بهترین راه تشخیص اصل و قلابی بودن تسمه تایم چیست؟

0

تسمه تایم چیست؟ نشانه های خرابی تسمه تایم

آشنایی با تسمه تایمینگ خودرو بسیار اهمیت دارد. این قطعه پلاستیکی در خودرو کارایی بسیاری دارد، چرا که نقش مهمی در اتصال میان میل لنگ و سوپاپ ایفا می کند و عمل باز و بسته شدن سوپاپ ها و کنترل عملکرد این بخش وابسته به وجود تسمه تایم ماشین می باشد.

در این مقاله سعی داریم در ارتباط با تعریف و علل خرابی این قسمت از خودرو توضیح دهیم. آشنایی با عملکرد این قطعه باعث می شود زودتر برای رفع مشکلات آن اقدام کنید و از عواقب خرابی آن که آسیب جدی به موتور خودرو است، جلوگیری نمایید.

معرفی تسمه تایم خودرو و عملکرد آن

تسمه تایم چیست کار تسمه تایم چیست زنجیر تایم چیست زمان تعویض تسمه تایم زمان تعویض تسمه تایم ال 90 تعویض زنجیر تایم سوزوکی زنجیر تایم ماشین تعویض هرزگرد سمند علائم خرابی هرزگرد پژو 405 تعویض هرزگرد پژو 206 تعویض تسمه سفت کن 206 تسمه سفت کن چیست علائم خرابی غلتک تسمه تفاوت تسمه تایم با زنجیر آموزش تعویض تسمه تایم آموزش تعویض تسمه تایم پراید اجرت تعویض تسمه تایم دنا پاره شدن تسمه تایم پاره شدن تسمه تایم 405 علائم خرابی تسمه تایم 206 مجله مکانیک مجله خودرو کارستان دانستنی های فنی خودرو آموزش عیب یابی خودرو آموزش مکانیک و برق خودرو آموزش مکانیک خودرو

تسمه تایمینگ یکی از مهم ترین قطعات پلاستیکی در خودرو می باشد که بر روی چرخ دنده های موتور قرار می گیرد و نقش مهمی در فرایند باز و بسته شدن سوپاپ دارد و علاوه بر این میزان خروج هوا را کنترل می کند. این قطعه کاربردی حتی اگر مرغوب و مقاوم باشد نیز به مرور زمان دچار خرابی و پوسیدگی می گردد. عواقب خرابی تسمه تایم این است که بر روی موتور خودرو تأثیر منفی دارد و حتی پیستون ها و سوپاپ ها نیز دچار آسیب خواهند شد. بنابراین رانندگان حتماً باید به نشانه ها و علل خرابی تسمه تایم اتومبیل توجه داشته باشند و در سریع ترین زمان ممکن با مراجعه به تعمیرگاه های تخصصی خودرو برای رفع این مشکل اقدام کنند.

تسمه تایم چیست؟

تسمه تایمینگ خودرو در واقع برای انتقال نیرو از میل لنگ به سوپاپ استفاده می شود و کارکرد اصلی آن به چرخش درآوردن سوپاپ ها می باشد و کنترل این چرخش را نیز به عهده دارد. جای گیری مناسب این قطعه بسیاراهمیت دارد، چرا که اگر به شکل نامناسبی نصب شود، می تواند به موتور ماشین و حتی سوپاپ ها آسیب بزند و باعث کج شدن آنها شود.

به افرادی که سؤال دارند چطور می توانیم این قطعات را به شکل مناسب نصب کنیم؟ باید اشاره کنیم که بر روی این قطعه پلاستیکی، یک سری دندانه وجود دارد که شما باید آن را در جهت چرخش موتور نصب نمایید. در صورتی که این قطعه را برعکس نصب کنید، دچار پارگی می شود و ممکن است صدای زوزه در موتور خودرو ایجاد کند.

اصلی ترین دلایل خرابی تسمه تایم ماشین چیست؟

آموزش تعویض تسمه تایم آموزش تعویض تسمه تایم 206 تیپ 5 آموزش تعویض تسمه تایم پراید اجرت تعویض تسمه تایم دنا پاره شدن تسمه تایم پاره شدن تسمه تایم سمند ef7 پاره شدن تسمه تایم 405 پاره شدن تسمه تایم ساندرو تسمه تایم چیست زمان تعویض تسمه تایم علائم پاره شدن تسمه تایم دلایل کاهش عمر تسمه تایم آموزش تعمیر خودرو آموزش مکانیک خودرو

اصلی ترین علت خرابی تسمه تایمینگ ماشین مربوط به کاسه نمد می باشد. چنانچه کاسه نمد ماشین دچار مشکل باشد، روغن ریزی زیاد خواهد شد و همین امر باعث می شود که به دلیل افزایش روغن جمع شده، این وسیله دچار پوسیدگی و خرابی شود.

یکی دیگر از مهم ترین علل خرابی این قطعه، چرخ دنده هایی است که تسمه بر روی آنها نصب شده است. اگر نوع ریگلاژ کردن این بخش مناسب نباشد یا زیاد از حد صورت بگیرد، باعث کش آمدن آن خواهد شد و در نتیجه پارگی اتفاق خواهد افتاد.

مهم ترین نشانه های خرابی تسمه تایم چیست؟

زمانی که علائم خرابی این تسمه را پیدا می کنید، می توانید بر روی آن نشانه هایی ببینید که از طریق آن بفهمید که این قطعه عمر مفید خود را کرده و باید عوض شود. پس از اینکه به تعمیرگاه مراجعه می کنید، باید ابتدا خودرو روشن کنید. زمانی که خودرو گرم می شود، پای خود را بر روی پدال گاز قرار دهید و وقتی که دور موتور به 1500 تا 2000 آر پی ام رسید، چنانچه صدای زوزه از تسمه تایم شنیده شود، نشان می دهد که باید هرچه سریعتر برای تعویض آن اقدام کنید.

نشانه های خرابی تسمه تایم

آموزش تعویض تسمه تایم آموزش تعویض تسمه تایم پراید اجرت تعویض تسمه تایم 206 اجرت تعویض تسمه تایم ال 90 بهترین تسمه تایم پراید پاره شدن تسمه تایم پراید تسمه تایم چیست تعویض تسمه تایم پژو 405 زمان تعویض تسمه تایم پراید تعویض تسمه تایم سمند زمان تعویض تسمه تایم تیبا قیمت تسمه تایم 206

یکی دیگر از نشانه های خرابی تسمه تایمینگ، نشتی روغن است که باید آن را مد نظر قرار دهید. خاموش شدن ناگهانی اتومبیل یکی دیگر از علائم مهم خرابی این قطعه می باشد. چرا که شما هر بار که استارت می زنید، این قسمت خودرو به حرکت می افتد و اگر با استارت زدن ماشین خاموش شود، علت را باید در پارگی تسمه تایمینگ جستجو نمایید.

از سوی دیگر اگر در شتاب خودرو اختلال ایجاد شود، شما می توانید بفهمید که عمر تسمه تایم به پایان رسیده است. زمانی که خودرو شتاب مناسبی دارد، ولی دور موتور آن بالا است، نشان می دهد که تسمه شل شده و به خاطر کش آمدن حتماً باید آن را تعویض کنید. با تمام این مواردی که ذکر شد اگر تسمه تایمینگ ماشین دچار خرابی شود و به آن توجه نکنید، باید عوارض و عواقبی خرابی آن که یکی از آنها آسیب به خودرو می باشد، روبرو شوید.

جدی ترین عواقب خرابی تسمه تایم خودرو چیست؟

تعمیرکار آموزش نکات فنی خودرو تعمیر و نگهداری خودرو افزایش عمر قطعات خودرو زمان تعویض صافی بنزین آموزش تعویض تسمه تایم

شما رانندگان عزیز اگر ندانید که عواقب خرابی تسمه های تایم و نادیده گرفتن زمان تعویض آن چیست، باید هزینه سنگینی را برای بی دقتی خود بپردازید. زمانی که این قطعه مهم خراب می شود، مهم ترین تأثیر آن بر روی سوپاپ ها خواهد بود و اگر دچار شل شدگی شده باشد، فشار حداکثری به سوپاپ وارد می شود و همین امر با مرور زمان سوپاپ ها را کج خواهد کرد.

به علاوه زمانی که سوپاپ کج شده باشد، عملکرد باز و بسته شدن سوپاپ دود یا سوپاپ هوا دچار اختلال می گردد. عوارض و مشکلات خرابی تسمه تایم در موتورهای 16 سوپاپ خود را به طور حاد نشان می دهد. زمانی که راننده استارت زیادی به ماشین می زند، پیستون ها کج خواهند شد و در این شرایط حتماً باید برای تعمیر موتور خودرو اقدام نمود.

راه تشخیص اصل و قلابی بودن تسمه تایم چیست؟

 آموزش تعویض تسمه تایم  آموزش تعویض تسمه تایم 206 تیپ 5  آموزش تعویض تسمه تایم پراید  آموزش تعویض تسمه تایم سمند ef7  بهترین تسمه تایم پژو پارس  پاره شدن تسمه تایم  پاره شدن تسمه تایم سانتافه  تسمه تایم چیست  دلایل خراب شدن تسمه تایم  زمان تعویض تسمه تایم  زمان تعویض تسمه تایم 206 تیپ 2  قیمت تسمه تایم 207  کار تسمه تایم چیست  نحوه تشخیص تسمه تایم اصلی

بهترین راه برای تشخیص اینکه تسمه تایمینگ اصل می باشد یا تقلبی، این است که آن را در دستتان نگه دارید و فشار دهید. اگر هنگام فشار دادن و وارد کردن نیرو، هیچ ترکی روی آن ایجاد نشد، می توانید نسبت به اصل بودن آن اطمینان یابید.

علاوه بر این بافت های داخلی این قطعه پلاستیکی می تواند نشان دهنده فیک یا اصل بودن آن باشند. اگر بافت های داخلی از جنس پشم و شیشه باشند، نشان دهنده اصل بودن آن خواهد بود. تسمه تایمینگ های تقلبی حالت پلاستیکی دارند و زمانی که به آنها فشار وارد می کنید، سریعاً دچار ترک خوردگی خواهند شد.

مناسب ترین زمان تعویض تسمه تایم خودرو

 آموزش تعویض تسمه تایم  آموزش تعویض تسمه تایم 206 تیپ 5  آموزش تعویض تسمه تایم پراید  آموزش تعویض تسمه تایم سمند ef7  بهترین تسمه تایم پژو پارس  پاره شدن تسمه تایم  پاره شدن تسمه تایم سانتافه  تسمه تایم چیست  دلایل خراب شدن تسمه تایم  زمان تعویض تسمه تایم  زمان تعویض تسمه تایم 206 تیپ 2  قیمت تسمه تایم 207  کار تسمه تایم چیست  نحوه تشخیص تسمه تایم اصلی

اینکه چه زمانی باید تسمه تایم خودرو را تعویض کنید، بسته به تعداد سوپاپ های موتور شما دارد و در خودروهایی که دارای موتورهای 16 سوپاپ هستند، به علت اینکه نیروی زیادی به موتور وارد می شود و دور موتور به مرور زمان بالا می رود، به ازای هر ۵۰ کیلومتر باید این تسمه مورد بازدید و تعویض قرار بگیرد.

برخی از خودروها هستند که ریگلاژ آن ها به صورت فنری اتفاق می افتد. به همین دلیل فشار و نیروی کمتری به تسمه تایم وارد می شود. به همین جهت در این مدل از خودروها در هر 60 هزار کیلومتر لازم است تسمه تایمینگ خودرو را عوض کنید.

خلاصه مطالب

در این مطلب سعی کردیم به این سؤال که “تسمه تایم چیست؟” پاسخ دهیم و به مهم ترین علل خرابی آن اشاره کنیم. همانطور که می دانید کارکرد مهم و اصلی این محصول خودرو، اتصال بین میل لنگ و سوپاپ خودرو می باشد و چنانچه در آن اختلال ایجاد شود، باید هرچه سریعتر برای تعویض اقدام کنید.

علل خرابی تسمه تایم ماشین ناشی از مواردی چون نشتی روغن، ریگلاژ بیش از حد، خراب شدن کاسه نمد خودرو است که باید در اسرع وقت این مشکلات را حل کنید، چرا که در نتیجه عدم رفع آن، هزینه های زیادی بر شما تحمیل می شود.

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.