خرابی و تعمیرات ایسیو گیربکس اتومات پژو پارس
آشنایی با ایسیو گیربکس پژو پارس
فهرست مطالب
در این مقاله قصد داریم به معرفی ایسیو گیربکس پژوپارس ، محل نصب ، نحوه عملکرد ، مزایا و معایب ایسیو گیربکس پژوپارس ، خرابی ها و تعمیرات ایسیو گیربکس پژوپارس بپردازیم.
مقدمه :
واحد کنترل الکترونیکی، سیگنال هایی را از حسگرهای مختلف و اتصالات بین سیستمی دریافت می کند. نقطه تعویض دنده، نقطه ای است که که توسط واحد کنترل الکترونیکی تعیین می شود و در طی آن تعویض دنده صورت می گیرد.
نقطه های تعویض دنده حالت اتوماتیک، در ایسیو گیربکس اتوماتیک برنامه ریزی شده اند و به موقعیت پدال گاز، دور موتور، سرعت توربین در ورودی گیربکس و سرعت خودرو بستگی دارد.
ایسیو گیربکس نیز مانند ایسیو موتور با برق ۱۲ ولت باتری روشن می شود و دارای دو کانکتور برای ارتباط با سنسورها و عملگرهای مرتبط با گیربکس است.
ایسیو گیربکس اتوماتیک ، وظایف زیر را بر حسب سیگنال های دریافتی از حسگرها یا اتصالات بین سیستمی، برعهده دارد.
وظایف ایسیو گیربکس
از جمله ایسیو های مهم خودرو بعد از ایسیو موتور، ایسیو گیربکس خودروهای دنده اتومات است که وظایف زیر را برعهده دارد :
۱) کنترل مستقیم شیربرقی های گیربکس
۲) کنترل سنسورهای فشار
۳) کنترل دمای روغن
۴) کنترل جعبه دنده
۵) اطلاعاتی که راننده از دسته دنده ارسال می کند
۶) اطلاعات سرعت خودرو
۷) گشتاور موتور را برای تضمین تعویض دنده نرم و یکنواخت، تنظیم میکند قفل مبدل گشتاور را کنترل میکند.
نحوه عملکرد ایسیو گیربکس
در گیربکسهای اتوماتیک بر اساس میزان فشار پدال گاز ، دنده مناسب انتخاب میشود.اگر راننده به میزان کمی پدال گاز را فشار دهد کامپیوتر خودرو اقدام به افزایش دنده تا حد ممکن میکند.
این کار باعث میشود مصرف سوخت خودرو تا حد امکان کاهش یابد. اگر راننده فشار حداکثری به پدال گاز وارد کند ایسیو تشخیص میدهد که افزایش شتاب مورد نیاز است و دنده را تا حد امکان پایین میآورد تا بیشترین قدرت در اختیار راننده قرار بگیرد.
اجزای سیستم کنترل الکترونیکی گیربکس اتوماتیک :
• یونیت کنترل گیربکس (TCU)
• شیر سولنوئیدی تورک کانورتر
• شیر سولنوئیدی کنترل فشار
• شیر سولنوئیدی کنترل کلاچ
• شیر سولنوئیدی قفل دسته دنده
• سنسور سرعت توربین
• سنسور سرعت ورودی
• سنسور سرعت خروجی
• سنسور فشار روغن
• سنسور دمای روغن
• سنسور موقعیت دنده گیربکس
بررسی عملگرها و سنسورهای ایسیو گیربکس پژو پارس :
سیگنال موقعیت پدال گاز
سیگنال موقعیت پدال گاز توسط یک پتانسیومتر به واحد کنترل الکترونیکی موتور ارسال می شود. سپس، واحد کنترل الکترونیکی موتور، این سیگنال را به واحد کنترل الکترونیکی گیربکس اتوماتیک ارسال می نماید. برنامه ریزی تعویض دنده مبتنی بر موقعیت، حرکت و سرعت فشار دادن یا رها شدن پدال گاز است.
سیگنال دور موتور
سیگنال دور موتور از طریق واحد کنترل الکترونیکی موتور یا حسگر دور موتور به واحد کنترل الکترونیکی گیربکس اتوماتیک ارسال می شود.
سیگنال دور موتور برای انجام عملیات زیر، توسط واحد کنترل الکترونیکی مورد استفاده قرار می گیرد.
۱) مدیریت نقطه های تعویض دنده
۲) مدیریت میزان لغزش بین موتور و گیربکس؛
۳) مدیریت حالت خزش در دور آرام
سیگنال سرعت توربین
سیگنال سرعت توربین توسط حسگر سرعت توربین به واحد کنترل الکترونیکی گیربکس اتوماتیک ارسال می شود. سیگنال سرعت توربین برای انجام عملیات زیر توسط واحد کنترل الکترونیکی مورد استفاده قرار می گیرد :
۱) محاسبه مقدار لغزش داخل مبدل گشتاور
۲) مدیریت تعویض دنده
۳) کاهش حالت خزش در دور آرام
۴) کاهش گشتاور
سیگنال سرعت خروجی گیربکس
سیگنال سرعت شفت خروجی گیربکس یا توسط یک حسگر خاص در گیربکس اتوماتیک و یا توسط واحد کنترل ABS ارسال می شود. سیگنال سرعت شفت خروجی گیربکس برای انجام عملیات زیر توسط واحد کنترل الکترونیکی مورد استفاده قرار می گیرد :
۱) مدیریت تعویض دنده
۲) محاسبه لغزش ترمز یا کالچ
۳) تنظیم فشار مدار برای فرسودگی سیستم
سیگنال دمای روغن
واحد کنترل الکترونیکی گیربکس اتوماتیک، از دمای روغن به عنوان یک راهنما برای شرایط گیربکس استفاده می کند.
سیگنال دمای روغن برای انجام عملیات زیر توسط واحد کنترل الکترونیکی مورد استفاده قرار می گیرد :
۱) کنترل قفل مبدل گشتاور
۲) محاسبه تعویض دنده
۳) مدیریت فشار مدار
۴) ایجاد حالتهای کارکرد محدود
شیر سولنوئیدی قفل دسته دنده
این شیر برقی بر روی مکانیزم کنترل دسته دنده قرار گرفته است. قبل از خارج شدن دسته دنده از موقعیت دنده پارک باید پدال ترمز به طور کامل فشار داده شده و سوئیچ در موقعیت ON (روشن) قرار داده شود.
ایسیو گیربکس های نصب شده برروی خودرو پژو پارس از ابتدا تا امروز :
ایسیو گیربکس از سال ۱۳۸۸ برروی خودروهای پژوپارس اتومات نصب و راه اندازی شد. این ایسیوها شامل SIEMENS VDO و CONTINENTAL هستند که در ابتدا ایسیو گیربکس SIEMENS VDO مورد استفاده قرار گرفت ولی بعد از اینکه SIEMENS VDO حق امتیاز خود را به CONTINENTAL فروخت ، ایسیو گیربکس با برند CONTINENTAL تولید و راه اندازی شد.
انواع ایسیو گیربکس های نصب شده بر روی خودرو پژوپارس :
همانطور که گفته شد ایسیو گیربکس فقط بر روی خودروهای اتومات نصب شده ، این ایسیوها به دو دسته تقسیم می شوند سری اول ایسیو گیربکس SIEMENS VDO بودند که بعدا در سری های جدید همان ایسیو گیربکس با برند CONTINENTAL نیز بر روی پژوپارس های اتومات نصب شده است.
ایسیو گیربکس های نصب شده برروی خودرو پژو پبارس قابلیت تبدیل و جایگزینی روی برخی از خودروها را مانند ۲۰۶ و ۲۰۷ اتومات دارند که برای تبدیل آنها باید تغییرات سخت افزاری و نرم افزاری برروی ایسیو گیربکس پارس صورت بگیرد. شرکت ایسیو بانک با تیمی مجرب و تخصصی تبدیل ایسیو گیربکس را به صورت کاملا تضمینی و تخصصی انجام می دهد.
محل نصب ایسیو گیربکس پژو پارس :
محل نصب ایسیو گیربکس پژو پارس داخل محفظه موتور می باشد.
مزایا و معایب ایسیو گیربکس های پژو پارس :
۱) قابلیت تغییر برنامه تعویض دنده به کمک کلیدهای برنامه ریزی
۲) وجود سیستم خود عیب یاب برای قابلیت حرکت گیربکس در زمان خرابی
۳) افزایش قابلیت رانندگی راحت یا (Driveability)
۴) حفاظت از سیستم مکانیکی موتور و گیربکس در مقابل سرعت غیرمجاز
خرابی های ایسیو گیربکس پژو پارس
خرابی های شایع که در ایسیو گیربکس بوجود می آِید شامل ایرادات در قسمت های سخت افزاری و نرم افزرای است.
خرابی های شایع در ایسیو گیربکس پژوپارس :
۱) عدم اتصال با شبکه
۲) خرابی در بخش سیم کشی
۳) آبخوردگی
۴) قفل شدن دسته دنده
۵) رفتن روی دنده اضطراری
۶) تقه زدن
۷) عدم تعویض دنده
۸) عدم معکوس کشی
۹) خرابی در شیربرقی
تعمیرات ایسیو گیربکس پژو پارس
تعمیرات سخت افزاری ایسیو گیربکس پژو پارس :
تعمیرات سخت افزاری ایسیو گیربکس پژو پارس شامل لحیم سردی کردن ، اتصالی برد ، ترکیدن IC ، عمل نکردن سنسورها و عملگرها و… می باشد.
تعمیرات نرم افزاری ایسیو گیربکس پژو پارس :
تعمیرات نرم افزاری در ایسیو گیربکش شامل تقه زدن ، قفل شدن دسته دنده ، آزاد سازی دسته دنده و رفتن روی دنده اضطراری و… است که با دانلود زدن در اکثر مواقع مشکلات برطرف خواهد شد.
(برد ایسیو گیربکس اتومات SIEMENS طرح قدیم)
منبع:ایسیوبانک