آموزش پیاده کردن، نصب و تعمیر صفحه کلاچ خودرو

4

راهنمای پیاده کردن، نصب و تعمیر گیربکس و صفحه کلاچ خودرو

ابزار و وسایل مورد نیاز :

ابزارهای عمومی

ابزارهای مخصوص

ابزارهای اندازه گیری

مواد شوینده ی مناسب

هوای فشرده
برای پیاده کردن مجموعه کلاچ به ترتیب زیر عمل کنید:

جعبه دنده را از روی خودرو پیاده کنید.

روی پوسته ی صفحه ی فشاری ( دیسک ) و فلایویل علامت تطبیق بزنید و ابزار هم مرکز کننده ی صفحه ی کلاچ را نصب کنید.

برای جلوگیری از چرخش موتور، فلایویل را با استفاده از ابزار مخصوص ثابت کنید.

پیچ های اتصال صفحه ی فشاری به فلایویل را در سه مرحله ( مطابق شماره های مشخص شده در شکل زیر ) باز کنید.

مجموعه کلاچ

مجموعه ی صفحه کلاچ و صفحه ی فشاری را از محل نصب شده خارج کنید.

توجه

کلیه ی قطعات باز شده به غیر از صفحه کلاچ را قبل از بازرسی با مایع شوینده ی مناسب به طور کامل از مواد آلاینده پاک و با هوای فشرده خشک کنید.

مجموعه ی کلاچ را از صفحه کلاچ، صفحه ی فشار و فلایویل تشکیل شده است و به بازدید ظاهری و بازرسی توسط ابزار دقیق نیاز دارد، که در ادامه به شرح آن می پردازیم.

 

برای بازرسی ظاهری صفحه کلاچ به ترتیب زیر عمل کنید:

صفحه کلاچ را از نظر ساییدگی و روغنی شدن لنت، شل شدن پرچ ها و فنر، وجود ترک یا شکستن اجزا بررسی کنید.

اگر لنت ها روغنی هستند صفحه کلاچ باید تعویض گردند. در این حالت محل نشست روغن را مشخص و کاسه نمد، واشر و … را تعمیر کنید.

اگر لنت ترک داشته یا شکسته باشد و هم چنین پرچ ها و فنرها شل شده باشند صفحه کلاچ را تعویض کنید.

صفحه کلاچ را از نظر ابعادی به ترتیب زیر بازرسی کنید:

مقدار سایش لنت را با استفاده از کولیس اندازه گیری کنید.

حداقل مقدار عمق محل پرچ ۰.۳mm است.

اگر مقدار ضخامت صفحه کلاچ از حد مجاز کم تر شود صفحه کلاچ را تعویض کنید.

با استفاده از ساعت اندازه گیر مقدار تاب داشتن صفحه کلاچ را اندازه گیری کنید.

حداکثر مقدار تاب داشتن ۰.۷mm است.

اگر مقدار لنگی پیرامونی بیش از حد استاندارد باشد صفحه کلاچ را تعویض کنید.

هزار خارتوپی صفحه کلاچ را از نظر سایش بررسی کنید و بعد از تمیز کردن شفت ورودی جعبه دنده، صفحه کلاچ را روی آن نصب و یا جلو و عقب کردن حرکت آرام و نرم صفحه کلاچ را بررسی نمایید.

مقدار لقی صفحه کلاچ روی شفت را اندازه گیری کنید.

حداکثر مقدار لقی ۰.۴mm است.

اگر مقدار لقی بیش از حد استاندارد باشد و شفت ورودی جعبه دنده معیوب نباشد، صفحه کلاچ را تعویض کنید.

 

صفحه فشاری کلاچ ( دیسک ) را به ترتیب زیر بازرسی کنید:

سطوح تماس صفحه ی فشاری با صفحه کلاچ را از نظر سایش، شکستگی، ایجاد شیار و تغییر رنگ مورد بررسی قرار دهید.

اگر در سطح خط افتادگی و یا شیار عمیق وجود داشته باشد دیسک را تعویض کنید.

مقدار تاب داشتن صفحه ی فشاری را با استفاده فیلر و گونیا اندازه گیری کنید.

اگر مقدار تغییر شکل صفحه ی فشار بیش تر از حد مجاز باشد صفحه فشاری را تعویض کنید.

سطح تماس بلبرینگ کلاچ با فنر دیافراگمی را از نظر ساییدگی بازرسی کنید.

اگر ساییدگی بیش از حد باشد، صفحه ی فشاری را تعویض کنید.

 

فلایویل را به ترتیب زیر بازرسی کنید:

سطح تماس فلایویل با صفحه کلاچ را از نظر سایش، شکستگی، ایجاد شیار و تغییر رنگ مورد بررسی قرار دهید.

اگر در سطح تماس خط افتادگی یا شیار عمیق وجود داشته باشد فلایویل را ماشین کاری یا تعویض کنید.

ساعت اندازه گیر را مطابق شکل زیر روی فلایویل نصب کنید و موتور را یک دور به آرامی بچرخانید تا مقدار تاب داشتن فلایویل مشخص گردد. حداکثر مقدار تاب داشتن ۰.۲mm است.

در صورت نیاز به تعمیر یا تعویض فلایویل به روش زیر عمل کنید:

فلایویل را با استفاده از ابزار مخصوص ثابت کنید.

پیچ های فلایویل رابرای جلوگیری از تاب برداشتن از محل اتصال به میل لنگ و خرابی پیچ های آن به روش ضربدری باز کنید. حداکثر مقدار مجاز ماشین کاری فلایویل ۰.۵mm است.

در هنگام عیب یابی و تعمیر مجموعه ی کلاچ، یکی از قطعاتی که به بررسی نیاز دارد رول برینگ انتهای میل لنگ است، که برای پی بردن به صحت عملکرد آن با استفاده از نیروی دست رول برینگ را مطابق شکل زیر به حرکت درآورید. اگر در مقابل حرکت مقاومت یا چسبندگی داشته باشد باید تعویض گردد.

با استفاده از بلبرینگ کش رول برینگ را از محل نصب شده خارج کنید.

رول برینگ جدید را با استفاده از ابزار مخصوص روی فلایویل نصب کنید.

فلایویل جدید یا ماشین کاری شده را با استفاده از مواد شوینده ی مناسب از مواد آلاینده پاک و با هوای فشرده خشک کنید.

روش نصب فلایویل برعکس مراحل پیاده کردن آن است.

قبل از نصب دقت نمایید تا سطح تماس صفحه ی فشاری و فلایویل با صفحه کلاچ، ابزارها و دست های تعمیر کار از مواد آلاینده و روغن کاملاً پاک باشد.

 

برای نصب مجموعه ی کلاچ به ترتیب زیر عمل کنید:

در ابتدا شفت ورودی گیربکس را تمیز کنید و هزار خار جعبه دنده را با قشر نازکی از گریس نوع لینیوم یا مشابه آن بپوشانید.

صفحه کلاچ را روی شفت جا بزنید و چند بار آن را به طرف عقب و جلو حرکت دهید.

گریس اضافی را که در اثر حرکت صفحه کلاچ روی توپی آن جمع شده است، پاک کنید و دقت نمایید تا لنت ها به گریس آغشته نگردند.

صفحه کلاچ را در جهت صحیح قرار دهید.

هم مرکز کننده را روی صفحه کلاچ سوار کنید.

صفحه کلاچ و هم مرکز کننده را روی فلایویل سوار کنید.

علامت تطبیق صفحه ی فشاری و فلایویل را رو به روی یکدیگر قرار دهید و صفحه ی فشاری را روی قرار نصب کنید.

از قرار گرفتن هم مرکز کننده در رول برینگ انتهای میل لنگ اطمینان پیدا کنید.

برای سهولت در نصب ابتدا دو عدد از پیچ های اتصال که مقابل یکدیگر قرار دارند را با دست تا انتها سفت کنید.

پیچ های اتصال صفحه ی فشاری به فلایویل را در سه مرحله و مطابق شماره های مشخص شده در شکل زیر تا گشتاور مجاز سفت کنید.

هم مرکز کننده را خارج کنید.

 

تنظیم بودن رأس فنرهای دیافراگمی را به ترتیب زیر بررسی کنید:

ساعت اندازه گیر یا پایه غلتک دار را مطابق تصویر زیر روی رأس فنرهای دیافراگم قرار دهید و موتور را به آرامی یک دور بچرخانید تا اختلاف ارتفاع مابین فنرها مشخص گردد.

حداکثر اختلاف ۰.۵mm است.

در صورت تنظیم نبودن با استفاده از ابزار مخصوص، رأس فنرها را تنظیم کنید.

 

برای بررسی بلبرینگ کلاچ به ترتیب زیر عمل کنید:

بلبرینگ کلاچ را از محل نصب شده روی جعبه دنده پیاده کنید.

بلبرینگ را مطابق جهت های مشخص شده در شکل زیر به چرخش درآورید و به آن نیروی محوری وارد کنید. بلبرینگی که در مقابل حرکت دَوَرانی مقاومت یا چسبندگی داشته باشد باید تعویض گردد.

سطح تماس بلبرینگ با فنر دیافراگمی و دوشاخه کلاچ را بررسی کنید.

بلبرینگ کلاچ دارای گریس مخصوص است و نیاز به روغن کاری و تمیز کردن ندارد.

بلبرینگ را روی جعبه دنده نصب کنید و سهولت حرکت آن را بررسی نمایید.

در صورت بروز هر عیبی بلبرینگ کلاچ را تعویض کنید.

 

دوشاخه ی کلاچ را به ترتیب زیر مورد بررسی قرار دهید:

– محل تماس با بلبرینگ کلاچ،

– محل تماس با جعبه دنده؛

در صورت بروز هر عیبی دو شاخه ی کلاچ را تعویض کنید.

محل های مشخص شده در شکل زیر را به گریس لینیوم یا مشابه آن آغشته کنید و بلبرینگ کلاچ را نصب نمایید.

بعد از اجرای مراحل قبل و انجام تعمیر و تعویض قطعات، می توانید جعبه دنده را روی خودرو نصب کنید.

برای کنترل صحت عملکرد مجموعه کلاچ و خط انتقال قدرت آزمایش های زیر را انجام دهید.

– مجموعه کلاچ

– چگونگی تعویض دنده

جدول عیب یابی سیستم کلاچ

نوع عیب علت احتمالی روش رفع عیب
تعویض دنده به سختی انجام می شود یا صورت نمی گیرد. خلاصی زیاد پدال کلاچمعیوب بودن سیم کلاچ

هوا داشتن مدار هیدرولیک کلاچ

خراب بودن سیلندر اصلی

معیوب بودن صفحه ی فشاری

خراب بودن سیلندر پایین کلاچ

معیوب بودن دو شاخه ی کلاچ

پدال را تنظیم کنید.سیم کلاچ را تعویض کنید.

سیم هیدرولیک کلاچ را هواگیری کنید.

سیلندر اصلی را تعمیر یا تعویض کنید.

صفحه ی فشاری را تعمیر یا تعویض کنید.

سیلندر پایین کلاچ را تعمیر یا تعویض کنید.

دو شاخه ی کلاچ را تعمیر یا تعویض کنید.

کلاچ بکسواد می کند. خلاصی بیش از حد پدال کلاچروغنی شدن صفحه کلاچ

سائیدگی بیش از حد صفحه کلاچ

خراب بودن صفحه ی فشاری

معیوب بودن سیم کلاچ

سائیدگی بیش از حد فلایویل

پدال کلاچ را تعمیر یا تنظیم کنید.صفحه کلاچ را تعویض کنید.

صفحه کلاچ را تعویض کنید.

صفحه ی فشاری را تعویض کنید.

سیم کلاچ را تعویض کنید.

فلایویل را تعویض کنید.

عمل درگیری کلاچ توأم با ارزش و ضربه است. روغنی شدن صفحه کلاچمعیوب بودن فنرهای مارپیچ صفحه کلاچ

تاب داشتن صفحه کلاچ

معیوب شدن فنر دیافراگمی

تاب داشتن صفحه ی فشاری

تاب داشتن فلایویل

شل یا معیوب بودن دسته موتور

صفحه کلاچ را تعویض کنید.صفحه کلاچ را تعویض کنید.

صفحه فشاری را تعویض کنید.

صفحه فشاری را تعویض کنید.

فلایویل را تعمیر یا تعویض کنید.

پیچ های دسته موتور را سفت یا آن را تعویض کنید.

عمل کلاچ گیری و آزاد کردن توأم با ایجاد صدا است. معیوب بودن بلبرینگ کلاچمعیوب بودن دو شاخه ی کلاچ

معیوب بودن فنرهای مارپیچ صفحه کلاچ

معیوبودن صفحه کلاچ

معیوب بودن صفحه ی فشاری

معیوب بودن فلایو یل

بلبرینگ کلاچ را تعویض کنید.دوشاخه ی کلاچ را تعویض کنید.

صفحه کلاچ را تعویض کنید.

صفحه کلاچ را تعویض کنید.

صفحه ی فشاری را تعمیر یا تعویض کنید.

فلایویل را تعمیر یا تعویض کنید.

منبع :

ممکن است شما دوست داشته باشید
4 نظرات
  1. مصطفی می گوید

    سلام صفحه کلاچ و بلبرینگ کلاچ رو عوض کردم درحالت درجا صدا میده صدا از قسمت صفحه و فلاویول میاد موقع هم ک زیاد نیم کلاچ میکنم یا کلاچ میگیرم صدایی از سمت موتور و گیربکس میاد زیادتر میشه ممنون میشم راهنمایی کنید

  2. محسن پاییزی می گوید

    سلام. ماشین زمانی که تو دنده یک هست و در حال حرکت یک صدا تولید میشه که فقط تو دنده پنج کم میشه و زمان خلاصی و گاز دادن صدا نمیاد و کلاج هم که میگیرم صدا نمیده. مشکل چیه؟

    1. مدیر می گوید

      سلام
      از دنده برنجی و دنده دیشلی گیربکس می تواند باشد

    2. علی زارع می گوید

      بلبرینگ پلوس تعویض شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.