نحوه علکرد ecu برای سوخت رسانی به موتور و کنترل ترکیب مخلوط سوخت و هوا

0

ای سی یو مخفف عبارت ENGINE CONTROL UNIT، مانند مغز در بدن انسان است که وظیفه کنترل عملکرد موتور را بر عهده دارد.

Ecu چیست و چگونه کار می کند؟

 ECU  ECU S 2000  ECU SAGEM S2000  ECU SL96 چیست  ecu بوش  ecu پراید کجاست  ecu پژو پارس  ecu چیست  ecu خودرو  ECU زیمنس  ECU مگنت مارلی چیست  آپدیت ecu رانا  آموزش تعمیر ECU زیمنس  آموزش تعمیر ecu  آپدیت ecu سمند ef7  آموزش تعمیرات ecu  انواع ایسیو زیمنس  انواع ECU خودرو  انواع ecu  مشخصات انواع ECU  مشخصات ECU ساژم

ای سی یو مغز خودرو است. یعنی با گرفتن اطلاعات مختلف ورودی از سنسورها و مقایسه آن‌ها با برنامه از قبل نوشته شده در حافظه‌اش و صادر کردن فرمان هایی به عملگراهای مرتبط با موتور، به آن‌ها دستور می‌دهد که چه حرکت‌هایی را اجرا نماید.

مغز موتور یا ای سی یو برای تصمیم گیری و صدور فرمان نیاز به اطلاعاتی دارد که از دروازهای ورودی آن وارد شده و ای سی یو براساس آن‌ها تصمیم گیری می‌کند. پس از وارد شدن اطلاعات، ای سی یو اطلاعات را پردازش کرده و فرمان را به عنوان خروجی صادر می‌کند. در ادامه با متغیرهای ورودی و خروجی بیشتر آشنا می شویم.

ورودی

ورودی‌های ای سی یو، عموما دمای اب و هوا و سنسورهای فشار هوا و همچنین سیگنال‌هایی از سنسورهای دور موتور(میل لنگ) و میل سوپاپ و سنسور دریچه گاز هستند.

ای سی یو از این موارد و دیگر ماژول‌ها اطلاعات را جمع آوری می‌کند.

یکی از مثال‌های ورودی ای سی یو سنسور دمای خنک کننده یا سنسور موقعیت پدال شتاب دهنده هستند.

پردازش

در مرحله پردازش، ویژگی‌های داده های خروجی تعیین می‌گردد.

خروجی

خروجی همان عملیاتی است که روی عملگرهای مربوط به آب و هوا و سوخت و جرقه موتور انجام می‌شود. در این حالت مقدار صحیح قدرت برای کنترل دقیق محرک‌ها تعیین خواهد شد.

این موارد می‌تواند شامل کنترل عرض پالس انژکتور سوخت، زمان دقیق سیستم احتراق، باز شدن بدنه گاز الکترونیکی یا فعال شدن فن خنک کننده رادیاتور باشد.

این برد وظایف مهمی را بر عهده دارد که شامل، تنظیم و نگهداری میزان سوخت و هوا در قسمت تزریق سوخت می‌شود.  وظایف این قسمت مهم در اتوموبیل را در ادامه مطلب بیشتر بررسی خواهیم کرد.

یکی از وظایف مهم ای سی یو، وظیفه کنترل کننده آن است. پس اگر مشکلاتی در قسمت های مختلف اتوموبیل پیش بیاید، باید عملکرد ای سی یو بررسی گردد.

ecu واحد کنترل موتور

نحوه کنترل موتور توسط ای سی یو به دلیل داشتن حسگرهای پیشرفته روی آن انجام می شود.

این حسگرها با استفاده از نقشه های عملکرد چند بعدی داده ها را تفسیر کرده و از این طریق محر های موتور را به صورت استاندارد تنظیم می کند.

نحوه علکرد ecu برای سوخت رسانی به موتور

Electronic Fuel Injection، یا EFI که همان سیستم سوخت رسانی خودرو نامیده می شود یکی از اجزای جدایی ناپذیر ecu محسوب می گردد.

سیستم سوخت رسانی اتوموبیل خود نیز شامل قسمت های مختلفی از جمله، سیستم القای هوا ، سیستم تحویل سوخت و سیستم کنترل الکترونیکی، می شود.

نحوه عملکرد ecu و کنترل ترکیب مخلوط سوخت و هوا:

ECU هنگام تصمیم گیری در مورد نسبت مخلوط صحیح با بسیاری از متغیرها سر و کار دارد:

  • تقاضای موتور
  • دمای موتور / مایع خنک کننده
  • دمای هوا
  • دمای سوخت
  • کیفیت سوخت
  • محدودیت فیلتر متفاوت است
  • فشار هوا
  • راندمان پمپاژ موتور

تمامی این موارد با سنسورهایی که تعریف شده، اندازه گیری می شود.

یکی از مهم ترین وظایق ای سی یو کنترل مخلوط سوخت و هوایی است که قرار است وارد موتور شود.

در واقع ای سی یو با برنامه ای که روی آن تعریف شده میزان مناسب هوا و سوخت برای ترکیب شدن را محاسبه کرده و دستور آن را به موتور می فرستد. افزایش جریان هوا به موتور توسط سنسور جریان هوای توده ای (MAF) اندازه گیری می شود

در این حوزه، وظیقه دیگری را نیز ای سی یو بر عهده دارد که شامل، تعیین مدت زمان مناسب برای تزریق سوخت و هوا می شود.

نحوه عملکرد ecu و کنترل زمان جرقه زنی

یکی از وظایف مهم دیگر، ای سی یو تعیین زمان دقیق جرقه یا زمان اشتعال می باشد.

به صورت کلی از زمانی که سوخت وارد موتور می شود تا به مرحله اشتعال برسد، 4 مرحله طی می گردد.

در مرحله اول مکش صورت می گیرد. یعنی سوخت و هوا وارد موتور می شوند. در مرحله بعدی سوخت و هوا تا حداکثر میزان ممکن فشرده شده و در نقطه ای خاص اشتعال صورت می گیرد. پس از اشتعال نیز تخله انجام شده و دود حاصل از انفجار به بیرون هدایت می گردد. حالا در این حالت ای سی یو وظیفه دارد، زمان دقیق اشتعال را اعلام نماید.

ECU خود تشخیص می دهد که آیا مشکلی در فشار فشرده سازی وجود دارد یا خیر و بر اساس آن کار می کند و زمان احتراق را تنظیم می کند.

ECU برای جلوگیری از آن ضربه را تشخیص می دهد و زمان جرقه را به تأخیر می اندازد.

نحوه عملکرد ecu و کنترل دور سرعت موتور و زمان بندی متغیر سوپاپ

اگر دور سرعت موتور بیش از اندازه بالا برود، آسیب های جبران ناپذیری به اتوموبیل وارد خواهد شد . به همین دلیل ای سی یو نیز در این قسمت برای کنترل دور سرعت موتور، به کار می آید. در واقع از مرحله ای به بعد حتی با گاز دادن بیشتر، دور سرعت موتور تغییری نکرده و تا اندازه خاصی بالا خواهد رفت. ای سی یو برای کنترل دور سرعت موتور، سوخت رسانی به موتور را قطع می کند که به این کار cut off گفته می شود.

نحوه عملکرد ecu و افزایش گشتاور موتور

این وظیفه ای سی یو مربوط به افزایش گشتاور موتور می شود. تصور کنید در حالتی که اتوموبیل خالی است و تنها یک نفر سرنشین در آن وجود دارد، سرعت گرفتن موتور بسیار آسان تر می باشد. اما هنگامی که به دلایل مختلف اتوموبیل سنگین تر باشد، برای سرعت گرفتن به نیروی کمکی نیاز دارد. در این وضعیت ای سی یو با صادر کردن فرمان سوخت رسانی بیشتر به موتور گشتاور را افزایش داده و در نتیجه موتور سریع تر به سرعت مورد نظر می رسد. اگر این وظیفه ای سی یو به درستی انجام نشود، موتور خاموش خواهد شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.