گروه قطعه سازی کروز سهام بلوکی 3.6 درصدی ایران خودرو را خرید

0

گروه قطعه سازی کروز از طریق گروه بهمن با خرید بلوک ۳.۳۶ درصدی سهام ایران خودرو از بانک صادرات ایران یک قدم دیگر به تیک آور سهام خودروسازان و تبدیل شدن به تنها کارتل صنایع پایین دستی خودروساز نزدیک تر شد.

 اخبار ایران خودرو
 بررسی سهام ایران خودرو
 قیمت سهام ایران خودرو
 بورس اوراق بهادار تهران
 سهامداران شرکت کروز
 شرکت کروز
 مدیرعامل شرکت کروز

یکی از شرکای گروه بهمن، در جریان دادوستدهای امروز (۲۹-۵- ۱۴۰۲) بورس اوراق بهادار تهران، بلوک ۳.۶ درصدی (۱۰.۱میلیارد سهم) سهام ایران خودرو متعلق به بانک صادرات را خرید.

به نظر می رسد بانک صادرات بعد از دو سال سهام داری ایران خودرو، قید حضور در این صنعت را زد و با فروش سهام خود آماده خروج از سهام‌داری در صنعت خودروسازی کشور شد. این سهام بخشی از سهم ۸.۱۲ درصدی دولت (سازمان گسترش) بود که پیرو مصوبه اواخر اسفند ۱۳۹۹ مجلس، دولت موظف به واگذاری آن ها شد. در آن هنگام مقرر شد این سهام به عنوان رد دیون به بانک های صادرات، تجارت و ملت منتقل شوند.

با این حال، امروز بعد از دو سال سهام‌داری، بانک صادرات بلوک ۳.۳۶ درصدی سهام ایران خودرو را به ارزش ۳.۲ هزار میلیارد تومان فروخت و آماده خروج از ترکیب سهام‌داری «خودرو» شد. در جریان دادوستدهای امروز بورس سرانجام در پنجمین عرضه بیش از ۱۰.۱ میلیارد سهم ایران خودرو از طریق کارگزاری بانک صادرات به فروش گذاشته شد. بررسی های اولیه نشان داد که توسط گروه بهمن و به قیمت پایه ۳۲۰ تومانی، هر سهم خریداری شده است. ارزش معامله هم بیش از ۳.۲ هزار میلیارد تومان بود که به صورت نقد و شرایطی تعیین شده بود..»

با این حساب اگر بورس این خرید را قطعی کند، گروه بهمن از طریق شرکا و زیرمجموعه هایش صاحب ۳۰ درصد از سهام ایران خودرو می شود. پیش تر دو شرکت پویا نمایان رستا با ۱۳.۲ درصد سهم و شرکت تدبیر سرمایه آراد با ۱۳.۲ درصد سهم توانسته اند در مجمع عمومی ایران خودرو که در بهمن سال گذشته برگزار شد، دو کرسی از هیئت مدیره ایران خودرو را به خود اختصاص دهند.

البته خریداران سهام ۲۴.۶ درصدی ایران خودرو در ابتدا نام و نشانی از کروز نداشتند، اما بعدها مشخص شد که این شرکت نیز متعلق به مالکان کروز و بهمن است. هر چند براساس قانون تجارت، این دو شرکت در مصوبه هایی که شرکت کروز ذی‌نفع باشد حق رأی ندارند، اما در هر صورت اگر خرید سهام ۳.۶ درصدی ایران خودروی بانک صادرات از سوی بورس تأیید و قطعی شود، گروه بهمن، به طور رسمی، ۳۰ درصد از سهام بزرگ ترین خودروساز خاورمیانه را در اختیار خواهد داشت.

بهمن، خریدار بلوک ۳ درصد بانک تجارت؟

بانک تجارت هم قصد دارد با فروش بلوک ۳ درصدی سهام ایران خودرو، از این صنعت خارج شود. البته هنوز خبری قطعی در این زمینه منتشر نشده است، به همین دلیل، مشخص نیست که چه کسی خریدار آن است. در این حالت احتمال دارد رفته رفته برخی سهام‌داران نارنجی پوشان جاده مخصوص نیز آماده خروج از خودروساز شوند. بنابراین باید دید که آیا این اتفاق رخ خواهد داد و در این صورت چه کسی خریدار خواهد بود؟

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.