خرابی ایسیو ،علائم و راه های تشخیص و چگونگی تعمیر آن

0

اگر ماشین داشته اید حتما با خرابی ایسیو مواجه شده اید. کامپیوتر خودرو یا ایسیو از اصلی ترین رکن یک خودرو و به نوعی مغز متفکر خودروی شما می باشد. ایسیو  کار خود را از طریق سنسورهایی که روی خودرو وجود دارد به انجام می رساند.

اطلاعاتی نظیر دمای آب، دمای هوا، نسبت هوا به سوخت، موقعیت میل سوپاپ، موقعیت میل لنگ یا دور موتور، ناک و …. را از این سنسورها دریافت می کند.

 انواع ایسیو زیمنس  ایرادات ایسیو زیمنس  ایسیو زیمنس چیست  پایه های ایسیو زیمنس  رفع مشکلات ایسیو زیمنس معمولی  نقشه ایسیو زیمنس بایفیول  ایسیو زیمنس دوگانه  آموزش تعمیر ایسیو زیمنس  تعمیر ایسیو زیمنس پژو 206  آموزش فلش دار کردن ایسیو  فلش زدن به ایسیو زیمنس  دانلود ایسیو چیست  دانلود ایسیو زیمنس  انواع ایسیو پژو 206  انواع ایسیو پراید  پایه های سنسور در ایسیو  تعمیر ایسیو خودرو  ECU  ecu چیست  ecu خودرو  ECU زیمنس  آموزش آپدیت ecu خودرو  آموزش تعمیر ecu  آموزش تعمیرات ecu  آموزش تعمیر ECU زیمنس

با پردازش این اطلاعات ایسیو فرمان مناسب برای عملگرهای خودرو ارسال میکند. کامپیوتر خودرو میزان و زمان پاشش سوخت ، زمان و طول جرقه زنی، زمان راه اندازی فن، تنظیم نسبت هوا به سوخت ، تنظیم دورآرام، کاتاف و …. را تعیین میکند.

همانطوری که اشاره شد تمامی پارامترهای اصلی تاثیر گذار در عملکرد خودرو بطور مستقیم توسط ایسیو مدیریت میشود.

طبیعتا خرابی ایسیو می تواند منجر به از کارافتادن یا عملکرد ناقص هریک از عملگرهای خودرو شود و تاثیر چشم گیری در عملکرد خودرو داشته باشد.

در این مقاله به بررسی علائم خرابی ایسیو و علل خرابی کامپیوتر خودرو و راه های جلوگیری از خراب شدن کامپیوتر خودرو خواهیم پرداخت.

 آموزش تعمیر ecu  آموزش تعمیر ECU زیمنس  آموزش تعمیر ایسیو زیمنس  آموزش تعمیر گیربکس  آموزش تعمیر گیربکس اتوماتیک  آموزش فلش زدن کامپیوتر ماشین  آموزش فلش کردن ecu  اجرت تعمیر گیربکس پژو پارس  اجزای گیربکس اتوماتیک  انواع ایسیو زیمنس  ایسیو گیربکس اتوماتیک  برنامه گیربکس اتوماتیک پژو  پایه های ایسیو زیمنس  تعمیر ECU  تعمیر ecu خودرو  تعمیر ecu در تهران  تعمیر ایسیو BOSCH  تعمیر ایسیو خودرو  تعمیرات تخصصی پژو پارس  دانلود ECU خودرو  دانلود ایسیو چیست  دانلود ایسیو زیمنس  فلش زدن به ایسیو زیمنس  هزینه نصب گیربکس اتوماتیک پژو پارس

دلایل خرابی ایسیو

خرابی ایسیو یا کامپیوتر خودرو می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. در زیر به چند دلیل شایع که اکثرا کامپیوتر خودرو دچار خرابی میشود اشاره میکنیم.

  • آبخوردگی
  • اتصالی سیم کشی
  • قطب معکوس باتری
  • خرابی سنسورها و عملگرهای خودرو
  • ضعف برد در اثر زمان
  • مشکلات طراحی
  • جنس ضعیف و بی کیفیت برد
  • اتمام عمر مفید قطعات

آبخوردگی:

از شایع ترین دلایل خرابی ایسیو آبخوردگی می باشد. بطور میانگین حدود ۶۰ درصد از خرابی کامپیوتر خودرو مربوط به آبخوردگی می باشد. همانند سایر بردهای الکترونیکی کامپیوتر خودرو نیز نسبت به آب بسیار حساس می باشد.

آبخوردگی می تواند سبب ایجاد سولفاته روی برد و مشکلات عدیده ای برای خودرو شما شود. از مهترین دلایل آبخوردگی ایسیو، موتور شویی می باشد.

موتور شویی برای خودروهای انژکتوری بسیار مضر هست و علاوه بر آسیب به کامپیوتر خودرو سبب بروز مشکلات زیادی در عملکرد سنسورها و عملگرهای خودرو می شود. اکثر خودروهایی که کامپیوتر آنها داخل کاپوت می باشد در اثر موتور شویی دچار مشکلات عدیده ای می شوند.

اتصالی سیم کشی:

از دیگر عوامل خرابی ایسیو می توان به اتصالی سیم کشی اشاره کرد. فرسودگی سیم کشی خودرو و اتصال سیم ها به همدیگر سبب بروز مشکل برای ایسیو خودرو می شود.

در برخی مواقع اشتباه فنی کاران خودرو (باطریساز، مکانیک، تنظیم موتورکار و ….) سبب بروز این اتصالی می شود. اتصالی سیم و سیم کشی می تواند در اثر وقوع تصادف نیز اتفاق بی افتد. بعضا در اثر تصادفات سیم کشی های خودرو دچار اتصالی شده و به ایسیو آسیب می رسانند.

قطب معکوس باتری:

قطب معکوس باتری نیز یکی از دلایل شایع برای خرابی ایسیو می باشد. قطب معکوس علاوه بر ایجاد مشکل برای کامپیوتر خودرو سبب بروز مشکل برای کامپیوترهای مالتی پلکس نیز می شود. اتصال برعکس قطب های باتری حتی اگر برای چند میلی ثانیه هم باشد می تواند مشکلات زیادی را برای کامپیوتر خودرو بوجود بیاورد. در برخی مواقع حتی این مشکلات سبب سوراخ شدن برد ایسیو و منجر به تعویض ایسیو می گردد.

خرابی سنسورها و عملگرها:

در برخی مواقع مشاهده می شود که خرابی برخی عملگرهای خودرو نیز سبب بروز مشکل برای ایسیو میشود. برای مثال در خودروهای EF7 خانواده سمند و دنا خرابی کوئل و ترکیدن آن باعث آسیب به ایسیو می شود.

پیشنهاد میشود در صورت خرابی سنسورها و عملگرهای خودروی خود هرچه سریعتر نسبت به رفع مشکل اقدام کنید.این کار باعث می شود تا از هزینه های بیشتری که در اثر خرابی ایسیو برای شما بوجود می آید جلوگیری نمایید.

ضعف برد در اثر زمان:

گاهی اوقات بدون هیچ اتفاق خاصی ایسیو دچار مشکل میشود. مثال بارز این مورد در خودروی ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۸۱ تا ۸۴ می توان مشاهده کرد. در این خودروها بدون اینکه کار خاصی روی آنها انجام گرفته باشد در اثر خرابی ایسیو خودرو در حرکت دچار خاموش شدن می شود.

ضعف طراحی:

از دیگر دلایل خرابی ایسیو ضعف طراحی و قرارگیری ایسیو در جایگاه نا مناسب هست. کامپیوتر گیربکس مزدا ۳ نیو شاهکار این مورد می  باشد. قرارگیری کامپیوتر بر روی پوسته گیربکس و ارتعاش و حرارت زیاد وارده به ایسیو سبب بروز مشکل برای کامپیوتر گیربکس در دراز مدت می شود.

جنس ضعیف و بی کیفیت برد:

متاسفانه در خودروهای جدید ایرانی بعضا شاهد استفاده از بردهای بسیار بی کیفیت چینی هستیم. این بردها در بازه زمانی بسیار کوتاهی مشکلات عدیده ای برای آنها بوجود می آید. برای مثال ایسیو LZNF شاهکار خرابی است که بر روی خودروهای پراید، تیبا، ساینا و کوئیک مدل ۹۸ به بالا استفاده شده است. این مدل ها مشکلی از بابت قطعات در آنها بوجود نمی آید و پس از مدتی برد دچار مشکل می شود. از جمله این مشکلات می توان بهکپ کردن، خاموش کردن ، گاز خوردن و غیره اشاره کرد.

اتمام عمر مفید قطعات: همانند سایر قطعات، قطعات و آیسی های مورد استفاده در بردهای کامپیوتر خودرو نیز دارای عمر مفیدی هستند. پس از یک بازه زمانی مشخص این قطعات دچار اشکال می شوند و منجر به خرابی ایسیو یا کامپیوتر خودرو می شوند.

 انواع ایسیو پراید  انواع ایسیو پژو 206  انواع حافظه ایسیو  ایرادات ایسیو زیمنس  انواع ایسیو زیمنس  ایسیو والئو  ایسیو زیمنس چیست  ecu بوش  تعمیر ایسیو BOSCH  ECU SAGEM S2000  ecu چیست  ecu خودرو  ECU زیمنس  آپدیت ecu رانا  آموزش تعمیر ecu  آموزش تعمیرات ecu  ecu پژو پارس

مهمترین علائم خرابی ایسیو ECU یا کامپیوتر خودرو

خرابی ایسیو معمولا سبب بروز مشکلات دائمی روی خودرو میشود. چون فرمان مربوط به عملگرها از یک آیسی صادر میشود. بنابراین حالت صفر و یک دارند و یا آیسی سالم هست و خودرو سالم کار میکند و یا آیسی خراب هست و کلا فرمان مناسب برای عملگر را ایجاد نمی کند.

بنابراین خرابی هایی که به صورت بگیر نگیر هستند و گاهی اوقات خودرو سالم هست. در برخی اوقات خودرو عملکرد نامناسبی دارد در اکثر مواقع ایراد از ایسیو نیست. یکی از علائم خرابی ایسیو روشن شدن چراغ چک بطور دائمی و ایجاد خطاهای دائمی داخل محیط دیاگ می باشد.

خطاهایی که بصورت دائمی در محیط دیاگ نشان داده می شود و به هیچ عنوان پاک نمی شود می تواند یکی از نشانه های خرابی ایسیو باشد.

از آنجاییکه کامپیوتر مغز خودروی شما می باشد و پس از پردازش اطلاعات سنسورها فرمان مناسب را برای عملگرهای خودرو ارسال میکند. طبیعتا خرابی ایسیو می تواند عملکرد خودروی شما را مختل کند. در زیر به برخی علائم خرابی ایسیو اشاره می کنیم:

  • خاموش کردن حین حرکت
  • عدم کارکرد استپر موتور و گاز خوردن
  • یکسرگی انژکتور ها یا عدم کارکردن آنها
  • یکسرگی کوئل یا عدم کارکرد
  • عدم کارکرد فن دور کند یا تند
  • خرابی دریچه گاز برقی و گاز نخوردن
  • خرابی سنسور اکسیژن
  • عدم کارکرد سنسور مپ و خام سوزی و مصرف زیاد
  • ….

تشخیص خرابی ایسیو و تعمیر ایسیو

از آنجاییکه مشکلاتی که در اثر خرابی ایسیو بوجود می آید با عملکرد سنسورها و عملگرهای خودرو در ارتباط هست. بنابراین احتمال تشخیص اشتباه و تحمیل هزینه های گزاف به مشتری را دارد. برای مثال خودرویی با عدم کارکرد فن ها به تعمیرکار مراجعه می کند. تعمیرکار شروع به تعویض رله فن و سیم کشی و موتور فن و …. می کند. هزینه های گزافی به مشتری تحمیل میشود در حالیکه ایراد از ناحیه کامپیوتر خودرو بوده است.

بنابراین تشخیص اینکه علائم خرابی ایسیو هست یا خیر یکی از مهمترین بخش ها می باشد.

درصورت لزوم ایسیو خودرو را روی دستگاه های شبیه ساز خودرو (تستر ایسیو) قرار داده و صحت و سلامت ایسیو را مورد بررسی قرار می دهد. حتی این امکان وجود دارد که برای بررسی دقیق تر یک ایسیو سالم بر روی خودرو قرار گرفته تا بطور قطع از خرابی یا سالم بودن ایسیو اطمینان حاصل شود.

اکثر ایسیو ها اگر برد دچار آسیب جدی نشده باشد در مرکز فنی مهندسی آرمان خودرو قابل تعمیر می باشند. بنابراین اگر هریک از علائم خرابی ایسیو را در خودروی خود مشاهده کردید از طریق راه های ارتباطی با ما در ارتباط باشید تا در سریع ترین وقت ممکن و با کیفیت ترین خدمات مشکل شما را برطرف نماییم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.