطی ممکن است هنگام فشار دادن یا بالا کشیدن دکمه مربوط به عملکرد شیشه پنجره خودرو، متوجه شوید که به درستی کار نمی کند. در این صورت بیشتر از حد معمول، دکمه را فشار می دهید و یا مشاهده می کنید که شیشه با یک صدای جزئی، حرکت می کند. در این حالت حتماً باید موتور شیشه بالابر را کنترل کنید.

دکمه های کنترل در واقع چرخش اتوماتیک دارند که به طور خودکار باعث می شود مجموعه موتور شیشه بالابر / تنظیم کننده پنجره، فعال گردد. با این وجود، اگر مشاهده کردید که برای فعال شدن موتور بالابر شیشه و با چند بار فشار دکمه، حرکت پنجره طول می کشد، نشانه وجود مشکلی در مجموعه موتور است. البته ممکن است این مسئله، وجود یک مشکل در خود سوئیچ باشد، به همین دلیل قبل از تعویض موتور / تنظیم کننده، با یک مکانیک مشورت کنید.

-2 سرعت حرکت شیشه پنجره، کندتر یا سریع تر از حد معمول است

اگر دکمه پنجره خودرو را فشار دهید و متوجه شوید که شیشه، آهسته تر یا سریعتر از حد معمول در حال حرکت است، این حالت می تواند نشان دهنده وجود مشکلی در موتور شیشه بالابر باشد. سیستم های برقی پنجره خودروها برای سرعت دقیق و استاندارد طراحی شده اند. این نحوه طراحی، نه تنها برای راحتی بیشتر است، بلکه برای اطمینان از نشکستن پنجره در هنگام بالا و پایین شدن نیز می باشد.

هنگامی که موتور شیشه بالابر شروع به خراب شدن و فرسودگی می کند، یا مشکل الکتریکی در مجموعه تنظیم کننده وجود داشته باشد، باعث می شود که شیشه پنجره خودرو، آهسته تر یا سریعتر از حالت استاندارد خود، حرکت کند.وقتی این علامت هشدار دهنده را مشاهده کردید، با یک مکانیک تماس بگیرید تا بتواند مشکل دقیق شیشه های برقی را تشخیص دهد. این حالت ممکن است به اشکلات ساده ای در اتصالات سیم یا فیوز باشد که نمی توانند برق لازم را برای موتور شیشه بالابر را تأمین کنند.

-3وقتی شیشه پنجره خودرو رو به بالا یا پایین حرکت می کند، از درب، صدای “کلیک” می شنوید

یکی دیگر از رایج ترین علائم خرابی موتور شیشه بالابر این است که هنگام فشار دادن دکمه پاور شیشه، یک صدای “کلیک” یا “تیک” از داخل درب می شنوید.

در بعضی موارد این حالت زمانی اتفاق می افتد که جرم یا یک شیء خارجی بین شیشه و مجموعه موتور شیشه بالابر /تنظیم کننده، گیر افتاده باشد. این حالت می تواند باعث شود که موتور / تنظیم کننده پنجره، بیش از نیروی لازم، کار کنند و همین امر باعث خروج شیشه از ریل می شود. اگر این مشکل به زودی برطرف نشود، پنجره، گیر کرده باشد و موتور پنجره همچنان درگیر باشد، می تواند منجر به شکستن شیشه شود.

-4شیشه پنجره، حرکتی نمی کند یا هنگام باز و بسته شدن، مورب یا کج است

هنگامی که یک موتور شیشه بالابر به درستی کار می کند، شیشه ها در موقعیت دقیق، قفل شده و در آنجا نگه داشته می شوند. اگر شیشه داخل ریل پنجره، شُل شود یا خود بخود سقوط کند، این نشان دهنده خرابی مجموعه تنظیم کننده در داخل درب خودرو است. این حالت همچنین وقتی شیشه خودرو، کج می شود اتفاق می افتد؛ این شرایط را زمانی مشاهده می کنید که هنگام بالا و پایین شدن شیشه، یک طرف آن به پایین می افتد. هنگامی که این اتفاق می افتد، مجبور هستید موتور شیشه بالابر / تنظیم کننده را تعویض کنید، زیرا این قطعات در کنار هم قرار دارند.

شیشه های برقی خودرو، بسیار راحت هستند، اما وقتی مشکلی در اجزای سازنده آنها به وجود بیاید، باید در اسرع وقت توسط یک مکانیک حرفه ای جایگزین شود تا از آسیب اضافی به سایر قسمت ها جلوگیری کند.

رگولاتور شیشه بالابر خودرو

رگلاتور بالابر شیشه اساسا از اجزا متعددی تشکیل شده که به بالا و پایین رفتن آن که در سراسر شیشه انجام می گیرد کمک می کند. این اجزا با دو حالت متفاوت مونتاژ، در یک سیستم با یکدیگر کار می کنند که آن دو نوع مونتاژ عبارت اند از رگلاتور قیچی شکل و کابلی.

مدل قیچی شکل به صورت یک قیچی بسیار بزرگ درون درب خودرو عمل می کند که هنگامی که شیشه به صورت کامل در پایین ترین قسمت قرار دارد در حالت صاف و خطی است و وقتی شیشه در حالت بالا قرار دارد به شکل  قیچی باز شده در می آید.

این مدل را معمولا می توان با ورقه های ضخیم استیل که شیشه را در جای خود نگه می دارد تشخیص داد که البته بسیار قوی عمل می کند و به موتور قوی نیازمند است تا زودتر از دیگر اجزا تحلیل نرود.

درمدل کابلی از یک کابل عمودی استفاده میشود تا به شیشه کمک کند تا در موقعیت مناسب قرار گیرد.در این سیستم طراحی فشرده به کار رفته که فشار کمتری را روی موتور اعمال می کند. اما در عین حال بیش تر در معرض آسیب و شکسته شدن به علت افزایش فشار روی قرقره و کابل برای بالا و پایین بردن شیشه هستند. در اغلب موارد این مدل متشکل است از یک صفحه ضخیم آهنی به همراه یک قرقره و سیم که به آن وصل شده است.

موتورهای الکتریکی طوری طراحی شده اند که تعداد مشخصی از بالا و پایین رفتن شیشه را دوام می آورند.در حالی که رگلاتور کمک می کند شیشه در جای معین قرار بگیرد و موتور نیروی لازم برای قرارگیری شیشه در محل مد نظر شما را فراهم می کند.

به یاد داشته باشید که

معایب پاور ویندوز پاور ویندوز تارا قیمت پاور ویندوز پراید پاور شیشه چیست پاور ویندوز پارس پاور ویندوز پراید پاور ویندوز دیجی کالا پاور ویندوز دو شیشه

مونتاژ رگلاتور شیشه از دو بخش تشکیل شده است. موتور و رگلاتور. این اجزا وقتی جابه جا می شوند معمولا سبب حذف پنل در می شود و در بعضی موارد خاص سبب حذف بعضی اجزا خاص مرتبط میشود.

مونتاژ رگلاتور شیشه معمولا فرآیند پیچیده ای است و انجام آن مستلزم وجود ابزارهای تخصصی و ویژه می باشد. این پروسه زمان زیادی را به خود اختصاص می دهد.

در چه مواقعی رگلاتور بالابر شیشه خودرو باید تعویض شود؟

اگر شیشه خودرو شما از همیشه آرام تر پایین می آید، می ایستد و یا برای حرکت به چند بار  استفاده از دگمه نیاز دارد احتمالا شیشه بالابر شما تحلیل رفته است.

ممکن است گاهی سیستم رگلاتور شیشه به طور کامل جدا شود. اگر متوجه شدید که شیشه به طور یکسان بسته نمی شود و یا صدای بدی از درون درب به گوش می رسد احتمالا باید نگاه دقیق تری به این سیستم بیاندازید.

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.