دامپ ایسیو چیست؟

0

ایسیو خودرو شامل قسمتهای مختلف سخت افزاری و نرم افزاری است که یکی از این قسمتها آی سی نام دارد. آی سی ها براساس واکنش به محرک های سیگنال به ۲ نوع تقسیم می شوند:

۱) آی سی حافظه دار

۲) آی سی بدون حافظه شده

درون آی سی ها اطلاعات متفاوتی از جمله کد سوییچ ، اطلاعات پاشش و جرقه ، مقدار کارکرد خودرو ، تعداد چرخ ها ، سایز رینگ ها و… ذخیره شده است. و در قسمتی که اطلاعات مربوط به پارامترهای کنترل تغدیه و جرقه موتور قرار می گیرد بلوک کاری گفته می شود.

دامپ چیست ؟

ایرادات ایسیو زیمنس پایه های ایسیو زیمنس رفع مشکلات ایسیو زیمنس معمولی نقشه ایسیو زیمنس بایفیول ایسیو زیمنس چیست شرکت زیمنس آلمان کامپیوتر خودرو ECU ECU S 2000 ECU SL96 چیست ecu چیست ecu پژو پارس ecu پراید کجاست ecu سمند کجاست آموزش تعمیر ECU زیمنس آموزش تعمیرات ecu آموزش آپدیت ecu خودرو آپدیت ecu ال 90 ECU زیمنس ecu خودرو تعمیرات تخصصی ecu انواع ای سی یو انواع ایسیو زیمنس آموزش برق خودرو آموزش مکانیک و برق خودرو تعمیر ایسیو گاز آموزش ریمپ ecu مجله مکانیک مجله خودرو کارستان تعمیر و نگهداری خودرو آموزش تعمیر خودرو آموزش عیب یابی خودرو

مجموعه ای از اطلاعات که داخل آی سی حافظه دار ایسیو گرفته است را دامپ می گویند.

انواع آی سی در خودرو:

درون ایسیو ماشین ۲ نوع آی سی وجود دارد
۱) آی سی با حافظه داخلی ۲) آی سی با حافظه خارجی
آی سی یک میکرو کامپیوتر در ایسیو (کامپیوتر ماشین) می باشد که به کمک سنسورها و با تعیین شرایط لحظه‌ای موتور به یک سری عمل کننده یا فرمان‌برها متصل شده است تا از طریق زمان پاشش سوخت و جرقه شرایط مناسب برای ایجاد احتراق داخل سیلندرها را تامین کند. این میکرو کامپیوتر نیز مانند دیگر آی سی ها شامل CPU، حافظه و برنامه‌ ریز است.
در داخل ECU دو نوع حافظه موجود است:

۱- حافظه موقت:

این نوع حافظه با قطع برق باطری از بین می‌رود اما مجددا قابل بازگشت است. به روش برگرداندن حافظه، روش تجدید حافظه و یا Initialize می‌گویند.
حافظه موقت شناسایی استپ موتور، دنده‌ها و حالات عملی موتور و محاسبات لحظه‌ای برای تنظیمات لحظه‌ای را به عهده دارد و محلی برای نگهداشتن معایب موقت و دائم سیستم انژکتورخودرو است.

۲- حافظه دائم :

این نوع حافظه مانند سیستم‌عامل و Setup کامپیوترهای PC است و با قطع برق از بین نمی‌رود؛ اما در صورت خراب شدن دیگر قابل برگشت نبوده و می‌توان گفت ECU سوخته است.

حافظه دائم شامل جدول بزرگی به نامLOOK UP TABLE است که در این جدول مانند جدول ضرب ، ردیف‌ها و ستون‌ها و خانه‌هایی وجود دارد با این تفاوت که تعداد ردیف‌ها و ستون‌های این جدول از عدد دو بیشتر بوده و تعداد آن برابر تعداد سنسورهای موجود درسیستم موتور می‌باشد.

پین های ایسیو ساژم تعمیر ایسیو ساژم نقشه ایسیو ساژم پیکان وانت ECU S 2000 ECU SAGEM S2000 ECU SL96 چیست ecu پراید کجاست ecu پژو پارس ecu چیست ecu خودرو ecu ساژم پراید آموزش تعمیر ecu آموزش آپدیت ecu خودرو انواع ایسیو پراید انواع ECU خودرو مشخصات انواع ECU تعمیرات تخصصی تعمیرات تخصصی ecu قیمت ecu s2000 قیمت ecu پراید قیمت ecu پژو 206 قیمت ecu پراید زیمنس آموزش برق خودرو آموزش عیب یابی برق خودرو مزایا و معایب ایسیو ساژم آموزش تعمیر خودرو آموزش عیب یابی خودرو آموزش مکانیک خودرو مجله مکانیک مجله خودرو کارستان

شرایطی که حافظه موقت ECU پاک می شود:

 

اگر هر یک از سه کار زیر را انجام دهید حافظه موقت موجود در ایسیو پاک شده و خودرو تا مدتی به دلیل از دست دادن برخی از پارامترهای لحظه‌ای موتور بد کار می‌کند:

  1. جدا کردن کابل باطری بیش از ۱۵ دقیقه
  2. جدا کردن سوکت های ECU بیش از ۱۵ دقیقه
  3. جدا کردن سوکت رله دوبل در خودروهای غیر مولتی‌پلکس و سوکت‌های BSM در خودروهای مولتی‌پلکس بیش از ۱۵ دقیقه

درحالتی که خودرو سکته های بی دلیل انجام دهد راننده در زمان تعویض دنده و به خصوص زمان معکوس کشیدن احساس می کند که خودرو لحظه ای مکث می کند درچنین حالتی خودرو باید تجدید حافظه شود.

روش تجدید حافظه ECU :

سازندگان ای سی یو از روش ها و متدهای متفاوتی برای ساخت ایسیو استفاده می کنند، همچنین باتوجه به استفاده خودرو در کشورها و مناطق مختلف با شرایط متفاوت ، در ایسیو نوعی قابلیت سازگاری و یکسان‌سازی وجود دارد که این توانایی بر مبنای چهار عنصر پایه‌گذاری می‌شود:

  • سنسور اکسیژن
  • سنسور موقعیت دریچه گاز
  • سنسور ضربه
  • استپرموتور

حافظه دائم:

ایرادات ایسیو زیمنس پایه های ایسیو زیمنس رفع مشکلات ایسیو زیمنس معمولی نقشه ایسیو زیمنس بایفیول ایسیو زیمنس چیست شرکت زیمنس آلمان کامپیوتر خودرو ECU ECU S 2000 ECU SL96 چیست ecu چیست ecu پژو پارس ecu پراید کجاست ecu سمند کجاست آموزش تعمیر ECU زیمنس آموزش تعمیرات ecu آموزش آپدیت ecu خودرو آپدیت ecu ال 90 ECU زیمنس ecu خودرو تعمیرات تخصصی ecu انواع ای سی یو انواع ایسیو زیمنس آموزش برق خودرو آموزش مکانیک و برق خودرو تعمیر ایسیو گاز آموزش ریمپ ecu مجله مکانیک مجله خودرو کارستان تعمیر و نگهداری خودرو آموزش تعمیر خودرو آموزش عیب یابی خودرو

این نوع حافظه مانند سیستم‌عامل و Setup کامپیوترهای PC است و با قطع برق از بین نمی‌رود؛ اما در صورت خراب شدن دیگر قابل برگشت نبوده و می‌توان گفت ECU سوخته است.

حافظه دائم شامل جدول بزرگی به نام LOOK UP TABLE است که در این جدول مانند جدول ضرب ، ردیف‌ها و ستون‌ها و خانه‌هایی وجود دارد با این تفاوت که تعداد ردیف‌ها و ستون‌های این جدول از عدد دو بیشتر بوده و تعداد آن برابر تعداد سنسورهای موجود درسیستم موتور می‌باشد.

نکته: پالس هایی که ایسیو دریافت و یا ارسال میکند + و با ولتاژ های ۳\۱ ،۳\۴،۲\۳ ، ۴\۵ ولت می باشند .
این پالسا به صورت -۰-۰-۰-۰- ارسال می گردد.

آی سی های ایپرام (EEPRAM):

این آی سی ها دارای حافظه دائم هستند و اطلاعات یا همان برنامه ای را که برنامه نویس برای آی سی می نویسد را درون خود ذخیره می کنند .این آی سی ها به دو صورت خراب می شوند ، یا برنامه داخلی آنها دچار اختلال می شود که با برنامه ریزی مجدد کار کرد آی سی به حالت اولیه باز می گردد و یا اینکه آی سی می سوزد .

در صورت سوختن آی سی ابتدا یک آی سی جدید تهیه کنید و از آنجائی که آی سی ها بصورت خام یا بدون برنامه ریزی هستند آنها را برنامه ریزی و سپس استفاده کنید.

آی سی های فلش(FLASH) :

این آی سی ها نیز دارای حافظه موقت و دائم هستند و حجم اطلاعات و سرعت بالاتری نسبت به آی سی های ایپرام دارند.

دامپ ایسیو چگونه عملکرد موتور را مدیریت می کند؟

برنامه ایسیو یا دامپ برای کنترل قسمت های مختلف موتور مانند پاشش بنزین، جرقه، گشتاور، راندمان و.. جداولی دارد که به آن ها مپ گفته می شود.

ایسیو با توجه به نوع مدل خود دارای برنامه ای متفاوت می باشد که در برخی موارد بین ده الی پانزده جدول و در موارد پیشرفته تر تعداد این جداول بیشتر بوده و به چهل جدول نیز می رسد.

 

بعنوان مثال ایسیو زیمنس معمولی  که در اکثر خودروهای داخلی کشورمان مورد استفاده قرار می گیرد جداولی مانند گشتاور براساس دور موتور، گشتاور براساس میزان هوای ورودی، اکسیژن، تصحیح کننده اکسیژن، پدال گاز و.. وجود دارند.

علاوه بر جداول فوق در خودروهای دارای دریچه گاز برقی، جداولی در دامپ وجود دارد که با توجه به میزان فشرده شدن پدال توسط راننده، موارد مورد نیاز کارکرد موتور را مشخص می نماید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.