معنی کدخطا P0420 چیست و علل و نحوه رفع آن چگونه است ؟

0

P0420 یک کد خطای شناخته شده در صنعت خودرو است که به دلیل ماندگاری آن مشهور است. خوشبختانه، این مقاله برای راهنمایی شما در درک پیامدهای این کد خطا، بررسی علل احتمالی آن، و پیمایش رفع‌های احتمالی طراحی شده است.

با تکیه بر تجربه خود، تصدیق می کنیم که حل P0420 بدون دانش مناسب می تواند چالش برانگیز باشد. این پیچیدگی از آنجایی ایجاد می‌شود که خطا ممکن است زمان زیادی طول بکشد تا دوباره ظاهر شود، حتی پس از تعویض قطعات و تنظیم مجدد کد. در سراسر این پست وبلاگ، به این مسائل و موارد دیگر خواهیم پرداخت و بینش جامعی از کد P0420 در اختیار شما قرار می دهیم.

دلایلی که منجر به بروز کد خطای P0420 در ECU می‌شود؟ آسیب صدا خفه کن منیفولد اگزوز آسیب دیده لوله اگزوز آسیب دیده روغن آلوده در مبدل کاتالیزوری نصب نادرست مبدل کاتالیزور خرابی سنسور دمای خنک کننده موتور نشت انژکتور سوخت افزایش فشار سوخت

کد P0420 به چه معناست؟

کد P0420 نشان می‌دهد که ماژول کنترل موتور (ECM) کاهش راندمان مبدل کاتالیزوری را در بانک 1 شناسایی کرده است. این می‌تواند به یک کاتالیزور نادرست نسبت داده شود یا به طور بالقوه یک هشدار نادرست ناشی از یک سنسور O2 معیوب باشد.

ماژول کنترل موتور (ECM) از دو سنسور O2، یکی در جلو و دیگری در پشت مبدل کاتالیزوری برای اندازه گیری کارایی آن استفاده می کند. اگر راندمان سیستم کاتالیست پایین باشد، کد P0420 فعال می شود. در بیشتر موارد، کد مشکل P0420 به دلیل یک مبدل کاتالیزوری بد .

یک مخلوط هوا/سوخت نادرست همچنین می تواند به طور موقت یا دائمی بازده کاتالیست را کاهش دهد و در نتیجه کد P0420 ایجاد شود.

تعریف کد

P0420 – راندمان سیستم کاتالیست زیر آستانه (بانک 1)

چه چیزی باعث کد P0420 می شود؟

شایع ترین علت کد P0420 معیوب بودن مبدل کاتالیزوری است. همچنین می تواند ناشی از معیوب بودن سنسور اکسیژن، نشت سیستم اگزوز، نشت ورودی، یا قرار دادن نادرست مبدل کاتالیزوری باشد.

ممکن است به دلیل نقص کاتالیست باشد، اما موارد زیادی را نیز دیده ام که کاتالیست جدید است اما قطعه OEM اصلی نیست. برخی از کاتالیست‌های ارزان‌تر ممکن است به اندازه کافی کارآمد نباشند، و ممکن است باعث شود که شما نیاز به خرید یک کاتالیزور کاملاً جدید از سازنده داشته باشید.

همچنین مبدل های کاتالیزوری غیر OEM را دیده ام که خیلی دور از موتور روی لوله اگزوز به سمت آخرین صدا خفه کن نصب شده اند. به همین دلیل، مبدل کاتالیزوری به اندازه کافی داغ نمی شود و کد مشکل P0420 را راه اندازی می کند.

اگر مخلوط هوا و سوخت خودرو به دلیل انژکتور معیوب، فشار سوخت بالا، سیستم سوخت معیوب یا سنسور آسیب دیده نادرست باشد، ممکن است باعث شود مبدل کاتالیزوری به درستی کار نکند.

دلایلی که منجر به بروز کد خطای P0420 در ECU می‌شود؟
  • آسیب صدا خفه کن
  • منیفولد اگزوز آسیب دیده
  • لوله اگزوز آسیب دیده
  • روغن آلوده در مبدل کاتالیزوری
  • نصب نادرست مبدل کاتالیزور
  • خرابی سنسور دمای خنک کننده موتور
  • نشت انژکتور سوخت
  • افزایش فشار سوخت

دلایل اصلی کد P0420 عبارتند از:

  • مبدل کاتالیزوری آسیب دیده (متداول ترین)
  • آلودگی روغن در مبدل کاتالیزوری
  • قرارگیری نادرست مبدل کاتالیزوری
  • سنسور اکسیژن بالادست یا پایین دست آسیب دیده / سیم کشی معیوب
  • منیفولد اگزوز یا سیستم اگزوز
  • نوع سوخت اشتباه (سوخت سرب دار به جای بدون سرب)
  • مخلوط غنی / بدون چربی (آسیب رساندن به مبدل کاتالیزوری)
  • خرابی (آسیب زدن به مبدل کاتالیزوری)
  • ماژول کنترل موتور معیوب (نادر)

دلایلی که منجر به بروز کد خطای P0420 در ECU می‌شود؟ آسیب صدا خفه کن منیفولد اگزوز آسیب دیده لوله اگزوز آسیب دیده روغن آلوده در مبدل کاتالیزوری نصب نادرست مبدل کاتالیزور خرابی سنسور دمای خنک کننده موتور نشت انژکتور سوخت افزایش فشار سوخت

نحوه رفع کد P0420

قبل از تعویض هر قطعه، ابتدا باید عملکرد مبدل کاتالیزوری را با روش های زیر در مقاله بررسی کنید. اگر بخواهید قطعات را بدون تشخیص تعویض کنید، به احتمال زیاد پول خود را هدر خواهید داد، بنابراین بسیار بهتر است که تشخیص درستی داشته باشید. در اینجا مواردی وجود دارد که می تواند کد خطا P0420 را برطرف کند:

  • تمیز کردن مبدل کاتالیزوری
  • مبدل کاتالیزوری را تعویض کنید
  • سنسور اکسیژن جلو یا عقب را تعویض کنید
  • سیم کشی سنسور آسیب دیده را تعمیر کنید
  • سنسورهای آسیب دیده موتور را تعویض کنید
  • رفع مصرف بالای روغن
  • رفع اشتباهات
  • کم یا غنی را تعمیر کنید مخلوط سوخت
  • تعویض واحد کنترل موتور (نادر)
  • علائم رایج کد مشکل P0420

رایج ترین علامت کد P0420 چراغ چک موتور روی داشبورد ماشین شما است. در موارد نادر، ممکن است متوجه مشکلاتی مانند احتراق ناقص، مصرف سوخت بیشتر یا بوی بد لوله اگزوز شوید.

با این حال، در بیشتر موارد، به احتمال زیاد هیچ علامتی به جز چراغ چک موتور با کد P0420 ذخیره شده در ماژول کنترل موتور یا ماژول کنترل پیشرانه (PCM) متوجه نخواهید شد.

کد P0420 چقدر جدی است؟

خیلی جدی نیست کد P0420 در بیشتر موارد مشکل دیگری برای موتور خودرو شما ایجاد نمی کند.

تنها چیزی که به طور بالقوه ممکن است اتفاق بیفتد این است که مبدل کاتالیزوری آنقدر آسیب دیده است که قطعات داخلی مبدل کاتالیزوری شل شده و جریان اگزوز را مسدود می کند، اما بعید است که این اتفاق بیفتد.

با این حال، کد مشکل P0420 می تواند منجر به انتشار گازهای گلخانه ای بدتری از خودرو شما شود که برای محیط زیست مضر است، بنابراین باید در اسرع وقت آن را برطرف کنید.

 دلایل روشن شدن چراغ چک  روشن شدن چراغ چک تویوتا  روشن شدن چراغ چک فورد  روشن شدن چراغ چک هوندا  روشن شدن چراغ چک نیسان  انواع مبدل کاتالیست  مبدل کاتالیست چیست  علائم خرابی کاتالیست  برداشتن کاتالیزور اگزوز  دلایل خرابی کاتالیزور اگزوز  عمر کاتالیست اگزوز  قیمت کاتالیزور پژو پارس  کاتالیزور چیست  دلایل بالا رفتن مصرف سوخت  آموزش دیاگ  آموزش پاک کردن خطا با دیاگ

اشتباهات رایج تشخیصی P0420 چیست؟

رایج ترین اشتباه، تعویض سنسورهای اکسیژن بدون تشخیص صحیح آنهاست. علت این کد موتور در بیشتر مواقع مبدل کاتالیزوری است که ممکن است در اثر سایر مشکلات موتور خودرو شما آسیب ببیند، مانند احتراق ناقص یا نسبت هوا/سوخت زیاد یا بدون چربی.

سایر کدهای مشکل را با اسکنر تشخیصی خود بررسی کنید. را پیدا کردید P0300 ، موتوری دارید که شلیک نمی‌کند و ممکن است خطاهای اشتباه باعث کد خطای P0420 شوند. در این صورت، ابتدا باید ایرادهای ناقص را برطرف کنید، کدها را پاک کنید و ببینید آیا کد P0420 برمی گردد یا خیر.

را پیدا کردید P0171 ، P0172، P0174 یا P0175 موتور شما غنی یا ضعیف کار می کند. این می تواند به دلیل انژکتور سوخت معیوب، فشار سوخت بالا یا پایین ، سنسور MAF، سنسور دمای مایع خنک کننده موتور، یا تقریباً هر سنسور موتور معیوب باشد. مخلوط هوا و سوخت باید بررسی شود، و وقتی این کار را انجام دادید، منتظر بمانید و ببینید آیا کد P0420 برمی گردد یا خیر.

در برخی موارد، اگر مشکل دیگری برای موتور شما وجود ندارد، می توانید قبل از تعویض کاتالیزور از یک پاک کننده مبدل کاتالیزوری استفاده کنید. افزودنی های مختلفی در بازار وجود دارد، بنابراین توصیه می کنیم یکی از بهترین پاک کننده های کاتالیزوری را از لیست ما .

علل رایج کد P0420 بر اساس مدل خودرو

کد مشکل P0420 در برخی از مدل‌های خودرو بیشتر از مدل‌های دیگر رایج است. برخی از مدل‌های خودرو با این کد عیب تشخیصی مشکل دارند. در اینجا لیستی از رایج ترین دلایل برندهای خودرو آورده شده است.

به یاد داشته باشید که اینها فقط دستورالعمل های کلی هستند و قبل از تعویض هر قطعه باید تشخیص دهید.

1. شورلت

اگر کد P0420 را در Chevy خود تجربه می کنید، اغلب به دلیل نشت اگزوز قبل از کاتالیزور است. همچنین می تواند ناشی از معیوب بودن سنسور اکسیژن پایین دست (عقب) یا مبدل کاتالیزوری معیوب باشد.

موتورهای Chevy به نشتی در اطراف منیفولد اگزوز معروف هستند، بنابراین اگر می توانید صدای دمیدن عجیبی را هنگام کار کردن موتور خود پیدا کنید، حتماً باید به آنجا نگاهی بیندازید. همچنین می توانید فراخوان های P0420 را برای خودروهای GM .

2. تویوتا و نیسان

شایع ترین علت P0420 در خودروهای تویوتا و نیسان، مبدل کاتالیزوری بد است. همچنین باید مطمئن شوید که موتور شما روغن موتور نمی سوزاند.

نشتی خلاء و نشتی اگزوز را بررسی کنید ابتدا سپس بررسی کنید که آیا متوجه دود آبی که از لوله اگزوز خارج می شود. دود آبی که از لوله اگزوز می آید نشانه این است که شما ممکن است با تهویه میل لنگ مشکل داشته باشید، یا حتی چیزی به بدی توربوشارژر آسیب دیده یا حلقه های پیستون خراب .

اگر در هر دور در دقیقه متوجه دود آبی نشدید، به احتمال زیاد مبدل کاتالیزوری شما فرسوده شده است. ممکن است مشکلات مشابهی در خودروهای نیسان پیدا کنید.

2. فورد موتورهای فورد اغلب دارای نشتی خلاء یا شکستگی شیر برقی برای EGR یا سایر قطعات هستند که باعث ایجاد مخلوط هوا و سوخت معیوب می شود و سپس کد مشکل را ایجاد می کند.

حافظه کد را با یک اسکنر تشخیصی تا ببینید آیا می توانید کدهای مشکلی در مورد مخلوط هوا و سوخت پیدا کنید. اگر همه چیز خوب به نظر می رسد، نشتی اگزوز را بررسی کنید.

اگر هیچ کد عیب یا مشکل دیگری در مخلوط هوا/سوخت پیدا نکردید مبدل کاتالیزوری را تشخیص دهید و آن را تعویض کنید.

3. سوبارو و هوندا

اگر کد P0420 را در سوبارو یا هوندا خود پیدا کردید، به احتمال زیاد مبدل کاتالیزوری مقصر است. همچنین می تواند ناشی از نشت اگزوز یا سنسور اکسیژن بد .

بررسی کنید نشتی خلاء یا سایر کدهای موتور مربوط به مخلوط سوخت را نشتی اگزوز را قبل از مبدل کاتالیزوری بررسی کنید. با این حال، رایج ترین مشکل موتورهای سوبارو مبدل کاتالیزوری است. به نظر می رسد آنها به سرعت در این موتورهای باکسر فرسوده می شوند.

Acura همچنین دارای برخی فراخوان های P0420 است که باید به آنها توجه کنید ، زیرا آنها شباهت های زیادی با هوندا دارند.

4. فولکس واگن (VW) / اشکودا / صندلی / آئودی A4 1.8T / V6 2.4

در بسیاری از موتورهای VAG در زیر منیفولد ورودی یک سوپاپ بررسی/پی سی وی وجود دارد که اولین چیزی است که باید بررسی کنید که آیا این کد مشکل را مشاهده می کنید. همچنین باید اطمینان حاصل کنید که تهویه میل لنگ لجن ندارد، زیرا تهویه میل لنگ گرفتگی باعث سوختن روغن موتور می شود که به نوبه خود مبدل کاتالیزوری را مسدود می کند.

نشتی اگزوز در اطراف لوله های انعطاف پذیر روی لوله اگزوز را بررسی کنید – این یک دلیل رایج است – و کدهای موتور مربوط به سنسورهای اکسیژن را بررسی کنید. اگر مشکلی پیدا نشد، مبدل کاتالیزوری را تعویض کنید. این یک مشکل گسترده در موتورهای 1.8T و V6 بنزینی است.

 دلایل روشن شدن چراغ چک  روشن شدن چراغ چک تویوتا  روشن شدن چراغ چک فورد  روشن شدن چراغ چک هوندا  روشن شدن چراغ چک نیسان  انواع مبدل کاتالیست  مبدل کاتالیست چیست  علائم خرابی کاتالیست  برداشتن کاتالیزور اگزوز  دلایل خرابی کاتالیزور اگزوز  عمر کاتالیست اگزوز  قیمت کاتالیزور پژو پارس  کاتالیزور چیست  دلایل بالا رفتن مصرف سوخت  آموزش دیاگ  آموزش پاک کردن خطا با دیاگ

نحوه تشخیص کد خطای P0420

همانطور که قبلا ذکر شد معمولاً P0420 ناشی از یک مبدل کاتالیزوری معیوب است. همیشه باید قبل از تعویض هر قطعه، آن را با روش های زیر به درستی تشخیص دهید.

یک اسکنر OBD2 را وصل کنید و به دنبال کدهای مشکل مرتبط باشید. ابتدا کدهای مشکل مربوط به احتراق یا سوخت را تعمیر کنید.
داده های زنده را برای دیدن قسمت جلو و خواندن سیگنال های ولتاژ سنسور O2 بررسی کنید. موتور خودرو باید سوزان باشد و سنسور جلو باید بین 0-1 ولت نوسان داشته باشد و عقب باید در 0.7-0.9 ولت ثابت باشد. اگر قرائت های مشابهی دریافت کردید، این احتمال وجود دارد که مبدل کاتالیزوری معیوب باشد.
موتور را گرم کنید و دمای قسمت جلوی مبدل کاتالیزوری و سپس قسمت عقب را با دماسنج لیزری بررسی کنید. اگر موتور داغ است و هیچ تفاوتی در دما در جلو و پشت مبدل کاتالیزوری وجود ندارد، ممکن است مبدل کاتالیزوری شما آنطور که در نظر گرفته شده است کار نکند.
اگر کاتالیزور به گونه ای نصب شده باشد که قابل دسترسی باشد، ممکن است ارزش آن را داشته باشد که لوله را از یک طرف جدا کرده و داخل کاتالیزور را برای آسیب دیدگی بررسی کنید.
اگر همه چیز به مبدل کاتالیزوری معیوب اشاره دارد، آن را تعویض کنید. اگر مشکلی در دما، ولتاژ یا بازرسی بصری پیدا نکردید، باید سایر کدهای مشکل مربوطه را تعمیر کنید و سپس کدها را پاک کنید و دوباره امتحان کنید.
اگر باز هم مشکلی پیدا نکردید، مطمئن شوید که مبدل کاتالیزوری OEM اصلی است و در جای اصلی نصب شده است. اگر همه چیز خوب به نظر می رسد، مبدل کاتالیزوری را تعویض کنید.

چه چیزی می تواند به مبدل کاتالیزوری آسیب برساند؟

مبدل کاتالیزوری سه عامل اصلی آلودگی ناشی از احتراق بنزین – اکسید نیتروژن (NOX)، مونوکسید کربن و هیدروکربن ها را کاهش می دهد. این کار را با تبدیل این مواد مضر به مواد کمتر مضر انجام می دهد که برای سلامتی ما آسان است و به کیفیت هوای پاک کمک می کند.

چند چیز برای آسیب رساندن به مبدل کاتالیزوری شناخته شده است که می تواند باعث ایجاد کد مشکل P0420 شود. در اینجا رایج ترین آنها وجود دارد:

  • اشتباه رانندگی
  • مصرف روغن
  • نشتی اگزوز
  • نشت ورودی
  • مخلوط غنی
  • مخلوط بدون چربی
  • ECM/PCM بد

هزینه تعمیر P0420

به دلیل طیف وسیعی از دلایل مختلف، هزینه ثابتی برای تعمیر کد P0420 وجود ندارد. با این حال، اغلب ناشی از یک مبدل کاتالیزوری معیوب است که معمولاً بین 500 تا 1500 دلار قیمت دارد.

برآورد هزینه تعمیر کد به شرح زیر است. قیمت ها شامل قطعات و نیروی کار در کارگاه می باشد. هزینه ها شامل هزینه های تشخیص نمی شود.

تعویض مبدل کاتالیزوری – 5 تا 15 میلیون تومان
تعویض سنسور اکسیژن جلو – 1 تا 10 میلیون تومان
تعویض سنسور اکسیژن عقب – 1 تا 10 میلیون تومان

آیا می توانم هر قسمتی را برای خلاص شدن از شر کد P0420 حذف کنم؟

شما نمی توانید فقط قطعات را برای رفع این کد مشکل حذف کنید، زیرا احتمالاً کد مشکل دیگری یا مشکلات دیگری به شما می دهد. در تئوری، می توانید واحد کنترل موتور را برای حذف سیستم نظارت مبدل کاتالیزوری دوباره برنامه ریزی کنید. با این حال، انجام این کار در اکثر ایالت ها و کشورها غیرقانونی است، بنابراین حتی اگر از نظر تئوری امکان پذیر باشد، نباید این کار را انجام دهید.

اگر می خواهید عملکرد را دوباره برنامه ریزی کنید، می توانید مبدل کاتالیزوری را نیز به طور کامل حذف کنید. به یاد داشته باشید که اگر مبدل کاتالیزوری را بردارید، به احتمال زیاد در هیچ آزمایش انتشار نخواهید بود و ممکن است با مشکلات قانونی مواجه شوید.

همچنین راه دیگری برای فریب ماژول کنترل موتور با نصب سنسور اکسیژن عقب در داخل یک لوله کوچک وجود دارد. اگر به شدت می خواهید از شر کد P0420 خلاص شوید، این روش می تواند کارساز باشد، اما روش توصیه شده ای نیست و ممکن است شما را به دردسر بیاندازد.

سوالات متداول

آیا می توانم با کد P0420 رانندگی کنم؟

آره. ممکن است بتوانید ماشین خود را با کد P0420 رانندگی کنید، اما توصیه نمی شود. این کد نشان می دهد که مبدل کاتالیزوری شما به درستی کار نمی کند، که می تواند منجر به افزایش آلاینده ها و کاهش راندمان سوخت شود. در برخی موارد، رانندگی با مبدل کاتالیزوری معیوب می تواند به سایر قسمت های موتور آسیب برساند. اگر کد P0420 دارید، بهتر است در اسرع وقت آن را برطرف کنید.

آیا سنسور O2 بد می تواند باعث کد P0420 شود؟

آره. کد P0420 معمولاً به دلیل مشکل مبدل کاتالیزوری ایجاد می شود، اما می تواند به دلیل سنسور O2 بد نیز ایجاد شود. سنسور O2 عقب کارایی کاتالیزور را کنترل می کند، بنابراین اگر از کار بیفتد، می تواند یک آلارم کاذب بدهد و باعث ایجاد کد P0420 شود. اگر سنسور O2 جلو معیوب باشد، می تواند باعث شود که موتور باریک کار کند، که می تواند به مبدل کاتالیزوری آسیب برساند.

هزینه تعمیر کد P0420 چقدر است؟

اگر کد P0420 شما به دلیل خرابی سنسور O2 ایجاد شده باشد، هزینه آن حدود 100 تا 200 دلار خواهد بود. با این حال، یک مبدل کاتالیزوری خراب ممکن است بیش از 2000 دلار هزینه داشته باشد، بنابراین تشخیص علت اصلی کد P0420 قبل از انجام هر گونه تعمیر مهم است.

 

چگونه کد P0420 را پاک کنیم؟

برای پاک کردن کد P0420، باید از یک اسکنر -II استفاده کنید. به یاد داشته باشید که پاک کردن کد P0420 احتمالاً فقط به طور موقت مشکل شما را حل می کند. برای رفع دائمی آن، باید مشکل اساسی را برطرف کنید.

نتیجه

در نتیجه، کد P0420 نشان می دهد که ماژول کنترل موتور مشکل را در بازده مبدل کاتالیزوری تشخیص می دهد.

کد P0420 می تواند ناشی از یک مبدل کاتالیزوری نامناسب با راندمان پایین باشد یا یک هشدار کاذب که توسط سنسوری مانند سنسور اکسیژن پایین دست یا بالادست ایجاد می شود. همچنین می تواند ناشی از نشت روغن داخلی باشد که باعث مسدود شدن کاتالیزور می شود که منجر به کاهش راندمان می شود.

امیدوارم اکنون این دانش را داشته باشید که بفهمید کد PO420 چیست و چگونه از شر آن خلاص شوید. اگر این مقاله را دوست داشتید، فراموش نکنید که مقالات دیگر و کانال یوتیوب ما را بررسی کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.