مایعات مهم خودرو که باید به طور معمول بررسی شود

0

یک وسیله نقلیه از تعدادی مایع مختلف برای حفظ عملکرد کارآمد استفاده می کند. در حالی که برخی از این مایعات برای قطعات متحرک روغن کاری می کنند، برخی دیگر برای تنظیم دمای داخلی موتور استفاده می شوند. صرف نظر از هدف خاص آنها، هر یک از این مایعات برای طول عمر وسیله نقلیه شما و سیستم های عملکردی متعدد آن حیاتی هستند.

9 روغن خودرو که باید به طور معمول بررسی شود

به دلایل مختلفی که در بالا ذکر شد، نظارت بر سطوح هر مایع موجود در سیستم های حیاتی خودرو بسیار مهم است. هر یک از این مایعات باید در شرایط عملیاتی نگهداری شوند و تا حد ظرفیت پر باقی بمانند.

از دست دادن ناگهانی این مایعات حیاتی می‌تواند منجر به عواقب نامطلوبی شود که شامل خرابی موتور، گیربکس یا دیفرانسیل می‌شود.

همچنین مهم است که در هنگام پر کردن یک سیستم مکانیکی خاص فقط از انواع سیالات تایید شده استفاده کنید. هنگام تلاش برای پر کردن هر مخزن یا هنگام تعویض مایعات خودرو به طور کلی، همیشه از متون خدماتی برای برند و مدل خودروی خاص خود استفاده کنید.

انجام این کار تضمین می کند که وسیله نقلیه شما از بالاترین سطح حفاظت ممکن برخوردار است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مایعات مختلف مورد استفاده توسط یک ماشین معمولی، کامیون یا SUV و همچنین نحوه نگهداری از هر کدام، به ادامه مطلب مراجعه کنید.

مایعات برای تحویل گرفتن خودرو

مایعات زیر برای عملکرد خودرو بسیار مهم هستند و باید به طور منظم بررسی شوند. در بیشتر شرایط، این مایعات نیز باید به طور کامل در فواصل زمانی خدماتی مشخص شده توسط کارخانه تعویض شوند.

در حالی که تعداد کمی از این مایعات ماهیت خاص خود را دارند و در هر وسیله نقلیه یافت نمی شوند، اکثریت قریب به اتفاق موارد ذکر شده در زیر پایه اصلی صنعت خودرو هستند.

شماره 1 – روغن موتور

 شیلنگ بخار روغن چیست  تعویض شیلنگ بخار روغن 405  شیلنگ بخار روغن سمند  شیلنگ بخار روغن تیبا  علائم خرابی شیلنگ بخار روغن  دلایل خروج بخار روغن از موتور  علت بخار روغن  بخار کردن روغن پژو 405  دلایل بخار کردن موتور  علت بخار کردن روغن سمند  علت بخار کردن روغن موتور  کم کردن روغن پژو 206  علت کم کردن روغن پژو پارس  گرفتگی شیلنگ بخار روغن پراید  شیلنگ دو قلوی بخار روغن

روغن موتور را چک کنید و چرا مهم است ؟

روغن موتور رگ حیاتی هر موتوری است که روغن کاری حیاتی را برای تمام قطعات و اجزای متحرک فراهم می کند. سیالات این نوع بلبرینگ های اصلی، میله ای و میل بادامک و همچنین سایر قسمت های متحرک در انتهای بالای موتور را روغن کاری می کنند.

روغن موتور انواع مختلفی دارد و ویسکوزیته‌های مختلفی دارد. بنابراین، استفاده از روغن های موتوری که توسط سازنده خودرو تایید شده اند بسیار مهم است.

هر چند وقت یکبار بررسی شود

همیشه توصیه می شود روغن موتور خودروی خود را هر دو هفته یک بار یا قبل از حرکت با هر رانندگی طولانی بررسی کنید. این بررسی‌ها باید از نظر فرکانس رایج‌تر شوند زیرا یک وسیله نقلیه شروع به پیر شدن می‌کند و تعداد مایل‌های بیشتری را جمع می‌کند.

نحوه بررسی

سطح روغن موتور را می توان با برداشتن و مشاهده ی نشانگر مربوط به آن بررسی کرد. بیشتر میله‌های روغن موتور دارای علامت‌های «پر» و «کم» هستند که هنگام بررسی سطح روغن وقتی موتور گرم و خاموش است، دقیق هستند.

شماره 2 – خنک کننده / ضد یخ

خنک کننده چرا مهم است

مایع خنک کننده یا ضد یخ خودرو برای تنظیم دمای داخلی موتور استفاده می شود. در حالی که انواع و رنگ های خنک کننده متفاوت است، معمولاً دارای پایه اتیلن گلیکول است و حتی در دماهای سرد در برابر یخ زدگی مقاومت می کند.

علاوه بر این، خنک کننده یا ضد یخ نیز تا رسیدن به دمای شدید در برابر جوش مقاومت می کند. به طور کلی، این مایع به عنوان واسطه ای برای تبادل حرارت بین موتور و رادیاتور خودرو عمل می کند.

هر چند وقت یکبار بررسی شود

سطح مایع خنک‌کننده/ضد یخ باید حداقل یک‌بار در ماه بررسی شود، اما هر زمان که پیش‌بینی می‌کنید در دماهای شدید رانندگی کنید، بررسی‌های مکرر توصیه می‌شود. اگر مشکوک به نشتی در سیستم خنک کننده موتور هستید، ممکن است بررسی های هفتگی لازم باشد.

نحوه بررسی

اکنون اکثر خودروها دارای مخازن سرریز سیستم خنک کننده هستند که ماهیت نسبتاً شفافی دارند و امکان بررسی سریع مایع خنک کننده/ضد یخ موتور را فراهم می کنند.

ضد یخ/خنک کننده در بسیاری از خودروهای قدیمی را می‌توان در خود رادیاتور بررسی کرد، اگرچه هنگام انجام این کار باید بسیار احتیاط کرد.

شماره 3 – سیال انتقال

علائم مایع انتقال کم چرا مهم است

به طور کلی، سیال انتقال اهداف متعددی را در خود گیربکس و تمام مدارهای سیال مرتبط انجام می دهد.

سیال گیربکس نه تنها قسمت های متحرک داخل گیربکس را روغن کاری می کند، بلکه به عنوان یک محیط خنک کننده زمانی که از طریق مبدل حرارتی مربوطه هدایت می شود، یا به عنوان نیروی محرکه در یک جفت کننده چسبناک در هنگام چرخش از طریق مبدل گشتاور عمل می کند. مایع گیربکس بسیار کم، دستورالعملی برای تعمیرات گران قیمت است، همانطور که می تواند بیش از حد باشد.

هر چند وقت یکبار بررسی شود

مانند روغن موتور، مایع گیربکس باید هر دو هفته یکبار در خودروهای مدل جدیدتر یا هر چند روز یکبار در خودروهای قدیمی تر بررسی شود. همچنین در صورت مشکوک شدن به نشتی سیستم، بررسی های مکرر توصیه می شود.

نحوه بررسی

بسیاری از خودروها دارای یک میله مخصوص مایع گیربکس هستند که می تواند برای بررسی سریع و دقیق سطح مایع گیربکس خودرو استفاده شود. در بسیاری از موارد، موتور یک وسیله نقلیه باید روشن باشد، با انتقال در “پارک” یا “خنثی” قبل از انجام چنین بررسی هایی.

از طرف دیگر، برخی از خودروها دارای یک دوشاخه چک مایع هستند که روی بدنه گیربکس قرار دارد.

شماره 4 – سیال فرمان برقی

مایع فرمان کم قدرت چرا مهم است

مایع فرمان برقی به عنوان یک محیط هیدرولیک در سیستم فرمان برق خودرو استفاده می شود. این مایع از طریق یک پمپ به داخل قفسه فرمان یا گیربکس هدایت می‌شود، زمانی که نیروی تلاش‌های فرمان راننده را افزایش می‌دهد.

با این حال، در سال‌های اخیر، بسیاری از وسایل نقلیه با استفاده از سیستم‌های فرمان برقی فعال شده‌اند.

هر چند وقت یکبار بررسی شود

اکثر خودروسازان توصیه می‌کنند روغن فرمان خودرو را کمتر از یک بار در ماه بررسی کنید.

همانطور که یک وسیله نقلیه شروع به پیر شدن می کند، به دلیل احتمال نشتی خط / حلقه O، و همچنین تخریب آب بندی های ساختاری مهم، ممکن است بررسی های مکرر توصیه شود.

نحوه بررسی

اکثریت قریب به اتفاق سیستم های فرمان برقی دارای یک میله میله ای هستند که روی مخزن نصب شده است. در بسیاری از موارد، این نشانگر در درپوش این مخزن ادغام می شود و امکان تعمیر و نگهداری ساده سیستم را فراهم می کند.

با این وجود، تعدادی از سیستم های فرمان برقی مهر و موم شده اند، که نیاز به اقدامات گسترده تری برای انجام این بررسی ها دارد.

شماره 5 – مایع ترمز
 بهترین زمان تعویض روغن پژو 206
 بهترین زمان تعویض روغن موتور دنا
 بهترین زمان تعویض روغن گیربکس
 زمان تعویض روغن دیفرانسیل
 زمان تعویض روغن ام وی ام
 زمان تعویض روغن ال90
 زمان تعویض روغن رنو کپچر
 زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک
 مایعات مهم خودرو
 بررسی خودرو
 سرویس های دوره ای خودرو
 تعمیر و نگهداری خودرو

تعویض روغن ترمز  چرا مهم است

بدون روغن ترمز کافی، ترمزهای هیدرولیک قادر به کارکرد آنطور که در نظر گرفته شده ناتوان هستند. روغن ترمز به عنوان یک محیط هیدرولیکی عملاً در همه وسایل نقلیه مورد استفاده قرار می گیرد، که از طریق آن تلاش راننده به طور تصاعدی بزرگ می شود.

این نیروی تازه بزرگ‌نمایی‌شده روی کفش‌ها و/یا لنت‌های ترمز خودرو تأثیر می‌گذارد و در نتیجه فاصله توقف را به‌طور کلی کاهش می‌دهد.

هر چند وقت یکبار بررسی شود

همیشه ایده خوبی است که روغن ترمز خودروی خود را به صورت ماهانه چک کنید. انجام این کار اغلب به یک راننده اجازه می دهد تا قبل از اینکه نشت های جزئی سیستم ترمز را به خطر بیندازد، دستگیره کند.

نحوه بررسی

تقریباً همه خودروها دارای یک مخزن روغن ترمز نصب شده در سیلندر اصلی هستند که اغلب از نظر ترکیب نیمه شفاف است. این اجازه می دهد تا سطوح سیال را تجزیه و تحلیل کرده و با علامت های “min” و “max” در بدنه مخزن مقایسه شود.

شماره 6 – روغن دیفرانسیل
 بهترین زمان تعویض روغن پژو 206
 بهترین زمان تعویض روغن موتور دنا
 بهترین زمان تعویض روغن گیربکس
 زمان تعویض روغن دیفرانسیل
 زمان تعویض روغن ام وی ام
 زمان تعویض روغن ال90
 زمان تعویض روغن رنو کپچر
 زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک
 مایعات مهم خودرو
 بررسی خودرو
 سرویس های دوره ای خودرو
 تعمیر و نگهداری خودرو

هزینه تغییر سیال دیفرانسیل چرا مهم است

خودروهای دیفرانسیل عقب، 4 چرخ متحرک و تمام چرخ محرک دارای مجموعه هایی با دنده داخلی هستند که به سادگی به عنوان دیفرانسیل شناخته می شوند. این مجموعه‌ها گشتاور خط محرکه را به شفت‌های محور مربوطه منتقل می‌کنند، در حالی که به هر تایر محرک اجازه می‌دهند در هنگام پیچ‌ها با سرعت‌های مختلف بچرخند.

دیفرانسیل ها با روغن دنده مخصوص پر می شوند که در حین کار روانکاری را فراهم می کند.

هر چند وقت یکبار بررسی شود

روغن دیفرانسیل یا روغن دنده نسبتاً دلچسب است و نیازی به بازرسی بیشتر از هر 3000 تا 5000 مایل ندارد مگر اینکه مشکوک به نشتی باشد. علاوه بر این، اکثر دیفرانسیل ها تا رسیدن به حدود 30000 تا 60000 مایل استفاده نیازی به تغییر این سیال ندارند.

نحوه بررسی

تقریباً همه دیفرانسیل ها دارای شاخه های داخلی با اندازه متوسط هستند که می توانند برای دسترسی به جعبه دنده مجموعه جدا شوند. از این دهانه بسته شده، می توان سطوح مایع را تجزیه و تحلیل کرد و روغن دنده تازه را اضافه کرد.

شماره 7 – مایع مورد انتقال
 بهترین زمان تعویض روغن پژو 206
 بهترین زمان تعویض روغن موتور دنا
 بهترین زمان تعویض روغن گیربکس
 زمان تعویض روغن دیفرانسیل
 زمان تعویض روغن ام وی ام
 زمان تعویض روغن ال90
 زمان تعویض روغن رنو کپچر
 زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک
 مایعات مهم خودرو
 بررسی خودرو
 سرویس های دوره ای خودرو
 تعمیر و نگهداری خودرو

مایع مورد انتقال چرا مهم است

خودروهای 4 چرخ محرک از یک جعبه دنده کمکی ویژه برای توزیع نیروی محرکه بین دو محور جلو و عقب استفاده می کنند. این گیربکس به عنوان جعبه انتقال نامیده می شود که با روان کننده مخصوص برای جلوگیری از سایش زودرس تمام اجزای داخلی پر شده است.

برخی از تولید کنندگان استفاده از مایع انتقال را در چنین مجموعه هایی مشخص می کنند، در حالی که برخی دیگر از روغن های دنده مصنوعی استفاده می کنند.

هر چند وقت یکبار بررسی شود

روغن جعبه ترانسفر باید در فواصل زمانی منظم، همانطور که توسط سازنده خودرو مشخص شده است، بررسی شود. در بیشتر موارد، هر زمان که تعویض روغن انجام شود، این سطوح بررسی می شود.

علاوه بر این، روغن مورد انتقال معمولاً هر 40000 تا 60000 مایل تعویض می شود.

نحوه بررسی

روغن جعبه ترانسفر را می توان از طریق برداشتن یک آلو مخصوص به همان روشی که برای بررسی دیفرانسیل(های) خودرو استاندارد است بررسی کرد. اگر مشخص شد که این سطح کمتر از ظرفیت آن است، طبق دستورالعمل سازنده، روغن جعبه انتقال اضافی باید اضافه شود.

 8 – مایع کلاچ

 سیلندر کلاچ چیست  پمپ کلاچ بالا چیست  خرابی سیلندر کلاچ  دلیل سفت شدن دنده ها در هوای سرد  علت سفت شدن پدال کلاچ چیست  علت سفت شدن پدال کلاچ پراید  سفت جا خوردن دنده  آموزش تعویض دنده  تعمیر خودرو

مخزن مایع کلاچ چرا مهم است

اگرچه گیربکس های دستی بسیار کمتر از گذشته رایج هستند، تعدادی از وسایل نقلیه که از چنین گیربکس های دستی استفاده می کنند هنوز هم امروزه در جاده ها هستند. از بین این خودروها، اکثر آنها دارای کلاچ هیدرولیک هستند.

این سیستم ها به مایع کلاچ تخصصی برای تسهیل عملکرد یک سیلندر بسته مربوطه متکی هستند که برای درگیر کردن / جدا کردن خود مجموعه کلاچ استفاده می شود.

هر چند وقت یکبار بررسی شود

اکثر سازندگان پیشنهاد می‌کنند که مایع کلاچ خودرو را هر 2 تا 3 ماه یک‌بار یا هر زمان که سرویس استاندارد انجام می‌دهید، بررسی کنید. البته بازرسی هایی از این قبیل باید به دفعات بیشتری انجام شود هرگز به نشتی مشکوک نیست.

نحوه بررسی

خودروهایی که دارای کلاچ هیدرولیک هستند، مانند خود سیستم ترمز، معمولاً دارای یک مخزن نصب شده روی سیلندر اصلی هستند. این مخزن اغلب نیمه شفاف است و امکان تجزیه و تحلیل سریع سطوح سیال داخل را فراهم می کند.

اگر مشخص شد که این مایع کمتر از سطح مشخص شده است، باید در صورت لزوم از آن پر شود.

شماره 9 – مایع شوینده شیشه جلو

 چرا مهم است

مایع شستشو برای تمیز کردن شیشه جلو خودرو استفاده می شود و از طریق یک پمپ مخصوص و نازل های از پیش نصب شده تحویل داده می شود. بدون این مایع، تمیز کردن شیشه جلوی خودرو به تلاش‌های دستی و به طور مکرر نیاز دارد.

هر دو مایع لباسشویی تابستانی و زمستانی و همچنین ترکیبات چند منظوره تمام فصل در دسترس هستند.

هر چند وقت یکبار بررسی شود

دفعاتی که سطح مایع لباسشویی باید بررسی شود به دلیل ماهیت مصرفی آنها مستقیماً به تعداد دفعات استفاده از این مایعات بستگی دارد.

با این حال، پر کردن مایع لباسشویی خودرو در طول هر بازه زمانی معمول سرویس معمولی در نظر گرفته می شود. همچنین در صورت نیاز به تعویض تیغه های برف پاک کن خود، می خواهید وضعیت تیغه های برف پاک کن خود را همزمان بررسی کنید.

نحوه بررسی

سطح مایع لباسشویی را می توان با نگاهی اجمالی به زیر کاپوت خودرو به راحتی بررسی کرد. در اکثر موارد، مخزن مایع لباسشویی خودرو از نظر ماهیت نیمه شفاف خواهد بود و امکان تجزیه و تحلیل سطح مایع را به سرعت و آسانی فراهم می کند. سپس در صورت لزوم می توان مایع لباسشویی خودرو را پر کرد.

منبع:آکام پارت

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.