مهلت 2 ماهه برای پلاک کردن پهپادهای داخلی

0

رئیس گروه فوق سبک سازمان هواپیمایی کشوری گفت: پهپادها فرصت دو ماهه دارند که پلاک‌گذاری شوند و بعد از این فرصت پلاک‌گذاری را به پهپادهایی می‌دهیم که تولید داخل باشند و از مجاری قانونی وارد شوند.

به گزارش ایسنا، مهدی قرنلی در نشست خبری اظهار کرد: هواپیمای فوق سبک‌ شامل ریزپرنده‌ها، ‌پرنده‌های کنترل از راه دور، سقوط آزاد و هواپیماهای دونفره فوق‌سبک می‌شود؛ طبق دستور دولت هر پرنده‌ای با وزن زیر۶۰۰ کیلوگرم در فضای کشور پرواز کند، در دسته بندی فوق‌سبک قرار می‌گیرد و درحال حاضر ۲۶۰ تا ۲۷۰ فروند هواپیمای فوق‌سبک دونفره با کاربری آموزشی، تفریحی و شخصی داریم.

وی درباره فواید استفاده از پرنده‌های فوق سبک توضیح داد: ‌پرنده‌های فوق سبک در حوزه پهپادی فواید زیادی دارد، از جمله عکس‌برداری تخصصی در اکتشاف معادن که با حسگرهایی که دارند می‌توانند فلزات را تشخیص دهند؛ یا در حوزه نقشه‌برداری که شهرداری‌ها در سراسر کشور استفاده می‌کنند؛ درحوزه کشاورزی مخزنی با ۲۰ کیلومتر  سم یا محلول می‌تواند ۲۰ کیلومتر را آبیاری کند، همچنین درحوزه امداد و نجات یا برای انتقال نیرو پهپادها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در کل این حوزه بسیار پرمخاطب است و مردم می‌توانند کارهایشان را انجام دهند و از نظر اقتصادی هم در وقت و سوخت صرفه‌جویی دارد.

رئیس گروه فوق سبک سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه هواپیماهایی داریم که بدون سوخت‌گیری‌تا وان ترکیه هم می‌توانند بروند، گفت: هر مالک شخصی‌ می‌تواند با پر کردن لاین پروازی پرواز کند، به جز از فرودگاه‌های امام خمینی (ه)، مهرآباد، شیراز ‌ اصفهان که به دلیل ترافیک پروازی به فرودگاه‌های دیگر می‌روند؛ برای مثال در تهران فرودگاه‌های پیام، آزادی و ایوانکی می‌توانند به این پرنده‌ها خدمت‌رسانی کنند.

قرنلی ادامه داد: در حال حاضر حدود ۲۷۰ فروند هواپیمای فوق سبک رجیسترشده و حدود ۱۱ هزار عدد پهپاد داریم که در سازمان هواپیمایی پلاک شده‌اند. البته پهپادها به صرف داشتن پلاک اجازه پرواز ندارند، بلکه شرکت‌های حقوقی مجوز عملیات از ما می‌گیرند شامل عکس‌برداری و کشاورزی و موارد دیگر می‌شود، وقتی این شرکت ثبت می‌شود تعدادی پهپاد در پروانه بهره‌برداری‌اش دارد و هرکس بخواهد پرواز کند باید از این شرکت‌های مجوز بگیرد، بنابراین به این صورت نیست که هر کس پهپاد پلاک‌شده داشته باشد بتواند پرواز کند.

توقف پلاک‌گذاری پهپادها از دو ماه آینده

وی درباره موضوع توقف پلاک‌گذاری پهپادها توضیح داد: سازمان هواپیمای کشوری وظیفه سامان‌دهی این پروازها را دارد و ما تصمیم گرفتیم برای ایمنی و کنترل فضای کشور ، پهپادها را کنترل کنیم و به همین دلیل چند بار اعلام کردیم کسانی که پهپاد دارند برای‌ پلاک‌گذاری اقدام کنند؛ اما دیدیم که این پهپادها از مجاری مختلفی وارد می‌شود و باید بتوانیم ورودی کشور را کنترل کنیم، بنابراین برای بحث پلاک کردن پهپادها، فرصت دو ماهه گذاشتیم برای کسانی که تاکنون موفق به پلاک‌گذاری نشدند. پیش‌بینی می‌کنیم ‌تا دو ماه آینده درصد زیادی به پهپادهای موجود اضافه شوند.

رئیس گروه فوق سبک سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: بعد از این فرصت هم پلاک‌گذاری را به پهپادهایی می‌دهیم که تولید داخل باشند و از مجاری قانونی وارد شوند. حدود شش شرکت در حوزه غیرنظامی برای تولید پهپاد بررسی کردیم و یک شرکت هم پهپاد کشاورز تولید می‌کند. تا دو ماه آینده هم به حدود شش شرکت تولیدکننده که استاندارهای سازمان را داشته باشند، مجوز می‌دهیم که نیاز داخل برطرف شود و به واردات نیاز نداشته باشیم و حتی اقدام به صادرات کنیم.

قرنلی با بیان اینکه در حوزه واردات، قوانین کشور با هواپیمای مسافربری متفاوت است، افزود: مشکلی برای تامین قطعات نداریم و تحریم نیستیم. اگر هواپیمایی به لحاظ استاندارد و ایمنی مشکلی نداشته باشد، می‌توان به واردات آن اقدام کرد. ناوگان فوق سبک هم معمولا ناوگان نویی است و سن آنها پایین است و مشکل تحریمی برای واردات آنها وجود ندارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.