سیستم ۴Matic چیست؟

0

۴Matic چیست؟ ،سیستم xdrive چیست ،قیمت بنز فورماتیک ،بنز آوانگارد چیست

https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2016/09/2017-Mercedes-Benz-E300-4MATIC-119.jpg
۴Matic چیست؟
تکنولوژی

اگر دقت کرده باشید، پشت بعضی از خودروهای مرسدس بنز عبارت ۴Matic نوشته شده است. در این مقاله می خواهیم به اختصار توضیح دهیم که این عبارت به چه معناست و چگونه کار می کند.


در حقیقت ۴Matic به خودروهایی گفته می شود که نیرو تولید شده توسط پیشرانه آنها به هر چهارچرخ (AWD) منتقل شده و این عبارت تنها توسط مرسدس بنز استفاده می شود. امروزه می توان گفت که تمامی خودروهای مرسدس بنز به گیربکس خودکار مجهز شده اند و در صورتیکه به سیستم چهارچرخ متحرک نیز مجهز باشند، می توان به آنها لقب ۴Matic را داد. به عبارت دیگر این کلمه مخفف ۴-wheel drive and automatic می باشد که در صورتیکه عدد ۴ و چهار حرف آخر کلمه automatic را کنار هم بگذارید، کلمه ۴Matic بدست می آید.
این سیستم اولین بار در سال ۱۹۸۶ و در خودروهای کلاس E توسط مرسدس بنز بکار رفته است و امکان سفارش آن در مدل های ۲.۶ و ۳ لیتری این نوع خودروها میسر بود.
اولین نسل از ۴Matic یک سیستم الکترونیکی بود که با سیستم ۴WD همکاری می کرد و در شرایطی که خودرو در حال لیز خوردن روی جاده بود، آن را کنترل می کرد. در این سیستم دیفرانسیل مرکزی دارای دو کلاچ می باشد که هر کدام به صورت هیدرولیکی و جداگانه کار می کنند. به این معنا که می توان صد در صد نیرو را به چرخ های عقب منتقل کرد و نوع انتقال نیرو را از حالت ۴WD به ۲WD تغییر داد. همچنین در حالت انتقال نیرو به چهارچرخ (۴WD)، نیروی پیشرانه به دو صورت بین دیفرانسیل جلو و عقب تقسیم می شود. در حالت اول ۳۵ درصد از نیروی پیشرانه به چرخ های جلو و ۶۵ درصد به چرخ های عقب و در حالت دوم ۵۰ درصد به چرخ های جلو و ۵۰ درصد به چرخ های عقب منتقل می شود. لازم به ذکر است که سیستم ۴Matic ورودی هایی را از سه کانال سیستم ABS و چرخش فرمان می گیرد و به کمک آن ها تصمیم می گیرد که چگونه عکس العمل نشان دهد.
سیستم ۴Matic بکار رفته در خودروهای مرسدس بنز کنونی، نسل سوم از این سیستم پیشرفته می باشد و هم اکنون در مرسدس های کلاس E، C، CLS، R، S، CL و Viano بکار می رود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.