روش های ریست کردن ECU خودرو بدون دیاگ

0

یکی از اطلاعاتی که در ECU ذخیره می شود کدهای مشکلات خودرو است که به منظور تشخیص و عیب یابی در ECU ذخیره می شوند. زمانی که ECU را ریسِت کنید، تمامی مقادیر ذخیره شده به حالت پیش فرض بازمی گردند و همه ی کدهای عیب یابی پاک می شوند.

ایرادات ایسیو زیمنس پایه های ایسیو زیمنس رفع مشکلات ایسیو زیمنس معمولی نقشه ایسیو زیمنس بایفیول ایسیو زیمنس چیست شرکت زیمنس آلمان کامپیوتر خودرو ECU ECU S 2000 ECU SL96 چیست ecu چیست ecu پژو پارس ecu پراید کجاست ecu سمند کجاست آموزش تعمیر ECU زیمنس آموزش تعمیرات ecu آموزش آپدیت ecu خودرو آپدیت ecu ال 90 ECU زیمنس ecu خودرو تعمیرات تخصصی ecu انواع ای سی یو انواع ایسیو زیمنس آموزش برق خودرو آموزش مکانیک و برق خودرو تعمیر ایسیو گاز آموزش ریمپ ecu مجله مکانیک مجله خودرو کارستان تعمیر و نگهداری خودرو آموزش تعمیر خودرو آموزش عیب یابی خودرو

نحوه ریست کردن ECU خودرو بدون دیاگ

ریست کردن ECU خودرو بدون دیاگ با 3 روش انجام می شود.

بسیاری از خودروها در مناطق مختلف دنیا و توسط زنان و مردان مختلف، با میزان مهارت متفاوت رانده می شوند. ماشین های مختلف می توانند در دماهای مختلف، روی زمینه های مختلف و در ارتفاعات متفاوت کار کنند و به سوخت های مختلف، با درجه ی خلوص و میزان اکتان متفاوت نیاز دارند. باید بدانید که ECU یا واحد کنترل الکترونیکی اتومبیل ها با توجه به همه ی این نیازها تنظیم شده است و می تواند مطابق با نوع رانندگی صاحبش تغییر کند.

بسیاری از افراد فکر می کنند که هیچ کنترلی بر روی سیستم ECU خودروی خود ندارند اما این گونه نیست. یکی از مهم ترین نقش های ECU خودرو داشتن توانایی ذخیره ی اطلاعات در طولانی مدت در داخل حافظه ی خود است.

هنگامی که رانندگی می کنید کامپیوترهای موتور دائماً کار می کنند تا درباره ی روش رانندگی شما اطلاعات جمع آوری کنند و عملکرد واحدهای دیگر را با آن هماهنگ کنند.

این مسئله باعث می شود که کارایی خودروی شما به بهترین شکل ممکن باشد. با این اوصاف می توان تنظیمات ECU را مجدداً تنظیم کرد و شکل داد. برای این کار دو روش کلی وجود دارد که در ادامه به توضیح و بررسی آن ها می پردازیم.

 انواع ایسیو زیمنس  ایرادات ایسیو زیمنس  ایسیو زیمنس چیست  پایه های ایسیو زیمنس  رفع مشکلات ایسیو زیمنس معمولی  نقشه ایسیو زیمنس بایفیول  ایسیو زیمنس دوگانه  آموزش تعمیر ایسیو زیمنس  تعمیر ایسیو زیمنس پژو 206  آموزش فلش دار کردن ایسیو  فلش زدن به ایسیو زیمنس  دانلود ایسیو چیست  دانلود ایسیو زیمنس  انواع ایسیو پژو 206  انواع ایسیو پراید  پایه های سنسور در ایسیو  تعمیر ایسیو خودرو  ECU  ecu چیست  ecu خودرو  ECU زیمنس  آموزش آپدیت ecu خودرو  آموزش تعمیر ecu  آموزش تعمیرات ecu  آموزش تعمیر ECU زیمنس

ECU چیست و چه نقشی دارد؟

ابتدا باید یادآور شویم که وظایف سیستم ECU چیست و در داخل ماشین شما چه می کند. به طور کلی ECU ماشین شما تمایل دارد که در هنگام رانندگی درباره ی موتور اطلاعاتی به دست آورد.

طی این جمع آوری اطلاعات ECU تغییرات موتور خودرو، عملگرها (اکچویتور)، و سنسورها را دنبال می کند. مقادیری که ECU ذخیره می کند در داخل RAM آن ذخیره می شود.

این RAM توسط یک باتری پشتیبانی می شود بنابراین حتی زمانی که موتور خاموش است اطلاعات باقی می مانند. این بدان معناست که هر زمان که ماشین را روشن می کنید ECU می تواند مقادیر ذخیره شده را بخواند و از همان جا که متوقف شده است به کار خود ادامه بدهد، نه از صفر.

زمانی که تصمیم می گیرید ECU خودرو را ریست کنید یعنی قصد دارید که همه ی کارنامه و حافظه ی بلند مدت سیستم ECU خود را تا به امروز پاک کنید.

یکی از اطلاعاتی که در ECU ذخیره می شود کدهای مشکلات خودرو است که به منظور تشخیص و عیب یابی در ECU ذخیره می شوند. زمانی که ECU را ریسِت کنید، تمامی مقادیر ذخیره شده به حالت پیش فرض بازمی گردند و همه ی کدهای عیب یابی پاک می شوند.

مجله موتورسیکلت تعمیرات تخصصی موتورسیکلت کامپیوتر موتورسیکلت کجاست دلایل آسیب دیدن خودرو تعمیر کامپیوتر ماشین پاشش سوزن انژکتور

چه زمانی و چگونه می توانیم ECU  یا کامپیوتر ماشین را ریسِت کنیم؟

زمانی که چراغ چک موتور خودرو روشن است احتمال این که یک مشکل الکتریکی داخلی پیش آمده باشد وجود دارد. قبل از این که بخواهیم قطعه ای را تعویض کنیم بهتر است سری به کامپیوتر ماشین بزنیم.

با ریسِت کردن ECU ممکن است مشکل حل شود و این گونه مطمئن می شوید که تعویض قطعات ضروری است یا خیر.

روش اول

برای ریسِت کردن واحد کنترل الکترونیکی بدون دیاگ چند روش وجود دارد. یکی از روش ها این است که کابل باتری را به مدت 2 الی 3 دقیقه جدا کنید تا ببینید که با متصل کردن مجدد سیم به باتری و روشن کردن خودرو چراغ چک موتور روشن می شود یا خیر.

حداقل 16 کیلومتر رانندگی کنید تا ECU اطلاعاتی بدست آورد، سپس اگر مشکلی در خودرو وجود داشته باشد چراغ موتور دوباره روشن می شود و شما با استفاده از کدی که ECU نشان می دهد می توانید ریشه ی مشکل را یافته و با تعویض قطعه آن را برطرف نمایید.

هر زمان که قطعه ی جدیدی نصب می کنید باید دوباره ECU را ریسِت کنید تا درباره­ ی قطعه ی جدید هم اطلاعات را ذخیره کند.

نکته: قبل از ریسِت کردن ECU مطمئن شوید که کابل باتری کاملاً سالم است و یک منبع انرژی پشتیبان در دسترس داشته باشید.

روش دوم

حدود 15 دقیقه رانندگی کنید تا خودرو به دمای عادی زمان فعالیت برسد.

سپس بایستید، کاپوت خودرو را باز کنید و سیم اتصال به زمین را از باتری جدا کنید. مطمئن شوید که سر سیم با سطوح فلزی دیگر خودرو در تماس نباشد.

5 دقیقه صبر کنید.

ترمزها را به مدت 20 ثانیه فشار دهید تا از طریق چراغ های ترمز تمام انرژی خازن های ECU تخلیه شود. اکنون ECU شما همه ی آن چه را که در حافظه ی خود ذخیره کرده بود از دست داده است.

اکنون سیم اتصال به زمین را دوباره به باتری وصل کنید و کاپوت را ببندید.

در تنظیم مجدد سیستم ECU، گام اصلی حذف کردن منبع تغذیه پشتیبان آن به طور کامل است. در داخل خودروها برای ذخیره ی اطلاعات فیوزی وجود دارد که مستقیماً به باتری وصل می شود. معمولاً همین فیوز برق مورد نیاز رادیوی خودروی شما را تأمین می کند.

روش سوم

روش دیگر ریست کردن ECU از طریق جعبه فیوز انجام می شود. جعبه فیوز در سمت کمک راننده نزدیک به باتری قرار گرفته است. زمانی که خودرو به طور کامل گرم شد باید آن را خاموش کنید. برق خودرو را با قطع کردن اتصال باتری قطع کنید، فیوز (فیوزها) را بیرون بکشید.

بعد از گذشت چند دقیقه اطلاعات پاک می شوند و می ­توانید فیوز را به جای خود بازگردانید و خودرو را روشن کنید. بهتر است به مدت ده دقیقه با سرعت کم رانندگی کنید تا ECU بتواند اطلاعات جدید و تغییرات ایجاد شده در خودرو را ذخیره کند.

به دلیل این که ECU یک قسمت بسیار حساس است بهتر است با تعویض هر یک از قطعات یا انجام اصلاحات دیگر مجدداً تنظیم شود، زیرا ممکن است این تغییرات با روش عملکرد موتور مطابق با قبل در تضاد باشند.

 ECU  ECU S 2000  ECU SAGEM S2000  ECU SL96 چیست  ecu بوش  ecu پراید کجاست  ecu پژو پارس  ecu چیست  ecu خودرو  ECU زیمنس  ECU مگنت مارلی چیست  آپدیت ecu رانا  آموزش تعمیر ECU زیمنس  آموزش تعمیر ecu  آپدیت ecu سمند ef7  آموزش تعمیرات ecu  انواع ایسیو زیمنس  انواع ECU خودرو  انواع ecu  مشخصات انواع ECU  مشخصات ECU ساژم

آموزش ریست کردن ECU خودروی پراید بدون دستگاه دیاگ

ریست به چه معناست؟

ما در برد داخل ای سی یو خودرو 2 نوع حافظه داریم.

  1. حافظه موقت
  2. حافظه دائم

خودروی روشن داده هایی را از سنسور ها دریافت می کند که در همان لحظه به ای سی یو فرستاده می شود و ای سی یو با توجه به نوع داده ها تصمیم به انجام اعمالی جهت ایده آل کار کردن خودرو میکند. ولی این اطلاعات با خاموش شدن موتور و بسته شدن سوییچ کاملا پاک می شوند و ای سی یو اطلاعات لحظات روشن بودن خودرو را به دلیل عدم نیاز به آنها در زمان خاموشی پاک می کند و با روشن شدن دوباره خودرو دوباره اطلاعات جدید را از سنسور ها دریافت می کند. این اطلاعات پاک شده در حافظه موقت ای سی یو قرار دارد.

ولی نوع دیگر حافظه وجود دارد به نام حافظه دائم که وظیفه این حافظه این می باشد که ماهیت سنسور ها و عملگر ها و کنترل های برق و الکتریکی را در خود نگه می دارد. به زبان ساده تر ای سی یو با خاموش شدن فراموش نمی کند که مثلا سنسور اکسیژن با چه ولتاژ یا فرکانسی عمل میکند و اگر آی سی میکرو ای سی یو عوض شود نیاز داریم تمامی این اطلاعات را دوباره به ای سی یو تحمیل کنیم به معنای دیگر کد دادن و برنامه نویسی دوباره ای سی یو! البته این اطلاعات فقط در صورتی از بین می روند و پاک می شوند که برد یا آی سی میکرو ای سی یو بسوزد.

در بعضی مواقع اطلاعات موقت فرستاده شده به ای سی یو با خاموش شدن موتور و بستن سویچ از بین نمی رود و همواره ثابت می ماند “حتی گاهی باعث روشن شدن چراغ چک می شود و در کارکرد خودرو تاثیر منفی می گذارد. در اینجا 2 حالت ممکن است پیش بیاید ممکن است سنسوری که داده های موقت آن پاک نشده خراب شده باشد که در این حالت ریست کردن ای سی یو فایده ای ندارد و تنها راه پاک کردن خطا تعویض سنسور می باشد.. حالت دیگر ممکن است این داده موقت پاک نشود و باعث روشن ماندن چراغ چک شود در این حالت اگر سنسور خراب نباشد تاکید می کنم که اگر سنسور خراب نباشد می توان با ریست کردن ای سی یو بدون نیاز به دستگاه خودرو را به حالت ایده آل قبلی باز گردانیم.

این امکان بدون استثنا برای تمامی خودرو ها وجود دارد و البته شاید بیش از 90% رانندگان خودرو از آن بی خبر باشند.

این ترفند شاید کار ساده ای به نظر بیاید ولی در بیشتر اوقات که ماشین در بیابان دچار مشکل بشود می توان با این کار به راحتی مشکل خودروی خود را رفع کنید.

فرض می کنیم خودروی شما چراغ چکش روشن شده و شرایط کار خودرو ایده آل نمی باشد شما بایست خودرو را خاموش کنید و دنده در حالت خلاص (تاثیری در فرایند ندارد) سویچ خودرو را یکبار باز می کنیم و صبر می کنیم تا صدای پمپ بنزین قطع شود و به سرعت سویچ را می بندیم و دوباره سویچ را باز می کنیم و به محض قطع شدن صدای پمپ سویچ را می بندیم و یکبار دیگر سویچ را باز میکنیم و می بندیم. دقت کنید که در هیچکدام از دفعات استارت نزنید دفعه ی بعدی سویچ را باز می کنیم و استارت می زنیم و اگر مشکل از سنسور ها و عملگرها نباشد و فقط خطای موقت ای سی یو باشد چراغ چک خودرو خاموش می شود و خودرو به حالت نرمال قبلی خود بر میگردد.

 آموزش ریست ECU ال ۹۰
 آموزش ریست سیستم سانروف
 آموزش ریست کردن خودرو
 آموزش ریست کردن پژو 206
 ریست کردن BSI
 راهنمای ریست کردن BSI 206
 مزایای ریست کردن BSI پژو 206
 نحوه ریست کردن ایسیو پراید
 ریست کردن ایسیو دنا
 ریست کردن ایسیو پژو پارس
 ریست کردن ایسیو 207
 ریست کردن ایسیو تارا
 ریست کردن ایسیو شاهین
 ریست کردن ایسیو بدون دیاگ

ساده ترین روش ریست ECU

ترکیب تکنولوژی روز و افزایش مدارهای الکترونیکی در خودروهای امروزی ضمن ارتقاء بازدهی فنی و فراهم آوردن آسایش بیشتر در عین حال موجب بروز دردسرهای آنی و ناشناخته نیز شده اند. بروز ایرادهایی که به واسطه وجود تعداد زیادی از سنسورها و وجود سیم کشی های پیچیده و به عبارت کلی، وجود واحد کنترلی پیشرانه (ECU) و یا واحد کنترلی گیربکس (TCU) به این سادگی ها قابل شناسایی و رفع نیست.

به همین دلیل برای خودروهای امروزی پورت های اتصالی ویژه ای تدارک دیده اند که از طریق آن ها می توان با کمک کامپیوترهای کوچک جیبی و قابل حمل اقدام به برقراری ارتباط با مغز هوشمند خودرو کرد و از این طریق اقدام به شناسایی و رفع عیب کرد.

اما فرض را بر آن بگذارید که در میانه های یک جاده کم تردد و یا به دور از تعمیرگاه های پیشرفته شهری خودرو شما با نمایش تعدادی از چراغ های هشدار دهنده به ناگه از حرکت باز می ایستد. جایی که دسترسی به تجهیزات پیشرفته و کامپیوترهای قابل حمل نیست.

بدون شک ایرادهای الکترونیکی در مقایسه با ایرادهای فنی بسیار کمتر اتفاق می افتد اما درصورت بروز پیش از هر اقدام عجیب و غریب و پیچیده ابتدا از ساده ترین روش ها به عیب یابی و رفع ایراد بپردازید. پاره ای از مسائل دور از ذهن می تواند در یک خودرو مدرن ایجاد مشکلات برقی و الکترونیکی کند.

به عنوان مثال موتورشویی و ورود آب و مواد شوینده به مدارهای الکترونیکی و ایجاد اتصال کوتاه، دست اندازهای بسیار که موجب باز شدن سیم سنسورها می شود، روغن ریزی که می تواند در دراز مدت موجب خشک شدن و خوردگی سیم ها شود (مخصوصا در خودروهای با عمر بالای ۱۵ سال)، اتصال ناقص و یا وجود رسوب و آلودگی در محل اتصال سیم های اصلی خودرو در محل هایی چون سر باتری ها، محل اتصال قطب مثبت به مدار استارت و یا محل اتصال سیم منفی بدنه به پوسته موتور یا گیربکس همگی می توانند باعث بروز ایراد برقی و روشن شدن چراغ چک در خودروهای مدرن امروزی شوند.

مشکلات این چنینی در خودروهای قدیمی تر نیز اتفاق می افتد اما به دلیل نبود مدارهای پیچیده برقی، معمولا عملکرد خودرو به اندازه ای مختل نمی شود که خودرو از کار بیافتد و یا در صورت از کار افتادن نیز شناسایی و رفع عیب این قبیل مشکلات بسیار ساده تر از خودروهای مدرن امروزی با تعداد بسیار زیادی از سنسورهای پیچیده در جای جای خودرو است.

در صورت بروز این نوع خرابی ها تقریبا هیچ راهی جز استفاده از همان کامپیوترهای جیبی و قابل حمل برای عب یابی و رفع آن وجود ندارد اما حال که این مشکل در جایی دوردست و به دور از تجهیزات مورد نیاز اتفاق افتاده است بهترین روش آن است که با امیدواری به کسب نتیجه مطلوب، به ساده ترین روش قابل انجام تکیه کرد که چیزی جز ریست کردن واحد مرکزی پیشرانه یا همان ECU نیست.

ECU ECU S 2000 ecu پژو پارس ecu چیست ecu خودرو ECU زیمنس آموزش تعمیرات ecu آموزش تعمیر ECU زیمنس آموزش تعمیر ecu آموزش آپدیت ecu خودرو آپدیت ecu ال 90 آپدیت ecu رانا مجله مکانیک مجله خودرو کارستان تعمیر و نگهداری خودرو آموزش تعمیر خودرو آموزش مکانیک و برق خودرو آموزش نکات فنی خودرو آموزش ریست ECU ال ۹۰ آموزش ریست کردن پژو 206

ترفندهای مربوط به ریست کردن ECU های سری SL96

این گروه از ECU ها که در خانواده خودروهای پیکان وانت، 405، سمند، پرشیا و زانتیا به کار می رود را می توان به شیوه های مختلف ریست کرد.

اگر دوبار برروی پایه های ECU انگشت بکشیم ECU ریست می شود. زیرا با این کار برق رسوب کرده در ECU جذب بدن شده و شارژ خازن مورد نظر تخلیه می گردد.

سر باطری مثبت را از قطب مثبت جدا کرده و بدون اینکه سر باطری منفی را جدا کنیم به مدت 20 دقیقه برروی قطب منفی می گذاریم، توجه شود که در حین این کار باید سوییچ باز باشد

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.