آموزش نیم کلاچ ،سربالایی ،سرپایینی و شروع حرکت

0

یکم گاز بده فقط گاز بیاد تو ماشین بعد پاتو کم کم از رو کلاچ بردار. ماشین راه میفته. بیشتر تمرکزتو بذار رو کلاچ اول.  ماشین با ماشین خیلی فرق میکنه. مثلا بعضی ماشینا اصلا گاز هم ندی راه میفته فقط کلاچ رو تا ته باید بگیری بزاری تو دنده

***

هم زمان که پاتو از رو کلاچ برمیداری نم نم گاز بده، بینشون تعادل برقرار کن
اگه گازو زیاد بگیری دور موتور میره بالا اگه پاتو زود از کلاچ برداری ماشین خاموش میشه.

تصور کن پاهات دارن با هم الاکلنگ بازی می کنن خیلی آروم پاتو از رو کلاچ بردار نم نم گاز بده

***

نیم کلاچ تو شروع حرکت مثلا وقتی پشت چراغی:
کلاچ رو آروم بیار بالا، ماشین که یکم حالت لرزش گرفت کلاچ رو نگه دار ترمزو ول کن گاز بده
وقتی جایی شیب داره نیم کلاچ لازم می شه حالا پشت چراغ قرمزم ممکنه

***

نیم کلاچ یعنی اینکه پاتو از رو کلاچ آروم ورداری و نصف بیاد بالا بعدش از رو ترمز ورداری و گاز بدی. نصف یعنی تا حدی که حس کنی فرمون داره تو دستت کم کم به لرزه درمیاد اصطلاحا به این کار میگن دنده درگیر

نصف یعنی تا حدی پاتو رو کلاچ بالا بیاری که ماشین یه کوچولو به لرزه بیفته اون نقطه هه رو باید پیدا کنی. باید وقتی ماشین به لرزه افتاد پاتو بزاری رو گاز هر حرکت دیگه ای بکنی ماشین خاموش میشه

اول باید پاتو از رو کلاچ ورداری، وقتی آروم کلاچو میاری بالا همون اندازه هم گاز باید بدی، نباید یهویی پاتو بذاری رو گاز اینطوری ماشین میپره

وقتی ماشین یکم لرزید گاز بده و نم نم کاملا پاتو از کلاچ بردار

***

نیم کلاچ یا همون دنده درگیر برای حرکت در سربالایی است و جلوگیری از عقب رفتن ماشین

موقع برداشتن پا از رو کلاچ یعنی حرکت کردن اگه شیب داشت دنده درگیر کن نداشتم که هیچ

***

در خیابون پر از شیب وقتی تو سربالایی پارک می کنی بعدش میخای ماشین رو راه بندازی برای اینکه نه ماشین عقب بره و نه خاموش کنه: یه راهش اینه که با ترمز دستی حرکت کنی، یعنی آروم که گاز بدی و ماشین که به حالت حرکت دراومد ترمز دستی پایین بده

یه راهشم نیم کلاچ یا همون دنده درگیر هستش، کلاچ و ترمز و میگیری، پاتو آروم از روی کلاچ ورمیداری اما نه کامل، وقتی ماشین به لرزه اومد قبل از اینکه خاموش بشه پاتو از ترمز ورمیداری و گاز میدی

وقتی ماشین لرزید گاز میدی و ماشین که راه افتاد پاتو از رو کلاچ ورمیداری

***

وقتی میخوای تو سرپایینی پارک کنی اگه به محض اینکه کلاچ رو تا ته میگیری ماشین شتاب پیدا می کنه و پایین تر از جایی که مد نظرته می ایسته: اول ترمزو کمی بگیر که سرعت کم شه و تحت کنترل بشه. وقتی که دیگه میخوای ایست کامل کنی پاتو بذار رو کلاچ و سریع ترمز رو بگیر
اینکه کی ترمزو بگیری کی کلاچ تجربه اس چند بار بشینی متوجه میشی و  ناخودآگاهت دیگه خودش اتومات عمل میکنه

وقتی میخوای تو سرپایینی پارک کنی اول باید ترمز بگیری بعد پاتو بذاری رو کلاچ و ترمز. بدون نیش ترمز کلاچ بگیری ماشین شتاب ورمیداره، اول نیش ترمز بعد کلاچ و ترمز

***
تو سربالایی ایست زدی بعد خاستی حرکت کنی با نیم کلاچ میری: پاتو تا آخر رو کلاچ میذاری و ترمزو میگیری بعد آروم پاتو از کلاچ میاری بالا تا ماشین بلرزه بعد گاز میدی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.