ماژول کنترل قدرت خودرو چیست و چه ایراداتی دارد ؟

0

عیب یابی ماژول کنترل خودرو ،علت روش شدن چراغ چک ماشین ،نشانه های بد کار کردن ماژول کنترل خودرو

ماژول کنترل قدرت یا PCM در خودرو چیست؟

ترمز abs پژو پارس تعمیر ترمز abs پژو پارس تعمیرات تخصصی پژو پارس تعمیرات تخصصی پژو 405 تعمیرات تخصصی سمند مشکلات ترمز خودرو آموزش تعمیر ABS عیب یابی ترمز abs روشن شدن چراغ abs روشن شدن چراغ ترمز دستی 405 علت روشن شدن چراغ abs پژو 405 روشن شدن چراغ ABS سمند فیوز abs پژو 405

یکی از قطعات مهم خودرو که وظیفه ارسال اطلاعات به سیستم های مختلف را دارد، PCM یا ماژول کنترل قدرت می باشد. آیا یا این قطعه و عملکرد آن آشنایی دارید؟

ماژول کنترل قدرت پیشرانه یا PCM ،یک قطعه پیچیده از ماشین آلات می باشد. این قطعه داده ها را از یک سری سنسور دریافت می کند. ای سی ام (ECM) و تی سی ام (TCM) هر دو سیستم هایی هستند که PCM بر عملکرد آن نظارت می کند. پی سی ام ، داده های جمع آوری شده را تجزیه و تحلیل می کند. در واقع از اطلاعات برای کنترل سیستم احتراق، انژکتورهای سوخت و غیره استفاده می کند. اگر  PCM خودرو شما دچار مشکل شود، باید انتظار برخی مشکلات جدی را داشته باشید.

ماژول کنترل قدرت خودرو چگونه عمل می کرد؟

فرقی نمی کند شورلت سوار هستید یا فورد، رله PCM در آنها مشابه است. این در واقع مغز ماشین است و هر چیزی را در وسیله نقلیه کنترل می کند. خرابی کامپیوتر خودرو یک مشکل بزرگ برای شماست. مشکلات در این سیستم بدان معناست که نمیتواند پیغام ها را به موقع به سایر سیستم ها بفرستد. یک پی سی ام خراب، پس از مدتی تسمه تایم و سایر قطعات خودرو را از کار خواهد انداخت.

ماژول کنترل انتقال نیرو بخش عمده‌ای از اجزای الکترونیک موتور شما را کنترل می‌کند. در اینجا نحوه‌ی تشخیص وجود ایراد در ماژول کنترل انتقال نیرو ارائه می‌شود. چه بخواهید و چه نخواهید، خودروی شما پر از کامپیوتر است. با آنکه وقتی این کامپیوترها طبق انتظار کار می‌کنند بسیار رویایی هستند، زمانی که مدارها از کار می‌افتند به کابوس بدل می‌شوند.

خوشبختانه، این کامپیوترها به ندرت از کار می‌افتند. چون وقتی از کار بیفتند، جایگزین کردن آنها پرهزینه است. یکی از این کامپیوترهای جادویی ماژول کنترل انتقال نیرو است و همانگونه که از نام آن برمی‌آید، هرچیزی را در انتقال نیرو کنترل می‌کند. در اینجا راهنمای جامعی از آنچه باید درباره‌ی ماژول کنترل انتقال نیرو بدانید و هرآنچه را که باید در صورت شروع مشکل انجام دهید به تفصیل توضیح خواهیم داد. بیایید با نگاهی به علائمی که باید به دنبال آنها باشیم شروع کنیم:

متداول‌ترین نشانه‌ی ایراد در ماژول کنترل انتقال نیرو

 آموزش تعمیر ecu  آموزش تعمیر ECU زیمنس  آموزش تعمیر ایسیو زیمنس  آموزش تعمیر گیربکس  آموزش تعمیر گیربکس اتوماتیک  آموزش فلش زدن کامپیوتر ماشین  آموزش فلش کردن ecu  اجرت تعمیر گیربکس پژو پارس  اجزای گیربکس اتوماتیک  انواع ایسیو زیمنس  ایسیو گیربکس اتوماتیک  برنامه گیربکس اتوماتیک پژو  پایه های ایسیو زیمنس  تعمیر ECU  تعمیر ecu خودرو  تعمیر ecu در تهران  تعمیر ایسیو BOSCH  تعمیر ایسیو خودرو  تعمیرات تخصصی پژو پارس  دانلود ECU خودرو  دانلود ایسیو چیست  دانلود ایسیو زیمنس  فلش زدن به ایسیو زیمنس  هزینه نصب گیربکس اتوماتیک پژو پارس

عملکرد ضعیف موتور همراه با چراغ چک موتور بر روی داشبورد است.همچنین ممکن است در جعبه دنده متوجه مشکلاتی نظیر مسئله‌ی تغییر دنده شوید.مصرف غیربهینه‌ی سوخت و افزایش انتشار آلاینده ها نیز بسیار متداول است.

با آنکه گاهی اتفاق می‌افتد که ماژول کنترل انتقال نیرو از کار می‌افتد، اما این اتفاق گاه‌ به‌گاه روی می‌دهد. قبل از اینکه مستقیماً به ماژول کنترل انتقال نیرو بروید، از نبود علل بالقوه‌ی دیگر مطمئن شوید. دراینجا فهرست دقیق ‌تری از شش مورد از عمده ‌ترین نشانه های ایراد در ماژول کنترل انتقال نیرو و در زیر آن پیش‌بینی ‌های احتیاطی ارائه می‌شود.

نشانه‌های وجود ایراد در ماژول کنترل انتقال نیرو (PCM)

پین های ایسیو ساژم تعمیر ایسیو ساژم نقشه ایسیو ساژم پیکان وانت ECU S 2000 ECU SAGEM S2000 ECU SL96 چیست ecu پراید کجاست ecu پژو پارس ecu چیست ecu خودرو ecu ساژم پراید آموزش تعمیر ecu آموزش آپدیت ecu خودرو انواع ایسیو پراید انواع ECU خودرو مشخصات انواع ECU تعمیرات تخصصی تعمیرات تخصصی ecu قیمت ecu s2000 قیمت ecu پراید قیمت ecu پژو 206 قیمت ecu پراید زیمنس آموزش برق خودرو آموزش عیب یابی برق خودرو مزایا و معایب ایسیو ساژم آموزش تعمیر خودرو آموزش عیب یابی خودرو آموزش مکانیک خودرو مجله مکانیک مجله خودرو کارستان

1. چراغ چک موتور

اولین نشانه‌ای که ماژول کنترل انتقال نیرو شما دچار مسئله شده است احتمالاً چراغ چک موتور خواهد بود. چراغ می‌تواند به خاطر هر چیزی در ارتباط با انتقال قدرت باشد. به‌خاطر داشته باشید که مسئله به احتمال زیاد در سنسور، سیم ‌بندی یا هر چیزی دیگری است. اگر خودروی شما دارای چراغ چک موتور است، قبل از رفتن به سراغ ماژول کنترل انتقال نیرو تمام علل احتمالی دیگر را بررسی کنید. کدهای مشکل را با اسکنر OBD2 بررسی کنید.

2. عملکرد ضعیف

ماژول کنترل انتقال نیرو شما عملکرد را کنترل می‌کند، بنابراین منطقی است که اگر به درستی پاسخ ندهد، این عملکرد دچار آسیب خواهد شد. هرچه ماژول کنترل انتقال نیرو بیشتر خراب شده باشد، احتمال اینکه چندین مسئله به عملکرد ضعیف منجر شده باشد بیشتر خواهد شد. با این حال، اگر فقط بخشی از ماژول کنترل انتقال نیرو درست کار نمی‌کند، شاید فقط تحت شرایط خاص نظیر درجا کار کردن یا شتاب‌گیری دارای عملکرد ضعیفی هستید.

3. شروع مشکلات

اگر مسائل ماژول کنترل انتقال نیرو به‌اندازه‌ی کافی بد باشد، شاید نتوانید خودروی خود را روشن کنید. در حداقل‌ ترین حالت، شاید روشن کردن آن خصوصاً در شرایط آب و هوایی سرد تر مشکل باشد. اگر خودروی شما در روشن شدن مشکل دارد و این مشکل با ماژول کنترل انتقال نیرو در ارتباط است، این مسئله‌ بسیار جدی است و باید قبل از داغان کردن موتورتان نگاهی به آن بیندازید.

4. افزایش انتشار آلاینده‌ها

زمانی که همه ‌چیز به درستی کار می‌کند، ماژول کنترل انتقال نیرو انتشار آلاینده‌های خودرو را با بهینه‌ سازی عملکرد به حداقل می‌رساند. زمانی که ماژول به‌ نحوی که باید کار نمی‌کند، عملکرد لطمه می‌بیند و احتمالاً انتشار آلاینده‌ های شما افزایش خواهد داشت. با این حال، تا زمانی که خودروی خود را برای تست آلایندگی نبرید، احتمالاً هیچ چیز متفاوتی متوجه نخواهید شد.

5. مصرف غیربهینه‌ی سوخت

اگر چیزی درست کار نمی‌کند، بی شک مصرف سوخت شما در نتیجه‌ی آن لطمه خواهد دید. برای مثال، اگر توربوی شما بوست کافی تولید نمی‌کند چون ماژول کنترل انتقال نیرو به آن نمی‌گوید چنین کند، مجبور خواهید بود بیشتر گاز دهید. صدها مثال نظیر این وجود دارد، اما با ماژول کنترل انتقال نیروی معیوب به احتمال زیاد سوخت به هدر خواهد رفت.

6. مسائل تغییر دنده

اگر خودروی شما در تغییر دنده های مختلف مشکل دارد، درآنصورت ماژول کنترل انتقال نیرو ممکن است مشکل داشته باشد. ماژول کنترل انتقال نیرو شما هر چیزی را که موتور و جعبه دنده ی شما انجام می‌دهد را کنترل می‌کند. بنابراین، درصورتی که با انتقال نیرو مسئله دارید شاید بتوانید آن را در ماژول کنترل انتقال نیرو ردیابی کنید. اگر خودروی شما با تغییر دنده مشکل دارد، این شرایط جدی است و باید فوراً به آن رسیدگی کنید. در غیر این صورت، خودروی شما بی‌ قاعده عمل خواهد کرد و این می‌تواند به ‌سرعت به تصادف بینجامد.

کارکرد ماژول کنترل انتقال نیرو

نقشه فیوز رانا نقشه ecu رانا تعمیرات تخصصی رانا سیم کشی رانا سیم کشی ecu رانا نقشه سیم کشی ECU نقشه برق رانا نقشه رله های رانا آموزش تعمیر ecu تعمیر کولر رانا سیم کشی کولر رانا

ماژول کنترل انتقال نیرو، مغز واحد تحویل نیرو در موتور است. این ماژول ویژگی‌های گوناگونی نظیر زمانبندی احتراق، تحویل سوخت، آلاینده ها، توربو فشار بوست، سرعت درجا، کنترل ساسات و بسیاری دیگر را کنترل می‌کند.

هرچند ممکن است در مورد ماژول کنترل انتقال (TCM) یا ماژول کنترل موتور شنیده باشید، ماژول کنترل انتقال نیرو (PCM) هر دوی این کارکرد ها را کنترل می‌کند. بنابراین ، اگر خودروی شما دارای ماژول کنترل انتقال نیرو است، یا هر دو مولفه را در یک واحد منفرد دارد یا یک کامپیوتر هر دو کارکرد را کنترل می‌کند.

ماژول کنترل انتقال نیرو همه‌ی این کارکردها را از طریق سنسورهای گوناگونی که با آن ارتباط برقرار می‌کنند کنترل می‌کند. ماژول کنترل انتقال نیرو با ارسال کنترل به بیرون به یک عملگر شروع می‌کند و سپس نتایج واقعی را از طریق سنسور اندازه می‌گیرد.

ماژول کنترل انتقال نیرو برنامه ‌ریزی شده است که به هر عملگر بگوید در هنگام برآورده شدن فرمان های خاص چه کاری انجام دهند- مثلاً چه زمانی ساسات را بکشد- و سپس برنامه ‌ریزی شده است که بداند قرائت ‌های قابل ‌قبول در پاسخ کدام ها هستند. زمانیکه چیزی به درستی کار نمی‌کند، از طریق یک چراغ چک موتور به راننده هشدار می‌فرستد. خیر، شناخت این مولفه آسان نیست و همچنین اگر نرم افزار اختصاصی نداشته باشید نمی‌توانید این مولفه را تعمیر کنید.

مکان قرارگیری ماژول کنترل انتقال نیرو

 انواع ماژول
 ماژول چیست
 علائم خرابی اویل ماژول
 ماژول کنترل خودرو چیست
 تعمیر ماژول کنترل خودرو
 دلایل روشن شدن چراغ چک
 علائم خرابی ماژول کنترل
 روشن خاموش چراغ چک پژو 405
 چراغ چک چیست
 چراغ چک سمند EF7

 

ماژول کنترل انتقال نیرو غالباً در محفظه ی موتور در نزدیکی جعبه فیوز یا در داخل خودرو در نزدیکی جعبه فیوز قرار می‌گیرد.این ماژول همچنین اغلب در زیر پنجره ی جلو در پشت پوشش ‌هایی قرار می‌گیرد. محل‌ های قرارگیری مختلفی وجود دارد که سازنده می‌تواند ماژول کنترل انتقال نیرو خودروی شما را در آنجا قرار دهد، اما متداول‌ ترین مکان در محفظه ی موتور است. ماژول کنترل انتقال نیرو شبیه هیچ چیز ویژه‌ای نیست و فقط یک جعبه ی فلزی است که سیم‌ هایی از آن بیرون آمده است.

اگر ماژول کنترل انتقال نیرو خودروی شما در محفظه ی موتور نباشد، ممکن است در داخل اتاقک سرنشین باشد. با آنکه این مکان چندان متداول نیست، اما به‌طور معمول در زیر داشبورد سمت سرنشین–در پشت پوشش های پلاستیکی–قرار دارد. در مورد بسیار نادری که ماژول کنترل انتقال نیرو در هیچ یک از این دو مکان نیست، ممکن است در صندوق عقب خودرو باشد. این امر غیرمعمول نیست چون تمام سیم ‌ها از موتور باید از عقب خودرو بگذرند تا با ماژول کنترل انتقال نیرو ارتباط برقرار کنند.

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.