مهم‌ترین اخبار خودرویی هفته گذشته

0

در هفته منتهی به شنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۰ رونمایی از اولین اتوبوس برقی ایرانی، گمانه‌زنی درباره کاهش ۳۵ درصدی قیمت خودروهای خارجی، معوقات ۵۰ هزار میلیاردی قطعه‌سازان، مشخص شدن پیشنهاد جدیدی خودروسازان درباره قیمت، احتمال کمبود لنت ترمز در روزهای آینده و افت و خیز قیمت خودرو ازجمله مهم‌ترین عناوین رسانه‌ها بودند.

آمار تولید خودروسازان در اردیبهشت ۱۴۰۰

آمار تولید سه خودروساز بزرگ کشور در اردیبهشت نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته، از ثبات تعداد خودروهای تولید شده در این شرکت‌ها حکایت دارد. سایت کدال متعلق به سازمان بورس در گزارشی که خودروسازان ماهانه ارائه می‌کنند، بر رشد یک‌درصدی تولید خودرو در اردیبهشت نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته تاکید کرده، این در شرایطی است که خودروسازان در فروردین سال جاری نسبت به فروردین ۹۹، رشد ۱۱۸ درصدی داشته‌اند. اینکه چطور خودروسازان از رشد ۱۱۸ درصدی فروردین به رشد یک‌درصدی اردیبهشت رسیدند را باید در افت شدید تولید فروردین ۹۹ که همراه با آغاز شیوع ویروس کرونا و تعطیلی واحدهای خودروساز و قطعه‌ساز بود جست‌وجو کرد.

کاهش ۱۰ درصدی قیمتی این خودروها

بررسی‌ها از بازار خودروی پایتخت در هفته گذشته نشان‌دهنده افت ۱۰ درصدی قیمت خودروهای خارجی در مقایسه با ابتدای امسال است. در حالی که در یکی دو سال گذشته، قیمت‌گذاری خودروهای خارجی در نهایت به یک عامل اصلی یعنی نرخ ارز وابسته بود و دارندگان این خودروها آن‌ها را متأثر از قیمت خودروهای داخلی ارزش‌گذاری می‌کردند، اما افزایش تدریجی قیمت داخلی‌ها و نرخ دلار هم نتوانست مانع از کاهش قیمت چهارچرخ‌های خارجی شود و این روزها این خودروها با نرخی حدود ۱۰ درصد کمتر از قیمت‌های ابتدای سال قیمت می‌خورند.

احتمال کمبود لنت در ماه‌های آینده

تخصیص ندادن ارز برای واردات مواد اولیه باعث می‌شود که در مقطعی از زمان موجودی مواد اولیه انبار لنت‌سازان تمام شود و در نتیجه آن، بازار در ماه‌های آینده با کمبود لنت مواجه خواهد شد. بیش از ۱۰ ثبت سفارش از ابتدای امسال تاکنون برای خرید مواد اولیه لنت صورت گرفته است اما هنوز بانک مرکزی ارز هیچ‌کدام را تخصیص نداده است.

جزئیات نصب ۲۰۰۰ دوربین کنترل سرعت در جاده‌های کشور

زندیه وکیلی قائم‌مقام رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور می‌گوید انعقاد قراردادی به‌منظور نصب دو هزار دوربین کنترل سرعت در جاده‌های کشور به‌منظور افزایش ایمنی و کاهش تصادفات و کاهش تلفات جاده‌ای در برنامه سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در سال جاری قرار دارد تا با کمک سرمایه‌گذار بتوان این دوربین‌ها را نصب کرد.

پیشنهاد جدید قیمتی خودروسازان اعلام شد

مدیرکل صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت می‌گوید پیشنهاد خودروسازان همان پیشنهادی است که وزارت صمت در بسته جهش تولیدی خود در سال گذشته ارائه داد. حداقل درخواست این است که خودروها به دو دسته تقسیم شوند؛ یک دسته خودروهایی که مصرف عامه و تیراژ بالا دارند باشد که این دسته را کماکان شورای رقابت قیمت‌گذاری کند و زیان آن نیز موردقبول شرکت‌های خودروسازی قرار می‌گیرد و بر اساس برنامه اعلامی تولید و عرضه می‌کنند.

آمار خودروهای ۵ ستاره

بر اساس آخرین گزارش ارزیابی کیفی انجام شده در فروردین ۱۴۰۰، چهار خودرو شامل یک خودروی سبک و سه خودروی سنگین موفق به کسب ۵ ستاره کامل کیفی شدند. در گروه سبک، بخش سواری و در لیست قیمتی یک، خودرو تیگو ۷ تولید شده در شرکت مدیران خودرو سه ستاره کیفی دریافت کرده است.

تعقیب کیفری سردفترانی که برگ سبز را سند رسمی ندانند

دادستان اصفهان موکول کردن تنظیم وکالت‌نامه تعویض مجدد پلاک خودرو به تنظیم سند قطعی در دفاتر اسناد رسمی را خلاف قانون اعلام و سردفترانی که از این امر سرباز بزنند را تهدید به تعقیب کیفری کرد. دادستان اصفهان هفته نخست خردادماه با ارسال نامه‌ای به اداره کل ثبت‌اسناد و املاک اصفهان، اعلام کرد مقید کردن تنظیم وکالت‌نامه تعویض مجدد پلاک به انجام انتقال در دفاتر اسناد رسمی خلاف قوانین موضوعه از جمله ماده ۳۰ قانون دفاتر اسناد رسمی است.

البته از آن سو رئیس کانون سردفتران و دفتریاران می‌گوید برگ سبز پلیس در دادگاه اعتباری ندارد، تضمین امنیت مالکیت خودرو به‌عنوان یک کالای سرمایه‌ای لازم و ضروری است.

هشدار جدی برای خودروهای گذرموقت

معاون فنی مهندسی پلیس راهور ناجا می‌گوید چنانچه خودروی پلاک گذر موقت پس از انقضای مهلت تعیین شده از کشور خارج نشود، مشمول کالای قاچاق می‌شود. به گفته سرهنگ زارع برابر ضوابط و مقررات تعیین شده، خودروهای گذرموقت پس از اخذ مجوز از گمرک و همچنین خودروهای مناطق آزاد پس از هماهنگی با گمرک و سازمان منطقه آزاد مربوطه جهت تردد در خارج از مناطق آزاد، پلاک گذرموقت دریافت می‌کند که دارای تاریخ اعتبار است.

در همین رابطه مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به جزئیات گذر خودروهای گذرموقت در سطح شهر می‌گوید خودروهای گذر موقت ۳ ماه اجازه تردد در سطح شهر را دارند و می‌توان به مدت سه ماه دیگر این پلاک خودروها را تمدید کرد، یعنی این نوع خودروها در کل می‌توانند به مدت ۶ ماه در کشور تردد کنند.

سرانجام آیین‌نامه سن فرسودگی خودروها تصویب شد

آیین‌نامه اجرایی مربوط به تعیین سن فرسودگی انواع خودروها در جلسه بعدازظهر روز یکشنبه به تصویب هیات دولت رسید. به موجب آیین‌نامه اجرایی یاد شده، سن مرز فرسودگی برای خودروهای شخصی شامل سواری، استیشن (ون) و سواری کار ۱۵ سال و تعداد دفعات معاینه فنی پس از رسیدن به سن مرز فرسودگی، ۲ مرتبه (۶ ماه یکبار) در سال تعیین شد. برای خودروهای عمومی شامل تاکسی‌سواری، استیشن (ون) و سواری کار بنزینی و دوگانه‌سوز، پایه گازسوز و برقی، سن مرز فرسودگی به ترتیب ۸، ۱۰ و ۱۴ سال و تعداد دفعات معاینه فنی پس از رسیدن به سن مرز فرسودگی برای هریک از آنها به ترتیب، ۴ مرتبه (سه ماه یکبار) در سال و ۳ مرتبه (۴ ماه یکبار) در سال تعیین شده است.

طلب قطعه‌سازان به ۵۰ هزار میلیارد تومان رسید

محبی‌نژاد دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی می‌گوید زیان خودروسازان بزرگ کشور به ۸۵ هزار میلیارد تومان (در پایان سال ۹۹) رسیده، آن هم در شرایطی که قطعه‌سازان بالغ بر ۵۰ هزار میلیارد تومان از آن‌ها طلب دارند. وی همچنین معتقد است اگر بناست واردات خودرو به کشور آزاد شود، بهتر است این اتفاق در یک چارچوب مشخص و با رعایت منافع ملی رخ بدهد تا تولید داخل آسیب نبیند.

سخت‌گیری جدید وزارت صنعت برای خودروسازان

وزارت صمت در حال حاضر مشغول نهایی کردن آیین‌نامه کیفیت خودروهای داخلی برای سال ۱۴۰۰ است و احتمالاً در آینده‌ای نزدیک آن را به خودروسازان ابلاغ خواهد کرد. به گفته منابع آگاه، وزارت صمت در آیین‌نامه جدید، شرایط ارتقای کیفیت در آمارها و گزارش کیفی را سخت‌تر از قبل کرده است. بر این اساس، گفته می‌شود در این آیین‌نامه توجه بیشتری به نظرات مصرف‌کنندگان خودرو شده است تا جایی که تغییر ستاره‌بندی (ملاک فعلی ارزیابی کیفی خودروهای داخلی) منوط به عیب و ایرادهایی است که مشتریان به خودروها وارد می‌دانند.

آخرین وضعیت موزه خودرو پلیس

رئیس پلیس پایتخت درباره آخرین وضعیت ایجاد موزه پلیس که بنا بود در عمارت کلاه‌فرنگی ایجاد شود، می‌گوید: «ما این موضوع را دنبال می‌کنیم و اتفاقاً خوب است تا فضایی فراهم شود که مردم دستاوردها و پیشرفت‌های پلیس را طی سال‌ها مشاهده کنند.» به گفته سردار رحیمی ایجاد موزه‌ای برای پلیس در دستور کار قرار دارد و امیدوارم به‌زودی اقدامات بیشتری در مورد آن انجام شود. همان‌طور که گفتم ما این موضوع را پیگیری می‌کنیم.

احتمال افزایش قیمت دوباره خودرو

رئیس شورای رقابت می‌گوید در حال بررسی میزان افزایش قیمت خودرو توسط خودروسازان هستیم تا مشخص شود آیا رشد بهای خودرو در کارخانه براساس فرمول شورای رقابت بوده یا خیر. درصورت تخلف شرکت‌های خودروسازی باید قیمت‌ها را اصلاح کنند. به گفته شیوا براساس قانون، هر بازاری که انحصاری است باید برای آن دستورالعمل تدوین کرد و بازار خودرو نیز انحصاری است. در تمام دنیا نیز رگلاتور بازار انحصاری را کنترل و تنظیم می‌کند در غیر این صورت انحصارگر به دنبال افزایش قیمت می‌رود.

پیش‌بینی کاهش ۳۵ درصدی قیمت وارداتی‌ها

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت پیش‌بینی کرد که با اجرایی شدن برجام و لغو تحریم‌ها، قیمت خودروهای خارجی موجود در بازار دست‌کم بین ۳۰ تا ۳۵ درصد فرو بریزد. در صورت اجرایی شدن برجام، حتی اگر نرخ ارز پایین نیاید، از آنجایی که زمزمه ورود خودروهای مدل ۲۰۲۱ به بازار ایران بر سر زبان‌ها می‌افتد، اثر روانی خود را خواهد داشت. برخی دیگر احتمال می‌دهند که خارجی‌ها بخواهند بخشی از بدهی خود را به ایران در قالب کالای تمام شده از جمله خودرو پرداخت کنند و همه اینها به معنای کاهش قیمت خودروهای موجود فعلی است.

اولین اتوبوس برقی ایرانی معرفی شد

هفته گذشته اولین اتوبوس برقی ایرانی که با مشارکت گروه مپنا و شرکت عقاب افشان طراحی و تولید شده است، در شهر مشهد با حضور مدیران ارشد این شرکت‌ها و شهردار مشهد رونمایی شد. نام این اتوبوس برقی ایرانی «شتاب» است و به گفته مسئولان این پروژه، قیمت تمام شده‌ای حدود نصف نمونه خارجی را دارد. این اتوبوس درون شهری که با مشارکت شرکت عقاب افشان تولید شده است، قیمتی نزدیک به ۶.۵ میلیارد تومان را دارد. این در حالی است که اتوبوس‌های برقی خارجی، بدون در نظر گرفتن هزینه‌های قانونی ارزشی بیش از ۱۴ میلیارد تومان قیمت دارند. ظرفیت این اتوبوس ۳۵ نفر به صورت نشسته و ۴۵ نفر به صورت ایستاده است. اتوبوس برقی مپنا به یک موتور الکتریکی مجهز است که حدود ۴۲۸ اسب‌بخار را با گشتاور ۱۹ هزار نیوتن‌متر تولید می‌کند.

اخبار مهم خودرو در هفته اول خرداد

در هفته منتهی به شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۰ اعتراض خودروسازان و قطعه‌سازان به میزان افزایش قیمت خودرو، دپوشدن ۴۵۰ هزار دستگاه خودرو، افزایش کرایه حمل‌ونقل بین‌شهری، آمار جدید مراجعه به مراکز معاینه فنی، آغاز به کار شماره‌گذاری اینترنتی و واکنش بازار خودرو به قیمت‌های جدید شورای رقابت از جمله مهم‌ترین عناوین رسانه‌ها بودند.

استفاده جایگاه‌داران از کارت سوخت مفقودی؟

شواهد نشان می‌دهد که امکان دارد برخی کارت‌های سوخت مفقودشده، متعلق به مالکان خودروهایی باشد که کارت سوخت را گم کرده‌اند، اما مفقودی آن را به مراجع ذی‌صلاح گزارش نداده‌اند. سؤالی که پیش می‌آید این است که این افراد چگونه به رمز کارت‌های سوخت مفقود شده دسترسی پیدا می‌کنند؟

سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی می‌گوید بارها از هم‌وطنان درخواست کرده‌ایم که اگر رمزی برای کارت سوخت خود می‌گذارند، حتماً مراقب محرمانگی آن باشند و رمز کارت سوخت خود را در اختیار افراد متفرقه قرار ندهند. به گفته کاهی تاکید داریم که مانند تمامی کارت‌های دیگر خود، در حفظ رمز این کارت نیز تلاش کنند. رمزی که صاحب کارت برای کارت خود می‌گذارد، اگر در اختیار فرد دیگری قرار داده نشود، امکان سوءاستفاده را نخواهد داشت، زیرا اگر تا سه مرحله رمز را اشتباه وارد کنند، کارت غیرفعال خواهد شد و باید حذف رمز انجام دهند که برای حذف رمز نیز مستندات و مدارک صاحب کارت سوخت و مالک خودرو نیاز است، زیرا هر کارت سوخت، مختص یک خودرو با ویژگی‌های مشخص شاسی و شماره پلاک است.

میزان افزایش قیمت خودرو منطقی نیست

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان می‌گوید در حالی که ۴۰ درصد تورم داریم، دستمزدها ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده و مواد اولیه دو برابر شده مسلماً چنین افزایشی جوابگوی هزینه واقعی تولید خودرو در کشور نیست. به گفته نجفی منش دولتمردان باید دخالت را کنار بگذارند و اجازه دهند مکانیسم بازار و صنعت خودرو قیمت را تعیین کند تا از استمرار زیان این صنعت جلوگیری شود. وی افزود: اگر قیمت به تولیدکنندگان واگذار شود، قیمت‌ها با رقابت به تعادل خواهد رسید و با نزدیک شدن قیمت بازار و کارخانه دلالان نیز در طرح‌های ثبت‌نام خودروها حضور پیدا نمی‌کنند. دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان معتقد است که هیچ کشوری در دنیا چنین رویکرد دستوری را نسبت به قیمت‌گذاری کالاها ندارد و هیچ دولتی نیز چنین روشی را از ایران الگوبرداری نکرده است.

۴۵۰ هزار خودرویی که هنوز وارد بازار نشده‌اند

وزیر صنعت، معدن و تجارت یکی از مشکلات بخش خودرو کشور را حضور دلال‌ها و واسطه‌ها دانست و می‌گوید ۴۵۰ هزار دستگاه خودرو در کشور است که برگه گارانتی آنها تمام شده اما توسط دلال‌ها دپو شده است. رزم حسینی وی با اشاره به رشد ۲۸ درصدی صنعت خودروسازی ایران در سال گذشته نسبت به سال پیش از آن می‌گوید با افزایش تولید خودرو در این صنعت رانت‌ها تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند.

دعوای دوباره پلیس راهور و دفترخانه‌ها

سردار حسینی جانشین پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در بیانیه‌ای اعلام کرده است که برابر ماده ۱۲۸۷ قانون مدنی اسنادی که در نزد مأموران رسمی در حدود صلاحیت‌شان تنظیم شود نیز سند رسمی است. به همین دلیل دیوان عدالت اداری به تأیید اقدام پلیس در صدور سند مالکیت خودرو رأی داده‌اند. هم‌چنین برابر بند (ب) ماده یک آیین‌نامه اجرایی ماده ۲۹ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی صدور سند مالکیت و کارت شناسایی خودرو و نصب پلاک مربوط به مالک جدید روی وسیله در زمان تعویض پلاک را از وظایف پلیس برشمرده است. البته از سوی دیگر مهدی اقبال، معاون امور اسناد سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور هم گفته است که تنظیم سند رسمی در دفاتر اسناد رسمی صراحتاً در قانون ذکر شده است و دفاتر مسئول این امر هستند؛ بنابراین مسئولین نباید با فریب مردم باعث ایجاد مشکلات قضایی بعدی از جمله توقیف وسایل نقلیه توسط اجرائیات و ایجاد مشکلات قضایی برای خریداران با اسناد غیررسمی شوند.

آمار روزانه مراجعه تهرانی‌ها به معاینه فنی

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران از مراجعه روزانه حدود ۶ هزار نفر جهت انجام مراحل معاینه فنی خودرو به مراکز معاینه فنی پایتخت خبر داد. به گفته مقدم از ابتدای سال تا پایان اردیبهشت ۳۲۵ هزار و ۸۹۳ دستگاه خودرو به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه کرده که در مقایسه با سال گذشته در حدود ۱۶ درصد افزایش داشته است.

ثبت نام پژو 508 شرایط فروش اقساطی پژو 508 شرایط فروش پژو 508 فروش اقساطی پژو 508 قیمت پژو 508 مشخصات پژو 508 معایب پژو 508 موتور پژو ۵۰۸ اخبار ایران خودرو مجله خودرو

کرایه حمل‌ونقل بین‌شهری گران شد

مدیرکل حمل‌ونقل مسافری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای می‌گوید از اول خرداد ۱۴۰۰ کرایه سفرهای بین‌شهری ۳۰ درصد افزایش داشته است. به گفته باقر جوان در نوروز امسال، از ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ تا ۲۰ فروردین ۱۴۰۰ افزایش ۲۰ درصدی کرایه‌ها را داشتیم که از ۲۱ فروردین، بلیت اتوبوس و حمل‌ونقل عمومی به نرخ سابق بازگشت اما از یک خرداد رشد ۳۰ درصدی کرایه‌ها اعمال شده است.

آغاز سیستم شماره‌گذاری اینترنتی در دو مرکز پایتخت

رئیس مرکز شماره‌گذاری پلیس راهور ناجا از راه‌اندازی سیستم شماره‌گذاری اینترنتی خودرو در دو مرکز «میثم» و «خاوران» در غرب و شرق پایتخت خبر داد. به گفته سرهنگ محمدی دو خط در هرکدام از این مراکز به صورت پایلوت راه‌اندازی شده و روزانه ظرفیت شماره‌گذاری حدود ۲۰۰ خودرو را دارد. مهم‌ترین مزیت شماره‌گذاری اینترنتی انجام ۸۰ درصد پروسه کاری شماره‌گذاری به‌واسطه گوشی تلفن همراه و یا رایانه‌های شخصی است. خریدار و فروشنده صرفاً برای کمتر از ۲۰ درصد کار یعنی بازدید اصالت خودرو و نصب پلاک در مراکز تعویض پلاک حاضر می‌شوند که فقط ۱۰ دقیقه زمان می‌برد.

هم‌چنین گفته می‌شود ساعت ۲۴ هر روز، ظرفیتی تازه برای دریافت اینترنتی نوبت به‌منظور شماره‌گذاری و تعویض پلاک در سایت راهور ۱۲۰ اضافه می‌شود.

مشکل قطعی برق و جایگاه‌های سوخت

سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران می‌گوید با توجه به اینکه عمده جایگاه‌های عرضه سوخت مجهز به دستگاه‌های دیزل ژنراتور هستند، در مواقعی که قطعی برق رخ می‌دهد، موظف به تأمین برق موردنیاز از طریق دیزل‌ژنراتورها هستند. به گفته کاهی توصیه می‌شود هم‌وطنان در زمان مناسب برای سوخت‌گیری به این جایگاه‌ها مراجعه کنند. از سوی دیگر قطع برق موجب از کار افتادن جایگاه‌های CNG می‌شود، بنابراین مردم در ساعات قطعی مراجعه نکنند.

پیشنهاد جدید خودروسازان برای قیمت خودرو

در کمیسیون صنایع مجلس مدیران‌عامل دو خودروساز بزرگ به نمایندگی از زنجیره خودروسازی پیشنهاد کردند که برای قیمت‌گذاری محصولات تولیدی دو مسیر متفاوت در نظر گرفته شود. مسیر اول، قیمت‌گذاری محصولات پرتیراژ (خودروهای عمومی) براساس فرمول قیمت تمام‌شده به‌علاوه سود پنج درصدی است و مسیر دیگر قیمت‌گذاری محصولاتی است که سهم کمتری را در سبد تولید خودروسازان دارند. خودروسازان به‌دنبال این هستند تا قیمت‌گذاری محصولات کم‌تیراژ (خودروهای اختصاصی) به هیئت‌مدیره آنها واگذار شود.

مالیات بر خریدوفروش خودرو تصویب شد

نمایندگان مجلس کلیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه را تصویب کردند که از این پس طبق مدت تملک، اگر فردی طلا، ارز، مسکن و خودرو خریداری و سپس اقدام به فروش آن کند، باید از محل سود این معامله، بخشی را به‌عنوان مالیات پرداخت کند. بر این اساس نگهداری انواع خودرو در کمتر از یک سال معادل ۳۰ درصد مشمول مالیات می‌شود و در صورت نگهداری بیش از یک سال، سالانه ۱۰ واحد درصد از نرخ کم و مالیات مربوطه از سال چهارم به بعد با نرخ ثابت صفر درصد محاسبه می‌شود.

مشکل اجرای استانداردهای جدید

یک عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران می‌گوید اعمال استاندارد یورو ۶ در صورتی مقدور است که تغییرات تکنولوژیکی از جمله هیبریدی شدن خودروها یا تبدیل موتورها از چهار سیلندر به سه سیلندر اتفاق بیفتد. به گفته خلخالی ۸۰ تا ۹۰ درصد خودروهای تولید داخل یا حتی وارداتی‌ها حائز این شرایط نیستند، بنابراین به نظر می‌رسد، کسب استاندارد یورو ۶ تا ابتدای سال ۱۴۰۱ امکان‌پذیر نباشد.

واکنش بازار خودرو به قیمت‌های جدید

در حالی که یک هفته از اعمال مصوبه مجوز شورای رقابت برای افزایش قیمت خودرو و اعلام قیمت‌های جدید می‌گذرد، اما بازار خودرو اعتنایی به این افزایش قیمت نکرده و به سبب اینکه تعداد فروشندگان خودرو بیش از خریداران است، لذا تقاضای کاذب ایجاد نشده و قیمت‌ها نسبت به پیش از اعلام قیمت‌های جدید خودروسازان تغییری نکرده است.

اخبار مهم خودرو در هفته چهارم اردیبهشت

در هفته منتهی به شنبه یکم خرداد ۱۴۰۰ اعلام اسامی خودروهای گذرموقت قاچاق، احتمال افزایش قیمت روغن‌موتور، توضیحات درباره بنزین ۲۰ هزارتومانی، ورود قوه قضائیه به حوزه خودرو، ممنوعیت واردات لاستیک و بازداشت مدیرعامل یک شرکت خودروسازی ازجمله مهم‌ترین عناوین رسانه‌ها بودند.

معرفی گذرموقت‌های قاچاق

گمرک ایران شرایط اخذ مجوز ورود خودروهای سواری گذرموقت به کشور را تشریح کرد. از خودروهایی که دارای پرونده قضایی از باب جرم قاچاق در محاکم رسیدگی‌کننده است می‌توان به حدود ۱۶۰ دستگاه انواع بنز، ۴۰ دستگاه BMW و ۴۰ دستگاه Lexus و ۲۵ دستگاه land cruiser و ۲۰ دستگاه Toyota و ۱۰ دستگاه Range Rover و ۸ دستگاه Audi و ۵ دستگاه Nissan اشاره کرد.

شرط وزارت صمت برای بازگشت خودروسازان خارجی

اخیراً مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صمت عنوان کرده «بازگشت خارجی‌ها به ایران، جز با جبران مافات و احقاق حقوق شهروندان، صنایع و شرکت‌ها امکان‌پذیر نیست.» سهیل معمارباشی تاکید کرده «برخلاف گذشته، این بار خودروسازان خارجی باید به سرمایه‌گذاری نقدی در ایران بپردازند و دیگر از مونتاژکاری و تولید تحت لیسانس، خبری نخواهد بود.» وی این را هم گفته که «ایجاد مراکز تحقیق و توسعه برای خودروسازان و اتصال صنعت خودروی ایران به شبکه‌های جهانی و بهره‌مندی از دانش، توانمندی و تجربه آنها، دیگر نکاتی است که در عقد قراردادهای همکاری مشترک دیده خواهد شد.»

پیش‌بینی افزایش قیمت روغن‌موتور

به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک، فیلتر و تعویض روغن، در حال حاضر توزیع و تولید روغن‌موتور کاهش یافته و طی چند روز آینده قیمت این کالا افزایش خواهد یافت. سعادتی نژاد می‌گوید مواد اولیه روغن‌موتور با ارز آزاد وارد می‌شود و از آنجایی نرخ ارز افزایش یافته قیمت برخی مواد اولیه که از خارج وارد می‌شود، افزایش یافته است. از این رو تولیدکنندگان از عرضه روغن‌موتور به بازار خودداری می‌کنند تا قیمت روغن‌موتور را افزایش دهند.

مالیات خودروهای لوکس تعیین شد

تا چند روز دیگر لوکس‌نشینان شناسایی می‌شوند که در این بین بررسی‌ها نشان می‌دهد کمترین و بیشترین مالیاتی که صاحبان خودروهای لوکس باید بپردازند به ترتیب معادل ۵۰۰ هزار تومان و ۱۶۸ میلیون تومان است. در این بین، بررسی‌ها نشان می‌دهد که خودروی تولید داخل با ارزشی بیش از یک میلیارد تومان وجود ندارد اما معادل ۴۲ خودروی خارجی بالای یک میلیارد تومان شناسایی شده‌اند که در بین آن‌ها صاحب خودروی پریوس با قیمت یک میلیارد و ۵۰ میلیون تومان کمترین مالیات معادل ۵۰۰ هزار تومان بپردازد. همچنین، صاحب خودروی BMW مدل ۷۳۰i با قیمتی معادل ۷‌.۴ تا ۸.۲ میلیارد تومان باید بیشترین مالیات در بین خودروهای بالای یک میلیارد تومان را به میزان ۱۳۶ تا ۱۶۸ میلیون تومان پرداخت کند.

در همین رابطه طبق اعلام رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی، صاحبان خودروهای لوکس تا چند روز دیگر شناسایی و مشمول پرداخت مالیات متعلقه تا پایان بهمن سال جاری می‌شوند و درصورتی‌که این مالیات را پرداخت نکنند، نمی‌توانند نقل‌وانتقال یا اجاره خودروی خود را انجام دهند.

افزایش قیمت بنزین شایعه است

در روزهای اخیر به دنبال طرح خرید بنزین از مردم با قیمت هر لیتر ۲۰ هزار تومان از سوی یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری، اخباری با عنوان افزایش قیمت بنزین و قطعی شدن رسیدن قیمت بنزین به ۲۰ هزار تومان در فضای مجازی پخش شده است. در این رابطه سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی می‌گوید اخباری که در خصوص افزایش قیمت بنزین در فضای مجازی پخش شده، شایعه است.

در همین رابطه نایب‌رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی می‌گوید مردم نگران نباشند. مجلس اجازه افزایش قیمت نه تنها بنزین بلکه هیچ‌یک از فرآورده‌های نفتی را نخواهد داد. دولت نیز در چند ماه پایانی وارد این عرصه نخواهد شد.

گزارش نگران‌کننده از سن ناوگان باری

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به اینکه متوسط سن ناوگان حمل‌ونقل عمومی در کشور بسیار بالا است، می‌گوید متوسط سن باری ۱۹.۲، اتوبوس ۱۰.۷، مینی‌بوس ۲۴.۱ و سواری ۱۰.۲ سال است که طبق برآوردهای صورت گرفته این وضعیت سنی برای ناوگان جاده‌ای کشور به‌ویژه مینی‌بوس بسیار بالا است. به گفته امانی بسیاری از ناوگان فرسوده هستند و ما امیدوار هستیم با این وضعیت تولید و تقاضا بتوانیم تولیدات این بخش را افزایش دهیم و از این وضعیت خارج شویم.

بحران کامیون‌های بی‌کیفیت چینی

دبیر کانون انجمن‌های کامیون‌داران کشور می‌گوید از سال ۸۴ بازار خودروهای چینی در ایران رونق گرفت و این جنایتی بود که خودروسازان داخلی واردات کشنده‌های چینی مرتکب شدند. به گفته کریمی درهمان سال مجلس ۱۰۰۰ میلیارد تومان، اعتبار برای نوسازی ناوگان فرسوده تصویب کرد. در آن زمان از کمیسیون عمران مجلس خواهش کردیم این منابع را در اختیار شرکت‌های خودروساز قرار ندهند و اعلام کردیم که این ۱۰۰۰ میلیارد تومان اگر در اختیار شرکت‌ها قرار گیرد، آن را خرج نوسازی نخواهند کرد.

اعتراض کمیسیون صنایع به قیمت‌گذاری خودرو

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی می‌گوید قیمت‌گذاری و واگذاری خودرو نیازمند تعیین یک سازوکار مناسب و نظام‌مند است. به گفته اکبری اعتقاد داریم که به لحاظ کارشناسی نباید این نوع قیمت‌گذاری‌ها صورت گیرد بلکه باید از سوی دولت یک نظام تأمین اجتماعی قوی باشد که بر اساس آن هر شخصی پس از اطلاع از شرایط از جمله پرداخت اقساطی و بهره آن برای دریافت خودروی موردنظر خود اقدام کند.

قوه قضاییه به حوزه خودرو ورود می‌کند

معاون قضائی دادستان کل کشور می‌گوید البته در وهله نخست واردات و صادرات خودرو به قوه قضاییه ارتباط ندارد، اما اگر قرار باشد تصمیماتی در قوای دیگر گرفته شود که نتیجه‌اش بیکاری کارگران و تعطیلی کارخانه‌هایی باشد که طی دوران تحریم در آن‌ها به خودکفایی رسیده‌ایم، اینجا حوزه‌ای است که قوه قضاییه ورود می‌کند.‌

برای انتقال سند خودروهای وارداتی چند روز صبر کنید

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران می‌گوید معامله‌گران برای تنظیم سند خودروهای خارجی چند روز صبر کنند تا هزینه آن بر اساس مبالغ جدید محاسبه شود که تا ۴۰ درصد ارزان‌تر است. به گفته خندانی امسال و برای اولین بار شاهد بودیم که وزارت دارایی چند روز قبل لیست جدیدی از ارزش معاملاتی اتومبیل‌های خارجی به دفاتر اسناد اعلام و ابلاغ کرد که طبق آن و بر اساس نوع ماشین، رقم تنظیم سند کاهش پیدا کرده است.

ظرفیت تولید خودرو اعلام شد

مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌گوید دستیابی به تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو، به شرط رفع برخی موانع و مشکلات امکان‌پذیر است. به گفته معمارباشی این هدف با توجه به ظرفیت‌های صنعت خودروسازی کشور در نظر گرفته شده و جهش خاصی در مقایسه با سال ۹۹ در آن دیده نشده است.

برگ سبز، سند عادی است نه رسمی

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه برگ سبزی که در نیروی انتظامی صادر می‌شود سند عادی است نه رسمی، می‌گوید: در سال گذشته، نزدیک به ۷۹ هزار پرونده الزام به تنظیم سند رسمی خودرو تشکیل شده است که طرفین به‌موجب انجام معامله عادی برای نقل‌وانتقال خودرو با مشکلاتی مواجه و ناچار به طرح دعوی در محاکم شده بودند.

ارزش بازار قاچاق لوازم‌یدکی

عضو اتحادیه صنفی لوازم‌یدکی با بیان اینکه حجم قاچاق لوازم‌یدکی خودرو ۳ میلیارد دلار برآورد می‌شود، می‌گوید سود بازار را قاچاقچی قبل از ورود کالا به زنجیره می‌برد اما کسی با آن برخورد نمی‌کند. به گفته صیرفی اندازه و ظرفیت این بازار ۱۱.۵ میلیارد دلار است؛ نه اینکه ۱۱.۵ میلیارد دلار تبادل کالا و مالی می‌شود بلکه این حجم ظرفیت بازار است؛ بنابراین ما در بخش لوازم‌یدکی خودرو، با حجم بزرگی مواجه هستیم که در هر بخشی از این بازار و در گروه‌های کالایی مختلف با برندهای مختلف اصیل و غیراصیل مواجه هستیم.

واردات لاستیک‌های ۱۳ تا ۱۵ ممنوع شد

رئیس انجمن زنجیره ارزش صنعت لاستیک کشور می‌گوید تلاش‌های بسیاری برای ممنوعیت واردات تمام تایرهای رینگ ۱۳ تا ۱۵ انجام دادیم که خوشبختانه به ثمر نشست و با دستور قائم‌مقام وزیر صمت،‌ واردات تایرهای رینگ ۱۳،‌۱۴ و ۱۵ به کشور ممنوع شد. به گفته گنجی تایرهای رینگ ۱۳ تا ۱۵ در داخل کشور به خود اکتفایی رسیده است و دیگر نیازی به واردات این گروه تایر به کشور نیست.

پمپ‌بنزین‌ها خاموش می‌شوند؟

مقرر شده به منظور مدیریت مصرف برق، جایگاه‌های سوخت CNG در ساعات پیک ماه‌های تیر و مرداد دو ساعت تعطیل شوند که این موضوع نگرانی را برای جایگاه‌های سوخت به وجود آورده اما آنطور که سخنگوی صنعت برق اعلام کرده هیچ‌کدام از پمپ‌بنزین‌های کشور خاموش نخواهند شد و این طرح نیز در همه جایگاه‌های CNG اعمال نمی‌شود.

ایران‌خودرو قطعات چینی را جایگزین قطعات ایرانی کرده است

نماینده مردم مشهد مدعی شد از خط تولید قطعات ایران‌خودرو در مشهد بازدید کردم، خط تولیدی که در شرایط تحریمی وارد و با کیفیت بسیار بالایی تولید می‌کرد، این واحد تولیدی تعطیل شد زیرا در روبروی آن شرکتی قطعات چینی را وارد و با نام و برچسب تولید داخل، تحویل ایران‌خودرو می‌داد. به گفته کریمی قدوسی دلیل افزایش قیمت خودرو، واردات قطعات است، اما ایران‌خودرو قطعات تولیدی از پیمانکاران ایرانی خود را تحویل نمی‌گیرد. با اراده وزیر می‌توان ۶ ماهه از واردات بی‌رویه جلوگیری کرد، اما اجازه آن داده نمی‌شود.

مالک شهرخودرو دستگیر شد

شهرخودرو با فروش بیش از حد خودروی کوپا و مشکلات حقوقی پیچیده با ریگان خودرو حسابی خبرساز بوده و حال پس از چند هفته از بازداشت مدیران بالایی ریگان خودرو، نوبت به شهرخودرو رسیده و طبق اعلام رسانه‌ها فرهاد حمیداوی مالک شهرخودرو نیز بازداشت و به اوین منتقل شده است.

مصرف بنزین در اردیبهشت کاهشی شد

مصرف بنزین در اردیبهشت امسال با توجه به کاهش سفرها و همچنین اعمال محدودیت‌های کرونایی، با کاهشی ۸ درصدی نسبت به فرودین همراه بود. این در حالی بود که ایرانی‌ها همواره بالاترین رکورد مصرف بنزین را در سفرهای نوروزی به ثبت می‌رساندند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.